2015-02-12, 01:35
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 27Slak
Jag skulle ärligt talat bli förvånad om dom ens funderar i banorna att försvåra för journalister och kriminella att rota i poster, vilket alla seriösa borde övervägt redan när RG aviserade att man hade något. Man har inte gjort ett enda skit.

Om jag förstått rätt av vad du skrivit tidigare så verkar du mena att admin borde nollställa userid i alla äldre inlägg i alla äldre trådar på hela forumet, så att det inte längre går att utläsa vem som postat vad? Är det verkligen så du menar att man borde göra?
2015-02-12, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Om jag förstått rätt av vad du skrivit tidigare så verkar du mena att admin borde nollställa userid i alla äldre inlägg i alla äldre trådar på hela forumet, så att det inte längre går att utläsa vem som postat vad? Är det verkligen så du menar att man borde göra?

Man får väl ersätta varje användare med Flashback1, Flashback2 osv så att varje användare för en unik anonym identitet för varje äldre tråd.
Det finns helt enkelt ingen annan lösning nu när databasen fått fötter (tro mig, det har den) och i takt med tiden kommer matchas mot fler och fler register.

Detta borde redan varit gjort av admin.

Då hade Aftonbladet stått där med en massa förbrukad arbetstid, en massa identiteter - men ingen aning om vem som skrivit vad. Vilket omöjliggör en granskning på individ-nivå.
När man löser trådar som är 1-2 år gamla finns det inget som helst värde i vem som skrev vad, så länge trådstrukturen är logisk och folk kan följa diskussionen.

I nuvarande format är flashback dött. På riktigt.
Förtroendet är förbrukat och diskussionerna kommer dö.
Eran då användare kunde betraktas som individer, om än anonyma, är över.

Det är dags att acceptera och agera.
Just nu gör admin inget av det och det är ett större problem än den ursprungliga läckan.
2015-02-12, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
det finns avsevärt "intressantare" skribenter på flashback som borde hamnat på löpet.
Ett par av dem är ju dessutom tämligen öppna med vem de är, fast det kanske är just det som gör dem ointressanta att avslöja. Hittills har vi ju inte heller sett något som tyder på att de kommer bry sig om det så kallade "fina hatet". Gissningsvis finns de drivor med "hot" om våld mot borgliga politiker om man bara letar lite.

Citat:
Nu är det så här: dom har hela databasen, ok?
Problemet i kråksången är att dom inte kunnat matcha alla konton.

Har de HELA databasen så hade de haft betydligt mer än 40k i den där listan.
Menar du på allvar att det endast är ~4% av användarna som kan matchas för att de använt samma nick eller epost någon annanstans?

Med tanke på att det tydligen finns med en hel del "döda" konton med inga eller få poster så borde de fått med driv-vis med skitungar som reggat sig med samma mail på vartenda skitforum som hackats senaste åren
OK, de kan ha lagt ner en hel del jobb, men att sitta och kolla igenom vartenda inlägg folk skrivit för att kunna sortera bort "ointressanta" skitungar som trollat loss i första bästa forumdel de hittat är väl tämligen osannolikt. Även OM de gjort det så förklarar ju inte det varför folk som uteslutande postat i de mer seriösa delarna finns med
2015-02-12, 02:14
Bannlyst
Citat:
Tack Jan Axelsson, du har skapat Sveriges största personregister där det är fritt fram att söka upp andra människors privata tankar och hemligheter.

Haha vill minnas att jag för länge sen innan mina dagar som medlem här läste en tråd som möjligen var placerad i konspirations forumet gällande precis detta, att detta var den exakta meningen med flashback

edit: hittade den (FB) Konspirationsteorier om Flashback (ändrad rubrik /mod) haha ganska sjuk läsning med tanke på senaste dagarnas händelser
Senast redigerad av ColinCherry 2015-02-12 kl. 02:29.
2015-02-12, 02:37
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Man får väl ersätta varje användare med Flashback1, Flashback2 osv så att varje användare för en unik anonym identitet för varje äldre tråd.

När man löser trådar som är 1-2 år gamla finns det inget som helst värde i vem som skrev vad, så länge trådstrukturen är logisk och folk kan följa diskussionen.

Jag tycker tvärtemot och det med råge, måste jag säga. För det första så skulle det INTE gå att följa diskussionen på något lättläst sätt alls om alla användare heter Flashback följt av en siffra, där lurar du dig själv rejält om du tror det. Det blir ju helt galet oöverskådligt och man kommer direkt att tappa kollen på vem som är vem, vem som svarar på vad och vad personerna har skrivit tidigare i tråden. Det skulle bara bli en stor grötig röra.

