2015-01-04, 22:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
SAAB är iofs svenskt och det är väl det största delen av våran försvarsindustri nu.

Saab har flyttat ut en hel del tillverkning utomlands eftersom de svenska exportlagarna gör det svårt att exportera då man måste söka tillstånd för allt. De flesta andra länder är mycket generösare på den punkten. Man låter alltså dotterbolag i div länder stå för tillverkning och export medan utveckling till viss del fortfarande sker i Sverige samt att nyckelkomponenter kanske tillverkas här.
Citera
2015-01-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Saab har flyttat ut en hel del tillverkning utomlands eftersom de svenska exportlagarna gör det svårt att exportera då man måste söka tillstånd för allt. De flesta andra länder är mycket generösare på den punkten. Man låter alltså dotterbolag i div länder stå för tillverkning och export medan utveckling till viss del fortfarande sker i Sverige samt att nyckelkomponenter kanske tillverkas här.

Är du säker på att det funkar så? Vilka vapensystem menar du att Saab kan "exportera" via utländska dotterbolag utan tillstånd från svenska myndigheter?
Citera
2015-01-04, 22:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Är du säker på att det funkar så? Vilka vapensystem menar du att Saab kan "exportera" via utländska dotterbolag utan tillstånd från svenska myndigheter?

Det är inte frågan om export via dotterbolag eftersom utveckling och tillverkning sker i det landet. Svenska myndigheter kan inte lägga sig i detta annat när det gäller knowhow och eventuella komponenter som exporteras.

Radarsystem, laservarnare mm är exempel på sådant som tillverkas utomlands och som svenska myndigheter inte har så mycket att göra med.

Det som är utvecklat på uppdrag av fmv är ofta sådant som svenska myndigheter kontrollerar och som saab inte själva kan exportera eller tillverka utomlands utan tillstånd, men saab är ganska stort och har en hel del dotterbolag som man köpt t.ex i samband med motköpsaffärer.
Citera
2015-01-05, 03:31
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Men snälla rara, den lilla försvarsindustri som finns kvar är ägd av brittiska och amerikanska intressen, Sverige skulle aldrig sälja något till IS.
Vidare så byggs ex RB57 i Storbritannien och inte i Sverige.
Bara en tidsfråga tills det att Hägglunds i Övik slår igen och produktionen flyttas utomlands.

BAE verkar snarare inställda på att lägga ner
det lilla som finns kvar av brittisk stridsfordonsindustri.
Citera
2015-01-05, 03:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Eftersom jag varit tillsammans med en löjtnant, så vet jag åtminstone att Sverige ogärna tackar nej till stora pengar inom vapenindustrin.

Löjtnant P*r vet knappast mycket om vapenexport.
Citera
2015-01-05, 17:54
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokenOfTime

Nu ska vi inte fördjupa oss i gammalt fyllesnack. Han var min fästman för ca tre år sedan, och det var på semestern han hasplade ur sig det hela. Promillehalten var inte direkt låg under den diskussionen, men så har vi ju talesättet: In Vino Veritas... (men det är nog överkurs i denna tråd)

Huvudsaken är att det går bra för svensk försvarsindustri och att JAS:en är populär ute på krigsmarknaden.
Citera
2015-01-09, 17:56
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Nu ska vi inte fördjupa oss i gammalt fyllesnack. Han var min fästman för ca tre år sedan, och det var på semestern han hasplade ur sig det hela. Promillehalten var inte direkt låg under den diskussionen, men så har vi ju talesättet: In Vino Veritas... (men det är nog överkurs i denna tråd)

Huvudsaken är att det går bra för svensk försvarsindustri och att JAS:en är populär ute på krigsmarknaden.
Inte många snygga tjejer som ens vet vad Jas Gripen är för något, o inga sådana som överhuvudtaget vågar sig in på en sådan här tråd. Så påhopp på Bullfetta ser jag allvarligt på. PM:a mig om du vill att jag ska ge knäppgökarna, som ju inte ens begriper när du driver med dem, en propp.

Jag har också officersgrad så jag kan intyga att vad du säger håller bra. Blir alltid lika glad när jag träffar på socialdemokrater som är för ett starkt försvar inkl flygvapen (som är det enda vi kan vara lite stolta över i dag).
Citera
2015-01-09, 17:58
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokenOfTime
Känner du till vad han jobbade med?
Citera
2015-01-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghan11
Wiki information om Turkiets ( TAI TFX-200) nationella stridsflygplan projekt.

Wiki Info:
http://en.wikipedia.org/wiki/TAI_TFX

Tyrkia bestemte seg nå for å gå videre med utviklingen av sitt eget 5. gen fly TFX. Første prototypen er planlagt klar i 2023. På samme tid bestilte de også nye 4 stk F-35, og 4 stk CH-47 samt MPT-76 som er den tyrkiske hærens nye automatrifle.

http://www.janes.com/article/47750/turkey-advances-tfx-fighter-project-orders-new-rifles-more-f-35s-ch-47s

Som det står i artikkelen som Ghan11 linker til så har Saab bidratt så langt i TFX programmet. Er det noen som vet noe mer om følgende som også står i artikkelen - "TAI has the option to Purchase SAAB's Fighter Jet design unit."
Citera
2015-01-11, 00:21
Medlem
Ghan11s avatar
Sweden Unveils its New Fighter Jet

Sweden Unveils its New Fighter Jet Saab Gripen C Improved Version

Video:
http://youtu.be/bKsOmffrn8c

Vad är skillnaden på den nya Saab Gripen från den gamla?
Citera
2015-01-11, 01:42
Medlem
kmrdzs avatar
Först ska väl sägas att C inte är en ny version utan den nuvarande. Den nya är E.

I stora drag gäller det större format, ny motor, ny radar, större räckvidd via större bränslekapacitet, diverse uppdateringar i förarmiljön, nya krypterade sambandslösningar, ny och förbättrad avionik och förmåga att bära mer last.
Citera
2015-01-11, 15:49
Medlem
Dr.Spins avatar
Användarna av Gripen C och D har ju utlovats uppgraderingar... C/D++ ska ju tex få AESA, ev trimmad motor, uppgraderad EWS osv.

Synd att videon inte visar nya Gripen C utan den gamla som var i Axalp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in