2015-02-17, 22:28
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Aha ... se där. Där presenterade du din agenda. Det tog en liten stund att locka kossan till grinden, men nu är du här.

Antisemitismen i Sverige har många ansikten. Antisemitismen på Flashback, för att ta ett exempel, är av rabiat nationalistisk karaktär. Den antisemitism som jag möter i verkliga livet och i media kommer oftast från den röda delen av det politiska rummet. Eli Göndörs nyktra beskrivning av hur han ser på antisemitismen i Sverige är naturligtvis en mycket värdefull del i den mosaik som antisemitismen består av.

Bra skrivet.
Det är för övrigt intressant att de mest högljudda judehatarna på Flashback oftast verkar komma från det högerextrema lägret - och inte det islamistiska/muslimska/arabiska - eller vad man nu vill kalla det.

Eli Göndör är en tillgång för debatten och har fått mer än en svt-journalist att skruva på sig. Här redogör han exempelvis tydligt och klart för förutsättningarna för gazakonflikten (2009):

https://www.youtube.com/watch?v=p0klOGKtXkg
Senast redigerad av hundensår 2015-02-17 kl. 22:49.
Citera
2015-02-17, 22:31
Medlem
Grottmongo
vad man än tycker om muslimer o judar så undrar jag om du lyssnat eller inte på inslaget.
det finns ett hat mot judar hos alla "falanger", eller sa han inte det? hos vänstern, högern, muslimer, kristna och svenskar
menar du att det är fel?
eller så hade du bara en dålig dag, att lägga ett inlägg om detta inslag och misstolka det var väl inget vidare

israels folk må vara egensinniga, men sant är väl att man jagat dem genom årtusenden - varför?
de har väl all rätt att finnas här, och där i världen

foliehatt? - kanonuttryck för övrigt

Det var väl mer den svenske imamen som hela tiden försökte vända allt till att muslimerna är de som förföljs och jagas. Där håller jag inte med. Islam, som den praktiseras av ett stort antal - är farlig.
Citera
2015-02-18, 00:55
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Anekdotalt men i min erfarenhet är i princip de enda svenskarna i Malmö som hatar judar på vänsterkanten. Inte sett högerfolk skrika om judar så det märks sen jag var bra mycket yngre. Se tennismatchen där det blev kravaller med uppföljande uttalanden och försiktig victim blaming från reepalu t. ex.
Citera
2015-02-18, 11:25
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Aha ... se där. Där presenterade du din agenda. Det tog en liten stund att locka kossan till grinden, men nu är du här.

Antisemitismen i Sverige har många ansikten. Antisemitismen på Flashback, för att ta ett exempel, är av rabiat nationalistisk karaktär. Den antisemitism som jag möter i verkliga livet och i media kommer oftast från den röda delen av det politiska rummet. Eli Göndörs nyktra beskrivning av hur han ser på antisemitismen i Sverige är naturligtvis en mycket värdefull del i den mosaik som antisemitismen består av.
Man tackar, det var i alla fall inte grisen i säcken!

Min ev. agenda, som du delvis hjälpt mig marknadsföra i tidigare inlägg, står öppen för alla liksom jag står för den. Jag behöver inte fega ur och nyregga mig en gång i kvartalet, som vissa uppenbarligen gör , av rädsla för outning av trolljägarna i media (detta av skäl jag inte kommer att delge någon offentligt!).

I det du citerar presenterar jag ingen agenda, däremot ett faktum vilket i skenet av det fokus som lagts på speciellt Malmö de senaste åren, torde vara uppenbart för alla. Sen att antisemitismen består av en "mosaik" av yttringar, liksom invandringskritik eller hur man torkar sig i arslet gör, tror jag inte ens den mest rabiata judehatare förnekar. Visst, det finns säkert ett par hundra svenskar över vars ande Hitler svävar men återigen, det var inte topic!