Sen måste jag säga att jag tycker det finns ett väldigt stort värde i att kunna utläsa vem som faktiskt skrev i äldre trådar också, dels för att man kanske vill PM:a personen och fråga om saker, dels så är det intressant bara för att lära känna folk man redan känner lite bättre genom att kunna se vad de har för åsikter i olika trådar/frågor, man kanske också vill kunna söka efter sig själv för att se vad man har skrivit i äldre trådar osv. Jag kan tänka mig en hel uppsjö fler anledningar till varför det kan vara praktiskt att kunna se vem som skrivit vad.

Dödar du hela posthistoriken för användarnamn så dödar du också en stor del av communitykänslan mellan alla som under åren lärt känna varandra på forumet, diskussioner man haft i det förflutna går inte längre att gå tillbaka och återuppleva och se vem som skrev vad, referera tillbaka till vänner emellan osv. I min mening så skulle ett sådant tilltag verkligen döda forumets "själ" i en långt högre grad än om anonymiteten röjs.

Nog för att anonymiteten anses enormt viktig av många (personligen tar jag den mest med en axelryckning) men jag tycker att din lösning är lite som att slänga ett bowlingklot mot ett fönster för att döda en mygga som sitter där - på tok för dramatisk för syftet och skulle göra långt mer skada än den gör nytta. Jag gissar också att det antagligen är därför admin inte överväger något sådant.

Citat:
I nuvarande format är flashback dött. På riktigt. Förtroendet är förbrukat och diskussionerna kommer dö. Eran då användare kunde betraktas som individer, om än anonyma, är över.

Nej, det är det absolut inte. För det första är det garanterat bara en ganska liten klick användare som på allvar skulle ligga under sängen och skaka i panikångest om deras verkliga identitet kom ut. För det andra är det inte särskilt svårt att förbli anonym oavsett om databaser läcks eller inte, det är ju bara att använda en anonym gratismailadress som man inte använder någon annanstans, och ett unikt användarnamn enbart för Flashback, så är det klart sen. Hade man tänkt på det redan från början så hade inte Aftonbladet/RG haft någon nytta av ens en fullständig databasdump.

Flashback kommer kanske på sin höjd att uppleva en pytteliten formsvacka efter det här tilltaget men forumets långsiktiga existens kommer inte att skadas nämnvärt, anonymiteten garanteras ju nämligen även i fortsättningen om man bara följer det enkla receptet ovan.
2015-02-12, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Jag tycker tvärtemot och det med råge, måste jag säga. För det första så skulle det INTE gå att följa diskussionen på något lättläst sätt alls om alla användare heter Flashback följt av en siffra, där lurar du dig själv rejält om du tror det. Det blir ju helt galet oöverskådligt och man kommer direkt att tappa kollen på vem som är vem, vem som svarar på vad och vad personerna har skrivit tidigare i tråden. Det skulle bara bli en stor grötig röra.

Sen måste jag säga att jag tycker det finns ett väldigt stort värde i att kunna utläsa vem som faktiskt skrev i äldre trådar också, dels för att man kanske vill PM:a personen och fråga om saker, dels så är det intressant bara för att lära känna folk man redan känner lite bättre genom att kunna se vad de har för åsikter i olika trådar/frågor, man kanske också vill kunna söka efter sig själv för att se vad man har skrivit i äldre trådar osv. Jag kan tänka mig en hel uppsjö fler anledningar till varför det kan vara praktiskt att kunna se vem som skrivit vad.

Dödar du hela posthistoriken för användarnamn så dödar du också en stor del av communitykänslan mellan alla som under åren lärt känna varandra på forumet, diskussioner man haft i det förflutna går inte längre att gå tillbaka och återuppleva och se vem som skrev vad, referera tillbaka till vänner emellan osv. I min mening så skulle ett sådant tilltag verkligen döda forumets "själ" i en långt högre grad än om anonymiteten röjs.

Nog för att anonymiteten anses enormt viktig av många (personligen tar jag den mest med en axelryckning) men jag tycker att din lösning är lite som att slänga ett bowlingklot mot ett fönster för att döda en mygga som sitter där - på tok för dramatisk för syftet och skulle göra långt mer skada än den gör nytta. Jag gissar också att det antagligen är därför admin inte överväger något sådant.

