2015-02-17, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
I Bajen är det solklart mittbackarna och målvakt. Tror vi faktiskt skulle husera på övre halvan om det skärptes till där, men som det ser ut nu kommer vi bli straffade för vårt höga presspel i kombination med för tröga mittbackar och målvakt. Speciellt mot de bättre lagen.
Kan hålla med, men det är svårt att sia om hur Hammarbys spel står sig mot bättre lag. Jag tror knappast att det höga presspelet vi spelar med gynnades av att spela 30 matcher i Supereetan mot 10 man på egen planhalva. Vi kan nog bli jobbiga mot några lag i Allsvenskan som går mer framåt. Med det sagt så är jag nöjd så länge Bajen hänger kvar.
Citera
2015-02-17, 02:51
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Så då finns det knappt någon som är värd 5 i Allsvenskan? Min bedömning handlade om han kunde vara i toppskiktet i Allsvenskan vilket han kan vara. Men det finns faktorer som gör det mer osäkert än om vi hade gått upp 2012 tex.
Vart skriver jag det? I de senaste betygskriterierna är femma= landslagsklass och du undrar om hans spel håller i allsvenskan, det var det jag poängtera.
Citera
2015-02-17, 07:07
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Vart skriver jag det? I de senaste betygskriterierna är femma= landslagsklass och du undrar om hans spel håller i allsvenskan, det var det jag poängtera.

Vem skrev de kritierierna och var finns de att läsa?

Tänkte mest att om man rankar Allsvenska spelare kanske man borde ha en skala som är uppnåbar i just Allsvensk klass. Om vi har samma skala för alla i hela världen har vi naturligtvis inga femmor och knappast några fyror i vår inhemska liga heller.
Senast redigerad av InnesI 2015-02-17 kl. 07:10.
Citera
2015-02-17, 07:35
Medlem
svulles avatar
Problemet med att betygsätta är just det som diskuteras, att betygsskalorna och kriterierna ofta är subjektiva. Exempelvis skulle man kunna hävda att Etuhu är en solklar 5:a med tanke på hans meriter och vart han har varit. På samma gång är det nog ingen i AIK som vill/tänker sätta en 5:a på honom med tanke på att han har varit skadad och borta från toppfotbollen under en längre tid.

Även om det bara har varit träningsmatcher än så länge så syns det långväga att Etuhu är 'för bra' för Allsvenskan egentligen, så det är väl bara att hoppas att han håller sig hel. Det finns ju en anledning till att han hamnade i AIK, det måste man ju ändå ödmjukt säga. Ingen normalt funtad människa går till en liga med betydligt lägre lön. Med andra ord är han ett extremt osäkert kort.

Jag var skeptisk innan, men får Etuhu hålla sig hel så tror jag han blir ett ovärderligt tillskott i vår trupp.
Citera
2015-02-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Vem skrev de kritierierna och var finns de att läsa?

Tänkte mest att om man rankar Allsvenska spelare kanske man borde ha en skala som är uppnåbar i just Allsvensk klass. Om vi har samma skala för alla i hela världen har vi naturligtvis inga femmor och knappast några fyror i vår inhemska liga heller.
Kriterierna brukar inleda inläggen, om du kikar någon sida bakåt i tråden. Angående "5 - landslagsklass" så är väl inte det ouppnåeligt i allsvenskan? Ifjol var väl Kise-Thelin, Bahoui, Helander där bokstavligt. Däremot drösslar det inte med 5r i allsvenskan, vilket jag tycker tyder på en seriös betygskala.
Citera
2015-02-17, 08:59
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Problemet med att betygsätta är just det som diskuteras, att betygsskalorna och kriterierna ofta är subjektiva. Exempelvis skulle man kunna hävda att Etuhu är en solklar 5:a med tanke på hans meriter och vart han har varit. På samma gång är det nog ingen i AIK som vill/tänker sätta en 5:a på honom med tanke på att han har varit skadad och borta från toppfotbollen under en längre tid.

Även om det bara har varit träningsmatcher än så länge så syns det långväga att Etuhu är 'för bra' för Allsvenskan egentligen, så det är väl bara att hoppas att han håller sig hel. Det finns ju en anledning till att han hamnade i AIK, det måste man ju ändå ödmjukt säga. Ingen normalt funtad människa går till en liga med betydligt lägre lön. Med andra ord är han ett extremt osäkert kort.

Jag var skeptisk innan, men får Etuhu hålla sig hel så tror jag han blir ett ovärderligt tillskott i vår trupp.

