2015-02-17, 13:08
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Ja, men det hade varit mer logiskt med ett annat lag menar jag. Nanne var ju också missnöjd med matchen och menade att det bästa med den var att "den är över".

Ganska uppenbart att det här är en match som styrts upp från högre ort i bajen och har säkerligen med kontakterna i USA att göra. Ledningen såg väl också ett tillfälle att tjäna en slant.

I min bok är detta lika mycket jippomatch som dina exempel, trots att den kanske ligger lite bättre tidsmässigt för bajen. Skillnaden är att de tidigare matcherna inkluderade större lag och därmed större event.

Nanne ville absolut ha ett annat lag om han kunde fått välja, jag har inga problem med det och ser inte det som speciellt konstigt. Det innebär inte heller att matchen enbart var ett jippo. Jag ser en stor skillnad på matcher som läggs mitt under omgångar i serien och en faktiskt träningsmatch som spelas mot större lag men vi får bara tycka olika om detta.
Citera
2015-02-17, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Även om det bara har varit träningsmatcher än så länge så syns det långväga att Etuhu är 'för bra' för Allsvenskan egentligen, så det är väl bara att hoppas att han håller sig hel.år trupp.
Antar att du såg Aik - Gefle? Tyckte du man såg att Ethuhu var "för bra" för allsvenskan i den matchen? Jag tyckte mest han vandrade omkring i defensiven och slog enkla passningar bakåt. Ibland passade han framåt men häflten av gångerna ledde det till att Gefle tog över spelet.

Han kanske varit mycket dominantare i de andra Aik matcherna men mot Gefle såg jag ingenting av hans påstådda kvaliteter.
Citera
2015-02-17, 13:59
Medlem
Ajberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Antar att du såg Aik - Gefle? Tyckte du man såg att Ethuhu var "för bra" för allsvenskan i den matchen? Jag tyckte mest han vandrade omkring i defensiven och slog enkla passningar bakåt. Ibland passade han framåt men häflten av gångerna ledde det till att Gefle tog över spelet.

Han kanske varit mycket dominantare i de andra Aik matcherna men mot Gefle såg jag ingenting av hans påstådda kvaliteter.
Jag tycker att man såg precis de kvalitéer hos Etuhu som man räknat med ska finnas där. Han vann mer eller mindre samtliga dueller på mitten, och kort sagt är det ju det han är här för. Att han sen fortfarande har en bit kvar till toppnivå (enligt honom själv) gör att jag tycker att det ser mycket bra ut än så länge.
Citera
2015-02-17, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Han startade bägge matcherna och har fått mycket speltid. Jag tycker att han har sett okej ut, även om det har märkts att han inte spelat mycket de senaste åren. Jag tycker också att han har blivit lite "rakare" i spelstilen sedan tiden i IFKGBG.

Från vad jag har sett hittills tycker jag att Sana allt som oftast drar ner på tempot. Ska bli spännande att se hur Åge kommer använda sig av honom. Jag tror inte att Sana kommer att tillföra i närheten av vad andra kantspelare i Allsvenskan och förstår inte hur Sana kan ha en Allsvensk monsterlön. Är det Daniel Anderssons första floppvärvning?
Citera
2015-02-17, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchyshit
Från vad jag har sett hittills tycker jag att Sana allt som oftast drar ner på tempot. Ska bli spännande att se hur Åge kommer använda sig av honom. Jag tror inte att Sana kommer att tillföra i närheten av vad andra kantspelare i Allsvenskan och förstår inte hur Sana kan ha en Allsvensk monsterlön. Är det Daniel Anderssons första floppvärvning?
Källa på att Sana har en "allsvensk monsterlön"? Vad jag har hört är att hans lön ligger i klass med Agons vilket kanske är en monsterlön för Gefle eller Falkenberg men knappast för MFF.
Citera
2015-02-17, 15:52
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Källa på att Sana har en "allsvensk monsterlön"? Vad jag har hört är att hans lön ligger i klass med Agons vilket kanske är en monsterlön för Gefle eller Falkenberg men knappast för MFF.

