Citat:
Ursprungligen postat av
jedidja1
Paulus gör gällande att det finns många Gudar Men de Kristna har bara en och det Fadern.
Men de andra är ju AV-gudar.

Om jag säger att min penna på bordet är gud, så är det en "gud" också...
Även Bibeln nämner att andra folk tror på "gudar"... men det är ungefär som om jag dyrkar TIDENS evighet medan du dyrkar en klocka.
Om du vill ha ytterligare kommentarer får du ge mig versen till där paulus sagt detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
DingusMcDuck
Pascals trossats ännu en gång. Vilken/vilka av alla tusentals föreslagna gudar ska man tro på för att vara säker? Om man medelst vetenskapliga experiment lyckas påvisa att något man kallar "gud" är ett oförklarligt fysikaliskt fenomen, så undrar jag varför det skulle råda gråt och tandagnisslan bland ateister. Då är ju "gud" bara en del av naturen. Precis som mörk materia och mörk energi som vi inte heller har någon direkt koll på vad de är. Eller Fred och Wilma som Neil deGrasse Tyson kallar de fenomenen.
Se ovan.
Att alla abrahamitiska religioner säger det finns bara EN gud borde inte vara något kontroversiellt.

Som beskrivet i mitt inlägg, de enda som tror att "gud finns i stenar" och liknande är primitiva folkstammar i någon regnskog. Även i Afrika ersätts naturreligioner mer och mer med kristendom och islam så att alla afrikanska länder nu är antingen det ena eller det andra.
Även Muhammed sa att den finns bara EN Gud, och den guden är gud över både kristna, muslimer och judar (och andra).
Vem säger att det finns "massor av gudar"? Ge mig referens. Det är inte hinduism, inte shintoim, inte buddhism, inte islam, inte kristendom, inte judendom... så vad är det?
Och ja, jag tycker att en variant av "Pascals trossats" är en bra grund för religioner, faktiskt.
Fast jag formulerar den som att "om en tro gör dig lycklig och världen en bättre plats, varför inte tro på den, om du inte har något att förlora, men mycket att vinna?"
Jag ser inget bra motargument.