Citat:
Ursprungligen postat av
Linah89
Okej är det så pass. Men jobbar man 07-16 då med alltså som vanligt? Känns lite väl att slava som en dåre för den lilla pantburks summan speciellt om det är såna tider som vi normalt sett har här ute.
Du "jobbar" normalt 3 timmar i stöten. Typiskt 8-11, sen slussning till avd för lunch, promenad en halvtimme, därefter slavarbete 13-16 osv.
Finns inget som säger att du måste ge ditt yttersta, men om arbetspliten bedömer att du maskar uppenbart så kan han/hon bestäma sig för att ge dig halv timpeng.
Om du gillar att vara för dig själv som du skriver så skulle jag rekommendera städjobbet på avdelningen (om det går att få vill säga). Då dammsuger du och svabbar golvet typ varannan dag plus ser till att killarna håller ordning i köket. Soft och man har hur mkt tid som helt för egna grejer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Linah89
Men samtidigt så tror jag väl att gå till "jobbet" kan vara positivt dagarna går väl snabbare på så vis.
Jo vissa tycker det och tar t o m på sig helgjobb när det ges möjlighet. Själv tycker jag att man har problem om man inte själv kan hitta bättre grejer att syssla med än KVs idiotjobb (t ex sätt en mutter på en skruv och upprepa 10.000 ggr). Skola är alltid bra om man har mer tid att sitta av. Annars kan man passa på att läsa böcker, sätta upp ett träningschema, umgås med de man gillar eller ngt annat utvecklande för att motverka tristessen.
Har skrivit en del om detta tidigare i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Linah89
Har funderat på detta med pengar på anstalterna, hur hanterar dom sånt? Tex vet att man får köpa telefon kort/handla i kiosken men hur ska det gå om man inte får ha med sig kontanter eller bank kort? Samt detta med besök tänker jag på, läst att man först måste komma till anstalten och sen be om en blankett som man fyller i och skickar till tex sin sambo som måste fylla i den och skicka tillbaka, stämmer det ? Hur lång tid tar det att handlägga ett sånt ärende? För jag menar för oss som sitter kortare straff borde det väl hanteras snabbare
Du kommer att ha ett kioskkonto. I vissa fall finns det en fysisk kiosk där man går och handlar med kioskkort, annars fyller man i en beställningslista och får (i bästa fall) upp grejerna man beställt på avdelningen. Kiosk är typiskt en gång/vecka på klass 2.
Det stämmer att du måste fylla i en samtyckesblankett för besök/telefonkontakt som vederbörande sen skriver på och skickar till anstalten. Vet att handläggningen från anstalten kan ta tid, 2-3 veckor är inte ovanligt, och plitarna skiter normalt i att du har kort tid (det finns undantag bör sägas). Det bästa du kan göra är att fylla i blanketten med en gång och skicka ut den (ta med kuvert & porto in). Sen väntar du några dar och är på plitarna ofta kring handläggningen så att det inte "glöms" bort.