Ja...Han kan mycket väl vara som du säger..så bra som hans meriter säger, och "för bra" (ogillar uttrycket) för Allsvenskan i sina bästa stunder..MEN frågan är om han kan vara det och hålla samma nivå en hel säsong? Tveksamt...annars skulle han knappast flytta till Sverige. Sen är det möjligt att han kan stå sig helt OK även i sina sämre stunder i AS..om han håller sig skadefri..vilket är högst osäkert med tanke på historiken.
Citera
2015-02-17, 09:09
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja...Han kan mycket väl vara som du säger..så bra som hans meriter säger, och "för bra" (ogillar uttrycket) för Allsvenskan i sina bästa stunder..MEN frågan är om han kan vara det och hålla samma nivå en hel säsong? Tveksamt...annars skulle han knappast flytta till Sverige. Sen är det möjligt att han kan stå sig helt OK även i sina sämre stunder i AS..om han håller sig skadefri..vilket är högst osäkert med tanke på historiken.

Precis. Håller han sig hel, vilket ändå måste vara förhoppningen och utgångspunkten, så kommer han definitivt dominera i Allsvenskan, så mycket vågar nog ändå jag säga, och då brukar jag vara pessimistisk. Han är ett riktigt jävla kraftpaket som kommer köra över sina motståndare. Jag tror han kommer hålla den nivån om han är frisk.

Egentligen är det ju omöjligt att sia om. Han går inte för fullt nu, men ska väl kunna göra det till i alla fall sista omgången i Cupen. Sen vet vi ju inte riktigt av vilken karaktär hans skada är, och det mörkas säkert en hel del. Vad vi vet är att han har spelat matcher vilket får anses positivt. Att han sen är så bra trots att han inte går för fullt gör att man ser på det hela med tillförsikt.
Citera
2015-02-17, 10:56
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Jippomatch jippomatch jippomatch... vad var det egentligen som var jippo med detta? Vi spelade en träningsmatch mot ett bra motstånd som lockade till sig 10 000 åskådare, vilket inte hade fått plats på Stadshagen. Vi spelade alltså en träningsmatch på vår ordinarie hemmaarena.

Var detta samma typ av event som Gnaget-United? Va? Skojar du?

Jag tycker att det är exakt samma typ av match, vad är skillnaden menar du?
Citera
2015-02-17, 11:57
Medlem
johnny_viciouss avatar
Jag har inte sett någon av MFF:s träningsmatcher men är nyfiken på Sana. Hur mycket har han fått spela och hur har det sett ut?
Citera
2015-02-17, 12:31
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Jag tycker att det är exakt samma typ av match, vad är skillnaden menar du?

Alla träningsmatcher är jippomatcher? En stor aspekt är ju när matchen ligger för mig, bajen - psg eller aik - man u som båda låg inklämda mellan spelomgångar är ju rena jippon. Hade det inte varit Galaxy hade vi mött ngt annat lag igår på nya söderstadion. Sedan håller ju MLS en nivå som ska ligga runt bajens medan t.ex. man u joggar runt i samma match.
Citera
2015-02-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Jag har inte sett någon av MFF:s träningsmatcher men är nyfiken på Sana. Hur mycket har han fått spela och hur har det sett ut?
Han startade bägge matcherna och har fått mycket speltid. Jag tycker att han har sett okej ut, även om det har märkts att han inte spelat mycket de senaste åren. Jag tycker också att han har blivit lite "rakare" i spelstilen sedan tiden i IFKGBG.
Citera
2015-02-17, 12:55
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Alla träningsmatcher är jippomatcher? En stor aspekt är ju när matchen ligger för mig, bajen - psg eller aik - man u som båda låg inklämda mellan spelomgångar är ju rena jippon. Hade det inte varit Galaxy hade vi mött ngt annat lag igår på nya söderstadion. Sedan håller ju MLS en nivå som ska ligga runt bajens medan t.ex. man u joggar runt i samma match.

Ja, men det hade varit mer logiskt med ett annat lag menar jag. Nanne var ju också missnöjd med matchen och menade att det bästa med den var att "den är över".

Citat:
Skulle du lika gärna ha kunnat vara utan den här matchen?
– Jag får skäll om jag svarar ja på den frågan, så jag backar. Jag har fått tillräckligt mycket skäll.

Ganska uppenbart att det här är en match som styrts upp från högre ort i bajen och har säkerligen med kontakterna i USA att göra. Ledningen såg väl också ett tillfälle att tjäna en slant.

I min bok är detta lika mycket jippomatch som dina exempel, trots att den kanske ligger lite bättre tidsmässigt för bajen. Skillnaden är att de tidigare matcherna inkluderade större lag och därmed större event.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in