2015-01-11, 15:56
Medlem
Använd befintlig tråd om gripen, denna sammanfogas
//moderator
Senast redigerad av scheele 2015-01-11 kl. 16:00.
Citera
2015-01-21, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Ja, det var en gissning....
Allvarligt, det är svårt att uppskatta även med lite koll (om än lite gammal) en regel är 50% av grejerna är igång. Exempel, Sverige har 5 st ubåtar, räkna med att i bästa fall 3 kan möta lede fi i strid i morgon. En annan tumregel är ju mer avancerat system är desto färre grejer finns tillgängligt. Att hålla koll på eventuella motståndares verkstäder ger en god uppfattning om vad som är på gång. Exempel, Putin köper ny däck, servar och allmänt fixar till sitt marininfanteri, bottenmålar sina landstigningbåtar och övar upp det tunga attackflyget. Då vill kära Putin komma över de 50% och vi måste fråga oss varför. Så att gissa hur många Flp39 som kan vara i luften om 48 timmar det gör jag inte.

P.s Hoppsan...det är visst vad ryssen håller på med, trista killar.

Lars Wilderängs roman Midvintermörker är en väldigt realistisk bok över hur Sverige hade klarat av en Rysk invasion. (Realistisk för att vara en roman) Definitivt läsvärd!!
Citera
2015-01-22, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Nu ska vi inte fördjupa oss i gammalt fyllesnack. Han var min fästman för ca tre år sedan, och det var på semestern han hasplade ur sig det hela. Promillehalten var inte direkt låg under den diskussionen, men så har vi ju talesättet: In Vino Veritas... (men det är nog överkurs i denna tråd)

Huvudsaken är att det går bra för svensk försvarsindustri och att JAS:en är populär ute på krigsmarknaden.

Herr Bullfetta; de flesta av oss vet nog vad "in vino veritas" betyder!
Citera
2015-02-06, 10:16
Medlem
Megaforces avatar
En intressant artikel: http://www.elinor.se/index.php/FOI-utvecklar-detektorer-som-lar-sig-sjalva.html

Själv tekniken för bildanalys har man dock jobbar med betydligt längre än i tio år. Man började detta redan när JAS-projektet satte igång på 80-talet och jag har på hyllan en del rapporter från symposier i ämnet som jag var på 1990 och 1992 som handlar om just detta (jobbade tidigare på en arbetsplats som var inblandad i en del av av denna utveckling). Det finns en hel del produkter i vardagslivet som har sin ursprung från forskning som gjorts för JAS-projektet.
Citera
2015-02-11, 23:59
Medlem
Slovakien förhandlar om att hyra Gripen.

http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/344043-slovensko-rokuje-so-svedskom-o-prenajme-stihaciek-gripen/
Citera
2015-02-12, 17:06
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Slovakien förhandlar om att hyra Gripen.

http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/344043-slovensko-rokuje-so-svedskom-o-prenajme-stihaciek-gripen/

Ja, det finns en del skriver om det i den här tråden:
(FB) Slovakien har bestämt sig för att hyra Gripen-plan
Citera
2015-02-13, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Ja, det finns en del skriver om det i den här tråden:
(FB) Slovakien har bestämt sig för att hyra Gripen-plan
Ah där ser man. Fattar dock inte hur vi kan hyra ut fler plan med tanke på Rysslands ökade aggressivitet.
Citera
2015-02-13, 09:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Ah där ser man. Fattar dock inte hur vi kan hyra ut fler plan med tanke på Rysslands ökade aggressivitet.

Mycket simplistiskt: Ju fler länder som kan möta Rysslands ökade aggressivitet, ju bättre. Kan Sverige förse Tjeckien och Slovakien med "neutrala flygplan" (det kan ju vara tveeggat för dessa länder att köpa på sig NATO-surplus) tjänar Sverige på detta, rent säkerhetspolitiskt. Att rusta vår fiendes fiende kan vara ett smart drag.

Förutsättningen är dock att Sverige har tillräckligt med egna plan för att vara trovärdigt avskräckande. Men nu är det troligtvis så att Ryssland inte ser Sverige som ett förlorat lydrike.
Citera
2015-02-13, 12:38
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Mycket simplistiskt: Ju fler länder som kan möta Rysslands ökade aggressivitet, ju bättre. Kan Sverige förse Tjeckien och Slovakien med "neutrala flygplan" (det kan ju vara tveeggat för dessa länder att köpa på sig NATO-surplus) tjänar Sverige på detta, rent säkerhetspolitiskt. Att rusta vår fiendes fiende kan vara ett smart drag.

Förutsättningen är dock att Sverige har tillräckligt med egna plan för att vara trovärdigt avskräckande. Men nu är det troligtvis så att Ryssland inte ser Sverige som ett förlorat lydrike.
Plan har vi i drivor, och vad jag förstår så är den sista leveransen Gripen C inte gjord än. Det är värre med piloterna och stödpersonalen - vi behöver många fler där. Alltså är det, precis som du skrev, en god idé att hyra ut grejerna till ett vänligt sinnat land som faktiskt har personal i sitt flygvapen.
Citera
2015-02-13, 13:06
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Plan har vi i drivor, och vad jag förstår så är den sista leveransen Gripen C inte gjord än. Det är värre med piloterna och stödpersonalen - vi behöver många fler där. Alltså är det, precis som du skrev, en god idé att hyra ut grejerna till ett vänligt sinnat land som faktiskt har personal i sitt flygvapen.
Piloter har vi väl? Värre är det(som du säger) med övrig personal samt resurser runtomkring.

Flygverkstaden på F17 är ju nedlagd, vi har bara 3 flottiljer, få "sidobaser", försvarsmakten har svårt att rekrytera personal o.s.v... I fredstid funkar det bra men om vi t.ex. skulle gå med i Nato och Ryssland börjar härja i Baltikum så sitter vi i skiten. Vi hade kunnat hjälpa dem men allt hade fungerat sådär.
Citera
2015-02-16, 03:07
Medlem
om ryssarna flyger in med mig-31 , med r-33 missiler.... så är det väl ganska meningslöst att vi skickar upp våra jas..... för typ... dubbelt så lång räckvidd...eller har jag fel?
Citera
2015-02-16, 03:28
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krabba73
om ryssarna flyger in med mig-31 , med r-33 missiler.... så är det väl ganska meningslöst att vi skickar upp våra jas..... för typ... dubbelt så lång räckvidd...eller har jag fel?
Den nya Meteor BVRAAM roboten ska ha en räckvidd på 320km, så nog är JAS en rätt kompetent luftstridsplattform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in