2015-02-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
En av teorierna är väl just att det är den här metoden de använt. De har helt enkelt suttit med ett stort antal dumpade databaser från andra hack som de samlat på sig. Sen har de sorterat ut de epostadresser de fått träff på. (förklarar dock inte de som påstår sig inte använt sin adress någon annanstans)

Precis. Ja, det är något att fundera på, om nu någon verkligen kan fastställa att mailet bara gått hit -
våra minnen är ju bra på att lura oss, särskilt om det rör sig om händelser flera år bakåt i tiden.

Citat:
varför det inte finns mer omfattande material i piscatus-dumpen är ju värt att fundera på. Min gissning är att den där tabellen kan vara en rest av ett tidigt stadium i arbetet och de sedan fortsatt med kartläggningen på någon annan maskin

Ja, det kan finnas många förklaringar till detta. Ditt exempel är mycket väl tänkbart. Bara att föreställa sig att någon hackar en av familjens hemdatorer och tar en mapp som heter "bilder" - men det finns 43 bildmappar till utspridda på olika ställen.

Oavsett vilket så tror jag det kommer att liva upp diskussionen om denna metod/säkerhetsbrist(?) Om jag inte minns fel så har det varnats om den tidigare. Visst, eget ansvar och allt det där, men flashback är ett lite större företag än så idag, och jag vet inte om de kommer undan så lätt med den strategin...
Senast redigerad av VoxPopulis 2015-02-12 kl. 00:16.
2015-02-12, 00:28
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Ja den senaste tidens uthängningar tyder på att någon stulit från er databas. Hur kan du påstå något annat?

Det är ju för övrigt många fler än bara de två.

Läkaren
Juristen
Miljöpartisten
Skogshuggaren
Mannen som hade misshandlat en person
H.E.L.

För att nämna de som jag kommer på just nu. Är helt säker på att det är ännu fler.
HEL gick till pressen själv och skogshuggaren har ju en bild på sig själv(?) som avatar, då blir det ju inte direkt svårt att hitta honom.

sen är det läkaren, juristen, miljöpartisten och våldsmannen.
några (eller alla) av dom kan ha haft samma nick på disqus som på flashback, då blev den kopplingen ganska lätt.
och till sist, hederligt detektivarbete, sitter man och läser igenom vartenda inlägg så kan man lägga jävligt bra pussel, google is your friend.

när bomben briserade och man pratade om makthavare och ditt och datt så blev man ju nyfiken på vem som suttit på flashback och svurit. de fem personer (HEL är borträknad) som än så länge dykt upp är i stort sett totala nobodys. juristen är väl det hetaste de fått tag på, men ändå. inget speciellt.

det finns avsevärt "intressantare" skribenter på flashback som borde hamnat på löpet.

att som de säger finna personnummer och mailadresser är inte svårt, det finns många databaser där ute. om jag använder min mailadress på blocket så har de mitt PN automatiskt, sen provar man det på FB och vips så vet man att det finns en användare med denna mail + att man knyta ett PN till mailen. MEN exakt vilket användarnamn är knutet till just den adressen?

om nu chloe säger att de sitter på hela databasen så borde vi få något bevis på att det faktiskt finns en tredje kolumn i excelfilen med användarnamn.

samt så borde aftonhoran postar 5 hatare om dagen, minst, och mycket intressantare sådana.
2015-02-12, 00:32
Medlem
I stort sett alla outade konton har handlat på CDON.
Jag har tre kompisar på listan och alla är kunder där sedan länge.

Det här med att söka alternativa förklaringsmodeller för att lugna det egna hjärtat är mänskligt, men sanningen är att Flashbacks databas är ute. Hela eller delar.
Detta har någon suttit på ganska länge, förmodligen någon som varit på "insidan" tidigare.

Lägg energin på att rikta skarpa krav på slapparslet till admin som fortfarande låtsas att inget hänt, det är lögn och förnekelse för att rädda egna inkomster. Databasen kommer ändå förr eller senare bekräftas som helt äkta.