Nu har du, för vilken gång i ordningen?, lyckats undvika sakfrågan om varför judar sitter i SVT och försöker marginalisera det muslimska inslaget i dödskjutningarna i Paris och Köpenhamn, med hänvisning till MIN "dolda agenda". Diskussionen oss emellan leder därför ingenvart, vilket iag iofs bort inse från början när jag läst dina inlägg och noterat din von-oben-attityd gentemot Flashbacks användare i gemen och de som inte delar dina åsikter i synnerhet. Man kan inte undvika att fråga sig varför du bombarderar trådar som denna till de som handlar om att steka falukorv med inlägg när din grundsyn är denna:

(FB) "Det är jag som är åsiktskorridoren" - Svensk medias erkännande av PK-konspirationen

Du är bara ytterligare en i raden av dilettanter som försöker dölja sin egen ignorans i en tirad av motfrågor och nogsamt undvikande av sakfrågan. Vilken är DIN agenda egentligen?

(Tillägg: Sen jag skrev detta har tråden slagits ihop med en allmän judehatartråd. Min hänvisning till topic avser naturligtvis den ursprungliga tråden.)
Senast redigerad av BurkHans 2015-02-18 kl. 12:08. Anledning: Hopslagning av trådar.
Citera
2015-02-18, 12:55
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Jag förtydligade bara mitt ställningstagande i just den frågan, varken mer eller mindre. Det var som sagt inte topic och inte min avsikt att påbörja den diskussionen igen - jag var ju inte heller först på bollen där - som det finns ett otal trådar om redan. Eller måste jag disputera för att få ha den åsikten?

I allt det andra du säger kan jag onekligen hålla med om en del. T ex ska inte alla muslimer svartmålas, sure, men trots allt är det ganska symptomatisk att din diskussion ändå leder fram till att den deltagande imamen var tämligen blek. Och så är det ju genomgående. Protester och avståndstagande från dåden i Köpenhamn och Paris är bleka både när företrädare och proselyter till fredens religion tillfrågas.

Jag tycker själv du säger det centrala - om det är si eller så ska det sägas och inte hyschas ner. Borde inte då programledaren ha pressat imamen mer i de centrala frågor vi diskuterar här? Vore inte det rimligt i skenet av händelserna? Du anser det alltså vettigare att jag som tittare ska skriva och kräva ett svar, lite diskret sådär? Om Björn Söder hade mejat ner Rossana Dinamarca och ett par till av det antisemitiska vänsterfolket kan vi nog vara säkra på Åkesson, Karlsson etc fått göra offentligt avbön så det bara skrek om det under attack från en hord hysteriska pitbullreportrar. Fast då pratar vi förstås vita män, inte snälla skäggtomtar......

Protester från det muslimska samfundet har varit bleka, det har de. Men det i sig är ingen anledning att hoppa på varken muslimer eller judar, eller svenskar eller någon annan för den delen. Jag säger inte direkt att du gjorde det utan mer som ett neutralt konstaterande. När man väljer att peka ut varandra blir det lätt mer skit av det än vad det skulle kunna blivit. Man förstorar saker och ting dvs bortom proportion i fel sammanhang.

Programledaren borde ha ställt en eller två vassare frågor anser jag. Men vilka de är och hur man skulle formulera de vet jag inte. En bra ingång hade varit hänvisningen till Uppdrag gransknings program t ex. Vettigare är det inte, det har jag inte sagt. Men det är definitivt ett sätt att kommunicera med människor och få svar på de frågor man har. Det tycker jag definitivt. Diskret måste det inte nödvändigtvis vara men man får också acceptera faktum att man inte alltid får svar på alla sina frågor via massmedierna. Det är bara så det är jo. Då jag har haft frågor har jag försökt få svar på de t ex via mejl. Eller uttryckt min vrede. Jag har mejlat. vad ska jag annars göra. Alternativet att röra upp det ännu mer och eventuellt framstå som någon som hetsar eller är hatisk är inte min kopp te.

Vad gäller Söder så tror jag absolut inte att han hade fått göra avbön om han i lugn och sansad ton hade framfört sitt ärende till vem det nu än är. Men Björn Söder har ett häftigt temperament (man skulle kunna tro han är sydlänning ) och detta temperament gör att han hamnar i konflikt ofta i kombination med folks uppfattningar om honom och vetskap om hans ställningstagande och uttalande i massa frågor.

