Citat:
Ursprungligen postat av
ovemols
Människan är som bekant den enda art som kan tänkas behöva ta ansvar för sina handlingar
För mig är det inte bekant. Jag tror djur kan begå både bra och dåliga saker - och veta vad det innebär att skämmas och ångra sig. Menar du att de inte döms av Gud, tids nog? Eller ansvar inför vem och när?
"Detta är bara vad jag tror.
Med följande förklaring:
Man måste skilja mellan tro och fakta! Fakta har man när man vet. Tro är ett mer luddigt begrepp. Att tro något innebär inte att säkert veta något, det kan variera alltifrån en svag föraning eller märklig känsla som man inte kan förklara vad det egentligen är (och som lika gärna kan ha en kroppslig förklaring), till att vara tämligen övertygad om att det förhåller sig på ett visst sätt. Men det är inte alls samma sak som att veta. Det man tror kan aldrig bevisas. Kan man bevisa det så blir det snarast fakta.
Vi befinner oss nu i religionsforumet. I detta tas ofta trådar upp om att man mött Gud eller att man tvärtom aldrig varit med om det och frågor om varför han aldrig visar sig. Ingetdera är fakta om Guds existens. Det vet vi ingenting om."