2015-02-16, 05:49
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Men nog blir man oroad över allt skit man läst om anstalten..sjukskriver sig ALLA interner där bara för en månade sen så inser nog alla att det är något riktigt stort problem där att ta hand om.

Du behöver inte oroa dig. Några intagna har blivit pissed-off pga långa kvaltider och utebliven utsluss och dragit igång en strejk. Och när det är strejk så strejkar ALLA om de inte vill få problem.

Grisplitarna svarar som de alltid gör med P50 inlåsning och knall av hela förtroenderådet. Det är inget som kommer att beröra dig speciellt mkt.
Citera
2015-02-16, 07:17
Medlem
Linah89: Du, jag förstår att du är väldigt nervös, du ska sitta i fängelse för första gången så det är inte konstigt att du har många frågor. Du ska sitta 6 veckor, det är ungefär så lång tid som det tar att landa. Du kommer mucka efter 6 veckor och inte fatta vad fan som hände. Du behöver inte bry dig om kvaltid, utsluss eller permissioner, förmodligen inte program eller något sådant heller. Det enda som du ska passa dig för är att inte beklaga dig inför dina medintagna. Gnäll över dina 6 veckor kommer att sticka i ögonen på folk som har lång tid.
Citera
2015-02-16, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Du behöver inte oroa dig. Några intagna har blivit pissed-off pga långa kvaltider och utebliven utsluss och dragit igång en strejk. Och när det är strejk så strejkar ALLA om de inte vill få problem.

Grisplitarna svarar som de alltid gör med P50 inlåsning och knall av hela förtroenderådet. Det är inget som kommer att beröra dig speciellt mkt.

Okej då är jag med lite. Jävla grisar rent ut sagt att dom får hålla på som dom gör, det är ju riktigt sjukt att man inte suttit inne än men vet vad man kan vänta sig. Dom skulle behöva en personlig uppläxning om man frågar mig. Visst är man dömd så är man men det betyder inte att man är dålig som person för det och att man ska bli behandlad som en idiot.

Hur är det med jobb, måste man jobba dagligen eller får man göra lite som man vill om dagarna ?
Att sitta slav jobba för den lilla tian i timmen är ju rena rama skämtet liksom.

Kanske är olika från anstalt till anstalt? Läste om kolmården tex där var alla tvungna att jobba dagligen, hur det är på nyköping vet jag inte men har inte läst något om att det är ett måste som på kolmården tex.

/L
Citera
2015-02-16, 18:41
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Hur är det med jobb, måste man jobba dagligen eller får man göra lite som man vill om dagarna ?
Att sitta slav jobba för den lilla tian i timmen är ju rena rama skämtet liksom.

Kanske är olika från anstalt till anstalt? Läste om kolmården tex där var alla tvungna att jobba dagligen, hur det är på nyköping vet jag inte men har inte läst något om att det är ett måste som på kolmården tex.

Det råder arbetsplikt och går man inte ner till jobbet åker man på rapport och varning för arbetsvägran. Ofta finns det inte jobb och då får man roa sig bäst man kan eller sitta och glo in i en vägg. Man måste gå ner ändå.

Det går även att få jobb på egna avdelningen som städare. Den som har städjobbet slipper gå ner på verkstan. Å andra sidan kommer man inte ut från avdelningen speciellt mkt som städare, bara 2x30 min om dan.
Citera
2015-02-17, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Det råder arbetsplikt och går man inte ner till jobbet åker man på rapport och varning för arbetsvägran. Ofta finns det inte jobb och då får man roa sig bäst man kan eller sitta och glo in i en vägg. Man måste gå ner ändå.

Det går även att få jobb på egna avdelningen som städare. Den som har städjobbet slipper gå ner på verkstan. Å andra sidan kommer man inte ut från avdelningen speciellt mkt som städare, bara 2x30 min om dan.

Okej är det så pass. Men jobbar man 07-16 då med alltså som vanligt? Känns lite väl att slava som en dåre för den lilla pantburks summan speciellt om det är såna tider som vi normalt sett har här ute.

Men samtidigt så tror jag väl att gå till "jobbet" kan vara positivt dagarna går väl snabbare på så vis. Men ändå så fyfan för att slava runt. Men det finns väl ingen regel/lag som säger att man måste jobba sitt yttersta där eller? Borde väl gå att slöa som fan och göra allt riktigt långsamt, eller får man en löjlig rapport för sånt med? Det är ju bara sjukt i sådana fall. Kan faktiskt finnas dom människor som har rygg problem osv som inte kan jobba i en takt som tex andra normalt sett gör, inte för att jag har sånt problem, men jag kommer då aldrig jobba lika hårt som vanligt för en sån minimal summa i timmen det kan dom glömma.