Sen det här med skäggtomtar. Folk får bära vilket skägg de vill. Det är inte min grej, och inte din heller verkar det som men det är väl ingen anledning att kalla de något nedlåtande som skäggtomtar. Det är dessutom mode att ha skägg nuförtiden. Jag har själv haft ett stort skägg men då är det givetvis modifierat och ansat så det passar in i mallen för det "fina" skägget. Häng inte upp dig på troende muslimers yttre attribut alldeles för mycket. Det stör ditt fokus och tenderar att skapa förvrängda bilder av människans om bär det yttre attributet.
Citera
2015-02-18, 16:11
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Lena Posner Körösi, ordförande för svenska Judiska centralrådet intervjuades den 19 januari 2015 ang judeskjutningarna i Paris. I studion fanns även inrikesminister Ygeman. http://www.svt.se/nyheter/sverige/vi...lltid-maltavla

SVT: Vad måste göras för att det inte ska fortsätta? Körösi vädjade till religiösa företrädare, politiker, media och opinionsbildare:

-Var inte rädd för att tala om var hoten kommer ifrån. När det är högerextrema som hotar oss, då är det inga problem att säga det, men när det är islamister och olika muslimska grupperingar i Sverige då blir man genast mycket räddare. Här hoppas jag att vi gemensamt vågar stå upp och säga att det är oacceptabelt.

Precis som det skulle vara högerextrema ungefär lika ofta som muslimer!! Lena Körösi nämnde inte ens "Svenskar med ursprung i mellanöstern". Jag tycker att judiska företrädare fått massor med chanser i media att berätta för svenska folket vem som utför antisemitismen. Men talar man inte klartext då får man ingen fullgod hjälp. Att svenska folket förblir oinformerat är judeföreträdarnas eget fel. Vill dom inte berätta, så ok!

Det är inte ens korrekt av Körösi att säga "muslimska grupperingar" när det lika ofta är vanliga förbipasserande muslimer på gatan som hatar lite random om dom får syn på en jude. Varför tar inte människan chansen att säga som det är? Nu får hon börja om från början och berätta en helt ny och annan historia, nu när judemördandet står på tröskeln till vår gräns och läget blir akut. En pollett som kommer att ta tid på sig att tralla ner då vi ju lärts upp, av offret själv, att det är de högerextrema som är boven!

Jag tror Körösi är rädd för pk, att säga sanningen helt enkelt. Ja, hon är mer rädd för svenskar, modell pk, än muslimerna själva om man ska hårddra det. Men det som står på spel här är något avsevärt större, nämligen det judiska folkets möjligheter att öht bebo det här landet framgent. Ingen liten grej. Mot den bakgrunden är det ursvagt av Körösi och andra företrädare att inte bullra mer. Fegis!

De judeföreträdare som, i förbigående, dessutom passar på att hata sd, gör sig själva en sån enorm otjänst att normala judar väl kräks när de hör sina företrädare.

Hon gav väl ett alldeles utmärkt svar? hon sade helt enkelt att det är dags att sluta hyckla. Media har inga problem med att hänga ut högerextrema antisemiter, så varför skall de vara rädda för att göra samma sak med muslimska antisemiter? Hon sade ingenting om att högerextrema attacker är lika vanliga som muslimska attacker.

Och visst, muslimer är överrepresenterade gällande antisemitism i dagens Sverige, men för den sakens skull har faktiskt varken högerextremister eller vänsterextremister ändrat åsikt i frågan.
Citera
2015-02-20, 19:52
Nu bevakas deras skola i Stockholm dygnet runt av två poliser med K-pistar och när Säpo inte kan följa med på deras sportlovsresa ställer de nu in den. Ska Säpo ge alla judiska barn en egen livvakt? En vanlig svensk skola har inte ens råd att ha tillräckligt med vuxna inuti skolan.
Senast redigerad av Neltet 2015-02-20 kl. 20:51.
Citera
2015-02-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Intressant att de mest högljudda judehatarna på Flashback oftast verkar komma från det högerextrema lägret

Vilket i sin tur beror på den intellektuella inaveln här på Flashback. Himla tur att det finns några människor här som försöker lätta upp den dystra stämningen.
Citera
2015-02-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Du är bara ytterligare en i raden av dilettanter som försöker dölja sin egen ignorans i en tirad av motfrågor och nogsamt undvikande av sakfrågan.

