2015-02-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
För mig är Gud viktigast och Jesus Guds röst eller ord eller vad jag nu skall säga.
Fråga mig inte varför Gud själv inte pratar, men det kanske han gör fast man inte hör?
Ingen vet.
Varför skall man inte tro på det?
Så kan man resonera om alla religioner..."varför ska man inte tro på det"?
Citera
2015-02-21, 17:29
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så kan man resonera om alla religioner..."varför ska man inte tro på det"?
Ja som ateister då varför skall man tro på det?
Citera
2015-02-22, 12:05
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tycker du gör det lite för lätt för dig i ditt resonemang.

En människa som är logiskt lagd har stora svårigheter, omöjligt är ett starkt ord att använda så jag väljer stora svårigheter att acceptera att 1+1=5, det tror jag vi kan enas om. Än svårare blir det att acceptera att det är objektivt att det just skulle vara 5.

Då har vi en utsaga där man hävdar att något man inte ens kan bevisa existerar än mindre ens definiera hävdar att 1+1=5 och du menar det är bara den fria viljan som förhindrar att man skall tro detta är sant och objektivt. Det är ett minst sagt djärvt påstående.

Jag hävdar att man måste vara i det närmaste ovetande om hypotetisk deduktion, principen om bevisbörda och sakna nästan helt logiskt tänkande om man vill komma till att man nu tror (av formen "belive" inte "have faith in") på Gud, sedan krävs det nog en mängd egenskaper som är lite kontroversiella med av formen vanföreställningar, överproduktion av dopamin mm med.

"Fri vilja" har nog mycket lite med saken att göra utan är nog mest av formen kulturell prägling, och med det menar jag att ytterst få människor växer upp i Mellanöstern med två muslimska föräldrar som i tidig ålder blir kristen. Få/inga barn i Burma blir i tidig ålder kristna eller asatroende, det samma gäller att inga europeiska barn blir lugbaraianer...
Vi accepterar alltså då båda att det kan finns vissa personer, som vi kan säga har en särskild läggning, som kan ha svårt att utveckla en tro på en Gud; TS verkar vara av sådan läggning, undertecknad likaså. Mina inledande ord om fri vilja vara alltså en karaktärisering av en särskild teologisk hållning. Om vi är en kristen som håller hårt på sola fide, dvs. att tron är det viktiga för vår frälsning, samtidigt som vi skulle säga att fri vilja finns så att alla kan göra ett meningsfullt val att vara goda/göra det rätta, skulle vi nog behöva acceptera att det finns en metod som gör oss troende, oavsett vår bakgrund eller läggning (såvida vi inte accepterar att man som människa kan göra ett val någon gång i livet som gör tro/frälsning omöjligt för alla senare skeden i livet; häda Den Heliga Ande kanske?). Om inte skulle vi behöva acceptera att vissa helt enkelt inte kan utveckla en tro, och således redan är bortom frälsning (men som ovan alltså inget som de som accepterar predestination ser som ett problem), varvid att dessa har fri vilja blir tämligen meningslöst.

Om vi accepterar de breda dragen av ditt resonemang ovan, dvs. att vi har en person av läggningen som ovan som inte kan acceptera saker hur som helst utan särskilda typer av belägg och/eller resonemang, och att det inte går att visa Gud enligt dessa kriterier, kan vi ej vänta oss att någon kommer belägga Gud tillfredsställande för en person av sådan läggning. Jag ville då kanske öppna för att upplevelser och erfarenheter var ett kort vi skulle kunna pröva (jag har själv ingen erfarenhet av detta); möjligtvis skulle TS försöka närma sig och deltaga i grupperingar vars religiositet han attraheras av, och då rimligtvis en gruppering som inte tar så hårt vid att man måste acceptera en mängd för TS svåra trossatser som sanna. Församlingar i SvK brukar vara tämligen öppna, liberala och välkomnande om det är kristendom som TS är intresserad av främst.
Citera
2015-02-22, 19:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Vi accepterar alltså då båda att det kan finns vissa personer, som vi kan säga har en särskild läggning, som kan ha svårt att utveckla en tro på en Gud; TS verkar vara av sådan läggning, undertecknad likaså. Mina inledande ord om fri vilja vara alltså en karaktärisering av en särskild teologisk hållning. Om vi är en kristen som håller hårt på sola fide, dvs. att tron är det viktiga för vår frälsning, samtidigt som vi skulle säga att fri vilja finns så att alla kan göra ett meningsfullt val att vara goda/göra det rätta, skulle vi nog behöva acceptera att det finns en metod som gör oss troende, oavsett vår bakgrund eller läggning (såvida vi inte accepterar att man som människa kan göra ett val någon gång i livet som gör tro/frälsning omöjligt för alla senare skeden i livet; häda Den Heliga Ande kanske?). Om inte skulle vi behöva acceptera att vissa helt enkelt inte kan utveckla en tro, och således redan är bortom frälsning (men som ovan alltså inget som de som accepterar predestination ser som ett problem), varvid att dessa har fri vilja blir tämligen meningslöst.
Eller så får man överväga att ens egna ansatser är felaktiga.
Man behöver påvisa att egentlig fri vilja existerar och att alla människor kan acceptera en tro på Gud. Det verkar ju empirin tala starkt emot i det senare fallet. Med dessa premisser i ekvationen blir inte solafideisternas hållning ens rimlig.
Citat:
Om vi accepterar de breda dragen av ditt resonemang ovan, dvs. att vi har en person av läggningen som ovan som inte kan acceptera saker hur som helst utan särskilda typer av belägg och/eller resonemang, och att det inte går att visa Gud enligt dessa kriterier, kan vi ej vänta oss att någon kommer belägga Gud tillfredsställande för en person av sådan läggning. Jag ville då kanske öppna för att upplevelser och erfarenheter var ett kort vi skulle kunna pröva (jag har själv ingen erfarenhet av detta); möjligtvis skulle TS försöka närma sig och deltaga i grupperingar vars religiositet han attraheras av, och då rimligtvis en gruppering som inte tar så hårt vid att man måste acceptera en mängd för TS svåra trossatser som sanna. Församlingar i SvK brukar vara tämligen öppna, liberala och välkomnande om det är kristendom som TS är intresserad av främst.
Jag har inte sagt att Gud inte går att bevisa.
Det är ju avgörande av hens definition.
Exempel.