Har funderat på detta med pengar på anstalterna, hur hanterar dom sånt? Tex vet att man får köpa telefon kort/handla i kiosken men hur ska det gå om man inte får ha med sig kontanter eller bank kort? Samt detta med besök tänker jag på, läst att man först måste komma till anstalten och sen be om en blankett som man fyller i och skickar till tex sin sambo som måste fylla i den och skicka tillbaka, stämmer det ? Hur lång tid tar det att handlägga ett sånt ärende? För jag menar för oss som sitter kortare straff borde det väl hanteras snabbare, vet en gammal vän som fick vänta flera veckor, och sitter man då 5-6 veckor som jag och det ska handläggas en 3-4 veckor så är det rätt illa. Har ju en liten unge på 1,5år som det är tänkt ska komma dit med sambon och hälsa på minst 1-2ggr i veckan, främst för att inte det ska bli sådant avbräck i relationen.

/L
Citera
2015-02-17, 05:25
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Okej är det så pass. Men jobbar man 07-16 då med alltså som vanligt? Känns lite väl att slava som en dåre för den lilla pantburks summan speciellt om det är såna tider som vi normalt sett har här ute.

Du "jobbar" normalt 3 timmar i stöten. Typiskt 8-11, sen slussning till avd för lunch, promenad en halvtimme, därefter slavarbete 13-16 osv.
Finns inget som säger att du måste ge ditt yttersta, men om arbetspliten bedömer att du maskar uppenbart så kan han/hon bestäma sig för att ge dig halv timpeng.
Om du gillar att vara för dig själv som du skriver så skulle jag rekommendera städjobbet på avdelningen (om det går att få vill säga). Då dammsuger du och svabbar golvet typ varannan dag plus ser till att killarna håller ordning i köket. Soft och man har hur mkt tid som helt för egna grejer.

Citat:
Men samtidigt så tror jag väl att gå till "jobbet" kan vara positivt dagarna går väl snabbare på så vis.

Jo vissa tycker det och tar t o m på sig helgjobb när det ges möjlighet. Själv tycker jag att man har problem om man inte själv kan hitta bättre grejer att syssla med än KVs idiotjobb (t ex sätt en mutter på en skruv och upprepa 10.000 ggr). Skola är alltid bra om man har mer tid att sitta av. Annars kan man passa på att läsa böcker, sätta upp ett träningschema, umgås med de man gillar eller ngt annat utvecklande för att motverka tristessen.
Har skrivit en del om detta tidigare i tråden.

Citat:
Har funderat på detta med pengar på anstalterna, hur hanterar dom sånt? Tex vet att man får köpa telefon kort/handla i kiosken men hur ska det gå om man inte får ha med sig kontanter eller bank kort? Samt detta med besök tänker jag på, läst att man först måste komma till anstalten och sen be om en blankett som man fyller i och skickar till tex sin sambo som måste fylla i den och skicka tillbaka, stämmer det ? Hur lång tid tar det att handlägga ett sånt ärende? För jag menar för oss som sitter kortare straff borde det väl hanteras snabbare

Du kommer att ha ett kioskkonto. I vissa fall finns det en fysisk kiosk där man går och handlar med kioskkort, annars fyller man i en beställningslista och får (i bästa fall) upp grejerna man beställt på avdelningen. Kiosk är typiskt en gång/vecka på klass 2.

Det stämmer att du måste fylla i en samtyckesblankett för besök/telefonkontakt som vederbörande sen skriver på och skickar till anstalten. Vet att handläggningen från anstalten kan ta tid, 2-3 veckor är inte ovanligt, och plitarna skiter normalt i att du har kort tid (det finns undantag bör sägas). Det bästa du kan göra är att fylla i blanketten med en gång och skicka ut den (ta med kuvert & porto in). Sen väntar du några dar och är på plitarna ofta kring handläggningen så att det inte "glöms" bort.
Senast redigerad av ExConvict 2015-02-17 kl. 05:27.
Citera
2015-02-17, 06:35
Medlem
Hagamannens avatar
Satt nyss i mexikanskt häkte över natten. Ingen rolig historia just då, mu mer underhållande. Jag och en transvestit utan tänder. Betalde böterna o drog till hotellet. Störda jävla snutar. VKtwrna verkade formligen efterblivna på riktigt. Maktlös!
Citera
2015-02-17, 17:08
Bannlyst
Okej då är jag med lite på noterna.

Men vad har man i regel för fler alternativ till sysselsättning om dagarna ? Alltså jag funderade lite på att ta svetsutbildningen som finns på anstalten först. Men jag är rätt osäker på om man kommer hinna gå klart en sån utbildning på 6 veckor ? Borde väl i och för sig gå om man får plugga även efter "skoltid" men jag vet inte om det är varken möjligt eller tillåtet, vad tror du om det ?

