Citat:
Ursprungligen postat av
bakgrundsbrus
Men om jag tolkar #206 rätt...
...så anser du att män har mer makt i kraft av att slippa uppmärksamhet? Innebär det att ju mer ointressant man är, desto mer makt har man?
Det är ju knappast som att mannen som går fram är särskilt effektiv heller, mtp att oddsen för att kvinnan i fråga är intresserad inte är höga. Men om ingen av dem har målet att hitta nya bekanta, så är förstås mannens situation mer effektiv.
Njaee..är jag som skriver slarvigt i meningen
"Kvinnor sitter inte med samma möjligheter här, i vart fall inte traditionellt, hon får vänta och få en mängd förfrågningar hon är 0 intresserad av som måste avböjas och läggas energi på, vilket män slipper, de behöver bara hantera de som de själva väljer. Klar maktskilland du."
ordet maktskillnad i ovan mening borde vara "skillnad i möjlighet" om det ska vara helt korrekt.
effektivt i den meningen att han får sina svar snabbt eller hur? En man kan snabbt beta sig igenom en grupp kvinnor, den, den, den, den, och den. och visst han kan få nej från allihopa men sen är han färdig..eller hur? En kvinna måste som sagt stå och vänta in de män hon är intresserade av, och extremt ofta så kommer aldrig "rätt" man fram till henne, alltså klart ineffektivt system för henne.
Makt för mig är alltså de konstellationer/ förhållanden där någon utövar påverkan på dig som du anpassar dig efter. Klassiskt är väl vuxna/ barn. Ett barn äger ingen makt kunna säga nej, gå därifrån,
göra något helt annat, flytta, ta bilen och dra typ. Alltså äger vuxna makt över barn.
En man som frågar en kvinna efter sex och får ett nej kan göra alla saker ovan, det han inte kan göra är att få frivilligt sex av kvinnan, men det är heller inget han har nån som helst rätt att bestämma över, lika lite som hon har den rätten över honom, så nej jag anser inte att man kan prata om att nån av könen har nån mer makt över det andra i denna sak i Sverige idag. Förr och i andra länder på klotet idag så har män sexuell makt över kvinnor, men i Sverige 2015 ? nope