Citat:
Ursprungligen postat av
VenomX
Jag tycker tvärtemot och det med råge, måste jag säga. För det första så skulle det INTE gå att följa diskussionen på något lättläst sätt alls om alla användare heter Flashback följt av en siffra, där lurar du dig själv rejält om du tror det. Det blir ju helt galet oöverskådligt och man kommer direkt att tappa kollen på vem som är vem, vem som svarar på vad och vad personerna har skrivit tidigare i tråden. Det skulle bara bli en stor grötig röra.
Sen måste jag säga att jag tycker det finns ett väldigt stort värde i att kunna utläsa vem som faktiskt skrev i äldre trådar också, dels för att man kanske vill PM:a personen och fråga om saker, dels så är det intressant bara för att lära känna folk man redan känner lite bättre genom att kunna se vad de har för åsikter i olika trådar/frågor, man kanske också vill kunna söka efter sig själv för att se vad man har skrivit i äldre trådar osv. Jag kan tänka mig en hel uppsjö fler anledningar till varför det kan vara praktiskt att kunna se vem som skrivit vad.
Dödar du hela posthistoriken för användarnamn så dödar du också en stor del av communitykänslan mellan alla som under åren lärt känna varandra på forumet, diskussioner man haft i det förflutna går inte längre att gå tillbaka och återuppleva och se vem som skrev vad, referera tillbaka till vänner emellan osv. I min mening så skulle ett sådant tilltag verkligen döda forumets "själ" i en långt högre grad än om anonymiteten röjs.
Nog för att anonymiteten anses enormt viktig av många (personligen tar jag den mest med en axelryckning) men jag tycker att din lösning är lite som att slänga ett bowlingklot mot ett fönster för att döda en mygga som sitter där - på tok för dramatisk för syftet och skulle göra långt mer skada än den gör nytta. Jag gissar också att det antagligen är därför admin inte överväger något sådant.
Nej, det är det absolut inte. För det första är det garanterat bara en ganska liten klick användare som på allvar skulle ligga under sängen och skaka i panikångest om deras verkliga identitet kom ut. För det andra är det inte särskilt svårt att förbli anonym oavsett om databaser läcks eller inte, det är ju bara att använda en anonym gratismailadress som man inte använder någon annanstans, och ett unikt användarnamn enbart för Flashback, så är det klart sen. Hade man tänkt på det redan från början så hade inte Aftonbladet/RG haft någon nytta av ens en fullständig databasdump.
Flashback kommer kanske på sin höjd att uppleva en pytteliten formsvacka efter det här tilltaget men forumets långsiktiga existens kommer inte att skadas nämnvärt, anonymiteten garanteras ju nämligen även i fortsättningen om man bara följer det enkla receptet ovan.
Då kommer du få sitta och läsa väldigt många gamla trådar, för speciellt mycket nytt lär inte produceras nu när det står klart att flashback läcker som ett såll och alla admins lagt benen på ryggen.
Ett Bagdad-Bob-inlägg under hela krisen.
Det är allt.
Det är så solklart att man fullständigt skiter i medlemmarna och helt övergett tanken på att vårda sin produkt.
Man har fan inte ens dödat mailraden i databasen, utan uppmanar folk att skaffa 10-minute mail. Det motiveras med att man kanske måste återställa lösenordet någon gång i framtiden.
Till en mail som alltså inte finns?
Det är oseriöst.
Det skulle inte spela någon roll om Aftonbladet publicerade ALLA användare med namn, bild, övriga medlemsskap och tamejfan lösenord också.
Flashback skulle inte göra ett skit.
Man skulle skylla allt på användarna och uppmana alla att vara försiktiga eftersom man själv inte tänker göra något.
Verkligheten är ikapp och förbi. Det går inte att bedriva sån här verksamhet genom att inte engagera sig, sticka huvudet i sanden och hoppas på det bästa.
För vanligt folks bästa bör Flashback dö.
Det är bättre att någon som är intresserad, engagerad och har viss kontakt med sina medöemmar startar ett nytt och modernt forum.
Detta är 90-talsstuk och upplagt för kartläggning.
Den moderna användaren kommer aldrig acceptera detta i längden, speciellt inte när det sköts halvhjärtat någon gång i månaden av folk som bara vill tjäna pengar.
Därför är det över, tyvärr.