2015-02-10, 19:20
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jao, såvitt jag förstår. Bäst, som alltid, att dubbelkolla med studievägledare.

Tack
Citera
2015-02-10, 23:18
Medlem
Är så kallade sommarnotarier hos byråer av alla möjliga slag, lika svåra att få som tingsnotarier? Hur pass högra krav ställs på betygen för sommarnotarier?
Citera
2015-02-11, 05:50
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavshem
Är så kallade sommarnotarier hos byråer av alla möjliga slag, lika svåra att få som tingsnotarier? Hur pass högra krav ställs på betygen för sommarnotarier?
Tingsnotarieplatser tillsätts enbart med meritpoängen som grund. Vad som kan väga in när du söker sommarnotarie (på byrå och inte på domstol) är personliga kontakter, sidomeriter och annat. Men som alltid är det självklart betygen som är viktigast, vilket innebär att det krävs goda akademiska meriter.
Citera
2015-02-11, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Tingsnotarieplatser tillsätts enbart med meritpoängen som grund. Vad som kan väga in när du söker sommarnotarie (på byrå och inte på domstol) är personliga kontakter, sidomeriter och annat. Men som alltid är det självklart betygen som är viktigast, vilket innebär att det krävs goda akademiska meriter.

På tal om betyg, för tusende gången, men vad kan man egentligen göra om man har dåliga betyg och vill ha bra betyg? Söka juristprogrammet på nytt i en annan ort och "börja om"?
Citera
2015-02-11, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavshem
Svårare skulle jag säga om man inte har kontakter. Inte ovanligt att byråerna har 400+ sökande till ett par sommarnotarieplatser. Fast det där med ting beror ju också på hur mycket man är beredd att flytta på sig och var. En tingsplats i Stockholm är svårare att få än en plats som sommarnotarie på byrå, men är man beredd att flytta till exempelvis Eksjö så sjunker kraven på meritpoäng drastiskt.
Citera
2015-02-11, 13:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Det skulle jag inte hålla med om.
Citera
2015-02-11, 17:21
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Nu gissar jag att eXtremo faktiskt inte läser till lärare på riktigt, men med det sagt är det inte ovanligt att man läser dubbelexamen. Ofta t.ex. företagsekonomi vid sidan av.

Jag gissar på att han inte ens är jurist
Citera
2015-02-11, 18:55
Medlem
Karatelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Jag gissar på att han inte ens är jurist
Var det inte du som försökte lura i oss att du pluggade till läkare för ett par månader sen?
Citera
2015-02-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Nu gissar jag att eXtremo faktiskt inte läser till lärare på riktigt, men med det sagt är det inte ovanligt att man läser dubbelexamen. Ofta t.ex. företagsekonomi vid sidan av.

Någon här i tråden som dubblar med FEK och kan skriva om arbetsbördan?
Citera
2015-02-11, 20:42
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Det skulle jag inte hålla med om.
Du har rätt, och jag bör nyansera mitt svar för att förtydliga vad jag menade. Betygen är nyckeln till att bli kallad, men när man väl är kallad till en intervju är det andra egenskaper som är relevanta.
Citera
2015-02-11, 21:00
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira

För att få godkänt på FEK är kraven inte särskilt höga. Det är väl inte särskilt ansträngande att bara få godkänt på juristprogrammet heller (men det är en annan femma) men du bör absolut klara av goda betyg på juridiken och godkänt på FEK. Tyvärr är det dock en del tidsödande grupparbeten på de flesta FEK-utbildningar. Eg tycker jag bara de tar mycket tid, inte att de är särskilt "tunga".
Citera
2015-02-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira

FEKen på SU är så slapp så det märks inte av över huvud taget. Det enda som tar tid är obligatoriska gruppmoment. Dubblar du Handels eller på någon annan skola (vilken som helst) tror jag dock det kan bli större arbetsbörda.

Nivån är skrämmande låg. Alltså, på riktigt skrämmande låg. Bifogar en fråga från en tenta på redovisning I (ja, grundkursen, men ändå) om 7,5 hp:

Senast redigerad av Lindgren08 2015-02-12 kl. 14:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in