2015-02-17, 12:41
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densomtycker
Den mesta.

Ju mer jag läser om hur fantastisk jorden, universum, människan, djurvärlden, ALLT är, desto mer övertygad blir jag om Guds existens.

Lustigt, ju mer jag läser om hur jorden, universum, människan, djurvärlden, evolutionen, hur ALLT faktiskt fungerar, desto mer övertygad blir jag om att gud inte finns. Varför? Jo, för ju mer man vet desto mindre behöver man en osynlig "gud" för att förklara saker man inte vet.
Citera
2015-02-17, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag efterfrågar fortfarande att ateisterna talar om hur mycket brist på lidande de skulle acceptera för att acceptera en Gud.
Varför en? Om det nu påstås finnas tusentals?
Citera
2015-02-17, 14:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag efterfrågar fortfarande att ateisterna talar om hur mycket brist på lidande de skulle acceptera för att acceptera en Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1

Ta inte teokrati-tant gredelins falska dikotomier för allvarligt. H*n är bara retorisk/demagogisk.
Citera
2015-02-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Teokrati-tant gredelin är ju väldig pigg på att skapa falska dikotomier för att marknadsföra sitt teokrati.
Så kan det kanske vara, men jag känner ändå att jag får ut mer av att försöka bemöta det som sägs istället för att kontra med "falsk diktomi", "pådyvlad teism" och "retorisk/demagogisk" om och om igen. Det kommer man ju ingen vart med.
Citera
2015-02-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Lustigt, ju mer jag läser om hur jorden, universum, människan, djurvärlden, evolutionen, hur ALLT faktiskt fungerar, desto mer övertygad blir jag om att gud inte finns. Varför? Jo, för ju mer man vet desto mindre behöver man en osynlig "gud" för att förklara saker man inte vet.

Jag tycker tvärt om.

T.ex. kvantmekanik.
Ingen vet varför det fungerar (inte ens vetenskapsmän), bara ATT det fungerar...
Tänk om GUD är likadan?
Citera
2015-02-17, 18:42
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Jag tycker tvärt om.

T.ex. kvantmekanik.
Ingen vet varför det fungerar (inte ens vetenskapsmän), bara ATT det fungerar...
Tänk om GUD är likadan?

Öh va? Vad menar du med varför fungerar kvantmekanik? Det låter som du ställer frågan som att kvantmekaniken skulle ha ett syfte designat av gud?
Citera
2015-02-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1

Vem säger att det finns tusentals?

Teism / monoteism / kristendom / islam , etc, är väldigt tydlig med att den finns EN Gud.
Vill du diskutera polyteism får du gå till någon inföding i nån regnskog.
Inte ens hinduister tror särskilt hårt på polyteism, de flesta accepterar BRAHMA, skaparguden, och BRAHMAN, evigheten och enheten som allt består av.
Citera
2015-02-17, 18:47
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Vem säger att det finns tusentals?

Teism / monoteism / kristendom / islam , etc, är väldigt tydlig med att den finns EN Gud.
Vill du diskutera polyteism får du gå till någon inföding i nån regnskog.
Inte ens hinduister tror särskilt hårt på polyteism, de flesta accepterar BRAHMA, skaparguden, och BRAHMAN, evigheten och enheten som allt består av.

Paulus gör gällande att det finns många Gudar Men de Kristna har bara en och det Fadern.
Citera
2015-02-17, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Öh va? Vad menar du med varför fungerar kvantmekanik? Det låter som du ställer frågan som att kvantmekaniken skulle ha ett syfte designat av gud?

Jag menar på vilket sätt det fungerar.
Vetenskapen kan inte förklara hur det kommer sig att kvantmekanik är sann. Einstein trodde t.ex. inte på den. Men man har observerat den att vara så genom experiment och numer är den allmänt accepterad.

Du förstod väl vad jag menade egentligen?

Citat:
En tolkning av kvantmekanik är en idé om hur kvantmekaniken beskriver naturen. Även om kvantfysiken har prövats i ett stort antal experiment, finns fortfarande ett antal anomalier och paradoxer som gör den svår att kombinera med sunt förnuft.

Kvantfysik ger en matematisk bild av naturen som inte helt står i samklang med den klassiskt matematiska bilden av naturen. Fysikaliska system som är mycket små uppvisar förbryllande egenskaper som inte har någon motsvarighet i större fysikaliska system. Ett exempel på ett dylikt fenomen är tunnling, varvid en partikel kan befinna sig i ett, enligt klassisk fysik, förbjudet tillstånd.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tolkning_av_kvantmekanik

Vi kan ju heller inte veta om Gud finns. Men varför chansa och säga att Han inte finns? Vetenskapen kanske upptäcker att Gud är ett fysikaliskt oförklarigt fenomen, likt kvantfysik. Då skall bland ateister råda gråt och tandagnisslan. (luk 13:28)
Citera
2015-02-17, 18:58
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Jag menar på vilket sätt det fungerar.
Vetenskapen kan inte förklara hur det kommer sig att kvantmekanik är sann. Einstein trodde t.ex. inte på den. Men man har observerat den att vara så genom experiment och numer är den allmänt accepterad.

