2015-02-19, 19:27
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Menar du att frånvaron av bevis för att människan är annat än djur måste innebära att vi alla är samma odjur?
Vill då någon ta ansvar för vad vi ställer till med på jorden?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag anser fortfarande att din retorik är undermålig och efterlysar fortfarande ett förtydligande.
Så försök reformulera det, denna gång UTAN retoriska glidninger.
Okej då ber jag så mycket om ursäkt för mitt försök att skoja till frågan. Det var inte meningen att någon skulle känna sig personligen berörd. Om vi ska se oss som djur eller ej spelar verkligen ingen roll. Men varför nu inte bara stryka över mitt meningslösa o och gå vidare till den avgörande följdfrågan? Vilken sorts djur ska behöva ta ansvar?
Citera
2015-02-19, 19:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Okej då ber jag så mycket om ursäkt för mitt försök att skoja till frågan. Det var inte meningen att någon skulle känna sig personligen berörd. Om vi ska se oss som djur eller ej spelar verkligen ingen roll. Men varför nu inte bara stryka över mitt meningslösa o och gå vidare till den avgörande följdfrågan? Vilken sorts djur ska behöva ta ansvar?

No worries. Men kom gärna till saken.
Citera
2015-02-19, 19:41
Medlem
Människor är lustiga när okunnighet lyser igenom...

Ett så gammalt dilemma...

Dock kan vetenskapen bistå...

Kol 14-metoden....inget någon kan bestrida.

Så....jag säger mycket simpelt: forska inom området bibel + arkeologi. så en ateist kan stilla sitt begär att behöva veta för ett senare beslut.

Detta är om bibelns tvivelaktighet...

Dock kan det nämnas också gällande Profeten Muhammad inom Islam. Många ifrågasätter Muhammad, då han ej någonstans i Koranen anger någon förutsägelse eller utför något mirakel. Förutsägelser och mirakel brukar vara grundläggande kriterier att uppfyllas för en profet, som ett bevis inför mänskligheten om sin gudomliga anknytning. Finns tyvärr inte, dock finns dessa båda "krav" hos Jesus inom kristendomen.
Citera
2015-02-19, 20:29
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Här har du en bra text så du förstår bättre vad som skiljer oss från djuren om du inte är medveten om det......
Det där var ju rent trams som inte på något sätt anknyter till frågan. Människan är som bekant den enda art som kan tänkas behöva ta ansvar för sina handlingar och därför måste ha förmåga att resonera kring metafyiska begrepp som råkar vara helt avgörande för hennes fria vilja med handlingsfrihet under eget ansvar.
Ett metafysiskt begrepp innebär att det varken kan bevisas eller motbevisas. Precis som med människovärdet som vi nu menar skiljer oss från djuren är det bara fråga om vilket ansvar vi vill ta gentemot andra intelligenta livsformer.
Citera
2015-02-19, 20:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det där var ju rent trams som inte på något sätt anknyter till frågan. Människan är som bekant den enda art som kan tänkas behöva ta ansvar för sina handlingar och därför måste ha förmåga att resonera kring metafyiska begrepp som råkar vara helt avgörande för hennes fria vilja med handlingsfrihet under eget ansvar.

Du kan inte ha haft kontakt med många djur.

Citat:
Ett metafysiskt begrepp innebär att det varken kan bevisas eller motbevisas. Precis som med människovärdet som vi nu menar skiljer oss från djuren är det bara fråga om vilket ansvar vi vill ta gentemot andra intelligenta livsformer.

Nu betyder "metafysik" egentligen inte bara det "övernaturliga".
Citera
2015-02-19, 22:45
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:

Men vad menar du isåfall när du undrar vad som skiljer människan från djuren om du tyckte min länk var trams? Vad är det du söker för typ av svar?
Citera
2015-02-19, 23:56
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Människan är som bekant den enda art som kan tänkas behöva ta ansvar för sina handlingar

För mig är det inte bekant. Jag tror djur kan begå både bra och dåliga saker - och veta vad det innebär att skämmas och ångra sig. Menar du att de inte döms av Gud, tids nog? Eller ansvar inför vem och när?

