2015-02-20, 11:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
[i]Både muslimer, judar och kristna tror alltså på samma Gud - den ende guden - men vad som skiljer dem åt är hur man uppfattar denne ende Gud.

Alltså har du bara flyttat målstolperna till problematiken i tolknings-metodolgi.
Citera
2015-02-20, 11:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men jag förstår din position: Du är en stackars pådyvlande abrahamist som har varit vilse i den pådyvlande abrahamistens apologetiska, semantik-akrobatiska labyrint så länge, att du nu tror att denna verbala "karta" är verkligheten och att verkligheten kan beskrivas med retorik eller demagogi.

Citat:
Belägg...

Din manifesterade retorik och demagogi är belägg för din retorik och demagogi.
Citera
2015-02-20, 11:43
Medlem
Citat:
Alltså har du bara flyttat målstolperna till problematiken i tolknings-metodolgi.

Belägg tack

Har aldrig sagt att judar, kristna och muslimer utövar sin religion på samma sätt.
Fakta: Allah betyder Gud på arabiska. Det är det arabiska ordet för Gud. Punkt slut.

Sen kan vi diskutera om hur/vem/varför/därför om de olika tolkningarna...
Citera
2015-02-20, 11:44
Medlem
Citat:
Din manifesterade retorik och demagogi är belägg för din retorik och demagogi.
Det är din tolkning. Haha
Citera
2015-02-20, 11:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Har aldrig sagt att judar, kristna och muslimer utövar sin religion på samma sätt.

Är det något i konceptet "tolknings-metodologi" du inte förstår, sen du kommer med en "goddag ... yxskaft" kommentar till det?

Citat:
Fakta: Allah betyder Gud på arabiska. Det är det arabiska ordet för Gud. Punkt slut.

Visst betydar ordet 'gud' 'gud', ... och?

Citat:
Sen kan vi diskutera om hur/vem/varför/därför om de olika tolkningarna...

Gärna på lämplig tråd. Inte här.
Citera
2015-02-20, 11:59
Medlem
Citat:
Både muslimer, judar och kristna tror alltså på samma Gud - den ende guden - men vad som skiljer dem åt är hur man uppfattar denne ende Gud. Den judiska bilden av Gud är inte densamma som den kristna, den kristna är inte densamma som den muslimska, och den muslimska är inte densamma som den judiska.

Varken judar eller muslimer tror till exempel att Gud blev människa och föddes som Jesus från Nasaret. Judarna tror inte att Jesus var/är den utlovade Messias, men det tror muslimerna. Däremot tror inte muslimerna att Jesus är Gud. Och de kristna tror inte att Gud gav någon uppenbarelse till Muhammed. Osv, osv.

Det finns alltså många skillnader i de tre religionernas syn på hurdan Gud är och deras uppfattning om hur Gud har handlat och kommer att handla. Det är detta man ser om man exempelvis läser Koranen. Då framgår det klart att muslimerna har en annan bild av Gud än vi har. Likaså finns det många skillnader i synen på den kommande domen, himmel och helvete, synd, rättfärdighet - samt förstås alla olika ritualer som utvecklats i de olika religionerna under årens lopp.

Men trots alla skillnader i synen på Gud tror kristna, muslimer och judar på samma Gud - Abrahams, Isaks och Jakobs Gud - bibelns Gud.

Thor-Leif Strindberg

Jag förstår resonemanget vilket utgår från en gemensam skapare för alla människor. T.ex. Kan inte både en muslim och kristen ha rätt angående Guds Natur, d.v.s. Antingen att han är treenig eller unitarisk. Att Jesus är Gud eller icke Gud. Frälsningen(Frälsaren) eller icke frälsaren. Det finns alltså avgörande teologiska skillnader vilket leder till att de är självständiga religioner. Du kan inte t.ex. Följa både en "sann" profet och en "falsk" profet då deras budskap ligger i konflikt med varandra. Båda kan inte ha rätt då det är budskapet som skiljer de åt.

Detta leder till allvarliga konsekvenser då Guds definitionen växer i slutändan till olika träd och som bär olika frukt trots att de kan ha några likheter med varandra. Där båda "liknas" som ett träd.

Skulle råda dig att läsa Matteusevangeliet 7:13-23

Citera
2015-02-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej det gör det ju inte, det finns hur många som helst. Förutom jahve och allah som är populärast för tillfället så finns det ju mängder av grekiska gudar, romerska gudar, sydamerikanska gudar, asiatiska gudar etc. Om jag ber till oden tex, kommer det att ha samma effekt?

Det finns bara en Gud och det är GUD.
Övriga "gudar" är just "gudar", avgudar eller ikoner.

Fortsätter du tjata så fortsätter jag.
Citera
2015-02-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Jag förstår resonemanget vilket utgår från en gemensam skapare för alla människor. T.ex. Kan inte både en muslim och kristen ha rätt angående Guds Natur, d.v.s. Antingen att han är treenig eller unitarisk. Att Jesus är Gud eller icke Gud. Frälsningen(Frälsaren) eller icke frälsaren. Det finns alltså avgörande teologiska skillnader vilket leder till att de är självständiga religioner. Du kan inte t.ex. Följa både en "sann" profet och en "falsk" profet då deras budskap ligger i konflikt med varandra. Båda kan inte ha rätt då det är budskapet som skiljer de åt.

Detta leder till allvarliga konsekvenser då Guds definitionen växer i slutändan till olika träd och som bär olika frukt trots att de kan ha några likheter med varandra. Där båda "liknas" som ett träd.

Skulle råda dig att läsa Matteusevangeliet 7:13-23

Det är det jag har sagt hela tiden.
Det är olika tolkningar av skrifterna, men en sak har dom gemensamt, det tror på samma Gud. Hur man ska tillbe honom är dock olik.
Ex: Båda vill ha coca-cola men dom införskaffar det på olika sätt
Senast redigerad av Jugosloven 2015-02-20 kl. 12:04.
Citera
2015-02-20, 12:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29

Inte så ofta jag hållar med dig, men vad du här skrivar är klart som korvspad.
Citera
2015-02-20, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag har lite svårt för det här med jesus på korset för våra synders skull. Går det lika bra att läsa koranen?

Du kan läsa vad du vill som får dig att inse Guds barmhärtighet och nåd.
Det finns olika vägar till Gud.
Välj den som känns närmast ditt hjärta.
Citera
2015-02-20, 12:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är det jag har sagt hela tiden.

Nej, det är det inte.

Citat:
Det är olika tolkningar var skrifterna, men en sak har dom gemensamt, det tror på samma Gud.

Och beläggen för att det ÄR samma 'gud', tack.
Citera
2015-02-20, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du kan läsa vad du vill som får dig att inse Guds barmhärtighet och nåd.
Det finns olika vägar till Gud.
Välj den som känns närmast ditt hjärta.

Exakt.
Och bara för att det finns olika vägar till Gud så påstår dessa människor nu att då är det inte samma Gud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in