Flashback har gjort bort sig och det är väl en sak, men admins absoluta ovilja att medge det och snabbt vidta åtgärder är många gånger värre.
Redan vid första outning skulle alla inlägg som är äldre än 3 månader gjorts anonyma, men inte det.
Istället ska skogshuggare och Gud vet vad inte bara hängas ut i media: utan även få ALLA presumtivt farliga människor vederbörande kritiserat på Flashback efter sig.
Vad är värdet i det?
Varför är det så viktigt att kriminella ska kunna se exakt vad varje enskild individ skrivit för 1, 2 eller 3 år sen?
När man går in och läser gamla trådar läser man hur snacket gick, hur det utvecklades.
Exakt vem som sagt vad är inte intressant för andra än personer som kartlägger individer.

Och det går admin med på. Rent av uppmuntrar.
Jag tror Flashback som sajt är helt slut nu, främst för att man vägrat kommunicera, vägrat vidta åtgärder och inte bryr sig om medlemmarna.
Man har haft fem månader på sig att ta fram en "krisplan" i händelse av att det skulle braka lös.

Vad har man gjort av tiden utöver att sälja annonser, räkna pengar och åka på lyxresor?
Uppenbarligen inte ett skit.
2015-02-12, 00:33
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
HEL gick till pressen själv och skogshuggaren har ju en bild på sig själv(?) som avatar, då blir det ju inte direkt svårt att hitta honom.

några (eller alla) av dom kan ha haft samma nick på disqus som på flashback, då blev den kopplingen ganska lätt.
och till sist, hederligt detektivarbete, sitter man och läser igenom vartenda inlägg så kan man lägga jävligt bra pussel, google is your friend.

när bomben briserade och man pratade om makthavare och ditt och datt så blev man ju nyfiken på vem som suttit på flashback och svurit. de fem personer (HEL är borträknad) som än så länge dykt upp är i stort sett totala nobodys. juristen är väl det hetaste de fått tag på, men ändå. inget speciellt.

det finns avsevärt "intressantare" skribenter på flashback som borde hamnat på löpet.

att som de säger finna personnummer och mailadresser är inte svårt, det finns många databaser där ute. om jag använder min mailadress på blocket så har de mitt PN automatiskt, sen provar man det på FB och vips så vet man att det finns en användare med denna mail + att man knyta ett PN till mailen. MEN exakt vilket användarnamn är knutet till just den adressen?

om nu chloe säger att de sitter på hela databasen så borde vi få något bevis på att det faktiskt finns en tredje kolumn i excelfilen med användarnamn.

samt så borde aftonhoran postar 5 hatare om dagen, minst, och mycket intressantare sådana.
Källa på att de haft samma nick på disqus?

Sen bara för att de inte har alla användare så betyder inte det att de användare de har kommer från flashbacks databas. RG har hela tiden påstått att de har 40 000 användares uppgifter. Mao långt från alla. Och om många av dessa dessutom inte ens använt sin egen mailadress så vederlägger ju det argumentet att de borde ha publicerat intressantare människor.

De har outat flera. Och vad jag vet har det aldrig tidigare hänt. Så att du mfl. sitter och vurmar för att man ska låtsas som det regnar tycker jag är rätt konstigt.
2015-02-12, 00:37
Medlem
Citat:
Fredriksson sa att de hade 300 politiker, enbart någon mupp till politiker i en skithåla har blivit uthängd. Det borde finnas rätt mycket guldkorn att hämta där jämfört med någon nobody som studenten eller skogsarbetaren.
Senast redigerad av ironfive 2015-02-12 kl. 00:40.
2015-02-12, 00:42
Medlem
Citat:

Nu är det så här: dom har hela databasen, ok?
Problemet i kråksången är att dom inte kunnat matcha alla konton.
Dom 40 000 som är ute är alltså såna där man kan styrka med personnummer man stulit från främst CDON.
Det är också det som är poängen: man kommer spara databasen och köra mot fler register i takt med att man hackar sajter som innehåller bekräftar äkta personnummer. Alltså köpsajter som erbjuder faktura osv osv.

Det ENDA flashback i dag kan göra för att skydda användare mot framtida uthängningar när nya mailadresser kommer är att anonymisera inlägg bakåt i tiden.
Helst från dagens datum och bakåt.
Det kommer man så klart inte göra av två skäl, man skiter i medlemmarna och drar mer trafik och tjänar således mer pengar när medlemmar hängs ut.
Vi är alltså helt utlämnande till Aftonbladets goda vilja, helt enkelt för att Flashback är omodernt och inte vill anpassa sig efter nya hot och med det skydda medlemmarna.

