2014-12-26, 15:43
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Totala antalet JAS vi bör ha och få i luften inom 2 dygn bör enligt mig ligga på 200st.

Jo visst borde ha ~200 Gripen med tillhörande ff, krigsflygbaser, basbataljoner m.m. m.m..
men det är inte något som som vi har och det år inte något som vi kan räkna med att få,
inom de närmsta 10-20 åren, även om Quislingarna i Riksdagen
mot förmodan skulle få tummen ur och börja rusta upp.

Vi lever med de resurser som vi har (antal flygplan, ff, markpersonal, budget o.s.v.)
och det är detta som FM måste anpassa sig efter,
även om jag gärna skulle vilja ha helt andra ramar för FM.

Citat:
Och jag anser att de ska vara bestyckade med mer än akan (benämning?) även om vi bara ska möta upp några retstickor för att morsa.

Visst vore det önskvärt att FM hade nog med resurser för att bränna bort livslängd
på skarpa robotar (och i mycket mindre omfattning flygplansskroven)
genom att regelmässigt bära dessa under incidentberedskap
(säg normalt 2xIRIS och vid höjd beredskap 2xIRIS+2xAMRAAM/Meteor),
men FM har inte riktigt den möjligheten.
Citera
2014-12-26, 15:47
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ok, tack.
Hur många har vi i tjänst/fungerande med piloter till inom ett par dyn totalt då? (googlade men fick olika siffror)

Här tror jag att vi börjar närma oss siffran "lagom", inget du och jag behöver veta. Kan upplevas som löjligt men.... många bäckar små kan lägga ett stort underrättelse pussel.
Citera
2014-12-26, 17:58
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Visst vore det önskvärt att FM hade nog med resurser för att bränna bort livslängd
på skarpa robotar (och i mycket mindre omfattning flygplansskroven)
genom att regelmässigt bära dessa under incidentberedskap
(säg normalt 2xIRIS och vid höjd beredskap 2xIRIS+2xAMRAAM/Meteor),
men FM har inte riktigt den möjligheten.
Hade ju inte varit dumt om man officiellt klubbade igenom att FS2025 lever (säg 1 mdr SEK för fiansiering av systemet) och att införskaffning av FOIs UCAV ska ske de närmaste åren.

Sedan saknas det givetvis kustartilleri, ubåtsjaktsförmåga och luftvärn...
Citera
2014-12-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Här tror jag att vi börjar närma oss siffran "lagom", inget du och jag behöver veta. Kan upplevas som löjligt men.... många bäckar små kan lägga ett stort underrättelse pussel.
Gör en gissning då. Jag har alldeles för lite koll för att ens komma nära tror jag. 80-90st?
Citera
2014-12-26, 20:35
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Gör en gissning då. Jag har alldeles för lite koll för att ens komma nära tror jag. 80-90st?
Ja, det var en gissning....
Allvarligt, det är svårt att uppskatta även med lite koll (om än lite gammal) en regel är 50% av grejerna är igång. Exempel, Sverige har 5 st ubåtar, räkna med att i bästa fall 3 kan möta lede fi i strid i morgon. En annan tumregel är ju mer avancerat system är desto färre grejer finns tillgängligt. Att hålla koll på eventuella motståndares verkstäder ger en god uppfattning om vad som är på gång. Exempel, Putin köper ny däck, servar och allmänt fixar till sitt marininfanteri, bottenmålar sina landstigningbåtar och övar upp det tunga attackflyget. Då vill kära Putin komma över de 50% och vi måste fråga oss varför. Så att gissa hur många Flp39 som kan vara i luften om 48 timmar det gör jag inte.

P.s Hoppsan...det är visst vad ryssen håller på med, trista killar.
Citera
2014-12-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ja, det var en gissning....
Allvarligt, det är svårt att uppskatta även med lite koll (om än lite gammal) en regel är 50% av grejerna är igång. Exempel, Sverige har 5 st ubåtar, räkna med att i bästa fall 3 kan möta lede fi i strid i morgon. En annan tumregel är ju mer avancerat system är desto färre grejer finns tillgängligt. Att hålla koll på eventuella motståndares verkstäder ger en god uppfattning om vad som är på gång. Exempel, Putin köper ny däck, servar och allmänt fixar till sitt marininfanteri, bottenmålar sina landstigningbåtar och övar upp det tunga attackflyget. Då vill kära Putin komma över de 50% och vi måste fråga oss varför. Så att gissa hur många Flp39 som kan vara i luften om 48 timmar det gör jag inte.

