2015-02-15, 17:44
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linah89
Får man ta med sig in rakaparat samt rakhyvlar på en 2klass anstalt Nyköping som sagt, någon som har koll på det ? Hört även att om man träffar någon på besök tex pojkvän,flickvän osv så får man inte röra varandra dvs ingen närkontakt stämmer verkligen det ? Låter absurt om så är fallet!

Läste iaf om att man fick ta med sig diverse toalett artiklar, men rakaparat samt hyvlar vet jag inte om det är något man får ta in ?

Rakhyvel får du ta med in (efter sedvanlig visitation), rakapparat likaså (den kan dock ta längre tid att få in om de bestämmer sig för att kolla den ordentligt).

Det du skriver gäller bara bevakade besök, då dessutom en plit sitter med hela tiden. På obevakade besök kan man göra vad man har lust med i besökscellen.
Senast redigerad av ExConvict 2015-02-15 kl. 17:54.
Citera
2015-02-15, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Rakhyvel får du ta med in (efter sedvanlig visitation), rakapparat likaså (den kan dock ta längre tid att få in om de bestämmer sig för att kolla den ordentligt).

Det du skriver gäller bara bevakade besök, då dessutom en plit sitter med hela tiden. På obevakade besök kan man göra vad man har lust med i besökscellen.

Okej hur ser en besöks cell ut ungefär? Finns det toalett osv handfat,kyl,kaffe automat eller liknande ?

Men hur är det med tex hunden kan den känna av läkemedel som subutex och xanor ? Eller är den främst tränad på tyngre drogerna ?
Men sen en sak till när dom har visitation av skor, hur gör dom då? dom har väl inte sönder dom eller tex sprättar upp dom eller sådär ? För jag överväger om jag ska köpa nya sämre skor eller ta dom jag har som kostar 1500kr nya och dem är helt oanvända och jag vill inte riskera att dom har sönder skorna bara för göra en dum koll efter droger.

Har en till fråga, får dom verkligen ge extra tid på straffet? Tex säg att man har en månad exakt på sitt straff och gör något dumt några gånger, får dom tex lägga till ett par veckor/månad då bara sådär ? Borde väl finnas regler, jag menar en lag är en lag har man blivit dömd till en dom så ska den fullföljas till pricken och inte övertrasseras eller ?

Synd att man hamnade på Nyköping som bara för en månade sedan hade var enda intern sjukskriven pga depression pga hur dom alla behandlas där inne, verkar vara rena jävla skämtet den där anstalten och så hamnar man där som första gångs kund oxå på köpet..
Citera
2015-02-15, 21:31
Medlem
Lagstadgad kvaltid är som sagt efter 1/4 av hela straffet men man kan få extra kvaltid om anstalten bedömer att det finns risk att man missköter permissioner. En klient som har hamnat på en klass 2:a har normalt sett högre risk för misskötsamhet än en klient som placeras öppet. Nu menar jag inte att det alltid är så men det görs ju en riskbedömning och det är till stor del den man utgår från.

Angående innehav: Jag har sagt det många gånger men ring alltid till anstalten och fråga. Olika regler för olika anstalter. Även om någon här satt på den aktuella anstalten förra året så kan saker ha ändrats. Det var en stor omorganisation i kv för en månad sedan, VO:na delades och gick ihop och mycket kan ha hänt sedan dess.

Positiva UP: Vad är det för papper du har? Recept? Ta med dig allt! Du kommer få lämna up vid ankomst och du kommer troligtvis att få en rapport för positivt up. I förhöret påminner du om att det är din medicin om de inte redan vet om det. Hur de sedan tar detta vidare vet jag inte för jag vet inte exakt hur de gör på Nyköping. Du kommer oavsett få lämna uppföljningsprover för att säkerställa ett sjunkande värde och detta kommer de att fortsätta med tills du är negativ. Om de skriver rapport varje gång vet jag inte, troligen gör de det men du får ingen åtgärd.

Påbackning kan du få vid allvarlig misskötsamhet, det hör inte till vanligheterna att man får det av positivt ankomstprov. Påbackning handlar i de allra flesta fall om dagar, ingenting annat.
Citera
2015-02-15, 22:34
Bannlyst
Får jag fråga er kunniga här. Har kriminalvården verkligen rätt att placera mig enlgit deras beslut på en klass 2 anstalt pga att "dom anser det finnas en fortsatt risk för brottslighet samt missbrukande"

Just den sista punkten om missbruk är ju extremt löjlig då jag har laglig rätt att använda min medicin, men dom verkar utgå från det att jag är missbrukare och då därför anledningen till att jag hamnat på en klass 2 istället för 3 som jag först skulle.

Ska överklaga detta givetvis då det är riktigt kränkande att behöva få sär behandling och hamna på en klass 2 anstalt pga falska domen kriminalvården gett mig.

Det finns sen många år tillbaka inte en endaste dom mot mig i narkotika mål, samt att dom markerat "risk för alkohol (ja) och så "risk för droger (ja)

Jag dricker inte en droppe, det blir max 5-6 cider per år om ens det. Och jag har i min frivårds rapport även läst att det står inget om droger över huvudtaget, samt att dom markerat "NEJ" på frågan om åtgärd behövs.

Hur kan då placerings gruppen komma fram till det här, kan någon förklara det? Får dom verkligen göra så här? Det ska överklagas oavsett självklart men vart får dom det ifrån att jag skulle ha en risk för fortsatt brottslighet och missbruk???

Mvh L
Citera
2015-02-15, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Lagstadgad kvaltid är som sagt efter 1/4 av hela straffet men man kan få extra kvaltid om anstalten bedömer att det finns risk att man missköter permissioner. En klient som har hamnat på en klass 2:a har normalt sett högre risk för misskötsamhet än en klient som placeras öppet. Nu menar jag inte att det alltid är så men det görs ju en riskbedömning och det är till stor del den man utgår från.

Angående innehav: Jag har sagt det många gånger men ring alltid till anstalten och fråga. Olika regler för olika anstalter. Även om någon här satt på den aktuella anstalten förra året så kan saker ha ändrats. Det var en stor omorganisation i kv för en månad sedan, VO:na delades och gick ihop och mycket kan ha hänt sedan dess.

Positiva UP: Vad är det för papper du har? Recept? Ta med dig allt! Du kommer få lämna up vid ankomst och du kommer troligtvis att få en rapport för positivt up. I förhöret påminner du om att det är din medicin om de inte redan vet om det. Hur de sedan tar detta vidare vet jag inte för jag vet inte exakt hur de gör på Nyköping. Du kommer oavsett få lämna uppföljningsprover för att säkerställa ett sjunkande värde och detta kommer de att fortsätta med tills du är negativ. Om de skriver rapport varje gång vet jag inte, troligen gör de det men du får ingen åtgärd.

Påbackning kan du få vid allvarlig misskötsamhet, det hör inte till vanligheterna att man får det av positivt ankomstprov. Påbackning handlar i de allra flesta fall om dagar, ingenting annat.

Okej men vad är kvaltid jag har inte riktigt förstått det än ?`Behöver jag oroa mig för det tex? Jag ska sitta 6 veckor på anstalten. ungefär (dömd till 2 mån fängelse) men den ända misskötsamhet jag skulle kunna få är pga medicinen, är annars helt fri från allt och gör inga dumma saker för att förstöra för andra osv. Jag har recept,samt även en journal i övrigt. Sen kan dom se enligt domen nu (som är anledningen till straffet) att åklagaren lagt ner flera ringa narkotika brott som är sedan 2013, och det är alltså pga att jag har recept. Alltså jag vill påpeka att jag gått på medicinen i 5år, så jag kommer vara positiv minst 3-4 veckor enligt läkaren då jag haft så hög dos. Och om dom ska se om värderna sjunker, det kan dom ju bara göra hos SKL väl? Dvs det skulle ju ta några veckor minst? Så jag skulle väl normalt sett redan komma utanför dörrarna när svaret anländer eller?

Någon permis lär jag inte få i alla fall eftersom jag är dömd till 2 mån och kommer sitta cirka 5-6 veckor något sånt blir det va. Så har för mig att jag läste att man måste dömts till minst 6mån för få permis eller om det var mer än 2 mån i helhet vilket det inte är eftersom jag bara ska sitta inne 40 dagar.

/L
Citera
2015-02-16, 00:18
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Hört även att om man träffar någon på besök tex pojkvän,flickvän osv så får man inte röra varandra dvs ingen närkontakt stämmer verkligen det ? Låter absurt om så är fallet!

Det finns lite olika varianter av sk bevakade besök.

Man kan få sitta ensamma i ett rum med glasruta emellan. Kommunikationen är tänkt att ske genom telefonlurar (tänk USA) men man hör varandra helt ok genom rutan.

En annan variant är utan glasrutan men med personal (1 - 2 st) som sitter med. Dom säger inget utan pillar mest på sina mobiler. Man får sitta mitt emot sin anhörig vid ett stort bord. Fysisk kontakt är fortfarande förbjuden. Känns helt bisarrt, som en skev fikapaus.

Bevakade besök varar i ca 1 timme.

I besöksrum finns i regel vattenkokare, te,kaffe,mjölk och socker. På Kumlas riks fick man tom kakor, frukt och chokladboll/dammsugare. Som intagen kan man ta med sig (oöppnad) fika till besöket.

Själva besöksrummens möblering varierar lite mellan anstalter men innehåller vanligtvis soffa, stol/fåtölj, bord och nån liten hylla. Toalett finns, Kumlas hade dessutom dusch. På Kronobergshäktet hade de tom pappersskydd på soffan, liknande det som finns hos läkare. Det är steril, avskalad miljö. Glöm allt vad tavlor, mattor och växter heter.
Senast redigerad av exquisitely 2015-02-16 kl. 00:23.
Citera
2015-02-16, 04:08
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Okej hur ser en besöks cell ut ungefär? Finns det toalett osv handfat,kyl,kaffe automat eller liknande ?

Den ser oftast ut som en bostadscell. Nyköping är ingen gammal anstalt så lär finnas toa/handfat på cellen. Kaffe brukar komma i en kanna vid besök. Ingen kyl eller minibar dock

Citat:
Men hur är det med tex hunden kan den känna av läkemedel som subutex och xanor ? Eller är den främst tränad på tyngre drogerna ?
Men sen en sak till när dom har visitation av skor, hur gör dom då? dom har väl inte sönder dom eller tex sprättar upp dom eller sådär ? För jag överväger om jag ska köpa nya sämre skor eller ta dom jag har som kostar 1500kr nya och dem är helt oanvända och jag vill inte riskera att dom har sönder skorna bara för göra en dum koll efter droger.

Hunden lär nog kunna nosa rätt på Sub och det mesta annat som inte ordineras inom KV. Du behöver inte oroa dig för att de sprättar upp dojjorna, mer i så fall för att de "försvinner" om de är helt nya och passar Herr Förrådsplit. Händer ibland att nya kläder försvinner, oftast innan de skrivs in i inventarielistan.

Citat:
Har en till fråga, får dom verkligen ge extra tid på straffet? Tex säg att man har en månad exakt på sitt straff och gör något dumt några gånger, får dom tex lägga till ett par veckor/månad då bara sådär ? Borde väl finnas regler, jag menar en lag är en lag har man blivit dömd till en dom så ska den fullföljas till pricken och inte övertrasseras eller ?

Det kan de och det finns lag som reglerar detta; Fängelselag 2010:610, nyttig att läsa om man ska sitta ett tag.

Citat:
Synd att man hamnade på Nyköping som bara för en månade sedan hade var enda intern sjukskriven pga depression pga hur dom alla behandlas där inne, verkar vara rena jävla skämtet den där anstalten och så hamnar man där som första gångs kund oxå på köpet..

Med ditt korta straff behöver du knappast bry dig. Du kommer knappt att hinna landa innan det är dags för muck. Håll dig lugn o fin så blir det bra ska du se.
Citera
2015-02-16, 04:12
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Okej men vad är kvaltid jag har inte riktigt förstått det än ?`Behöver jag oroa mig för det tex? Jag ska sitta 6 veckor på anstalten. ungefär (dömd till 2 mån fängelse)

Du kan skita i allt vad kvaltid heter. Som du själv påpekar så kommer du inte att få ngn permis.
Citera
2015-02-16, 04:41
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Hur kan då placerings gruppen komma fram till det här, kan någon förklara det? Får dom verkligen göra så här? Det ska överklagas oavsett självklart men vart får dom det ifrån att jag skulle ha en risk för fortsatt brottslighet och missbruk???

Sannolikt finns det omnämnt missbruk någonstans i dina papper, och det är det de hänger upp sig på och hindrar dig från att komma till öppen. Finns det på papper så är det sant = KV logik.
Tyvärr är du nu i en sits där du är omyndigförklarad av samhället och vad du säger räknas inte längre.

Du kan dra det till KV-regionen (ändrar aldrig ngt) och sen Förvaltningsrätten av ren princip, men det är lönlöst då rätten till 99% går på KV:s utsagor.

Bit ihop, ta det som en man och se till att aldrig ha med KV att göra i framtiden.
Citera
2015-02-16, 05:03
Bannlyst
Citat:
Sannolikt finns det omnämnt missbruk någonstans i dina papper, och det är det de hänger upp sig på och hindrar dig från att komma till öppen. Finns det på papper så är det sant = KV logik.
Tyvärr är du nu i en sits där du är omyndigförklarad av samhället och vad du säger räknas inte längre.

Du kan dra det till KV-regionen (ändrar aldrig ngt) och sen Förvaltningsrätten av ren princip, men det är lönlöst då rätten till 99% går på KV:s utsagor.

Bit ihop, ta det som en man och se till att aldrig ha med KV att göra i framtiden.

Stod väl inget om missbruk ? i papprena eller föståd ja fel ? för då är det ju falskt
Citera
2015-02-16, 05:06
Bannlyst
Citat:

Det är just det som är saken. Att det står inget om droger varken i frivårdens papper utan det JAG tror dom fått det ifrån är när jag skrev till dom ang mina åsikter samt placerings önskan som man kunde skriva till dom. Och då angav jag att jag sen tidigare går ett special program och får medicinering där ifrån.

Då angav jag att jag går ett program och får medicin lagligt. För i mina papper från deras bedömning så står det "I ärendet framkommer att Namn/efternamn har i vart fall tidigare missbrukat narkotika."

Så menar dom ärendet som i själva domen då eller ? För i sådana fall är vi ju där igen, där det inte står NÅGOT om missbruk utan det står tydligt att dom lagt ner åtalet om drogen pga att jag just har recept. Och då ska dom fan i mej inte kalla mig missbrukare eller påstå att jag missbrukat tidigare när det inte finns några droger inblandade på 3+ år.

Så att dom liksom noterat "i ärendet framkommer" så måste dom ju syfta på domen och det framkommer inget annat alls än att jag får min medicin bara.

Är dock inställd på att det kommer skita sig ändå, men jävligt fittigt rent ut sagt att dom kan få skriva sådär och stämpla mig som missbrukare, jag använder medicin som så många andra svenskar gör i samhället, inte blir dom kallade för missbrukare för det.

Egentligen hade jag inte ens tänkt överklaga men jag är första gångs kund på anstalt, har man då dessutom åkt dit för små saker så ska man inte in på en klass 2 anser jag. så mycket tid/plats tar jag knappast jag är hur lugn person som helst och är alltid för mig själv så lär inte stöka ner någonstans. Men nog blir man oroad över allt skit man läst om anstalten..sjukskriver sig ALLA interner där bara för en månade sen så inser nog alla att det är något riktigt stort problem där att ta hand om.

/L
Citera
2015-02-16, 05:15
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Det är just det som är saken. Att det står inget om droger varken i frivårdens papper utan det JAG tror dom fått det ifrån är när jag skrev till dom ang mina åsikter samt placerings önskan som man kunde skriva till dom. Och då angav jag att jag sen tidigare går ett special program och får medicinering där ifrån.

Då angav jag att jag går ett program och får medicin lagligt. För i mina papper från deras bedömning så står det "I ärendet framkommer att Namn/efternamn har i vart fall tidigare missbrukat narkotika."

Så menar dom ärendet som i själva domen då eller ? För i sådana fall är vi ju där igen, där det inte står NÅGOT om missbruk utan det står tydligt att dom lagt ner åtalet om drogen pga att jag just har recept. Och då ska dom fan i mej inte kalla mig missbrukare eller påstå att jag missbrukat tidigare när det inte finns några droger inblandade på 3+ år.

Jag menar ALLT underlag som KV har på dig, inte bara domar eller nedlagda åtal. Det är det som "ärendet" syftar på. Utifrån det du säger så är det garanterat det du skrev till dem som de fastnat vid.

Bara för att det är lagligt utskriven medicin behöver det inte betyda att KV inte stämplar dig som missbrukare. Ta t ex en horsare som går på lagligt metadon eller subutex. Det är grejer de aldrig kan få lagligt på insidan och blir därför riskklassade därefter.

Sen ska du veta att 3 år är väldigt kort tid i KVs värld. De kan dra upp grejer som hände för 15 år sen och använda emot dig.
Senast redigerad av ExConvict 2015-02-16 kl. 05:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in