Det vi ser nu är alltså början på undergången på en folkrörelse, av det enkla skälet att admin inte agerar.
2015-02-12, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Inte alls, bara ett försök för att få dig att förstå att det inte finns något som tyder på att AB eller någon annan har tillgång till Flashbacks databas. Det finns mer troliga orsaker till varför dessa offentliga personer har hängts ut.

Edit: Gå igenom mina 9000 inlägg och komplettera med lite google på de uppgifter som finns där så har man förmodligen min IRL-identitet.

Att göra det på 40 000 personer, var av vissa skrivit 10 inlägg nonsens, vore ett hästjobb.
Det är i praktiken uteslutet.
Det här har man gjort med automatik och tiden som spenderats sen man fick databasen har nog främst handlat om att kartlägga, sortera och få fram bästa namnen.

Problemet är fortfarande: admin lyser med sin frånvaro och gör ingenting. Trots att vederbörande har makten att stoppa möjligheten att kartlägga ännu ej publicerade personer.
Så sker inte.
Admin vet att databasen läckt och har gett upp.
Det som utspelar sig nu är dödsryckningar där allt handlar om att skaka fram pengar på trafiken in i det sista.
Det är besynnerligt illa hanterat. Kanske rent av den sämsta krishanteringen i modern tid.

Att folk inte ifrågasätter vad fan dom sysslar med senaste veckan är helt obegripligt.
2015-02-12, 00:56
Medlem
Har inte riktigt följt med i diskussionen men såvitt jag förstår har det inte kommit något uttalande ifrån varken admin1, admin2, admin3 etc etc?
2015-02-12, 00:58
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Källa på att de haft samma nick på disqus?

Sen bara för att de inte har alla användare så betyder inte det att de användare de har kommer från flashbacks databas. RG har hela tiden påstått att de har 40 000 användares uppgifter. Mao långt från alla. Och om många av dessa dessutom inte ens använt sin egen mailadress så vederlägger ju det argumentet att de borde ha publicerat intressantare människor.

De har outat flera. Och vad jag vet har det aldrig tidigare hänt. Så att du mfl. sitter och vurmar för att man ska låtsas som det regnar tycker jag är rätt konstigt.
ingen källa. men en tänkbar teori.
om de nu sitter på så mycket gott, varför höll de inte käften och fortsatte och jobba i 1,2,3 år till?
istället för att just nu gå ut med att man har info och hänga ut 5 stycken extremt ointressanta människor?
Citat:
Ursprungligen postat av ironfive
Fredriksson sa att de hade 300 politiker, enbart någon mupp till politiker i en skithåla har blivit uthängd. Det borde finnas rätt mycket guldkorn att hämta där jämfört med någon nobody som studenten eller skogsarbetaren.
som jag sa ovan. skulle man sitta på en guldgruva så hade man all tid och vinst i världen på att jobba i det tysta och sen pang bom.
Citat:
Ursprungligen postat av 27Slak
Nu är det så här: dom har hela databasen, ok?
Problemet i kråksången är att dom inte kunnat matcha alla konton.
Dom 40 000 som är ute är alltså såna där man kan styrka med personnummer man stulit från främst CDON.
Det är också det som är poängen: man kommer spara databasen och köra mot fler register i takt med att man hackar sajter som innehåller bekräftar äkta personnummer. Alltså köpsajter som erbjuder faktura osv osv.

Det ENDA flashback i dag kan göra för att skydda användare mot framtida uthängningar när nya mailadresser kommer är att anonymisera inlägg bakåt i tiden.
Helst från dagens datum och bakåt.
Det kommer man så klart inte göra av två skäl, man skiter i medlemmarna och drar mer trafik och tjänar således mer pengar när medlemmar hängs ut.
Vi är alltså helt utlämnande till Aftonbladets goda vilja, helt enkelt för att Flashback är omodernt och inte vill anpassa sig efter nya hot och med det skydda medlemmarna.

Det vi ser nu är alltså början på undergången på en folkrörelse, av det enkla skälet att admin inte agerar.
dom har hela databasen, det är mao bekräftat, eller tror du bara?
för att dra en sedvanlig flashbackklassiker, källa på det?

tja, om nu flashback sjunkar. på tiden att någon drar igång ett nytt forum. mallen för hur man skall göra finns ju här. bara bygga bättre mjukvara.
2015-02-12, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Har inte riktigt följt med i diskussionen men såvitt jag förstår har det inte kommit något uttalande ifrån varken admin1, admin2, admin3 etc etc?

