2022-08-31, 15:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiter
Ett tankeexperiment:

Tänk på favoritserien eller någon figur som fantomen eller något annat som går att relatera till.

Tänk då om inte serien eller Fantomen hade funnits, hade då tanken dykt upp om den aktuella serien eller Fantomen.

Om kalle anka skapas imorgon, hade du tänkt på kalle igår eller idag?

Precis...

Kalle blir verklighet först när den är nerskriven eller återberättad. Men ja precis, tanken ägs av den som tänker och stannar där i tanken tills den förs vidare o tal eller skrift.

De meningsfulla aspekterna av Fantomen och Kalle Anka är redan verklighet i form av uråldriga arketyper som finns i föreställningen om hjälten och antihjälten.
Exakt vad vi kallar våra mytologiska karaktärer är av underordnad betydelse.
Fantomen och Kalle har mest troligt redan dykt upp i litteraturhistorien ett flertal gånger under andra namn.
Poängen är att Gud dyker upp i mytologin av en anledning. Gud representerar något.
Citera
2022-09-01, 07:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Eftersom det är vetenskapligt okänt hur världen blev till så finns det två alternativ. Antingen är världen skapad = Gud, eller så är den inte det = inte Gud. Bevisbördan är lika stor för alla som påstår endera.
Det är fortfarande din uppgift att bevisa eller ens belägga hur du känner till någon gud innan han kan läggas till i diskussionen som en faktor. Du blandar också gudars existens och ett kosmologiskt argument så det blir ju en jäkla röra.

Det brukar kunna se ut såhär:
Allting finns.
Det som finns måste komma någonstans ifrån.
Detta leder till oändlig rekursion vilket inte är logiskt, alltså måste det finnas en första orsak.
Den första orsaken måste vara Gud.

Jag håller inte med om premisserna men om man börjar blanda ihop stegen blir det i regel rörigt och man kommer ingenstans.

När det gäller ditt ursprungliga argument så finns det ingenting som säger att bara för att världen är "skapad", eller kommer ur något annat, så måste det vara Gud. Dessutom kan man argumentera runt vad "skapad" innebär. Räcker det med att något orsakade något annat och inte var orsakat till att börja med? Vilket i de egenskaperna gör något till Gud? Någon mer egenskap måste väl i så fall innehas och vad har du för anledning att tro att så är fallet?
Man kan alltid hävda tro men då får man allt erkänna att det inte är faktuellt eller logiskt demonstrerbart.
Citera
2022-09-01, 07:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Poängen är att Gud dyker upp i mytologin av en anledning. Gud representerar något.
Helt klart men frågan är om det räcker längre än så?
Citera
2022-09-01, 07:59
Medlem
Citat:
Eftersom det är vetenskapligt okänt hur världen blev till så finns det två alternativ. Antingen är världen skapad = Gud, eller så är den inte det = inte Gud. Bevisbördan är lika stor för alla som påstår endera.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är fortfarande din uppgift att bevisa eller ens belägga hur du känner till någon gud innan han kan läggas till i diskussionen som en faktor. Du blandar också gudars existens och ett kosmologiskt argument så det blir ju en jäkla röra.

Allting finns.
Det som finns måste komma någonstans ifrån.
Detta leder till oändlig rekursion vilket inte är logiskt, alltså måste det finnas en första orsak.
Den första orsaken måste vara Gud.

Jag håller inte med om premisserna men om man börjar blanda ihop stegen blir det i regel rörigt och man kommer ingenstans.

När det gäller ditt ursprungliga argument så finns det ingenting som säger att bara för att världen är "skapad", eller kommer ur något annat, så måste det vara Gud. Dessutom kan man argumentera runt vad "skapad" innebär. Räcker det med att något orsakade något annat och inte var orsakat till att börja med? Vilket i de egenskaperna gör något till Gud? Någon mer egenskap måste väl i så fall innehas och vad har du för anledning att tro att så är fallet?
Man kan alltid hävda tro men då får man allt erkänna att det inte är faktuellt eller logiskt demonstrerbart.
Fast nu handlade min kommentar endast om att det är en delad bevisbörda när det gäller frågan om ifall existensens orsak är skapad eller inte skapad. Är den skapad så kallas skaparen för Gud oavsett vem han är och oavsett om denne skulle råka vara en människa som är mer oansenlig än dig.

Sedan gör jag inte anspråk på att bevisa Guds existens. Men jag har tidigare presenterat argument för min tro.

Till skillnad från både ateister och teister så delar jag inte enigheten om att någonting måste finnas som själv saknar orsak till sin existens. Jag tror inte heller på en oändlig händelsekedja.

