Citat:
FEKen på SU är så slapp så det märks inte av över huvud taget. Det enda som tar tid är obligatoriska gruppmoment. Dubblar du Handels eller på någon annan skola (vilken som helst) tror jag dock det kan bli större arbetsbörda.
Nivån är skrämmande låg. Alltså, på riktigt skrämmande låg. Bifogar en fråga från en tenta på redovisning I (ja, grundkursen, men ändå) om 7,5 hp:
Nivån är skrämmande låg. Alltså, på riktigt skrämmande låg. Bifogar en fråga från en tenta på redovisning I (ja, grundkursen, men ändå) om 7,5 hp:
Du har tre anställda. Bruttolönen uppgår till 1 320 000 kr. Företag drar preliminärskatt om 30 % och arbetsgivaravgifter om 35 %.
a) Vad är de anställdas nettolön?
b) Vad betalar företaget för arbetsgivaravgifter?
c) Vad blir företagets totala lönekostnad?
d) Hur mycket pengar får staten?
Denna fråga utgjorde 12 % av tentamenspoängen. De övriga frågorna hade liknande nivå. Jag menar, haha wtf
30 % av tentamen gick ut på att räkna ut enkla nyckeltal. Totalt tror jag man behövde memorera 6-7 nyckeltal (och då räknas räntabilitet på eget kapital, räntabilitet på sysselsatt kapital och räntabilitet på totalt kapital som tre olika nyckeltal att memorera)
En fråga var även att bokföra tre affärshändelser på ett korrekt sätt. Summa summarum krävdes kanske en timmes plugg på fem veckor för att lära sig 54 % av tentan. Och ja, det var givet att just dessa frågor skulle komma då de, som vanligt, alltid återkommer.
Om vi säger såhär: på SU läser vi 4,5 hp FEK inom juristprogrammet. Under den tiden lärde man sig dubbelt så mycket jämfört med Red I om 7,5 hp och tentan var dessutom mycket svårare (eller snarare, mindre lätt).
a) Vad är de anställdas nettolön?
b) Vad betalar företaget för arbetsgivaravgifter?
c) Vad blir företagets totala lönekostnad?
d) Hur mycket pengar får staten?
Denna fråga utgjorde 12 % av tentamenspoängen. De övriga frågorna hade liknande nivå. Jag menar, haha wtf

Om vi säger såhär: på SU läser vi 4,5 hp FEK inom juristprogrammet. Under den tiden lärde man sig dubbelt så mycket jämfört med Red I om 7,5 hp och tentan var dessutom mycket svårare (eller snarare, mindre lätt).
Hahaha, ska tipsa gymnasiets ekonomilärare att hämta tentamaterial till ettorna från SU.