Dom har dragit. Kommer inte vidtas en enda åtgärd för medlemmarna.
Man har haft fem månader på sig och borde kunnat ha en krisplan direkt vid publicering, men inte det.

Det har varit inne en admin vid ett tillfälle ovh skrivit random trams som i praktiken gått ut på att medlemmarna har outat sig själva. Alltså 40 000 stycken.
Var av en som jag personligen känner har ett helt random nick som aldrig använts till annat och bara skrivit 13 poster helt utan personlig info.

Det är väl ändå rätt uppenbart att man inte behöver 4-5 dygn på sig att fatta beslut om att skydda medlemmarna om man har den avsikten?
Jag skulle ärligt talat bli förvånad om dom ens funderar i banorna att försvåra för journalister och kriminella att rota i poster, vilket alla seriösa borde övervägt redan när RG aviserade att man hade något.
Man har inte gjort ett enda skit.

Därför är det givet att alla användare, för egen och andras säkerhet, bör överge forumet för gott och låta det bli såpass passé att det inte längre är relevant.

Tack Jan Axelsson, du har skapat Sveriges största personregister där det är fritt fram att söka upp andra människors privata tankar och hemligheter.
2015-02-12, 01:21
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
ingen källa. men en tänkbar teori.
om de nu sitter på så mycket gott, varför höll de inte käften och fortsatte och jobba i 1,2,3 år till?
istället för att just nu gå ut med att man har info och hänga ut 5 stycken extremt ointressanta människor?
Spekulationer av den sorten kan du hålla för dig själv, och särskilt när du framställer det som att det skulle röra sig om fakta innan man frågar närmare.

Som sagt, ponera att de har 40 000 användaruppgifter, nick och mailadress. Hur många av dessa 40 000 har i sin tur använt sin riktiga mailadress? Hur många av dessa har gått att knyta till ett specifikt personnummer på ett övertygande sätt?

Som du ser blir det inte så många kvar i slutändan vilket förklarar din frågeställning.
2015-02-12, 01:34
Medlem
Citat:
Spekulationer av den sorten kan du hålla för dig själv, och särskilt när du framställer det som att det skulle röra sig om fakta innan man frågar närmare.

Som sagt, ponera att de har 40 000 användaruppgifter, nick och mailadress. Hur många av dessa 40 000 har i sin tur använt sin riktiga mailadress? Hur många av dessa har gått att knyta till ett specifikt personnummer på ett övertygande sätt?

Som du ser blir det inte så många kvar i slutändan vilket förklarar din frågeställning.

De 40 000 som ligger i listan stämmer garanterat. Man har mail och personnummer från CDON och användarnamn och mail från flashback.
De 40 000 är alltså vad man lyckats klä i fakta som äkta användare.

Det mest troliga är att man har en väldig massa fler användare som ännu inte är bekräftade, men kanske blir i framtiden.
Det är här vi kommer tillbaka till admin, som inte gör ett skit utöver damage control med en massa "ingenting tyder på".
Det är skitsnack.
Man har upprepat detta mantra i fem månader trots att mer och mer talat för att RG absolut har något, sannolikt bra och stort.
Trots det har man vidtagit noll åtgärder.
Man har fan inte ens haft en krisplan för om skiten träffar fläkten. Vilket den gjort nu - men det kan fortfarande bli ännu värre.

Och man fortsätter i samma trötta jävla hjulspår, mumlar något obetydligt jävla nonsens om "ingenting tyder på" och överväger inte för en sekund vad som är bäst för medlemmarna och forumet.
Vi har sett människor få sina liv ödelagda senaste dagarna.
Det är admins fel. Bara admins fel.
Vi kommer fortsätta se det, om och om och om igen tills forumet dör eller "yttrandefrihetskämparna" inser att det är dags att agera.

Ni har haft möjligheten att med väldigt begränsad ansträngning skydda medlemmar och ta bort journalisternas arbetsmaterial, men ni har valt att inte göra det.
Eller hur?
Det är helt upp till er hur länge det här ska pågå, hur många som ska råka illa ut och hur allvarligt förtroendet för Flashback ska skadas.

Jag rådet er å det starkaste att anonymisera alla inlägg fram till och med i dag.
Det kan inte hjälpas, men er jävla passivitet skadar människor och kommer obönhörligen leda till att forumet dör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in