"Detta är bara vad jag tror.

Med följande förklaring:
Man måste skilja mellan tro och fakta! Fakta har man när man vet. Tro är ett mer luddigt begrepp. Att tro något innebär inte att säkert veta något, det kan variera alltifrån en svag föraning eller märklig känsla som man inte kan förklara vad det egentligen är (och som lika gärna kan ha en kroppslig förklaring), till att vara tämligen övertygad om att det förhåller sig på ett visst sätt. Men det är inte alls samma sak som att veta. Det man tror kan aldrig bevisas. Kan man bevisa det så blir det snarast fakta.

Vi befinner oss nu i religionsforumet. I detta tas ofta trådar upp om att man mött Gud eller att man tvärtom aldrig varit med om det och frågor om varför han aldrig visar sig. Ingetdera är fakta om Guds existens. Det vet vi ingenting om."
Citera
2015-02-20, 11:03
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Om nu Gud är så mäktig, varför måste vi obetydliga människor utkämpa hens krig?

Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Själva evidensen...
Gud är bevisat inte existerande.....

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
För mig är det inte bekant. Jag tror djur kan begå både bra och dåliga saker - och veta vad det innebär att skämmas och ångra sig. Menar du att de inte döms av Gud, tids nog? Eller ansvar inför vem och när?
........
Vi befinner oss nu i religionsforumet. I detta tas ofta trådar upp om att man mött Gud eller att man tvärtom aldrig varit med om det och frågor om varför han aldrig visar sig. Ingetdera är fakta om Guds existens. Det vet vi ingenting om."
Det enda jag ville förklara med mitt första inlägg var att människan själv är ansvarig för sina krig och ogärningar eftersom hon till skillnad från djur menar sig kunna ha en fri vilja.
Hela mitt etiska resonemang utgår från FN deklarationen 1948 och ingenting annat. Idag vill man förneka att alla människor är mänskliga och att MR därför enbart kan gälla för särskilt "upplysta"......
Citera
2015-02-20, 11:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det enda jag ville förklara med mitt första inlägg var att människan själv är ansvarig för sina krig och ogärningar eftersom hon till skillnad från djur menar sig kunna ha en fri vilja.
Hela mitt etiska resonemang utgår från FN deklarationen 1948 och ingenting annat. Idag vill man förneka att alla människor är mänskliga och att MR därför enbart kan gälla för särskilt "upplysta"......

Och relevansen av ovanstående för ett 'guds'-bevis är? Förtydliga gärna.
Citera
2015-02-20, 12:09
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Och relevansen av ovanstående för ett 'guds'-bevis är? Förtydliga gärna.
Om man betraktar ansvar och god vilja som lika metafysiska begrepp så går det givetvis inte att bevisa någonting.
Att en styrande elit i västvärlden börjat förneka människovärdets innebörd är däremot bara att konstatera.
Citera
2015-02-20, 12:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om man betraktar ansvar och god vilja som lika metafysiska begrepp så går det givetvis inte att bevisa någonting.
Att en styrande elit i västvärlden börjat förneka människovärdets innebörd är däremot bara att konstatera.

Beklagar, men jag ser fortfarande inte hur detta är kopplat till ett 'guds'-bevis.
Citera
2015-02-21, 15:18
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Beklagar, men jag ser fortfarande inte hur detta är kopplat till ett 'guds'-bevis.
Då är det bara till att beklaga. Någon slags ömsesidig tillit eller erkännande av likvärdig förståelse för något, metafysiskt eller ej, är som sagt förutsättningen för fredlig överenskommelse ö h t.
Hoppas ändå du låter en vän bekräfta goda viljan för dig innan en anonym överhet tagit sig tolkningsföreträdet. Ömsesidiga ansvaret saknar man tydligen begrepp om på högre nivå.
Det vi kom fram till sist beträffande människovärdet exv. vill expertisen inte tillerkänna vem som helst - särskilt inte oss som anses vara x-rubbade på något sätt.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in