Citat:
Tobias Sana är på väg till Malmö FF och enligt Sportbladet får mittfältaren fyra miljoner kronor i sign on-bonus och 120 000 kronor i månadslön av mästarklubben.

Får väl ändå anses som en "allsvensk monsterlön"?

http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/malmo-ff/sana-far-fyra-miljoner---bara-for-att-skriva-pa-for-mff/
Citera
2015-02-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan

http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/malmo-ff/sana-far-fyra-miljoner---bara-for-att-skriva-pa-for-mff/
Det beror ju förvisso på hur man definierar en monsterlön, vi har ett gäng spelare som tjänar bättre och i resten av allsvenskan finns det ett par till men visst har han bra betalt.
Citera
2015-02-17, 16:06
Medlem
Citat:

Fyra miljoner i sign-on och 120k/månad? Herregud Malmö, jag vet att ni har pengar efter CL men det är Tobias Sana vi snackar om.
Citera
2015-02-17, 16:07
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Det beror ju förvisso på hur man definierar en monsterlön, vi har ett gäng spelare som tjänar bättre och i resten av allsvenskan finns det ett par till men visst har han bra betalt.

Man får väl samtidigt räkna sign on bonusen som någon form utav lön med.
Jag fattar ju självklart att Sana inte lyfter högst lön i Allsvenskan.

Men den lär ju vara en ganska bra bit över avg-lön i Allsvenskan. (Självklart drar klubbar som HBK, Gefle och liknande klubbar ner den).
Citera
2015-02-17, 16:12
Medlem
Citat:

Lite off-topic men hur funkar det med sign-on bonusar? Ser skatteverket det som lön, så MFF i detta fall får erlägga arbetsgivaravgifter etc, hur gör man annars?
Stannar han kontraktet ut (fyra år) så mtsvarar det dryga 80 kkr extra i månaden (tot 200 kkr/mån) borde kosta MFF ca 3.3 MKr om året (inkl arb.avgifter + semester). Själv blev man ju förmånsbeskattat för att man fick en för fin Whisky när företaget gick bra.
Citera
2015-02-17, 16:16
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Lite off-topic men hur funkar det med sign-on bonusar? Ser skatteverket det som lön, så MFF i detta fall får erlägga arbetsgivaravgifter etc, hur gör man annars?
Stannar han kontraktet ut (fyra år) så mtsvarar det dryga 80 kkr extra i månaden (tot 200 kkr/mån) borde kosta MFF ca 3.3 MKr om året (inkl arb.avgifter + semester). Själv blev man ju förmånsbeskattat för att man fick en för fin Whisky när företaget gick bra.

Det finns en kreativ lösning som flera klubbar brukar utnyttja. Man ger sign-on bonusen när spelaren fortfarande är skriven i ett annat land så blir det en lägre skatt.
Citera
2015-02-17, 17:08
Medlem
Citat:
Man får väl samtidigt räkna sign on bonusen som någon form utav lön med.
Jag fattar ju självklart att Sana inte lyfter högst lön i Allsvenskan.

Men den lär ju vara en ganska bra bit över avg-lön i Allsvenskan. (Självklart drar klubbar som HBK, Gefle och liknande klubbar ner den).
Det är absolut lön som ligger högt över den allsvenska genomsnittslönen som ligger på vad, 50k? Det är nog bara de egna produkterna som fortfarande är på sitt första a-kontrakt som ligger nära den allsvenska genomsnittslönen i dagens MFF.

Jag tycker att man ska räkna hela kostnaden för klubben när man jämför för det är klubbens kostnad som är intressant, inte i vilken ficka pengarna hamnar. Ankersen exempelvis kostade runt fem miljoner att köpa loss, lika stor kostnad för er som det var för oss att betala Ajax och Sanas sign on. Sen är det här givetvis bara mer eller mindre kvalificerade spekulationer då källorna är tidningarnas knapphändiga uppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in