2015-02-15, 16:52
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Självklart är det så. Fri Media och Flashback är på ett sätt ett ännu större hot än själva övergången från tryck. Det handlar då inte om pengar utan om journalisternas makt att få beskriva verkligheten. Allt journalisterna gör granskas och kommenteras på Flashback i realtid. Dagens tråd om Medias hantering av skjutningarna i Köpenhamn är ett utmärkt exempel. Journalisterna håller på att få en allvarlig motkraft. Inte konstigt att Flashback är deras fiende nummer 1.

Fri media eller nymedia är ett hot just på grund av övergången från tryck. Papperstidningen kommer vara försvunnen inom en nära framtid och då konkurrerar gammelmedia och nymedia på samma villkor på internet.

Det var lugnt för gammelmedia när folk läste deras tryckta blaskor, och det fanns enorma barriärer för att introducera nya stora tidningar. Inte ens Schibsted lanserade någonting i Sverige utan köpte upp befintliga aktörer istället vilket visar hur enormt svårt det skulle vara. Nu är den affärsmodellen döende och media har panik eftersom exklusiviteten försvinner.

Vad ska till exempel Aftonbladet göra om nästa Avpixlat växer och växer (i England är t.ex. Daily Mail störst med ganska invandringskritisk inställning, och i USA är Fox News stort). Tidigare kunde man komma överens med Expressen, och sätta agendan och vinklandet helt själva så fick folk vackert läsa det eftersom det inte fanns alternativ. Det är den stora skillnaden med papperstidning kontra internet: i papperstidningen var läsarna lojala, man läste hela tidningen (snarare än vissa utdrag) och publiken var ungefär densamma oavsett vad du skrev, men på internet måste läsarna hela tiden lockas. I framtiden kommer tidningarna i allt högre grad tvingas reagera på det som folket väljer att klicka på snarare än tvärtom.

Och "risken" är att det som folk kommer vilja läsa i framtiden, med all denna terror och problem överallt inte kommer vara prat om fler fritidsgårdar och Mona Sahlins överslätande PK-trams. Det här vet tidningarna redan vilket var anledningen till att man stängde kommentarsfälten, och det är detta man är livrädda för. Den uppfostrande traditionen inom svensk media är lika döende som papperstidningen.
Senast redigerad av El Capitano 2015-02-15 kl. 16:54.
Citera
2015-02-15, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Jag har för mig att Alexa dessutom inte mäter riktigt rättvisande för Flashaback. Det är någonting med mjukvaran på forumet eller vad det nu var, det diskuterades tidigare på forumet om någon minns det bättre. Jag tror inte DN ligger före Flashback och definitivt inte Amazon för svenska kunder.

Om man mäter sidvisningar så måste Flashback vara ljusår före t.ex. DN och ligga precis under de stora internationella bjässarna. Forumbesökare generellt brukar ju bläddra igenom trådar och surfa runt medan tidningars besökare är långt mer flyktiga.

Ljusår före DN? Jag undrar, men det vore trevligt förstås. Jag känner inte till felaktigheter i Alexas mätningar avseende FB. Vet inte ens vad man exakt mäter egentligen, men klart är att FB blivit en maktfaktor vilket är glädjande. Jag ska leta upp den där tråden, tack!

Jag kan förstå de ursinniga attackerna på FB lite bättre. Jag trodde kanske inte Aftonbladet var redo att gå all in och satsa det lilla man har kvar av det förtroende man jobbat med i 185 år - för att avslöja att byggarbetaren X och undersköterskan Y samt läkaren Z har skrivit nedlåtande om muslimer på Flashback för några år sedan. Det var inte mycket att komma med.

Dock tycker jag att Aftonbladet är fiffiga entreprenörer av sin hemsida, det måste jag säga. Men det är nog inte så kul att jobba på där nuförtiden, eller på många andra tidningar för den delen. Vore kul om nån ex-journalist på nån kvällstidning öppnade en tråd om hur det är. Man är lite nyfiken.
Citera
2015-02-16, 08:34
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Måste citera Ulf Lundell från hans blogg:

" Men...? om det nu är, som jag hört, så förbannat svårt att komma in på journalisthögskolan, varför kommer folk ut som idioter?"

Klockren frågeställning! Eller är det så att journalisterna var idioter redan innan journalisthögskolan? Gammelmedias annalkande död förklaras inte enbart med bristande kvalité men att det är en påskyndande faktor råder det väl inget tvivel om.

http://www.ulflundell.com/badgers-drift/14-februari-2015/
Senast redigerad av Kid-Stardust 2015-02-16 kl. 08:37.
Citera
2015-02-16, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Måste citera Ulf Lundell från hans blogg:

" Men...? om det nu är, som jag hört, så förbannat svårt att komma in på journalisthögskolan, varför kommer folk ut som idioter?"

Klockren frågeställning! Eller är det så att journalisterna var idioter redan innan journalisthögskolan? Gammelmedias annalkande död förklaras inte enbart med bristande kvalité men att det är en påskyndande faktor råder det väl inget tvivel om.

http://www.ulflundell.com/badgers-drift/14-februari-2015/
Kanske är det narcissism som gör att journalistyrket lockar och inte nån önskan om att förbättra världen. Ställ den frågan i ljuset av alla artiklar (och minnst en bok) som fredrik virtanen skrivit om sig själv. Eller hur en ung Jan Guillo går ut i media som tonåring angående hans värnplikt (alltså innan han blivit journalist...finns på tuben). Se hur Hakelius (som jag gillar) klär sig....mm mm

Rätt svar är förmodligen att den blivande journalisten hade en narcissistisk personlighetsstörning innan journalisthögskolan.
Senast redigerad av heterosapiens-se 2015-02-16 kl. 08:56.
Citera
2015-02-17, 01:12
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
The Guardian hävdar att mediedöden är överdriven och att printmedia fortfarande har en framtid:

Författaren tar upp många aspekter som redan diskuterats i tråden som det låga förtroendet för journalister och massuppsägningarna.