Jag tror att världen har en icke rumslig första orsak samt att den orsaken skapas i världen på slutet av en människa.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-09-01 kl. 08:38.
Citera
2022-09-01, 09:18
Medlem
...
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-09-01 kl. 09:37.
Citera
2022-09-01, 09:37
Medlem
Citat:
(Premiss 1.) Allting finns.
(Premiss 2.) Det som finns måste komma någonstans ifrån.
(Premiss 3.) Detta leder till oändlig rekursion vilket inte är logiskt, alltså måste det finnas en första orsak.
(Slutsats.) Den första orsaken måste vara Gud.
Premisserna här kan vara sanna men inte slutsatsen som verkar tagen ur luften som ett slumpmässigt element som förutsätts bara finnas i strid mot premiss 2.

Godtar jag premisserna skulle min slutsats lyda: Den första orsaken måste vara sin egen orsak.

Jag skulle inte alls blanda in Gud i detta argument.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-09-01 kl. 09:59.
Citera
2022-09-01, 10:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Premisserna här kan vara sanna men inte slutsatsen som verkar tagen ur luften som ett slumpmässigt element som förutsätts bara finnas i strid mot premiss 2.

Godtar jag premisserna skulle min slutsats lyda: Den första orsaken måste vara sin egen orsak.

Man ska inte krångla till det, som Okckham sa …

Alting existerar.
Allting är Gud.

Citera
2022-09-01, 10:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Fast nu handlade min kommentar endast om att det är en delad bevisbörda när det gäller frågan om ifall existensens orsak är skapad eller inte skapad.
Inte endast, och exakt hur definierar du skapad?
Citat:
Är den skapad så kallas skaparen för Gud oavsett vem han är och oavsett om denne skulle råka vara en människa som är mer oansenlig än dig.
Nej, i så fall har du en hemmasnickrad definition av "Gud". Ordet Gud måste också definieras och innehåller garanterat betydligt mycket mer än bara att vara en första orsak.

Citat:
Sedan gör jag inte anspråk på att bevisa Guds existens. Men jag har tidigare presenterat argument för min tro.
Du gör inte anspråk men kräver att Gud är en faktor i en dikotomi. Mycket underligt.

Citat:
Till skillnad från både ateister och teister så delar jag inte enigheten om att någonting måste finnas som själv saknar orsak till sin existens. Jag tror inte heller på en oändlig händelsekedja.
Jag vet inte om det finns så mycket enighet där om unmoved mover-argumentet. Det tror att det är mestadels kreationister som insisterar på det.

Citat:
Jag tror att världen har en icke rumslig första orsak samt att den orsaken skapas i världen på slutet av en människa.
Just ja, du trodde på en cirkel som inte är en cirkel..
Citera
2022-09-01, 10:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Jag håller med om att inte acceptera de premisserna och att trycka in Gud är taget ur luften.
Jag är ingen fan av det kosmologiska argumentet men du uttryckte en variant av det i form av en dikotomi.
Citera
2022-09-01, 10:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Man ska inte krångla till det, som Okckham sa …

Alting existerar.
Allting är Gud.

Men blir inte ordet Gud tämligen meningslöst då om det inte har några särskiljande egenskaper från "Allting"? För om man säger Gud så menar man mycket sällan endast allting.
Citera
2022-09-01, 10:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Men blir inte ordet Gud tämligen meningslöst då om det inte har några särskiljande egenskaper från "Allting"? För om man säger Gud så menar man mycket sällan endast allting.

Jo, saker och ting har ju komplicerats efter begynnelsen.
Gud anses god men ej ond till exempel.
Men om man bara diskuterar first-mover-problemet så säger jag att Gud har alltid funnits, så slipper man ta i den biten.
Citera
2022-09-01, 13:44
Medlem
Citat:
Jag håller med om att inte acceptera de premisserna och att trycka in Gud är taget ur luften.
Jag är ingen fan av det kosmologiska argumentet men du uttryckte en variant av det i form av en dikotomi.
Jag tror premisserna är sanna. Det är den slutsats som du formulerade som inte följer på premisserna.

Tror du att premiss 2 "Det som finns måste komma någonstans ifrån" är en falsk premiss så tror du alltså att det finns något som inte kommer någonstans ifrån?

Det finns i så fall ingen skillnad på dig och de religiösa när det gäller att fiska fram en entitet ur luften som man påstår bara finns utan orsak och som är alltings orsak, enda skillnaden är att de kallar den "Gud" och du kallar den "något okänt".
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-09-01 kl. 14:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in