Citat:
Ursprungligen postat av
Volta1745
Givet att läsvanorna varit samma borde tidningsdalandet kunna jämföras med grannländerna. Där är ju pk-greppet inte fullt lika gastkramande. Tex hur mycket snabbare dalar Aftonbladet jämfört med Aftenposten. Skillnaden är korridoren. Jag har försökt finna jämförelser men inte lyckats. Men det är så klart ovetenskapligt ändå. Nån kan ju alltid göra en undersökning över mest hatade tidning.
Jag själv är en sådan som för mitt eget bojkottskrig mot Expressen/Aftonbladet pga åsiktskorridoren. Aldrig ett lösnummer, aldrig ett klick. Fler finns. Så nog är åsiktskorridoren en faktor i tidningsdöden alltid. De här tidningarna har nog räknat bort såna som mig ändå och kör sitt eget race. Vart racet är på väg vet jag inte, men jag hoppas att det leder till konkurs.
Svensk journalistik kommer lida mycket av den så kallade åsiktskorridoren ja, och det kommer märkas framöver. Alla tidningar har problem med den nya tekniken, men det är inte lika vanligt att folk som i Sverige är direkt fientliga till dem och motarbetar dem aktivt.
När tidningarna förlorar sin position (d.v.s att papperstidningarna försvinner) och det dyker upp fler alternativ så kommer svenskarna i hög grad överge gammelmedia. Det är ganska enkelt: om det dyker upp ett likvärdigt alternativ som inte har politiskt tillrättalagda nyheter så kommer folk börja välja det. Det räcker ju att se på framväxten av Avpixlat och det enorma Flashback för att inse att svenskar vill ha alternativ.
Man måste förstå att tidningarna fortfarande har väldiga fördelar i att ha sina papperskanaler och löpsedlar. Löpsedlarnas reklamvärde uppgår till många miljarder om man skulle köpa motsvarande reklamannonser över hela Sverige varje dag. När det inte finns kvar, och alla aktörer konkurrerar likvärdigt på internet så kommer Aftonbladet rasa som en sten likt Lunarstorm gjorde en gång i tiden. Det finns ingen chans att man kan upprätthålla samma nivå utan miljardreklam som man gör med, när folk hela tiden påminns i varenda liten kiosk att de existerar och att de har lockande rubriker.
Det är ganska tydligt att det pågår en individualisering snarare än någon journalistik för massorna. Folk vill läsa sådant som intresserar dem, och det innebär att de enstaka stora drakarnas tid är över. Det kommer inte gå att hålla enorma redaktioner med webbintäkter, och det finns inga stordriftsfördelar längre gentemot tryckerier, logistik och dylikt, utan det kommer bli många små aktörer med små kostnader som kommer ta sina nischer på marknaden.
Därtill tror jag att aktörer som Google och Facebook kommer börja producera lokala nyheter förr eller senare, i synnerhet om det börjar skapas en öppning för det om tidningarna stänger in sig med betalväggar och annat, eller tappar marknadsandelar.
Citat:
Ursprungligen postat av
fleshspeck1
Den siffran tror jag inte på, inte unika i alla fall.
Nej det är klart det är orimligt. Man räknar unika webbläsare, inte besökare. En vanlig person kan utan problem vara två, tre eller fyra unika besökare om man läser i hemmet, på jobbet, genom mobilen o.s.v.