2015-01-13, 00:50
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
För att ateisten ska känna att han/hon har fel och du får känna att du "vinner". Jag har sett det förut många gånger. Det är inte ovanligt. Det finns till och med ett ord för det. "Apologetik". I USA ordnas det även träningsläger för "Apologetics", så de kan lära sig att försvara sin tro med cirkelresonemang och oärlig debatteknik mot de som inte tror på deras religion.
Då känner du inte mig. Jag kör inte med falska kort och finner ingen lycka i att vinna eller inte i en debatt.
Finns ingen anledning för mig. Jag tror på det jag tror och det är det enda. Vacklar inte. Kanske du tar som att jag ses som "vinnare"
Jag tänker inte i de banorna och har aldrig gjort, du kanske gör det, inte jag.
Jag ser Gud både ur vetenskapligt perspektiv och religiöst...
Vad har jag att vinna på att få någon att tro det jag tror? Inget! Det skulle vara Gud endast då.
Citera
2015-01-13, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Då känner du inte mig. Jag kör inte med falska kort och finner ingen lycka i att vinna eller inte i en debatt.
Det var ju bra det. Nu vet du i alla fall att jag hade legitima skäl för mina misstankar, och att jag i allmänhet är en smula misstänksam kring religiös argumentation. Tråkigt nog är fulargumentation någonting som existerar och det är inte ovanligt.
Citat:
Jag tror på det jag tror och det är det enda. Vacklar inte. Kanske du tar som att jag ses som "vinnare"
Nä, det ser jag inte som en styrka, och jag ser dig inte som en vinnare pga det. Det är en styrka att våga omvärdera sin världsbild när nya fakta och argument dyker upp. Ibland är det inte lätt, det kan ta emot, men de som kan göra det ser jag som vinnare.

Det jag pratade om var inte hur jag såg på dig, utan om hur de som ägnar sig åt fulargumentation för att "vinna" brukar kunna se på sig själva. Stor skillnad.
Senast redigerad av Macbajs 2015-01-13 kl. 01:03.
Citera
2015-01-13, 01:03
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det var ju bra det. Nu vet du i alla fall att jag hade legitima skäl för mina misstankar, och att jag i allmänhet är en smula misstänksam kring religiös argumentation. Tråkigt nog är fulargumentation någonting som existerar och det är inte ovanligt.
Jag har förstått att du är det men fråga dig själv varför du är misstänksam? Tror du att jag är ute efter dig? Jag är ingen präst eller skall vinna på att ragga troende.
Jag hittade den här sidan och fastnade i den. Mitt intresse för existentiella frågor.
Du har din tro, du är du, jag är jag. Vi möts endast här på nätet och delar med oss av varandras tankar, eller hur?
Du är inte här för att övertyga mig, eller hur? Eller att ha rätt? Inte jag heller. Pratar endast om min tro och hur jag tror och i frågorna som kommer upp.
Inget mer än det.
Varken du eller jag behöver vara här, eller hur?
Det finns ett intresse hos oss. Jag har mitt och du ditt. Inget mer än så.
Citera
2015-01-13, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag har förstått att du är det men fråga dig själv varför du är misstänksam? Tror du att jag är ute efter dig? Jag är ingen präst eller skall vinna på att ragga troende.
Jag hittade den här sidan och fastnade i den. Mitt intresse för existentiella frågor.
Du har din tro, du är du, jag är jag. Vi möts endast här på nätet och delar med oss av varandras tankar, eller hur?
Du är inte här för att övertyga mig, eller hur? Eller att ha rätt? Inte jag heller. Pratar endast om min tro och hur jag tror och i frågorna som kommer upp.
Inget mer än det.
Varken du eller jag behöver vara här, eller hur?
Det finns ett intresse hos oss. Jag har mitt och du ditt. Inget mer än så.
Tråden heter faktiskt "Bevisa att Gud existerar", så i just den här tråden kan man förvänta sig diverse försök att bevisa gud och "vinna" med apologetiska tanketrick.
Citera
2015-01-13, 01:16
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Tråden heter faktiskt "Bevisa att Gud existerar", så i just den här tråden kan man förvänta sig diverse försök att bevisa gud och "vinna" med apologetiska tanketrick.
Ja du har väl sett alla tappra försök åt båda hållen? Själva frågan går ej att besvara varken från troende eller ateist, man måste mötas i sina frågor och se allas funderingar. Det är just det som är tjusningen och ger svar på frågor man haft, i alla fall för mig.
Jag tycker att det är ett väldigt intressant område med mycket funderingar runt, och det du beskriver apoloteiskat vet jag inte ens vad är? Och jag är inte sådan person. Jag är med i diskussioner för att finna svar från andras funderingar. Alltid är det någon som säger något som ger en aha känsla och blir en pusselbit i livets pussel.
Det är det som är min drivkraft. Sökandet efter ett svar bland alla metaforer, atomer och fan och Gud.
Citera
2015-01-13, 01:29
Medlem
Okdå. Ber om ursäkt om jag framstod som onödigt otrevlig.
Citera
2015-01-13, 01:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Okdå. Ber om ursäkt om jag framstod som onödigt otrevlig.
Jadå det är lugnt. Tack!
Citera
2015-01-13, 04:22
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Själva evidensen... frågan och bevisningsunderlaget... är ej bevisat att ens klara av att ha tillgång till.
Tack.

Gud är bevisat inte existerande, so far.

Thank you very much.

RAmen
Citera
2015-02-19, 14:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Menar du att frånvaron av bevis för att människan är annat än djur måste innebära att vi alla är samma odjur?

Nu finns det skillnad på "djur" och "odjur", men förtydliga gärna vad DU menar båda definitions-mässigt och semantik-logisk.
Citera
2015-02-19, 18:22
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu finns det skillnad på "djur" och "odjur", men förtydliga gärna vad DU menar båda definitions-mässigt och semantik-logisk.
Vilken sorts djur du eller jag menar spelar väl ingen roll för frågan hur eller om någon av oss vill definiera vad som skiljer människa från djur i allmänhet?
Vad som skiljer djur från odjur intresserar mig inte men om någon vill skilja människa från omänniska i detta sammanhang är jag allvarligt intresserad.
Citera
2015-02-19, 18:30
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Vilken sorts djur du eller jag menar spelar väl ingen roll för frågan hur eller om någon av oss vill definiera vad som skiljer människa från djur i allmänhet?
Vad som skiljer djur från odjur intresserar mig inte men om någon vill skilja människa från omänniska i detta sammanhang är jag allvarligt intresserad.

Här har du en bra text så du förstår bättre vad som skiljer oss från djuren om du inte är medveten om det. https://traditionochfason.wordpress.com/2011/08/04/ar-manniskan-ett-djur/

PS: Du verkar fått för dig att odjur= icke djur. Det stämmer ju inte. Ett odjur är även det ett djur, ofta skrämmande djur. Varg t.ex kallas ofta för odjur. Hur man inte kan veta detta är helt otroligt men nu vet du.
Citera
2015-02-19, 18:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:

Jag anser fortfarande att din retorik är undermålig och efterlysar fortfarande ett förtydligande.

Citat:

Så försök reformulera det, denna gång UTAN retoriska glidninger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in