Helst hade jag gärna tagit den utbildningen före jobb etc, för kan alltid vara bra med det. Sen en till fråga, kan dom tvinga en att gå det där drog programmet dom har ?

För eftersom dom så roliga som KV är så har dom ju noterat in och stämplat in mig som missbrukare. Jag tänker att dom på anstalten då kommer utgå/tänka att jag kanske ska gå det programmet då istället för jobb eller dylikt.

För det är inget jag behöver för fem öre då jag inte brukat någon drog i övrigt och alltid haft min medincn visserligen har det varit olovligt brukande för många år sen innan jag fick det som utskrivet istället. Men allt som allt så är jag ju ingen som varken behöver eller vill gå det programmet då det inte har någon betydelse för så fort jag kommit ut igen kommer medicineringen fortsätta oavsett. Och det är enligt mig skillnad på att ta droger och ta sin medicin.

Visserligen skulle det vara skönt och roligt att komma från själva avdelningen så mycket som möjligt men jag vill inte hamna där och se ut som en dåre när jag egentligen inte behöver den hjälpen eller bryr mig om den.
Citera
2015-02-17, 23:06
Medlem
Venators avatar
Nu snackas det mycket i media om hur fångar med muslimsk bakgrund kan radikaliseras när de sitter i fängelse då det sägs finnas radikala grupperingar som försöker dra till och påverka eventuellt mottagliga ungdomar. Då försöker polis och kv hitta och splittra sådana grupperingar.

Är det något ni sett när ni suttit inne - att mer hårdföra muslimer grupperat sig samma och att personer som hamnat i de kretsarna blivit mer religiöst radikala?
Citera
2015-02-18, 00:59
Bannlyst
Hur är det när man muckar. Säg att man sitter exakt 100 dagar och den 100e dagen är det en lördag eller söndag tex. Släpps man då på måndagen eller släpps man direkt ? Samt hur är det med tiderna, tex måste man sitta där hela dagen tills eftermiddag innan man släpps ut eller släpps man så fort det blivit morgon ?

Bara en tanke jag fick, som jag tänkte jag vill ha svar på.

/L
Citera
2015-02-18, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nu snackas det mycket i media om hur fångar med muslimsk bakgrund kan radikaliseras när de sitter i fängelse då det sägs finnas radikala grupperingar som försöker dra till och påverka eventuellt mottagliga ungdomar. Då försöker polis och kv hitta och splittra sådana grupperingar.

Är det något ni sett när ni suttit inne - att mer hårdföra muslimer grupperat sig samma och att personer som hamnat i de kretsarna blivit mer religiöst radikala?

Här kan faktiskt jag säga lite som aldrig dock suttit inne. Känner en rätt bra barndoms vän (utländsk) Muslim.

Denna personen var väldigt schysst person, han gillade att röka hasch mycket och skriva egna låtar osv. Kriminell är väl fel ord för honom men han umgicks i "fel kretsar" bara. Efter att han satt inne och kom ut så förändrades denna kille TOTALT!

Nu mera finns han nere i dessa syriska länder och krigar för IS. Man kunde se han med 9st andra i Aftonbladet för ett halvår sedan ungefär (om svenskar som åkt för att kriga för IS)

Jag förstår inte hur en person som varit så himla "normal" bara gått att flippa ur totalt och bli en sådan typ av människa. Vet inte var han satt inne förvisso men nog kan jag lova att det finns muslimer som sitter inne och i enkel mening rekryterar..

Man blir skrämd av det rent ut sagt! Mins när alla gamla vänner fick läsa och se detta i tidningen från att ha kallat han "bror,vän" osv osv där ingen hade något emot han utan bara tvärtom uppskattat. Till att över en dag bli mest hatat av alla i länet. Där många som varit riktigt nära killen både uttalat hot och bett han gå hänga sig och att han förtjänar en plågsam död etc.. Helt Sjukt!

Visst kan man skingra muslimerna så gott KV kan, men då är det ju till slut en fråga om kränkning osv för en viss "art" Jag menar negrer får ju inte sitta på egen anstalt tex, det blir lite likt jude behandling om dom ska skingra alla muslimer så hårt det bara går.
Citera
2015-02-18, 10:08
Medlem
Citat:
Hur är det när man muckar. Säg att man sitter exakt 100 dagar och den 100e dagen är det en lördag eller söndag tex. Släpps man då på måndagen eller släpps man direkt ? Samt hur är det med tiderna, tex måste man sitta där hela dagen tills eftermiddag innan man släpps ut eller släpps man så fort det blivit morgon ?

Bara en tanke jag fick, som jag tänkte jag vill ha svar på.

/L

Du muckar när ditt straff är slut, oavsett om det är lördag, söndag eller julafton. Normalt är att du går på morgonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in