2014-05-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datorius
om det gick runt en man idag som kunde hela sjuka och gå på vatten mm. det är klart att folk skulle börja följa honom

Det fanns ju så många ögonvittnen från så många olika samhällsklasser och kulturer etc. till det Abraham eller jesus eller muhammed gjorde som var övernaturligt för att bara ska kunna vifta bort det, eller menar du att tusentals ögonvittnen ljög?och isåfall varför ljög de? vad tjänade de på att ljuga?
Hur vet du att de fanns så många ögonvittnen? För att det står i bibeln? Bibeln är ett enda stort påhitt. Så du får komma med nåt bättre än så
Citera
2014-05-23, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Man sprider ryktet än idag. Vad har man att vinna på det?
hahaha! Ja detta var precis min tanke också
Citera
2014-05-23, 14:50
Medlem
Heliga-Birgittas avatar
Det är enskilda personer som upplever Gud och det är enskilda personer som får medicin.

Säger som min morfar alltid sa om religiösa människor:
"De behöver hitta ett jobb och arbeta sig trötta"
Citera
2014-05-23, 15:08
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Men om ingen vet någonting om gud. Alls. Man vet ingenting.

Hur kan folk påstå att gud existerar och att man lever sitt liv efter den här guden, som man faktiskt inte vet någonting om?
Det stämmer inte. De religiösa vet faktiskt lite om vem Gud är. Vill man veta vem Gud är så får man läsa i de religiösa skrifterna. Det är upp till var och en att bestämma om dessa skrifter stämmer eller inte.
Citera
2014-05-23, 15:31
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det stämmer inte. De religiösa vet faktiskt lite om vem Gud är. Vill man veta vem Gud är så får man läsa i de religiösa skrifterna. Det är upp till var och en att bestämma om dessa skrifter stämmer eller inte.

Nej man kommer inte VETA nånting, man TROR. En väsentlig skillnad ..
Citera
2014-05-23, 16:20
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Nej man kommer inte VETA nånting, man TROR. En väsentlig skillnad ..
Man kan inte börja tro på någonting förrän man har bevis. Religiösa tror på Gud eftersom de har bevis, kanske inte empiriska bevis direkt.
Citera
2014-05-23, 16:47
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Man kan inte börja tro på någonting förrän man har bevis. Religiösa tror på Gud eftersom de har bevis, kanske inte empiriska bevis direkt.

Fel. Om du verkligen VET att det är så, då existerar inte längre tron. Att tro på något är ju just sånt du inte vet, men tror och hoppas på att det kan vara så.
Citera
2014-05-23, 17:04
Medlem
Heliga-Birgittas avatar
Man får ont i magen när man läser rubriken:

Vad är det starkaste beviset för att gud finns?

Ett par exempel:
Alla dessa troende judar i koncentrationslägrena som bad och bad.....
Castro som höll Michelle Knight fånge i 11 år, våldtog och slog henne konstant...
Milljader människor svälter dagligen ihjäl...
Cancern skördar ständigt offer....

Finns många exempel men fråga någon som har överlevt något fruktansvärt om dom tror på gud, visst någon kommer säkert "tacka gud" men jag lovar att det är den som räddade den utsatte som ska ha medalj!
Det kan vara: humanitär hjälpinsats, doktor, polis, brandkår, familj eller en främling som gör en insats men ge för fan inte ett fantasifoster någon eloge!
Citera
2014-05-23, 17:19
Medlem
dcafes avatar
Om jag ska försöka sammanfatta vad jag uppfattat som de starkaste beviset de flesta troende tycks ha är det något i stil med:

"Vackra blommor finns, alltså Gud."

"Fjärilar finns, alltså Gud."

"Berg, skogar och hav finns, alltså Gud."

Kort sagt: "Saker jag gillar finns, alltså finns Gud."
Citera
2014-05-23, 22:17
Medlem
Citat:
Men man vet ju inte om de religiösa skrifterna är sanna?
Citera
2014-05-24, 01:39
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

De har förstås inte alls bevis, eftersom de i så fall lätt skulle kunna övertyga alla om det de tror på. Det vore ju trevligt med lite evidens, eller indikationer, för existensen av någon gud (eller kanske inte, beroende på gud).
Citera
2014-05-24, 10:32
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
De har förstås inte alls bevis, eftersom de i så fall lätt skulle kunna övertyga alla om det de tror på. Det vore ju trevligt med lite evidens, eller indikationer, för existensen av någon gud (eller kanske inte, beroende på gud).
Jag är ingen förespråkare till argument ad populum, men en stor del av jordens befolkningen är nog övertygade om att det finns en Gud, inte alla dock. Varför dessa har blivit övertygade är nog för att de har fått någon form av bevis eller indikation. Jag tror inte att folk kan bara välja att tro på något utan något bevis. Kan du t.ex. övertyga någon att tro på tomten? Det är väldigt svårt. Men ändå tror en stor del av jordens befolkning på Gud. Hur kommer det sig?
Senast redigerad av kunskap1 2014-05-24 kl. 11:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in