2015-01-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Jag älskar när en person under pågående säsong klassar Moro som "lagets viktigaste spelare." men direkt när han blivit såld var spelaren dödvikt. Lite urtypen av hur vi supportrar fungerar.
Om jag ska vara ärlig höll jag med föregående skribent lite för mig själv i det han skrev, fram tills du påpekade att just Moro försvunnit (jag har hyllat den spelaren rätt rejält). Tydligen lätt att glömma den killen.
Citera
2015-01-09, 18:21
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxisland
Om jag ska vara ärlig höll jag med föregående skribent lite för mig själv i det han skrev, fram tills du påpekade att just Moro försvunnit (jag har hyllat den spelaren rätt rejält). Tydligen lätt att glömma den killen.

Visst är Moro bra men var också lite ojämn, sammantaget så höll inte riktigt mittfältet defensivt förra året vilket antalet mål i baken visar. I år blir det nog två stenhårda defensiva bollvinnare vilket förhoppninsvis avlastar försvaret.
Citera
2015-01-09, 18:37
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Jag älskar när en person under pågående säsong klassar Moro som "lagets viktigaste spelare." men direkt när han blivit såld var spelaren dödvikt. Lite urtypen av hur vi supportrar fungerar.

Fel av mig att betrakta honom som dödvikt. Nu har vi dock fått in en adekvat ersättare som förmodligen är bättre. Moro var i Borges frånvaro och tveksamma form efter VM vår kugge på mittfältet. Strax efter mitt inlägg så havererade AIK fullständigt, där vår mittfält var en stor anledning till detta. Naturligtvis drar det ned helhetsintrycket nu med perspektiv, jämfört med mitt inlägg från september. Men visst kan han visa sig vara ett tapp, även om jag tror ersättaren är bättre.

När han dessutom inte ville förnya kontraktet så var det rätt av AIK att skeppa iväg honom.
Citera
2015-01-09, 22:45
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Tårta och glass till alla. Sobralense försvinner från Blåvitt.

Kanske framförallt han själv som firar med det. Mannen utan löpsteg. Synd på en sån fotbollshjärna, för teknik och spelsinne hade han, men han var ju tröttast på plan efter matchen trots att han hoppade in i 78:e minuten typ.
Citera
2015-01-09, 23:47
Bannlyst
Något jag inte förstår är varför dem svenska klubbarna inte har några b-lag i dem högre divisionerna? Spansk och tysk ligafotboll använder sig av detta för att låta sina talanger få A-lagsspel.
Citera
2015-01-10, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Något jag inte förstår är varför dem svenska klubbarna inte har några b-lag i dem högre divisionerna? Spansk och tysk ligafotboll använder sig av detta för att låta sina talanger få A-lagsspel.

Helsingborg har ett lag i Divsion 2 som heter HIF Akademi.

Hur många svenska klubbar har ungdomslag som platsar i någon högre serie? Inte många gissar jag. Toppklubbarna här är inte fullt lika överlägsna lagen i lägre divisioner som i exempelvis Spanien.
Citera
2015-01-10, 06:27
Avslutad
Äntligen!

Ska bli intressant att se om MFF kan behålla förstaplatsen som man kommer ha haft i drygt ett och ett halvt år när första matchen går av stapeln.

Onödigt och nästintill omöjligt att spekulera om hur det kommer att gå så här tidigt med tanke på framtida spelarförluster och värvningar, men... plats 2-16 lär se ut så här: Inte MFF.

Citera
2015-01-10, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det är just detta jag anmärker på. Nämligen att du i ena sekunden säger dig tro på plats 2-3 för att i andra sekunden nämna massa frågetecken. Visst om man utgår i från att majoriteten av frågetecknen blir utropstecken så...men de kan ju lika gärna gå åt andra hållet.

Med de frågetecken du tar upp, och ett kanske par till(?), så kanske det vore nyktrare att säga plats 2-6?

Det är liksom inte bara Aik som aspirerar på plats 2-3 bakom MFF utan ytterligare 5-6 lag...

Haif kan lika gärna åka ur som att man kanske kommer 6:a beroende på en massa olika saker. Inte bara AIK som det kan skilja mycket för.
Citera
2015-01-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Helsingborg har ett lag i Divsion 2 som heter HIF Akademi.

Hur många svenska klubbar har ungdomslag som platsar i någon högre serie? Inte många gissar jag. Toppklubbarna här är inte fullt lika överlägsna lagen i lägre divisioner som i exempelvis Spanien.
Hammarby hade ju HTFF, jag antar dock att de inte finns kvar? Visst är det väl även så att dessa talanglag i Sverige inte får gå upp från tvåan till ettan (i exempelvis Spanien så har man väl att andralaget inte får gå upp i högsta divisionen)?

AIK har ju kommit runt det här med att ha ett gäng sammarbetsklubbar i Sthlm som man lånar ut spelare till istället.
Citera
2015-01-10, 16:32
Medlem
BertilEnstoerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Tårta och glass till alla. Sobralense försvinner från Blåvitt.

Kanske framförallt han själv som firar med det. Mannen utan löpsteg. Synd på en sån fotbollshjärna, för teknik och spelsinne hade han, men han var ju tröttast på plan efter matchen trots att han hoppade in i 78:e minuten typ.
Märkligt, orken var inget större problem i Örebro. Dessutom 7 framspelningar och 3 mål på 10 starter i ÖSK, så visst är det märkligt att han inte lyckats bättre i IFK? Varken han eller Gerzic verkar ju passat in alls i IFKs spel, så i efterhand blir ju dessa båda värvningar oerhört märkliga.

Tråkigt att han inte blir kvar i ÖSK, men en brasse med hemlängtan är det ingen idé att försöka hålla kvar. (lex Paulinho nr.2)
Citera
2015-01-10, 17:06
Medlem
nomadics avatar
Både Sobra och Gerzic är ju spelare som är väldigt beroende av hur resten av laget beter sig, främst då för att ingen av dem har något egentligt löpsteg. Sätter man dem i "fel" lag så är det ju därför inte så konstigt att det inte blir bra. Sätter man dessutom Gerzic på en kant så är det ju verkligen inte konstigt att det inte blir bra.

Vill man göra en förenklad sammanfattning kan man ju konstatera att det nog var ganska mycket tacksammare för båda dessa att spela i ett passningsorienterat ÖSK hösten 2014 där alla medspelare var i ständig rörelse gentemot blåvitt årgång typ 2012 utan egentlig spelidé.

Tråkigt att Sobra nu lämnar landet med en fiaskostämpel från de flesta hållen. Jag ska erkänna att jag först också var skeptisk när vi lånade honom i somras, det dröjde dock inte många matcher innan man insåg att han besatt ett spelsinne som inte många kan matcha i Allsvenskan.
Citera
2015-01-10, 17:34
Medlem
a.e.gs avatar
Halmstads bortatröja är ju intressant helt klart.

https://mobile.twitter.com/jwesterberg86/status/553849529972576257

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in