P.s Hoppsan...det är visst vad ryssen håller på med, trista killar.
Nej, du har fel.
Citera
2014-12-27, 03:04
Medlem
Ulvhamns avatar
Mycket troligt att en gammal analog gubbe har fel :-)
När vi räknade på vad som skulle vara tillgänligt vid en snabb omställning från fred till skarpläge hamna vi faktiskt på de siffrorna de första dygnen om det kom som en blixt från klar himmel. Det är naturligtvis skillnad för de olika vapenslagen flottan och flyget ska ju vara rustade i fredstid.
I dag är det nog lätter då det inte finns några vägbaser och annat som kan strula utan det är bara att köra på.

Nu i mellandagarna är hela Flygvapnets personal inom rikets gränser? Hur många flygförare är sjuka eller på utbildningen någonstans i världen? Hur många Flp är på planerat underhåll? Hur många har helt enkelt "gått sönder"? Starta alla snöröjninging fordon? Och så blir bara listan längre och längre.

En siffra på 95% tillgänglighet för Flp39 har nämnts i tråden men det betyder endast att det Flp som var planerat att starta gjorde det. Allt runtomkring säger det inget om.

Räknar vi på 50% i luften, fullt beväpnade med altenativa baser där det finns bränsle, vapen och ett varmt mål mat inom 48 tim så överskattar vi inte vår förmåga.

Vad beträffar vår granne i östet är jag inte specielt orolig för vår egen del men man kan dock, men man dock honom aldrig trooooo.

Och jag har väldigt gärna fel.....
Citera
2014-12-27, 20:06
Medlem
Citat:
När vi räknade på vad som skulle vara tillgänligt vid en snabb omställning från fred till skarpläge hamna vi faktiskt på de siffrorna de första dygnen om det kom som en blixt från klar himmel. Det är naturligtvis skillnad för de olika vapenslagen flottan och flyget ska ju vara rustade i fredstid.
I dag är det nog lätter då det inte finns några vägbaser och annat som kan strula utan det är bara att köra på.

Nu i mellandagarna är hela Flygvapnets personal inom rikets gränser? Hur många flygförare är sjuka eller på utbildningen någonstans i världen? Hur många Flp är på planerat underhåll? Hur många har helt enkelt "gått sönder"? Starta alla snöröjninging fordon? Och så blir bara listan längre och längre.

En siffra på 95% tillgänglighet för Flp39 har nämnts i tråden men det betyder endast att det Flp som var planerat att starta gjorde det. Allt runtomkring säger det inget om.

Räknar vi på 50% i luften, fullt beväpnade med altenativa baser där det finns bränsle, vapen och ett varmt mål mat inom 48 tim så överskattar vi inte vår förmåga.

Vad beträffar vår granne i östet är jag inte specielt orolig för vår egen del men man kan dock, men man dock honom aldrig trooooo.

Problemet med grannen i öster är ju att duellsituationen innefattar skillnad i numerär. Även om vi skulle nå X% plan i luften när vi vill så spelar det ganska liten roll med dagens flygvapen om man ser till duellsituationen i numerär (kvalitet är inte av den skillnaden att det fäller något avgörande utslag).
Citera
2014-12-28, 00:27
Medlem
Ja nu behöver vi inte spekulera i några 1-2xx Gripen eller bära robotar. Får väl vara glada om vi har patroner till akan i 10 st.
Senast redigerad av ypsilonsport550 2014-12-28 kl. 01:10.
Citera
2014-12-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Hade ju inte varit dumt om man officiellt klubbade igenom att FS2025 lever (säg 1 mdr SEK för fiansiering av systemet) och att införskaffning av FOIs UCAV ska ske de närmaste åren.

FS 2030+ lever, vi får väl se om SAAB lyckas charma något land att bli partner.
Citera
2014-12-28, 12:35
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Att vi idag skulle ha en "tillgänglighet" på 95 % på våra 86 st JAS 39 C-plan är rena struntet. Siffran är snarare 10-20 %. Jag skulle tro att vi inom några timmar kan få upp 2-4 st, ett eller ett par dygn senare ytterligare 20-30 st. Resterande finns det inte beväpning och piloter för att tillgå.
Citera
2014-12-28, 22:47
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbcooper
FS 2030+ lever, vi får väl se om SAAB lyckas charma något land att bli partner.
Turkiet verkar ju vara sugna.

Kanske Brasilien också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in