- Vad har du där i handen?
- Gud.
- Men det är ju bara en gråsten!
- Ja.
- Men vad gör din gud då?
- Inte mycket, är mest en gråsten.

Det påståendet är oantastligt skulle jag vilja hävda.
Att det inte är någon annans definition på gud är irrelevant i sammanhanget.
Så gud kan bevisas om definitionen öppnar för det.
Definierar troende något som inte kan bevisas kan de ju i alla fall redogöra för hur de vet det och hur de lyckats avgöra sanningshalten i den utsagan.

Att öppna för upplevelser och egna erfarenheter är ju som att hävda att det är aliens där ute som kommer hit för att utöva den tvivelaktiga fetischen att röva bort människor och köra upp analprober i rumpan på dem och dimensionera luftförsvaret efter detta faktum du kan säkert hitta 10.000 vittnesmål i den frågan. Eller storma Vatikanen och elda upp påven för han är satan själv efter en sanndröm som någon evangelisk pastor haft ute i mellanvästern efter han fick reda på att en katolsk kyrka skall öppnas i staden.
Senast redigerad av MeanME 2015-02-22 kl. 19:38.
Citera
2015-02-22, 19:52
Medlem
ShaidarHarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte. Det skulle lösa så många problem om jag blev troende. Alla existensiella frågor skulle bli besvarade direkt, tre bokstäver; gud.
Varifrån kom univesum, varför lever jag, hur ska jag leva, vad händer när jag dör, allt det där blir tydigt genom tre bokstäver; gud. Allt annat också, tex om det regnar på picknicken eller om AIK vinner eller om man missar tåget; allt är guds vilja. Allt är enkelt och tydligt.

Hur gör man? Jag kan ju inte bara plötsligt bestämma mig för det.
Läsa bibeln? Nej, den är oläsbar, mest släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter. Jag har försökt att läsa biblen men jag kan säga att om någon frågade mig om hur man skulle tro på gud så skulle jag säga läs inte bibeln.
Träffa troende människor? Men de tror ju på det som jag inte kan tro på, jungfrufödsel, syndafloder etc, deras tro kan ju inte hjälpa mig. "Jamen jag svär att det var jesus förtjänst att jag blev frisk/träffade min fru/blev befordrad på jobbet." Ja, eller inte.

Min hjärna accepterar inte skapelseberättelsen eller död för våra synders skull eller hallucinationer om jordens undergång och på grund av det kommer det att hända nåt otrevligt när jag dör. Precis som med Dalai lama. Varken dalai lama eller jag kommer att få det trevligt när vi dör.

Ni som tror, hur tänker gud här? Han skapar människor oförmögna att inse hans existens och därför går de miste om evigheten i himmelen halleluja. Vad vill han åstadkomma? Vad är hans egentliga agenda?

Kan inte tänka mig ett mer tråkigt liv än ett som troende.
Citera
2015-02-22, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaidarHaran
Kan inte tänka mig ett mer tråkigt liv än ett som troende.

Varför det?
Jag tror på Gud och jag mår jävligt bra!
Lever som Herren lärde Noah.
Så jag får dricka alkohol, jag får bruka cannabis.
Jag får inte äta kött (oj stackars mig som inte får liv buhuhu. Era jävla barbarer).
Vad får du göra som inte jag får göra min vän, förutom att äta liv?
Citera
2015-02-22, 20:39
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Varför det?
Jag får inte äta kött (oj stackars mig som inte får liv buhuhu. Era jävla barbarer).
Så är det för mig också.
Tror på Gud och mår jääla bra. Svär, dricker, dansar, älskar, skäller och allt som alla gör.
Jag gör allt utom att vara hånfull, elak, avundsjuk, hatisk och högmodig.
Jag lever livet i 200.
Men jag tror också på THE MIGHTY ONE.
Citera
2015-02-22, 20:40
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Så är det för mig också.
Tror på Gud och mår jääla bra. Svär, dricker, dansar, älskar, skäller och allt som alla gör.
Jag lever livet i 200.
Nja(har inte druckit på fyra år) men kan om jag vill
Citera
2015-02-22, 20:41
Medlem
Citat:
Så är det för mig också.
Jag lever livet i 200.

Amen!

Men sen finns det då idioter som Bögomil och ifrågasätter då vad som är hat osv. Och då är det en tolkningsfråga

Du min vän (jesi li jugovic?) är upplyst av Gud...
Citera
2015-02-22, 20:42
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Varför det?

Enligt DIN tolkning då eller?
Citera
2015-02-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Enligt DIN tolkning då eller?

Som jag sa...
Citat:
Men sen finns det då idioter som Bögomil och ifrågasätter då vad som är hat osv. Och då är det en tolkningsfråga
Citera
2015-02-22, 20:45
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Citat:
Amen!

När du kallar Bogomil för Bögomil, är du då hånfull, elak, hatisk eller bara dum i huvudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in