Du förstod väl vad jag menade egentligen?

Hur kommer det sig att gult ser gult ut, vad har ett berg för mening? Ungefär lika meningslösa frågor som den du precis ställde. Vetenskapen kan förklara hur kvantmekaniken funkar, att den är "sann" är bara ett fact of nature, åtminstone tills den dagen kommer då en ny teori som beskriver verkligheten bättre kommer fram (om det nu existerar). Man kan beskriva ett universum utan kvantmekanik där andra fysiska lagar gäller, absolut inget konstigt i fysikernas magiska värld. Vad Einstein trodde på är ganska irrelevant, ingen vetenskapsman ser upp till Einstein som en ofelbar gud.

Citat:
Vi kan ju heller inte veta om Gud finns. Men varför chansa och säga att Han inte finns? Vetenskapen kanske upptäcker att Gud är ett fysikaliskt oförklarigt fenomen, likt kvantfysik. Då skall bland ateister råda gråt och tandagnisslan. (luk 13:28)

Ja, men varför ska vi chansa och säga att inte Oden och Tor inte finns? Tänk om vi inte får komma in i valhall då vi dör? Och vad ska Zeus säga om vi förnekar Hans förnäma existens? Jösses...

Nej, gråt och tandagnisslan är irrelevant. De flesta ateister är ateister för att de ser att det är osannolikt att gud finns, inte för att de skulle ha något emot att en gud skulle finnas. Anti-teister däremot hoppas och tror att det inte finns en gud och flera av deras argument är väldigt tilltalande.

Edit: kom ihåg den här godbiten, enjoy https://www.youtube.com/watch?v=fPJQw-x-xho
Senast redigerad av Roger Rabbit 2015-02-17 kl. 19:11.
Citera
2015-02-17, 19:06
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Pascals trossats ännu en gång. Vilken/vilka av alla tusentals föreslagna gudar ska man tro på för att vara säker? Om man medelst vetenskapliga experiment lyckas påvisa att något man kallar "gud" är ett oförklarligt fysikaliskt fenomen, så undrar jag varför det skulle råda gråt och tandagnisslan bland ateister. Då är ju "gud" bara en del av naturen. Precis som mörk materia och mörk energi som vi inte heller har någon direkt koll på vad de är. Eller Fred och Wilma som Neil deGrasse Tyson kallar de fenomenen.
Citera
2015-02-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Paulus gör gällande att det finns många Gudar Men de Kristna har bara en och det Fadern.

Men de andra är ju AV-gudar.
Om jag säger att min penna på bordet är gud, så är det en "gud" också...
Även Bibeln nämner att andra folk tror på "gudar"... men det är ungefär som om jag dyrkar TIDENS evighet medan du dyrkar en klocka.

Om du vill ha ytterligare kommentarer får du ge mig versen till där paulus sagt detta.

Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Pascals trossats ännu en gång. Vilken/vilka av alla tusentals föreslagna gudar ska man tro på för att vara säker? Om man medelst vetenskapliga experiment lyckas påvisa att något man kallar "gud" är ett oförklarligt fysikaliskt fenomen, så undrar jag varför det skulle råda gråt och tandagnisslan bland ateister. Då är ju "gud" bara en del av naturen. Precis som mörk materia och mörk energi som vi inte heller har någon direkt koll på vad de är. Eller Fred och Wilma som Neil deGrasse Tyson kallar de fenomenen.

Se ovan.

Att alla abrahamitiska religioner säger det finns bara EN gud borde inte vara något kontroversiellt.
Som beskrivet i mitt inlägg, de enda som tror att "gud finns i stenar" och liknande är primitiva folkstammar i någon regnskog. Även i Afrika ersätts naturreligioner mer och mer med kristendom och islam så att alla afrikanska länder nu är antingen det ena eller det andra.
Även Muhammed sa att den finns bara EN Gud, och den guden är gud över både kristna, muslimer och judar (och andra).
Vem säger att det finns "massor av gudar"? Ge mig referens. Det är inte hinduism, inte shintoim, inte buddhism, inte islam, inte kristendom, inte judendom... så vad är det?

Och ja, jag tycker att en variant av "Pascals trossats" är en bra grund för religioner, faktiskt.
Fast jag formulerar den som att "om en tro gör dig lycklig och världen en bättre plats, varför inte tro på den, om du inte har något att förlora, men mycket att vinna?"

Jag ser inget bra motargument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in