2015-01-12, 19:20
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Jo det existerar visst jag säger ju att jag har ingenting i min ficka!
Ok! Då har du ingenting i fickan då. Gud kanske
Citera
2015-01-12, 21:36
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ok! Då har du ingenting i fickan då. Gud kanske

Nej! ingenting säger jag min ficka är helt tom, den innehåller ingenting. Vad är det du inte förstår?
Citera
2015-01-12, 21:38
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Nej! ingenting säger jag min ficka är helt tom, den innehåller ingenting. Vad är det du inte förstår?
Jag orkar inte diskutera din ficka mer, ok? Vi kan återgå till Guds existens nu och inte din fickas innehåll eller icke innehåll
Citera
2015-01-12, 21:42
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Jag orkar inte diskutera din ficka mer, ok? Vi kan återgå till Guds existens nu och inte din fickas innehåll eller icke innehåll

Tack! äntligen verkar du ha fattat att ingenting kan vara just ingenting, tack så mycket för det Göran
Citera
2015-01-12, 22:10
Medlem
Citat:
Hur tänker du, vad ÄR ingenting isåfall om det nu måste vara något?

För mig är det precis som det låter, INGENTING, benämning på något som inte existerar, bara ett tomrum, siffran 0, motsatsen till något.

Om jag har 5 stenar i min ficka och tar upp alla 5, då har jag ingenting kvar i fickan men enligt dig har jag det, så vad har jag i min ficka?
I dagligt tal säger man att fickan är tom, men det går egentligen inte att få en ficka helt tom. Även om du nu skulle ha vakuum i fickan så skulle virtuella partiklar skapas och försvinna i din ficka. http://sv.wikipedia.org/wiki/Virtuell_partikel
Citat:
Det finns inget" ingenting" allt ÄR till och med ingenting ÄR
När du uttrycker det på det där sättet blir det ett felaktigt påstående. Du kan inte blanda det man i dagligt tal använder "ingenting" till med fysikens beskrivning av tomhet.
Citera
2015-01-12, 22:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
I dagligt tal säger man att fickan är tom, men det går egentligen inte att få en ficka helt tom. Även om du nu skulle ha vakuum i fickan så skulle virtuella partiklar skapas och försvinna i din ficka. http://sv.wikipedia.org/wiki/Virtuell_partikel
När du uttrycker det på det där sättet blir det ett felaktigt påstående. Du kan inte blanda det man i dagligt tal använder "ingenting" till med fysikens beskrivning av tomhet.
Ja jag förstår det! Fel att ta det i sammanhanget men tomheten är ändå något och även i fysikens värld.
Tomheten i fickan är något om jag säger så. Gud är något som inte går att ta på exakt som tomheten. Den finns där men ingen kan beskriva den fysiskt heller riktigt, kanske var långsökt men....tja, alltid något.
Senast redigerad av goran744 2015-01-12 kl. 22:29.
Citera
2015-01-12, 22:33
Medlem
Citat:
Ja jag förstår det! Fel att ta det i sammanhanget men tomheten är ändå något och även i fysikens värld.
Tomheten i fickan är något om jag säger så. Gud är något som inte går att ta på exakt som tomheten. Den finns där men ingen kan beskriva den fysiskt heller riktigt, kanske var långsökt men....tja, alltid något.

Låter som inbillning i min öron. Förstår inte hur du kan tro på sagor som hittades på för tusentals år sedan som gick runt i folkmun och inte skrevs ner förrän flera hundra år senare?? Hmmm....
Citera
2015-01-12, 22:33
Medlem
Citat:
Ja, det var någonting. Det var oärlig argumentation. Du mixade medvetet ihop begreppen för att förvilla.
Citera
2015-01-12, 22:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Ja, det var någonting. Det var oärlig argumentation. Du mixade medvetet ihop begreppen för att förvilla.
Nej läs min koppling mellan Gud och tomheten i fickan. Jag använder mig inte av oärliga diskussioner eller argument vad gäller Gud, varför skulle jag?
Försöker få en begriplig bild av fenomenet Gud. Och både genom religion och fysik och allt man kan tänka sig i livet. Inget mer med det.
Vad skulle jag tjäna på att föra en oärlig argumentation då det gäller GUD?
Citera
2015-01-12, 22:58
Medlem
svart-rullstols avatar
Om nu Gud är så mäktig, varför måste vi obetydliga människor utkämpa hens krig?
Citera
2015-01-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Om nu Gud är så mäktig, varför måste vi obetydliga människor utkämpa hens krig?

Det var en bra fråga!
Om Gud är mäktig så behöver väl ingen försöka försvara Hen på detta forum? Gud borde kunna klara sig själv helt på egen hand.
Citera
2015-01-12, 23:39
Medlem
Citat:
Vad skulle jag tjäna på att föra en oärlig argumentation då det gäller GUD?
För att ateisten ska känna att han/hon har fel och du får känna att du "vinner". Jag har sett det förut många gånger. Det är inte ovanligt. Det finns till och med ett ord för det. "Apologetik". I USA ordnas det även träningsläger för "Apologetics", så de kan lära sig att försvara sin tro med cirkelresonemang och oärlig debatteknik mot de som inte tror på deras religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in