2015-02-16, 11:58
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissen
Det är nog svårt att motivera vad som är bra eller dålig för dig utan information om din ekonomiska situation/vad du sparar till.

Utan att veta säkert har jag fått uppfattningen att det är ISK som gäller.
Mest bara för att få mer pengar inför studier nästa år.
Alltså kortsiktigt, och har nu 20K sparade på ett vanligt sparkonto utan ränta hos Nordea.
Har fast jobb så kommer spara ca 10 K varje månad.

Hur står sig Spiltan räntefonder för mig?
Senast redigerad av Kiingdomofheaven 2015-02-16 kl. 12:17.
Citera
2015-02-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Alltså kortsiktigt, och har nu 20K sparade på ett vanligt sparkonto utan ränta hos Nordea.

Kortsiktigt sparande brukar vara en dålig idé på börsen. Åtminstonde är det det som jag lyckats snappa upp här på flashback :P Det kan ju på kort sikt sluta med mindre pengar än du började med medans du ändå kanske måste plocka ut dem för att du har större utgifter.

ISK är iaf väldigt smidigt. Jag har aldrig provat alternativet men skönt att slippa sitta vid deklarationen tänker jag mig. Det finns även sparkonton just nu med 1,6% ränta, fria uttag och insättningsgaranti (vilket man kanske inte jublar åt) men som åtminstonde är bättre än att ha dem på nordea. Men det beror väl lite på hur du gör angående ovan
Senast redigerad av raecer 2015-02-16 kl. 12:59.
Citera
2015-02-16, 13:10
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raecer
Kortsiktigt sparande brukar vara en dålig idé på börsen. Åtminstonde är det det som jag lyckats snappa upp här på flashback :P Det kan ju på kort sikt sluta med mindre pengar än du började med medans du ändå kanske måste plocka ut dem för att du har större utgifter.

ISK är iaf väldigt smidigt. Jag har aldrig provat alternativet men skönt att slippa sitta vid deklarationen tänker jag mig. Det finns även sparkonton just nu med 1,6% ränta, fria uttag och insättningsgaranti (vilket man kanske inte jublar åt) men som åtminstonde är bättre än att ha dem på nordea. Men det beror väl lite på hur du gör angående ovan

Var hittar du detta 1.60% räntekonto? Santander är högst med 1% om du vill ha fria uttag, fick dessutom ett meddelade från Avanza som berättade att den nu sänks till 0.80%.
Citera
2015-02-16, 13:18
Medlem
Vissens avatar
Citat:

Klarar du att pengarna halveras?

Om du har behov av pengarna om ett år hade jag kört på ett "högräntekonto".

Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush
Var hittar du detta 1.60% räntekonto? Santander är högst med 1% om du vill ha fria uttag, fick dessutom ett meddelade från Avanza som berättade att den nu sänks till 0.80%.

Hoist Spar ligger för närvarande på 1.4 % med fria uttag (sänkt från 1.6 i månadsskiftet).
Citera
2015-02-16, 13:42
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissen
Klarar du att pengarna halveras?

Om du har behov av pengarna om ett år hade jag kört på ett "högräntekonto".

Hoist Spar ligger för närvarande på 1.4 % med fria uttag (sänkt från 1.6 i månadsskiftet).
Rör sig inte om enorma summor men tror det i alla fall.

Sen om man går in 50/50 I Avanza Zero och Spiltan Räntefond. För och nackdelar?
Eller 100% Avanza zero med ca 1-2K i månaden som man låter ligga säg 2-3 år? Det lär väl vara bättre än Nordea Stratega 50?

Och är investeringssparkontot det bästa valet?
Senast redigerad av Kiingdomofheaven 2015-02-16 kl. 13:44.
Citera
2015-02-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderKush

Jag kör bluestep superflex som ligger på 1,6% just nu (men dem har inte sänkt sedan senaste reporäntesänkningen så kanske på gång). Man kan göra 12 uttag per år och bör spara mer än 10k för att få den högre räntan så visst är det lite villkor ändå. Inte helt fritt men så bra ränta som jag kunde hitta iaf utan att låsa dem.
Citera
2015-02-16, 22:46
Medlem
Vissens avatar
Citat:
Rör sig inte om enorma summor men tror det i alla fall.

Sen om man går in 50/50 I Avanza Zero och Spiltan Räntefond. För och nackdelar?
Eller 100% Avanza zero med ca 1-2K i månaden som man låter ligga säg 2-3 år? Det lär väl vara bättre än Nordea Stratega 50?

Och är investeringssparkontot det bästa valet?

Det finns de som är långt mer kunniga än mig men vill du ändå ha min syn på saken så ja, kör på ISK.

Sen försök sprida ut risken lite bredare, kanske sätt 20% Global, 20% Avanza Zero, 10% Asien och 50% säkert. Här finns lite intressant data för olika indexfonder:
http://www.rikatillsammans.se/2015/0...erna-for-2015/
Citera
2015-02-16, 22:56
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Jo, men själva insättningen får du betala 67,5 för. Sen om du låter pengarna vara kvar på kontot över en brytpunkt så blir det mer skatt.
Va? Betala 67,5 för insättning i en fond i ett ISK?

Och finns det brytpunkter på ISK överhuvudtaget? Hela poängen med schablonbeskattning är väl just att det är samma skattenivå som gäller oavsett hur mycket pengar som finns på kontot?
Citera
2015-02-16, 23:08
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathhippie
Nej, för insättningen i ISKn.
Citat:
Och finns det brytpunkter på ISK överhuvudtaget? Hela poängen med schablonbeskattning är väl just att det är samma skattenivå som gäller oavsett hur mycket pengar som finns på kontot?
Skatten beräknas på kapitalet vid varje ingående kvartal.
Citera
2015-02-16, 23:17
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:

Schablonbeskattningen är procentuell. Ju mer du har vid varje brytpunkter och ju mer du sätter in, desto mer betalar du.
Citera
2015-02-16, 23:21
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Schablonbeskattningen är procentuell. Ju mer du har vid varje brytpunkter och ju mer du sätter in, desto mer betalar du.
Jadå. Jag blev förvirrad av lambdashipstates inlägg förstår jag i efterhand. Jag tolkade hans "brytpunkt" som brytpunkt för kapital: alltså att beskattningen skulle höjas vid X antal kronor. Jag förstod först efteråt att han menade brytpunkt vid ingång av ett nytt kvartal.

Celeno: så varje gång man sätter in en pengar på ett ISK betalar man 67,5:-. Är det korrekt? Och är det samma kostnad oavsett vilken summa man sätter in?
Citera
2015-02-16, 23:28
Medlem
comperios avatar
Citat:
Celeno: så varje gång man sätter in en pengar på ett ISK betalar man 67,5:-. Är det korrekt? Och är det samma kostnad oavsett vilken summa man sätter in?

Celeno räknade (också) på skatten, det kostar inget att föra över pengar hos/till avanza.

https://www.avanza.se/prislista/over...oavgifter.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in