2015-02-16, 23:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathhippie
Celeno: s varje gng man stter in en pengar p ett ISK betalar man 67,5:-. r det korrekt? Och r det samma kostnad oavsett vilken summa man stter in?
Nej, du betalar en rlig schablonskatt som r 30% av statslnerntan den siste november ret fre.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksg...atslanerantan/

I r r den allts 0,27% (30% av 0,90% som var rntan nov 2014).

Om du har en miljon i din ISK under ett r betalar du allts 2700 kronor i skatt.

Storleken p ditt kapital mts fyra gnger per r; varje kvartal. Storleken p kapitalet bestr av ingende kapital den 1e i kvartalet, plus insttningar under kvartalet.

Stter du in pengar s kar allts din schablonskatt med 1/4*0.27% av insttningen fr det kvartalet.

Det lter mer komplicerat n vad det r, det du behver bekymra dig om r att du betalar 30% av statslnerntan p ditt kapital.
Citera
2015-02-16, 23:39
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comperio
Celeno rknade (ocks) p skatten, det kostar inget att fra ver pengar hos/till avanza.

https://www.avanza.se/prislista/over...oavgifter.html
Tack Jag ska nog frska lsa lite hr ngon gng nr jag r lite piggare
Citera
2015-02-16, 23:47
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej, du betalar en rlig schablonskatt som r 30% av statslnerntan den siste november ret fre.

Storleken p ditt kapital mts fyra gnger per r; varje kvartal. Storleken p kapitalet bestr av ingende kapital den 1e i kvartalet, plus insttningar under kvartalet.

Stter du in pengar s kar allts din schablonskatt med 1/4*0.27% av insttningen fr det kvartalet.

Det lter mer komplicerat n vad det r, det du behver bekymra dig om r att du betalar 30% av statslnerntan p ditt kapital.
Jag r - och var - med p detta till 100% frn start. Jag bara misstolkade vilken del det var du svarade p, haha. Sorry. Och tack igen
Citera
2015-02-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

Det spelar allts ingen roll hur mnga insttningar man gr till ISKen d 30% av statslnerntan r av betydelse fr hur mycket man skattar/r.
Citera
2015-02-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
Det spelar allts ingen roll hur mnga insttningar man gr till ISKen d 30% av statslnerntan r av betydelse fr hur mycket man skattar/r.

Jo, eftersom insttningar rknas med i skatteunderlaget, allts summan du skattar p. Statslnerntans storlek bestmmer bara skattesatsen, inte vilket belopp du ska skatta fr.
Citera
2015-02-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jo, eftersom insttningar rknas med i skatteunderlaget, allts summan du skattar p. Statslnerntans storlek bestmmer bara skattesatsen, inte vilket belopp du ska skatta fr.

S om lgger in 5000 sek varje mnad frn lnekonto --> ISK p Avanza --> Avanza Zero rntefond, frlorar man mer pengar n om man skulle lgga in 15 000 p en gng?
Citera
2015-02-17, 20:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:
S om lgger in 5000 sek varje mnad frn lnekonto --> ISK p Avanza --> Avanza Zero rntefond, frlorar man mer pengar n om man skulle lgga in 15 000 p en gng?
Nej, det r procent av insttningarna, allts spelar det ingen roll. Dremot kommer ju dina 5000 i mnaden i 3 mnader med 2/3 sannolikhet att spnna ver ett kvartalsbryt och drmed kosta ngra kronor mindre i skatt n 15 000 p en gng fre detta bryt.
Citera
2015-02-17, 20:40
Medlem
Citat:

Frlt, jag missfrstod nog ditt tidigare inlgg. Jag trodde du syftade p skillnaden i att stta in 10 000 jmfrt med 20 000 och hur det skulle pverka skatten. Det enda man egentligen behver tnka p gllande insttningar r att mtpunkterna r vid ingngen av varje kvartal. Allts vill du stta in pengar strax efter en sdan mtpunkt och du vill inte stta in pengar strax innan en sdan. Det handlar dock om ngra enstaka kronor, s om du tnkt ha ett mnadssparande s kr p det, du behver inte oroa dig ver att frlora ngra summor skattemssigt.
Citera
2015-02-17, 20:48
Medlem
Citat:
Stiger brsen under tiden frlorar du p det -- priset fr en fondandel blir hgre.
Citera
2015-02-18, 10:13
Medlem
Den hr frgan kanske inte r direkt knuten till Avanza zero, men varfr finns det bara 29 bolag i omx 30?

Det finns 30 olika aktier, men eftersom atlas copco har med bde A och B aktier s fr jag det till 29 bolag, eller missar jag ngot?

http://aktiekunskap.nu/aktiebolag-pa-omxs30/

Jag frstr att omx 30 ska motsvara dom 30 mest omsatta aktierna p brsen, men borde man inte sl ihop A och B aktier frn samma bolag?
Senast redigerad av lindome 2015-02-18 kl. 10:18.
Citera
2015-02-18, 10:19
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Den hr frgan kanske inte r direkt knuten till Avanza zero, men varfr finns det bara 29 bolag i omx 30?

Det finns 30 olika aktier, men eftersom atlas copco har med bde A och B aktier s fr jag det till 29 bolag, eller missar jag ngot?

http://aktiekunskap.nu/aktiebolag-pa-omxs30/

Jag frstr att omx 30 ska motsvara dom 30 mest omsatta aktierna p brsen, men borde man inte sl ihop A och B aktier frn samma bolag?

Nej eftersom det handlar om dom mest omsatta aktierna, inte mest omsatta bolagen. Skillnad p A o B-aktien.
Citera
2015-02-19, 23:14
Medlem
HerrOins avatar
God afton. Jag har lnge ltit de sjlvtitulerade experterna p Swedbank frvalta mitt kapital. Gjorde frra ret om lite och investerade, p uppmaning frn banktjnstemannen, ca 200 000 kr i nt som kallas fr "Bas Mix". P snart ett r har det gtt +13 %.

Tror ni det vore klokt att flytta pengarna till Avanza Zero istllet, fr att bl a slippa frvaltningsavgifterna? Har planerat att lta dessa ligga och jsa i 2-3 r ungefr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in