2015-01-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
...och män har väl precis samma möjlighet som kvinnor att skaffa ny partner, skulle säga högre eftersom normen är att män ska vara äldre än kvinnan, dvs han har tillgång till en större marknad än vad en kvinna har.

Hur menar du med det kursiverade? Att det blir en fördel när man börjar komma upp mot pensionsåldern och konkurrerande män börjar dö förstår jag, men i yngre år torde väl den eventuella fördelen tas ut av att han konkurrerar med fler män också, även om han får fler kvinnor att konkurrera om?
Citera
2015-01-05, 19:24
Medlem
Citat:
ordet maktskillnad i ovan mening borde vara "skillnad i möjlighet" om det ska vara helt korrekt.

Fast det är ju inte heller sant. Kvinnan har ju precis samma möjligheter som mannen har (och förmodligen inte med sämre utfall heller), samtidigt som hon har alternativet att vänta och se vem som råkar komma till henne.

Citat:
effektivt i den meningen att han får sina svar snabbt eller hur? En man kan snabbt beta sig igenom en grupp kvinnor, den, den, den, den, och den. och visst han kan få nej från allihopa men sen är han färdig..eller hur? En kvinna måste som sagt stå och vänta in de män hon är intresserade av, och extremt ofta så kommer aldrig "rätt" man fram till henne, alltså klart ineffektivt system för henne.

Självklart är det passiva systemet mer ineffektivt, speciellt om man inte gör något för att marknadsföra sig själv. Och det är opraktiskt om man vill ha något extremt specifikt. Så då är det ju praktiskt för kvinnor att de kan välja efter hur de känner sig, om de så önskar.

Citat:
En man som frågar en kvinna efter sex och får ett nej kan göra alla saker ovan, det han inte kan göra är att få frivilligt sex av kvinnan, men det är heller inget han har nån som helst rätt att bestämma över, lika lite som hon har den rätten över honom, så nej jag anser inte att man kan prata om att nån av könen har nån mer makt över det andra i denna sak i Sverige idag. Förr och i andra länder på klotet idag så har män sexuell makt över kvinnor, men i Sverige 2015 ? nope

Men om vi rubricerar det som en skillnad i möjligheter, då?

(Och jämfört med andra delar av världen eller förr om åren så är det förstås en milsvid skillnad.)
Citera
2015-01-05, 19:31
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakgrundsbrus
Det var därför jag skrev "enbart offer" redan till SW.

Jag har inga problem att se att det finns en offeraspekt i det här, och att vissa av både rockstjärnor och kvinnor främst lider av sin populäritet. Men ur SWs texter utläser jag enbart offerrollen utan någon antydan till att det kan finnas en fördel också. Därav mitt inte helt obetydliga "enbart".
Man kan ju ifrågasätta då vilken relevans en definition som är så exkluderande så att nästan inget ryms i den har eller hur? Vad är syftet med den mer än att lägga (delvis) beslag på ordet offer?
Citera
2015-01-05, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakgrundsbrus
Hur menar du med det kursiverade? Att det blir en fördel när man börjar komma upp mot pensionsåldern och konkurrerande män börjar dö förstår jag, men i yngre år torde väl den eventuella fördelen tas ut av att han konkurrerar med fler män också, även om han får fler kvinnor att konkurrera om?

Det har du iofs helt rätt i.
Men jag tänkte nog mer att eftersom vi gifter oss relativt sent i väst runt 30 så är väl den vanligaste åldern för första skilsmässan nånstans 30-40.
Citera
2015-01-07, 22:10
Medlem
Citat:
Det har du iofs helt rätt i.
Men jag tänkte nog mer att eftersom vi gifter oss relativt sent i väst runt 30 så är väl den vanligaste åldern för första skilsmässan nånstans 30-40.

Det verkar ligga lite högre ändå, från ca 35 upp till 55 för män. Några år yngre för kvinnor. (Fast nu tittade jag på alla skilsmässor, inte bara första.) Så visst börjar det bli svårare för kvinnor högre upp i det intervallet.
Citera
2015-01-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Man kan ju ifrågasätta då vilken relevans en definition som är så exkluderande så att nästan inget ryms i den har eller hur? Vad är syftet med den mer än att lägga (delvis) beslag på ordet offer?

