Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-18, 12:22
  #4921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LayLow
Du vet alla som siter e inte idiot o snacka skit om plitar spesiell inte om kvinnor. de ställen ja suttit på vi gör straffet utan problem. vi planera för frammtiden o lär käna ny personer. vi pratar med plit när vi behöva o så länge plit e ok vi också ok. du göra helt rätt. inge skilnad på öppen och sluten. ja vet på ungdomms avdelning mycke snack om plitar men de e fortfarande barn.


Vilket skitsnack din idiot
Citera
2015-02-18, 12:42
  #4922
Medlem
Linah89: du behöver inte vara orolig för att sitta inne. Jag satt inne för första gången förra året. Ta varje dag som den kommer. Ta det lugnt bara, å ta allt snack med en nypa salt.
Jag hade sjukt kul. Bra förhållande med medfångar och plitar.
På köpet så fick jag bra vänner på utsidan.
Jag satt 6 mån. Har varit ute 5 månader nu.
Citera
2015-02-18, 19:48
  #4923
Avstängd
4BD1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredde1
Linah89: du behöver inte vara orolig för att sitta inne. Jag satt inne för första gången förra året. Ta varje dag som den kommer. Ta det lugnt bara, å ta allt snack med en nypa salt.
Jag hade sjukt kul. Bra förhållande med medfångar och plitar.
På köpet så fick jag bra vänner på utsidan.
Jag satt 6 mån. Har varit ute 5 månader nu.

Men du kanske inte satt på en låst anstalt? som Linah89 ska göra?
Citera
2015-02-18, 19:49
  #4924
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fredde1
Linah89: du behöver inte vara orolig för att sitta inne. Jag satt inne för första gången förra året. Ta varje dag som den kommer. Ta det lugnt bara, å ta allt snack med en nypa salt.
Jag hade sjukt kul. Bra förhållande med medfångar och plitar.
På köpet så fick jag bra vänner på utsidan.
Jag satt 6 mån. Har varit ute 5 månader nu.


Okej, satt du på en klass 2 eller 3 ? Man blir faktiskt oroad över att läsa allt det är faktiskt 95% skit/tråkigheter man läser om just den anstalt jag ska in på. Har inte läst något positivt eller fått några positiva svar och då har jag sökt igenom hela nätet i princip.

Men jag lär märka det efter en vecka om hur rutinerna är och hur dem beter sig emot oss intagna.

Som tur är, är det inte så allt för lång tid 6 veckor kan dock kännas mycket när man har barn. Men med lite tur så går 6 veckor kalas fort! Tex har gått 7 veckor nu sedan en incident strax efter nyår för mig och de n dagen känns som den var bara för några korta veckor sen, så med lite tur går tiden undan där och man slipper en massa problem.

Det som jag dock är mest oroad över är ju att jag kommer komma in dit positiv pga medicinen, dvs tar dom prov så visar det positivt både dag 1 och dag 25 tex. Ska dock få med mig papper från min läkare som kommer styrka att jag antagligen kommer visa positivt prov närmsta 4-5 veckorna, men den uppfattning jag fått är att plitarna kommer skita fullständigt i det och göra livet surt för mig oavsett fast jag har både recepten och alla papper med mig.

Så jag tänker att tar dom prov när jag ställer in mig så får jag berätta det. Gör dem inte det förrän senare så kommer jag inte säga något förrän det är dags, så tänker jag att jag ska göra. För säger jag att jag är positiv på plats tex innan prov och även att jag har alla papper så kommer dom antagligen hitta på något dumt och ge mig varningar och så vidare, så då kan jag lika gärna hålla käft tills det väl är dags.

Hade ju varit sååå mycket enklare med om jag hamna på en öppen anstalt dvs klass 3 som nästan alla gör som har såna här "brott" bakom sig. Är ju bara olovlig körning och olovligt brukande som är min dom. Jag hamnade på en klass 2 anstalt BARA för att jag påpekade till KV att jag tar medicin och frågade hur vi skulle göra med den. Då ansåg dom antagligen att jag är en missbrukare eftersom dom skriver det i deras papper att dom sätter mig där för att dom oroar sig över fortsatt brottslighet och missbruk. Missbruk har likxom aldrig ens funnits, det är skillnad på att missbruka och att bruka en medicin på laglig väg.

Men har överklagat i alla fall och så får jag ta det där ifrån, blir det ingen ändring så får jag ta det som det kommer och hoppas tiden går jävligt fort.

/L
Citera
2015-02-18, 19:53
  #4925
Medlem
Hur är maten? Lagar man alltid maten själv, måste alla vara med och hjälpa till eller kan man vila men ändå få mat lagad av de andra?
Citera
2015-02-19, 00:49
  #4926
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Hur är maten? Lagar man alltid maten själv, måste alla vara med och hjälpa till eller kan man vila men ändå få mat lagad av de andra?

Vad jag förstått det, så är det olika anstalt till anstalt.

Tex Kolmården där gör alla intagna maten osv. På den anstalt jag ska in till Nyköping, så är det inte intagna som gör maten utan det serveras vissa tider. Sen lär det väl bli bökigt om alla ska hjälpa till och laga maten hehe, det klarar man på 2-3 pers max!