Roligt nog tar man upp som bevis på printmedias ljusa framtid det faktum att The Economist har ökat sin vinst, något som även det diskuterats tidigare i tråden. The Economist får väl anses som ett undantag som går bra pga hög kvalitet och att den ges ut veckovis istället för varje dag.
Citera
2015-02-17, 01:15
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
The Guardian hävdar att mediedöden är överdriven och att printmedia fortfarande har en framtid:

Författaren tar upp många aspekter som redan diskuterats i tråden som det låga förtroendet för journalister och massuppsägningarna.

Roligt nog tar man upp som bevis på printmedias ljusa framtid det faktum att The Economist har ökat sin vinst, något som även det diskuterats tidigare i tråden. The Economist får väl anses som ett undantag som går bra pga hög kvalitet och att den ges ut veckovis istället för varje dag.
Att säga att tidningsdöden inte är ett faktum för att Economist säljer bra är som att säga att folk fortfarande skriver snigelpost i stor utsträckning för att Mont Blanc-pennor är dyra och säljer bra.
Citera
2015-02-17, 07:31
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Att säga att tidningsdöden inte är ett faktum för att Economist säljer bra är som att säga att folk fortfarande skriver snigelpost i stor utsträckning för att Mont Blanc-pennor är dyra och säljer bra.
Jag förutspår en lysande framtid för vinylskivan: http://www.crosleyradio.com/Turntables

Återkommer angående kulramen och stenkakan när läget har klarnat.
Citera
2015-02-17, 18:23
Medlem
kallingars avatar
Dåliga nyheter: . Www.aftonbladet.se/siffror
Decemberstatistiken visar att fallet nov till dec rör sig om ett par hundra färre ex. På tok för lite!

Goda nyheter: sas tar bort papperstidningarna vid gaten
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3884604.ece

Samt fler journalister på väg ut i arbetslöshet och utanförskap:

http://www.resume.se/nyheter/media/2015/02/17/mittmedia-planerar-sammanslagningar-omkring-18-tjanster-kan-forsvinna/
Citera
2015-02-17, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
http://www.resume.se/nyheter/media/2015/02/17/mittmedia-planerar-sammanslagningar-omkring-18-tjanster-kan-forsvinna/

Synda att räntorna är så låga! Får hålla tummarna på en rejäl ränteuppgång så de får sälja och flytta ut i förorten!
Citera
2015-02-17, 21:48
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen

The Economist är ju världsledande inom sitt segment, och därtill en veckotidning. Jag tror att kvalitetstidningar fortfarande kan ha en framtid. De har en annan läskrets och kan dessutom ta långt högre priser.

Det är en stor skillnad mot dagstidningar som måste sälja stora volymer dagligen till en masspublik. Jag menar det säljs ju grammofonskivor fortfarande men det är ju inte där som musikindustrin kretsar direkt.
Citera
2015-02-18, 02:54
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
The Economist är ju världsledande inom sitt segment, och därtill en veckotidning. Jag tror att kvalitetstidningar fortfarande kan ha en framtid.

För att ta det motsatta exemplet så är The Wall Street Journal är ju ett exempel på en tidning som lyckats införa en betalvägg med framgång. Samtidigt så måste man ju inse att tidningar som The Economist och The Wall Street Journal är tidningar med unika profiler som tilltalar en annan sorts publik än pöbeln som ska läsa Aftonbladet och Expressen; idag så har ingen av dom speciellt unika profiler och därför så håller de på att dö ut nu.

Jag tror i slutändan att mindre redaktioner i mindre städer kan nog leva längre av den anledningen - de har å andra sidan inte samma resurser som Aftonbladet, men det kommer att gynna dom i slutändan då de inte blir lika dyra att producera samt har en trogen, om än liten, publik. Tidningar som Aftonbladet kommer delvis att kämpa för att de inte ger läsaren något unikt (varför ska man köpa Aftonbladet istället för Expressen?), samtidigt som de har ett massivt maskineri som behöver gå runt.

Det är ju en ond cirkel som de befinner sig i egentligen; visst sparpaketet räddar ett tag till, men samtidigt så sjunker kvaliteten i takt med upplagan. Och med sjunkande kvalitet så slutar fler köpa tidningen...
Citera
2015-02-18, 04:33
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
The Economist är ju världsledande inom sitt segment, och därtill en veckotidning. Jag tror att kvalitetstidningar fortfarande kan ha en framtid. De har en annan läskrets och kan dessutom ta långt högre priser.
Precis. En vansinnig kommentar. En annan idiotisk kommentar pa samma bog som man ibland hor ar att det finns lander dar Print inte alls sjunker (och att det alltsa inte alls ar givet att print kommer att do). Det stammer att print gar bra i t ex Indien men da glommer man att de har 25% av befolkningen pa internet och de flesta av de som har tillgang bara har en skittelefon som enda "computing device".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in