Eftersom SW enbart verkar se en stor nackdel/offerroll i att vara populär på marknaden (eftersom det leder till att man tvingas lägga tid på att avvisa folk) så är det förstås en smula intressant att se om det finns några gränser för detta.
Citera
2015-01-13, 16:22
Medlem
Citat:
Detta är en av de främsta flosklerna på detta forum och som ständigt tycks dyka upp.

Denna idé existensberättigande förutsätter en mortpart: kvinnan som totalt komplett ointresserad sexuell varelse. Gäspande ligger hon och plågar sig igenom sexpumpande män mens hon funderar på vad hon ska avkräva honom i form av pengar och dyra pälsar som tack för att hon: "ställer upp".
När hon väl fått sin "betalning" så drar hon sin kos till näst offer hon kan utöva sin sexuella makt på.

Sorry gubben, du har tittat på för mycket skit på TV.

Du lever i ett samhälle/ tid där folk gängar sig, bildar par, skaffar kottar och gemensamma lån och där kvinnor absolut har ett eget sexuellt sug efter män med stort M. Snygga, roliga, sexiga, charmiga män, du förstår, vi kvinnor älskar att ligga med er.
Så män besitter precis samma sexuella makt över kvinnor. Män har exakt, på pricken faktiskt, samma möjlighet säga nej tack du, inte intresserad och segla iväg ut genom dörren och lämna en besviken donna efter sig, ingen större skillnad alls där.
Ni gossar får väl lära er lite självkontroll och inte vara så gnälliga.

Alla blyga korta fatiga män som aldrig hittar någon ska dom bara dö tycker du om ni kvinnor ökar kraven på män så blir det bara en del män som alla kvinnor slåss om
Citera
2015-02-17, 12:03
Bannlyst
Är kvinnor medvetna om att män sexuellt dras till era kroppar?

Red ut begreppen om kvinnans makt och att den sitter i rumpa, bröst och vagina.

Alla män blir kåta av att se kvinnobröst, även en urringning kan få den hårdaste och tuffaste man att gå ner på benen och dyrka utan att veta vad han håller på med. Kvinnor kan med sina kroppar få de flesta män att kunna göra vad som helst för att framstå som en riktig man inför kvinnan, total makt över mannen har kvinnan på detta område.

Skulle själv bli helt tagen om en kvinna satt mitt emot mig på ett kafe och rätade till bysten och kollade på mig samtidigt med en flirtig blick, hon skulle då kunna få mig att göra vad som helst.

Vad som jag ville diskutera är om denna makt kvinnor har naturligt hos sig, om den den kan ha utvecklats genom åren och gjort att feminismen har kunnat rota sig så som den gjort?
Citera
2015-02-17, 12:33
Medlem
scarlots avatar
Om du vänder på frågan - Är kvinnor sexuellt attraherad av din kropp? Varför? Varför inte? Hur kommer det sig att du är medveten om det, om så är fallet?
Citera
2015-02-17, 12:35
Bannlyst
Ja, dom är högst medvetna om detta.
Citera
2015-02-17, 12:51
Medlem
Vitalrepuss avatar
Det är väl givet att detta är helt uppenbart för de båda könen. I detta mycket utseendefixerade samhälle så är det väl många människor som fokuserar så mycket på att utveckla sitt utseende att de glömmer att utveckla sin personlighet. Men glöm heller inte att ansiktet är viktigt. Bara för att en kvinna rätar till brösten och ger dig en flörtig blick så kommer du inte "gå ned på dina bara knän" om hon inte har ett tilltalande utseende.
Citera
2015-02-17, 14:19
Medlem
Jo tack...det har man ju märkt. Kan ju vara trevligt, men långt ifrån alltid. Att ständigt bli bedömd efter sitt utseende är ganska tröttsamt. Som att man är en "sak". Blev anställd på Volvo för många år sedan och den intervjun var helt onödig. Chefen hade bestämt sig direkt jag kom in i rummet att jag skulle få jobbet bara för att han tyckte att jag såg bra ut och som han sa; "vi behöver lite kvinnlig fägring här". Kändes förnedrande och jag blev bara kvar där ett halvår. Om man vill kalla det för makt så visst...jag fick jobbet p g a det, men det kändes inte särskilt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in