2015-02-15, 13:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
om det finns en himmel och alla kom dit oavsett vad de gjorde så vore ju all moral meningslös, eller hur? Det vore bisarrt.

Cirkelargument är alltid bisarre.
Citera
2015-02-16, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Testa att bara be.
Får man det?
Citera
2015-02-16, 16:41
Medlem
Citat:
och alla människor var lyckliga alltid,
varför skulle vi då vara tacksamma?
För att vi är lyckliga?
Citat:
varför LEVA överhuvudtaget om allt var perfekt alltid?
För att allt är perfekt och vi är lyckliga. Resonemanget att vi inte kan vara lyckliga om vi inte upplevt olycka är fullständigt idiotiskt.
Citat:
det är som att sätta sig framför en TV i 50 år
vem vill LEVA så?
Nej, det är det inte alls för att sitta framför en TV i 50 år skulle inte göra oss lyckliga.

Citat:
om det finns en himmel och alla kom dit oavsett vad de gjorde så vore ju all moral meningslös, eller hur? Det vore bisarrt.
Har du sett serien om moral än som du skulle titta på? Det finns massor av moralläror som inte har någonting alls med religion att göra. Moral är inte meningslös. Det är olika resonemang om hur man fattar beslut så att dom blir "bäst", beroende på vad man värderar som bäst. Inte vad någon gud värderar som bäst.
Citera
2015-02-16, 20:12
Medlem
Jag efterfrågar fortfarande att ateisterna talar om hur mycket brist på lidande de skulle acceptera för att acceptera en Gud.

Totalt brist på smärta skulle ju gå emot vår fria vilja. Om jag slår dig så du får ont, ska Gud ha en automatisk vägg då? Är inte det helt orimligt?

Om vi verkligen skulle vilja leva HELT skyddade från all form av psykisk och fysisk smärta, då måste vi till sist reduceras ner till att vara barbiedockor. Utan känslor. Enda sättet att undvika smärta helt och hållet är att inte ha några känslor.

Enda sättet att undvika känna sorg när någon dör är att inte ha några känslor för personen.

Så lär väl även buddhismen.
Utslockandet av känslor är "det högsta".
De "moderna" hipster-buddhisterna i dagens samhälle verkar inte så insatta i vad de egentligen tror på... De skippar grunderna och går direkt in på lite slumpmässiga "leva och låt leva" principer.

Om folk levde i 80 år alltid lyckliga, så skulle ateisterna säga: "varför ska folk dö över huvudtaget? Det bevisar att det inte finns någon Gud."

Jag tror att ateister har blivit för bortskämda i det svenska välfärdssamhället. De har växt upp i en så trygg miljö, likt Siddharta Gautama, att de inte kan se att smärta är en oundviklig del av livet.

Macbajs:
Vad är då lycka?
Vad för "lycka" kräver du för att acceptera en Gud?
Många av dem som bor i Sverige har inget konkret lidande, men ändå är många olyckliga (psykiska problem, utbrändhet, missbruk, etc). Varför är det så? Här har vi alltså ett samhälle som Gud kanske skulle kunna ha skapat, ett samhälle där folk kan titta på TV i 50 år, ändå mår folk inte nödvändigtvis bättre för det, och så säger de "det finns ingen Gud". Varför är det så?
Senast redigerad av grelin1999 2015-02-16 kl. 20:14.
Citera
2015-02-16, 20:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag efterfrågar fortfarande att ateisterna talar om hur mycket brist på lidande de skulle acceptera för att acceptera en Gud.

Totalt brist på smärta skulle ju gå emot vår fria vilja. Om jag slår dig så du får ont, ska Gud ha en automatisk vägg då? Är inte det helt orimligt?

Om vi verkligen skulle vilja leva HELT skyddade från all form av psykisk och fysisk smärta, då måste vi till sist reduceras ner till att vara barbiedockor. Utan känslor. Enda sättet att undvika smärta helt och hållet är att inte ha några känslor.

Enda sättet att undvika känna sorg när någon dör är att inte ha några känslor för personen.

De "moderna" hipster-buddhisterna i dagens samhälle verkar inte så insatta i vad de egentligen tror på... De skippar grunderna och går direkt in på lite slumpmässiga "leva och låt leva" principer.

Om folk levde i 80 år alltid lyckliga, så skulle ateisterna säga: "varför ska folk dö över huvudtaget? Det bevisar att det inte finns någon Gud."

Jag tror att ateister har blivit för bortskämda i det svenska välfärdssamhället. De har växt upp i en så trygg miljö, likt Siddharta Gautama, att de inte kan se att smärta är en oundviklig del av livet.

Macbajs:
Vad är då lycka?
Många av dem som bor i Sverige har inget konkret lidande, men ändå är många olyckliga (psykiska problem, utbrändhet, missbruk, etc). Varför är det så? Här har vi alltså ett samhälle som Gud kanske skulle kunna ha skapat, ett samhälle där folk kan titta på TV i 50 år, ändå mår folk inte nödvändigtvis bättre för det, och så säger de "det finns ingen Gud". Varför är det så?