Nej, det är det absolut inte. För det första är det garanterat bara en ganska liten klick användare som på allvar skulle ligga under sängen och skaka i panikångest om deras verkliga identitet kom ut. För det andra är det inte särskilt svårt att förbli anonym oavsett om databaser läcks eller inte, det är ju bara att använda en anonym gratismailadress som man inte använder någon annanstans, och ett unikt användarnamn enbart för Flashback, så är det klart sen. Hade man tänkt på det redan från början så hade inte Aftonbladet/RG haft någon nytta av ens en fullständig databasdump.

Flashback kommer kanske på sin höjd att uppleva en pytteliten formsvacka efter det här tilltaget men forumets långsiktiga existens kommer inte att skadas nämnvärt, anonymiteten garanteras ju nämligen även i fortsättningen om man bara följer det enkla receptet ovan.

Då kommer du få sitta och läsa väldigt många gamla trådar, för speciellt mycket nytt lär inte produceras nu när det står klart att flashback läcker som ett såll och alla admins lagt benen på ryggen.
Ett Bagdad-Bob-inlägg under hela krisen.
Det är allt.
Det är så solklart att man fullständigt skiter i medlemmarna och helt övergett tanken på att vårda sin produkt.
Man har fan inte ens dödat mailraden i databasen, utan uppmanar folk att skaffa 10-minute mail. Det motiveras med att man kanske måste återställa lösenordet någon gång i framtiden.
Till en mail som alltså inte finns?
Det är oseriöst.

Det skulle inte spela någon roll om Aftonbladet publicerade ALLA användare med namn, bild, övriga medlemsskap och tamejfan lösenord också.
Flashback skulle inte göra ett skit.
Man skulle skylla allt på användarna och uppmana alla att vara försiktiga eftersom man själv inte tänker göra något.

Verkligheten är ikapp och förbi. Det går inte att bedriva sån här verksamhet genom att inte engagera sig, sticka huvudet i sanden och hoppas på det bästa.

För vanligt folks bästa bör Flashback dö.
Det är bättre att någon som är intresserad, engagerad och har viss kontakt med sina medöemmar startar ett nytt och modernt forum.
Detta är 90-talsstuk och upplagt för kartläggning.

Den moderna användaren kommer aldrig acceptera detta i längden, speciellt inte när det sköts halvhjärtat någon gång i månaden av folk som bara vill tjäna pengar.
Därför är det över, tyvärr.
2015-02-12, 03:11
Medlem
rufuzs avatar
Citat:
Jag rådet er å det starkaste att anonymisera alla inlägg fram till och med i dag.
Det kan inte hjälpas, men er jävla passivitet skadar människor och kommer obönhörligen leda till att forumet dör.
Jag förstår tanken men jag skulle säga att den är ganska verkningslös. Det kommer garanterat gå att hitta informationen i alla fall. Säkerligen finns det några därute som sitter på en kopia av hela forumen. Det är en ganska smal sak att skriva en bot som trålar igenom sajten och skapar en statisk kopia. Du kan till och med hitta ganska mycket data på helt publika ställen som Wayback Machine.
Senast redigerad av rufuz 2015-02-12 kl. 03:22.
2015-02-12, 03:45
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Då kommer du få sitta och läsa väldigt många gamla trådar, för speciellt mycket nytt lär inte produceras nu när det står klart att flashback läcker som ett såll och alla admins lagt benen på ryggen.

Läckor som endast har någon betydelse för folk som varit slarviga nog att använda e-postadresser och användarnamn som kan kopplas till deras fysiska person, ja. För övriga spelar det absolut ingen roll vad som läcks ur Flashbacks databas, för om Flashback sitter på några uppgifter som kan kopplas till din riktiga identitet eller ej, är det du själv som styr över. Och speciellt nu när denna senaste uthängning verkligen sätter fingret på vad som krävs för att uppnå en relativt säker grad av anonymitet så ser det väl bara ännu ljusare ut inför framtiden? Nu lär sig ju folk hur de ska undvika att det händer igen.

Citat:
Det skulle inte spela någon roll om Aftonbladet publicerade ALLA användare med namn, bild, övriga medlemsskap och tamejfan lösenord också. Flashback skulle inte göra ett skit. Man skulle skylla allt på användarna och uppmana alla att vara försiktiga eftersom man själv inte tänker göra något.

Ja, vad skulle Flashback göra? Det enda jag ser dig föreslå är ju lösningar som antingen inte fungerar i praktiken av olika skäl, eller gör långt mycket mer skada än de gör nytta.

Det ÄR ju du själv som är ansvarig för alla knapptryckningar som lämnar ditt tangentbord och du är ensam ansvarig för hur du vårdar din anonymitet på internet. För att inte tala om, som många andra redan påpekat: Man ska vara bra naiv om man tror att man kan vara helt anonym på internet redan från första början. Några sådana hundraprocentliga garantier finns inte, precis som att ingen kan sälja en dörr som är "100% inbrottssäker" heller. Det är alltid säkrast att utgå ifrån att bubblan en dag kan brista, och vad som i så fall kommer fram i dagsljuset styr man själv över.

Citat:
Den moderna användaren kommer aldrig acceptera detta i längden

Den "moderna användaren" som har en grundläggande förståelse för datorer och internet, ser till att själv skydda sin egen identitet i alla situationer där man verkligen värdesätter att vara anonym och är inte slapphänt nog att lägga över det ansvaret på någon tredje part genom att bjussa på sina kontaktuppgifter till höger och vänster och hoppas på att "någon annan" ska klara av att hålla dem hemliga för all framtid.

Det verkar för mig väldigt konstigt om man både är en person som till en synbart rabiat grad värnar om sin anonymitet, men samtidigt inte orkar bry sig om att vidta de få nödvändiga mått och steg som faktiskt är det enda som till hyfsad grad garanterar den dvs: Unikt användarnamn, anonym e-postadress och även maskering av IP om man är riktigt paranoid. Behöver man ange en födelsedag ska man såklart välja något annat datum.

För mig har allt detta varit rena självklarheter sedan mitt första internetabonnemang på det tidiga 90-talet, hur kan det komma sig att du verkar ha missat det tåget helt om frågan nu är så viktig för dig?
2015-02-12, 04:23
Medlem
Reellfantasis avatar
Nu är jag en stor antirasist och är övertyad om att Flashback iom detta kommer självdö, något jag anser är bra då här bara är rasism och hat..

Men om admin verkligen brydde sig om sina användare och det faktumet att flera grupperingar sitter på fullständiga uppgifter medan Admin bara skakar på huvudet och kräver någon slags 100% bevisning om när, var och hur intrånget skedde gör att ni rasister offras.

Antingen raderas allting som skrivits och allt börjar igen eller så kommer ingen våga skriva här för tro mig.. med tanke på de listorna som nu finns ute och hur flashback bara kör i samma hjulspår kommer alla rasister av värde att hängas ut.
2015-02-12, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Absolut men då kommer ju inte informationen från någon Flashbackdatabas, rent krasst sett.

Men det är ju det de gör. De måste ju har mailadresserna från Flashback och samköra med Bonnierwebsidorna och Piscatus för att klura ut identiteten bakom Flashbackmailen.
2015-02-12, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qnaserisqnasig
67 st skall det vara, fel av mig.

det är 67 st e-post adresser från piscatus.zip (flashback.csv) som stämmer överens med nuvarande databas på flashback. verifierad av .chloe

Vad snacka du om??

Det Chloe kom fram till var att alla de 40 000 mailadresserna stämde överens med Flashbacks databas.
2015-02-12, 05:16
Medlem
Citat:
Nu är det så här: dom har hela databasen, ok?
Problemet i kråksången är att dom inte kunnat matcha alla konton.
Dom 40 000 som är ute är alltså såna där man kan styrka med personnummer man stulit från främst CDON.
Det är också det som är poängen: man kommer spara databasen och köra mot fler register i takt med att man hackar sajter som innehåller bekräftar äkta personnummer. Alltså köpsajter som erbjuder faktura osv osv.

Det ENDA flashback i dag kan göra för att skydda användare mot framtida uthängningar när nya mailadresser kommer är att anonymisera inlägg bakåt i tiden.
Helst från dagens datum och bakåt.
Det kommer man så klart inte göra av två skäl, man skiter i medlemmarna och drar mer trafik och tjänar således mer pengar när medlemmar hängs ut.
Vi är alltså helt utlämnande till Aftonbladets goda vilja, helt enkelt för att Flashback är omodernt och inte vill anpassa sig efter nya hot och med det skydda medlemmarna.

Det vi ser nu är alltså början på undergången på en folkrörelse, av det enkla skälet att admin inte agerar.

Dom har garanterat inte hela databasen utan något från 2006-2007.

Du kan utesluta att dom har hela FB databas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in