Om du har så jävla svårt att tillgodogöra dig mina uppfattningar på ett konstruktivt sätt, kan jag tyvärr inte hjälpa dig mera.

Men mitt i allt ditt elände finns det ändå en liten ljusglimt och det är att du äntligen tycks förstått att jag inte har något över för antisemiter, utan bemöter dem med precis så mycket ignorans som de har gjort sig förtjänt av.
Citera
2015-02-21, 15:58
Medlem
Ahlstromers avatar
Tycker den här tråden spårar av lite på alltför specifika områden. Det jag undrar över och skulle vilja ha svar på är varför judar med jämna mellanrum har råkat ut för mer eller mindre systematiska utrotningar sedan Jesu födelse. Visst kan man dra det religiösa kortet och påstå att de dödade Jesus osv. Ur ett historiskt perspektiv dras jag nästan mot en tankebana där framgångsrika kristna nationalstater byggdes upp av en relativt homogen grupp. Judar kom sedan och infiltrerade dessa för att kunna parasitera på den framgång dessa stater uppnått genom kapaciteten att kunna utöva ett starkt våld. Judarna å andra sidan har visserligen varit ett företagsamt men knappast ett starkt folk. De gånger judar har utrotats har alltså varit när starkare etniciteter synar faktumet att de har rätt till någon större makt och sätter ned foten.
Citera
2015-02-21, 17:14
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlstromer
Tycker den här tråden spårar av lite på alltför specifika områden. Det jag undrar över och skulle vilja ha svar på är varför judar med jämna mellanrum har råkat ut för mer eller mindre systematiska utrotningar sedan Jesu födelse. Visst kan man dra det religiösa kortet och påstå att de dödade Jesus osv. Ur ett historiskt perspektiv dras jag nästan mot en tankebana där framgångsrika kristna nationalstater byggdes upp av en relativt homogen grupp. Judar kom sedan och infiltrerade dessa för att kunna parasitera på den framgång dessa stater uppnått genom kapaciteten att kunna utöva ett starkt våld. Judarna å andra sidan har visserligen varit ett företagsamt men knappast ett starkt folk. De gånger judar har utrotats har alltså varit när starkare etniciteter synar faktumet att de har rätt till någon större makt och sätter ned foten.

För att besvara den enorma gigantiska frågan hänvisar jag dig till "Judehatets svarta bok". Där har du redogörelser för antisemitism från tidernas begynnelse höll jag på att skriva, till idag. Om du vill kan vi läsa den tillsammans vid given tidpunkt i den "bokklubb" som vi har här på SES?
Citera
2015-02-21, 18:24
Medlem
Ahlstromers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
För att besvara den enorma gigantiska frågan hänvisar jag dig till "Judehatets svarta bok". Där har du redogörelser för antisemitism från tidernas begynnelse höll jag på att skriva, till idag. Om du vill kan vi läsa den tillsammans vid given tidpunkt i den "bokklubb" som vi har här på SES?
Tack för det träffsäkra tipset! Denna bok verkar behandla mer eller mindre exakt det jag har gått och grubblat över. Insåg också efter jag skrivit mitt inlägg att det antagligen är svårt att på ett tillfredsställande sätt avhandla ett så omfattande ämne utan någon egentlig grund att stå på. 695 sidor är förstås lite mastigt men då jag sannolikt kommer finna denna bok intressant bör det kunna betas av på några veckor som kvällslektyr. Jag är inte helt införstådd med hur bokklubben fungerar men ska gå in och snegla lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in