Hört att maten ska vara "okej" på dem flesta anstalterna i landet. Dvs husmanskost av enkel form.
Citera
2015-02-19, 00:55
  #4927
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Vad jag förstått det, så är det olika anstalt till anstalt.

Tex Kolmården där gör alla intagna maten osv. På den anstalt jag ska in till Nyköping, så är det inte intagna som gör maten utan det serveras vissa tider. Sen lär det väl bli bökigt om alla ska hjälpa till och laga maten hehe, det klarar man på 2-3 pers max!

Hört att maten ska vara "okej" på dem flesta anstalterna i landet. Dvs husmanskost av enkel form.

Vissa anstalter ordnar man egen mat. Och då utser avdelningen en kock.
Citera
2015-02-19, 02:48
  #4928
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Vissa anstalter ordnar man egen mat. Och då utser avdelningen en kock.


Ohfan en kock bland intagna då alltså ? Då borde det faktiskt vara en stor fördel för tex någon med kunskapen i det. Då får man hoppas dom har några tester innan så dom inte sätter en person bakom kock posten som knappt kan värma bullar hehe.

Ja man lär sig något nytt här varje dag. Ska bli en intressant resa detta och se hur KV faktiskt beter sig och är i vanliga fall. Man har så mycket om dom så det är en erfarenhet att få erfara det under en kortare period, för att se om allt verkligen stämmer.
Citera
2015-02-19, 02:49
  #4929
Avstängd
Förresten för er som är kunniga, vad är skillnaden mellan Frivården & Kriminalvården ? Dom finns på samma ställe här i vår ort och är nästan samma sak tycker jag vad jag sett, vad är skillnaden ?

/L
Citera
2015-02-19, 03:25
  #4930
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Förresten för er som är kunniga, vad är skillnaden mellan Frivården & Kriminalvården ? Dom finns på samma ställe här i vår ort och är nästan samma sak tycker jag vad jag sett, vad är skillnaden ?

/L

Frivården är en del av Kriminalvården som är en statlig myndighet. Kriminalvården ägnar sig åt häkten och fängelser medan Frivården har uppgifter som personutredningar, boja, övervakningning efter villkorlig frigivning och samhällstjänst. Möjligt att KV klär det i andra fina ord, men det är så det funkar i praktiken.

Du frågade innan om svetsutbildning. Du kan glömma den, du kommer inte ens att hinna påbörja den.

Vad gäller anti-missbruksprogram så kan ingen tvinga dig gå ett sådant.
Citera
2015-02-19, 03:46
  #4931
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nu snackas det mycket i media om hur fångar med muslimsk bakgrund kan radikaliseras när de sitter i fängelse då det sägs finnas radikala grupperingar som försöker dra till och påverka eventuellt mottagliga ungdomar. Då försöker polis och kv hitta och splittra sådana grupperingar.

Är det något ni sett när ni suttit inne - att mer hårdföra muslimer grupperat sig samma och att personer som hamnat i de kretsarna blivit mer religiöst radikala?

Jo, har sett en del sådant genom åren. Oftast bottnar det i ett folk som har kriminalitet och missbruk som livsstil plötsligt får ett tomrum i sig när de sitter några är. Vissa fyller det med att samla på högskoleexamina andra minns plötsligt att de är muslimer och då ska bönemattan dras fram 5 ggr om dan.

Att någon redan radikaliserad hatpredikant hamnar på kåken och sedan rekryterar andra är ingen vanlig situation, mest eftersom Sverige inte dömer muslimska hatpredikanter till fängelse utan de får besök och smäll på fingarna av SÄPO med jämna mellanrum i bästa fall.

Däremot har jag sett rätt tunga gängmedlemmar som plötsligt bestämt sig för att bli "goda muslimer" och sen dragit med sig andra. Då har det varit mycket al-Qaida snack om "USA de smutsiga hundarna", sharia och annat i den stilen. Gissningsvis försvinner det mesta av detta när grinden smäller igen bakom dem efter frigivning.
Citera
2015-02-19, 09:55
  #4932
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Ohfan en kock bland intagna då alltså ? Då borde det faktiskt vara en stor fördel för tex någon med kunskapen i det. Då får man hoppas dom har några tester innan så dom inte sätter en person bakom kock posten som knappt kan värma bullar hehe.

Ja man lär sig något nytt här varje dag. Ska bli en intressant resa detta och se hur KV faktiskt beter sig och är i vanliga fall. Man har så mycket om dom så det är en erfarenhet att få erfara det under en kortare period, för att se om allt verkligen stämmer.

Ja det är en mycket stor fördel, eftersom man får handla in allt från en grossist.

jag har själv suttit på en avdelning med en kock från Göteborg. Vi åt bra mat varje dag.

Dom andra avdelningarna åt bara hamburgare och kebab. Och fick nästan slut på mat i slutet av perioden.

Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Förresten för er som är kunniga, vad är skillnaden mellan Frivården & Kriminalvården ? Dom finns på samma ställe här i vår ort och är nästan samma sak tycker jag vad jag sett, vad är skillnaden ?

/L


frivården kommer du ha kontakt med efter ditt straff. När du har övervakare och.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback