2015-02-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Nu på Aktuellt 21:00 SVT2 2015-02-16 var det föga förvånande fortsatt rapportering rörande Vilks och judeskjutningarna.
En jude och en muslim hade en lång monolog där det mesta skylldes på SD och SVP och att man inte skulle visa nolltolerans (läs mer förföljelser av SD:are och invandringskritiker).
En judinna(Emilia Melgar) började helt plötsligt tala om islamofobi och de fejkade slöjryckningarna och använde dessa bluffhistorier som någon form av motivering för att oroa sig och självfallet indikera att det hela var Sverigedemokraternas fel.

Några frågor till er judar:

Hur resonerar ni när ni ena stunden gnäller om "antisemitism" och i nästa stund talar om varje kritik av islam och muslimer som "islamofobi"?

Hur exakt hade ni tänkt att detta skulle hjälpa er situation?

Hur hade ni tänkt att svenskar ska ta er på allvar när ni utsätts för angrepp från muslimer men samtidigt skyller ni angreppen på svenskar?

Är ni judar överhuvud taget kapabla att förstå hur ickejudar uppfattar er och denna mediecirkus?

Förstår ni att det blir foliehattsvarning på er tack vare era medieframträdanden de senaste dagarna?

På vilket sätt förväntar ni judar er att dagens Aktuellt-sänding skulle göra svenskar mer positivt inställda till er? Tycker ni att era etniska judiska fränder betedde sig konstruktivt?

Om ni judar tänker er eran situation i Sverige ca tio år från nu, hur tänker ni er att eran situation i Sverige har hjälpts av det faktum att ni bevisligen skyller muslimskt våld mot judar på svenskar?

Edit: Om Robert Aschberg vill släppa baseballträet och pallra sig från Malmskillnadsgatan får han gärna svara på dessa frågor.

Det är nog knappast så att denna Emilia Melgar har blivit utsedd av Sveriges förenade judar att företräda dem. Snarare fanns hon nära till hands eftersom hon är producent åt Sveriges Radio.
Citera
2015-02-17, 16:33
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Det skadar aldrig att vara korrekt. De är svenskar och sedan vilken religion de har och hur många som har respektive religion är en annan femma och för spekulativt så att något med bildning och självaktning ska ge sig in i sådant träsk på nationell tv.s

Sedan vad du anser är en svensk skiter vi fullständigt i. Ingen har frågat dig. VI diskuterar inte vad som är svenskhet här.
Om du bara klarade av att läsa och begripligt förstå svenska så borde du ha insett att detta var en passus till avrundningen på inlägget före:

(FB) Judar som talar om islamofobi och skyller muslimsk antisemitism på svenskar.
Citat:
För övrigt gläds jag över det faktum att ts ser svenskar med bakgrund i exempelvis Mellanöstern som svenskar. Ett litet steg för mänskligheten men ett gigantiskt steg för människor med ts bakgrund.
Så uppenbarligen hade denna fråga smugit sig in i diskussionen på något vis vare sig du vill eller inte. Men skit på du, mitt förtydligande var uppenbarligen nödvändigt trots allt.

F.ö. så håller jag med! Det skadar inte att vara korrekt och synd att man nu inte var det. De till merparten trakasserande judar i Sverige är muslimer. Vilket helst inte får sägas. Och där kan man säga att SVT lyckats väl. Under de dagar som gått sen morden i Köpenhamn har under timmar av diskussion, rapportering, analys och allmän begrundan om terrorhot i allmänhet, och hot mot judar i synnerhet, knappt ordet muslim och/eller islam yttrats. Till skillnad från när du slår över till vilken utländsk nyhetsrapportering som helst. Men det skiter du väl också i....
Citera
2015-02-17, 16:57
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solar47

Jag kommenterar i tråden och avhåller mig från påhopp på enskilda kommentatorer.

Gör så, men var då beredd på mothugg. Du letar efter "svenskfientlighet". Idioti.
För det första existerar inte begreppet.
För det andra - om det gjorde det - är det inget du hittar prov på här. Göndör var mycket tydlig och upprepade flera gånger varifrån det främsta judehatet kommer: svenska medborgare med ursprung i Mellanöstern. Hur det kan ha undgått dig verkar helt otroligt. Enda förklaringen är sannolikt att du delar in världen i "svenskfientliga" och "svenskvänliga". Vilket alltså är idioti.
Senast redigerad av hundensår 2015-02-17 kl. 17:27.
Citera
2015-02-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Men tack för reklamen.

Varsågod. Jag är på gott humör och bjuder gärna på dina dumheter.

🎵🎶

Varför är det så viktigt för dig att Eli skulle peka ut just en enskild del av alla de orsakerna som ligger bakom antisemitismen i Sverige idag?

Mot bakgrund av att antisemitismen i Sverige idag har många olika orsaker, borde det väl vara bra att belysa dem alla, vilket Eli gjorde med bravur. Störde han din smutsiga agenda eller finns något annat skäl till att du är så negativ?
Citera
2015-02-17, 18:38
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Om du bara klarade av att läsa och begripligt förstå svenska så borde du ha insett att detta var en passus till avrundningen på inlägget före:

(FB) Judar som talar om islamofobi och skyller muslimsk antisemitism på svenskar.

Så uppenbarligen hade denna fråga smugit sig in i diskussionen på något vis vare sig du vill eller inte. Men skit på du, mitt förtydligande var uppenbarligen nödvändigt trots allt.

F.ö. så håller jag med! Det skadar inte att vara korrekt och synd att man nu inte var det. De till merparten trakasserande judar i Sverige är muslimer. Vilket helst inte får sägas. Och där kan man säga att SVT lyckats väl. Under de dagar som gått sen morden i Köpenhamn har under timmar av diskussion, rapportering, analys och allmän begrundan om terrorhot i allmänhet, och hot mot judar i synnerhet, knappt ordet muslim och/eller islam yttrats. Till skillnad från när du slår över till vilken utländsk nyhetsrapportering som helst. Men det skiter du väl också i....

På vilket sätt var ditt förtydligande nödvändigt? Du hade en åsikt om vem som var svensk. Vad förtydligade du? Kan du förklara detta för mig så förstår jag bättre.

Att de flesta trakasserade judarna blir det av muslimer är ett atangande vi gör, inget vi har svart på vitt. Men antagligen har du rätt. Vilka siffrorna på dessa trakasserierna är vet vi inte. Därmed ska bör vi väl inte hänfalla åt förenklingar och skeva bilder av verkligheten. För visst är det så att om en grupp utmålas och de andra inte nämns i sammanhanget blir det lätt skevt och orättvist? Om det är araber mest får det sägas och bör sägas. Uppdrag granskning sa det tyckte jag. Så visst får det sägas. Jag säger det. Inget hindrar dig från att säga det som är uppenbart om du kan stödja dina påståenden och argumentera för de. Säg på bara. Frågan är dock vad du kommer göra när följdfrågor börjar bildas; varför är det viktigt, var har du fått informationen från, har du någon agenda osv.

Det du säger om att knappt ordet islam och muslim har yttrats stämmer inte. T ex har den danska statsministern yttrat de orden. Men hon yttrade de nog inte till din förtjusning i syfte att svartmåla alla muslimer. Tvärtom sa hon att dådet inte hade med alla muslimer att göra. Sedan togs orden upp i svensk nyhetsbevakning bland annat då man diskuterade och skytten hade samröre med någon extremistgrupp. Nej kom man fram till. Saken avklarad. Sen har ordet muslim och islam nämnts i debatten som TS hänvisade till. Och så här har det fortsatt. Orden muslim och islam har använts men inte till att svartmåla och beskylla alla muslimer. Som jag skrev i en annan tråd i detta underforum är kollektiv skuld en komplicerad fråga som man bör ha ordentligt med kött på benen för innan man ger sig in i diskussioner kring. Detta har ju uppenbarligen alla som har debatterat på TV förstått och därmed avstått att förvirra sig i dylika diskussioner.

Jag skiter inte i det alls. Jag säger det först och säger det högt. Om araber mobbar juddar oftast ska detta sägas och inte hyschas med. Inget mer med de. Sen varför de gör det är en annan fråga som också bör redas ut. Jag tycker personligen att imamen i SVT undvek att påpeka att det finns en hel del unga svenskar med rötter i mellanöstern som hatar judar. Detta var dåligt av honom. Men det får ju stå för honom. Varför han undvek att ta upp detta vet jag inte. Man kanske kan fråga honom. Skriv ett mejl till honom och fråga sakligt och på ett trevligt sätt. Sen kand u återkomma med svar. Vi dör all av att få reda på svaret.
Citera
2015-02-17, 18:41
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Varsågod. Jag är på gott humör och bjuder gärna på dina dumheter.

🎵🎶

Varför är det så viktigt för dig att Eli skulle peka ut just en enskild del av alla de orsakerna som ligger bakom antisemitismen i Sverige idag?

Mot bakgrund av att antisemitismen i Sverige idag har många olika orsaker, borde det väl vara bra att belysa dem alla, vilket Eli gjorde med bravur. Störde han din smutsiga agenda eller finns något annat skäl till att du är så negativ?
Nej, jag borde inte upprepa mig, men om "smutsig agenda" = sanningen så är du sannerligen lättstörd, förutom de andra diagnoserna. Jag har inte begärt nåt av Eli utan har full förståelse för att han smyger fram, däremot kan man knappast säga att han lägger korten på bordet. Hymlade gjorde däremot inte Lena Posner Körösi, som jag länkade till i ett tidigare inlägg (#50 f.n.), men det blev väl för jobbigt att kolla upp.

Den enda korrelerande faktor till den ökande antisemitismen i Sverige i allmänhet, och i Malmö i synnerhet, värd namnet är massinvandringen av muslimer till Sverige de senaste 20-30 åren. Eller har du nåt bättre att komma med? Invandringen av "svenskar med ursprung i Mellanöstern"? Not!
Citera
2015-02-17, 18:42
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:

Min ton till dig i mitt första inlägg var för övrigt onödigt oförskämt och konfliktsökande. Det ber jag uppriktigt om ursäkt för. Det var dumt och ogenomtänkt av mig. Det är tyvärr lätt att ryckas med i en alldeles för hätsk atmosfär på detta forum...
Citera
2015-02-17, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Med risk att detta är lite OffT: konspirationsteorier är idag big-business, en världsindustri. De som är skickligast på att driva konspirationsteorier tror inte själva på dem, de har en dold agenda, ett syfte ganska tydligt genomsyrar vad de säger.

Många konspirationsteoretiker är judar eller är finansierade av judar. Exempelvis Alex Jones, som har en judisk fru och judiska annonsörer. Han kan spotta ut sig vilken skit som helst, bara det inte kan tolkas som fientligt mot något judiskt.
Citera
2015-02-17, 19:00
Medlem
Lena Posner Körösi, ordförande för svenska Judiska centralrådet intervjuades den 19 januari 2015 ang judeskjutningarna i Paris. I studion fanns även inrikesminister Ygeman. http://www.svt.se/nyheter/sverige/vi...lltid-maltavla

SVT: Vad måste göras för att det inte ska fortsätta? Körösi vädjade till religiösa företrädare, politiker, media och opinionsbildare:

-Var inte rädd för att tala om var hoten kommer ifrån. När det är högerextrema som hotar oss, då är det inga problem att säga det, men när det är islamister och olika muslimska grupperingar i Sverige då blir man genast mycket räddare. Här hoppas jag att vi gemensamt vågar stå upp och säga att det är oacceptabelt.

Precis som det skulle vara högerextrema ungefär lika ofta som muslimer!! Lena Körösi nämnde inte ens "Svenskar med ursprung i mellanöstern". Jag tycker att judiska företrädare fått massor med chanser i media att berätta för svenska folket vem som utför antisemitismen. Men talar man inte klartext då får man ingen fullgod hjälp. Att svenska folket förblir oinformerat är judeföreträdarnas eget fel. Vill dom inte berätta, så ok!

Det är inte ens korrekt av Körösi att säga "muslimska grupperingar" när det lika ofta är vanliga förbipasserande muslimer på gatan som hatar lite random om dom får syn på en jude. Varför tar inte människan chansen att säga som det är? Nu får hon börja om från början och berätta en helt ny och annan historia, nu när judemördandet står på tröskeln till vår gräns och läget blir akut. En pollett som kommer att ta tid på sig att tralla ner då vi ju lärts upp, av offret själv, att det är de högerextrema som är boven!

Jag tror Körösi är rädd för pk, att säga sanningen helt enkelt. Ja, hon är mer rädd för svenskar, modell pk, än muslimerna själva om man ska hårddra det. Men det som står på spel här är något avsevärt större, nämligen det judiska folkets möjligheter att öht bebo det här landet framgent. Ingen liten grej. Mot den bakgrunden är det ursvagt av Körösi och andra företrädare att inte bullra mer. Fegis!

De judeföreträdare som, i förbigående, dessutom passar på att hata sd, gör sig själva en sån enorm otjänst att normala judar väl kräks när de hör sina företrädare.
Citera
2015-02-17, 19:06
Medlem
BurkHanss avatar
Jag förtydligade bara mitt ställningstagande i just den frågan, varken mer eller mindre. Det var som sagt inte topic och inte min avsikt att påbörja den diskussionen igen - jag var ju inte heller först på bollen där - som det finns ett otal trådar om redan. Eller måste jag disputera för att få ha den åsikten?

I allt det andra du säger kan jag onekligen hålla med om en del. T ex ska inte alla muslimer svartmålas, sure, men trots allt är det ganska symptomatisk att din diskussion ändå leder fram till att den deltagande imamen var tämligen blek. Och så är det ju genomgående. Protester och avståndstagande från dåden i Köpenhamn och Paris är bleka både när företrädare och proselyter till fredens religion tillfrågas.

Jag tycker själv du säger det centrala - om det är si eller så ska det sägas och inte hyschas ner. Borde inte då programledaren ha pressat imamen mer i de centrala frågor vi diskuterar här? Vore inte det rimligt i skenet av händelserna? Du anser det alltså vettigare att jag som tittare ska skriva och kräva ett svar, lite diskret sådär? Om Björn Söder hade mejat ner Rossana Dinamarca och ett par till av det antisemitiska vänsterfolket kan vi nog vara säkra på Åkesson, Karlsson etc fått göra offentligt avbön så det bara skrek om det under attack från en hord hysteriska pitbullreportrar. Fast då pratar vi förstås vita män, inte snälla skäggtomtar......
Citera
2015-02-17, 19:15
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortississimo
Posner-Körösi är en av den svenska judendomens galjonsfigurer, och någon som gemene jude i Sverige ser upp till. Hon är rabiat anti-SD, vill censurera obekväma sidor på nätet (som Radioislam) och hela paketet. Det handlar inte om att vara rädd för att säga sanningen, det ligger inte i hennes intresse. Det är ju för bövelen hon och hennes gelikar som har varit ledande i att driva samhället dit vi står nu.
Personligen har jag inte kännedom om dessa fakta ang. LPK och ska inte heller förneka det. Självfallet inget jag uppskattar heller.

Däremot var det mycket underhållande att se henne uttrycka sig som hon gjorde, vilket väl ändå ska applåderas, samt stor humor i Marianne Rundströms reaktion på detsamma. Oavsett en tidigare rabiat inställning, så rycker sanningens ögonblick allt närmare för damerna och skuldfrågan kommer onekligen att bli central i framtiden.
Citera
2015-02-17, 19:37
Medlem
Citat:
Den enda korrelerande faktor till den ökande antisemitismen i Sverige i allmänhet, och i Malmö i synnerhet, värd namnet är massinvandringen av muslimer till Sverige de senaste 20-30 åren.

Aha ... se där. Där presenterade du din agenda. Det tog en liten stund att locka kossan till grinden, men nu är du här.

Antisemitismen i Sverige har många ansikten. Antisemitismen på Flashback, för att ta ett exempel, är av rabiat nationalistisk karaktär. Den antisemitism som jag möter i verkliga livet och i media kommer oftast från den röda delen av det politiska rummet. Eli Göndörs nyktra beskrivning av hur han ser på antisemitismen i Sverige är naturligtvis en mycket värdefull del i den mosaik som antisemitismen består av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in