Falsk dikotomi mellan pådyvlande "absolut" teism och den rationella verklighets-beskrivningen.

Men islam-propagandister slutar väl aldrig med sin meningslösa retorik. Det är ett mentalt virus i dom.
Citera
2015-02-16, 23:20
Medlem
densomtyckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Speak for yourself..

Vilken "vetenskap"?

Den mesta.

Ju mer jag läser om hur fantastisk jorden, universum, människan, djurvärlden, ALLT är, desto mer övertygad blir jag om Guds existens.
Citera
2015-02-17, 01:08
Medlem
Citat:

Macbajs:
Vad är då lycka?
Enkelt! Folk säger "det finns ingen gud" för att det troligtvis inte gör det. Vi svenskar tror inte på det som känns bra,vi är smartare än så.....
Citera
2015-02-17, 01:16
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Enkelt! Folk säger "det finns ingen gud" för att det troligtvis inte gör det. Vi svenskar tror inte på det som känns bra,vi är smartare än så.....
Ha ha och du hänvisa till känsloargument för att illustrera att 'ni svenskar' är intellektuellt överlägsen....

Är kiss74 undantaget eller bara utlänning?
Citera
2015-02-17, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Ha ha och du hänvisa till känsloargument för att illustrera att 'ni svenskar' är intellektuellt överlägsen....

Är kiss74 undantaget eller bara utlänning?
Jag är varken undantag eller utlänning. Och min kommentar var med mycket "glimt i ögat"....
Men jag tror inte vi svenskar är ett "känslofolk". Och det kanske spelar in i gudstrons vara eller icke vara?
Citera
2015-02-17, 09:08
Medlem
Citat:
Vad menar du med acceptera en Gud? Mindre lidande i världen skulle inte göra att jag helt plötsligt tror på Gud.

Citat:
Det är ingen som har sagt att dom vill ha det så, så det är bara slöseri på tid att diskutera det.

Citat:
Argumentet var väl snarare att enbart himlariket borde existera om någon Gud hade för avsikt att människor ska vara lyckliga, eftersom det ju är där de som har skött sig är tänkt att leva lyckliga i evighet efter provet på jorden. Naturen är så oerhört grym att det är orimligt att tänka sig att en snäll gud som vill jordens varelser väl har satt ihop naturen som den är med ett system där de måste käka upp varandra för att överleva. Det måste vara en väldigt ond och grym gud/onda gudar om det finns någon gud/gudar.

Citat:
Macbajs:
Vad är då lycka?
Lycka är lycka... Det är en känsla. Hur lycklig människor är förändrar inte att jag inte tror på någon gud, så din fråga som den är ställd går inte att besvara.

Citat:
Många av dem som bor i Sverige har inget konkret lidande, men ändå är många olyckliga (psykiska problem, utbrändhet, missbruk, etc). Varför är det så?
Pga att varken samhället eller människor är perfekta.

Citat:
Här har vi alltså ett samhälle som Gud kanske skulle kunna ha skapat, ett samhälle där folk kan titta på TV i 50 år, ändå mår folk inte nödvändigtvis bättre för det, och så säger de "det finns ingen Gud". Varför är det så?
Är ditt hypotetiska samhälle där man sitter och kollar på TV i 50 år din bild av total lycka eller vad är det frågan om? Vi vill väl göra annat än att kolla på TV för att vara lycklig? Sen är det som sagt så att hur lycklig jag är har ingenting med om jag tror på Gud eller inte att göra. Jag upplever ditt resonemang som att du tror att religiösa människor är lyckligare. Det tror inte jag.
Citera
2015-02-17, 10:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Här har vi alltså ett samhälle som Gud kanske skulle kunna ha skapat, ett samhälle där folk kan titta på TV i 50 år, ändå mår folk inte nödvändigtvis bättre för det, och så säger de "det finns ingen Gud". Varför är det så?

Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Är ditt hypotetiska samhälle där man sitter och kollar på TV i 50 år din bild av total lycka eller vad är det frågan om? Vi vill väl göra annat än att kolla på TV för att vara lycklig? Sen är det som sagt så att hur lycklig jag är har ingenting med om jag tror på Gud eller inte att göra. Jag upplever ditt resonemang som att du tror att religiösa människor är lyckligare. Det tror inte jag.

Teokrati-tant gredelin är ju väldig pigg på att skapa falska dikotomier för att marknadsföra sitt teokrati.
Citera
2015-02-17, 10:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken "vetenskap"?

Citat:
Ursprungligen postat av densomtycker
Den mesta.

Det är din egen hitta-på "vetenskap" ... som endast finns i DINA semantik-akrobatiska fantasier.

Citat:
Ju mer jag läser om hur fantastisk jorden, universum, människan, djurvärlden, ALLT är, desto mer övertygad blir jag om Guds existens.

För i RIKTIG vetenskap opereras det inte med "finetunings"-tramset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in