2015-02-11, 21:22
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
LOL; ingen målvakt i världen hade varit landslagsmässig i HIF förra året. Du måste väl ändå medge att Hanssons meriter vida överstiger Robin Olsens? Jag tyckte Robin var grym i CL men du måste ändå leverera under längre tid eller? Hur ser Robin ut när försvaret sviktar - allt går i vågor. Jag har redan blivit lovad ett rimjobb av Zlatanmaniac när HIF lyfter guldet. Vad får jag av dig?

Pär Hansson är en medioker målvakt. Han har ifrågasatts två säsonger i rad och underpresterat. Han är inte nära en femma oavsett hur du definierar en 1-5 skala.
Citera
2015-02-11, 21:44
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Kommentar anfall
Vilken kontrast mot mittfältet. Hade de andra lagdelarna sett ut såhär hade det blivit supperettan. Tror Bojanic vinner den interna skytteligan.
Det lär väl inte krävas mer än 8-10 mål för att vinna den.
Citera
2015-02-11, 22:21
Medlem
junkbords avatar
Har Bea-Bojan börjat röra på fettet eller sitter han fortfarande uppe på nätterna och spelar fifa och äter big macs?
Citera
2015-02-11, 22:35
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:

Målvakter
Pär Hansson: 4 (5 med barbubetyg) Lagkapten. u21 landkamper. A-landskamper. En femma av mig hade han varit om han inte sett så loj ut emellanåt. Men en gedigen målvakt & som borde rankas högre än Robin Olsen än så länge

Finns en anledning att Pär Hansson inte lämnat allsvenskan. och det är inte för att han älskar HIF så mycket. Det är för att han är rätt medelmåttig även med allsvenska mått mätt.

Han tillhör mittenskiktet av målvakter i allsvenskan. Och då skulle ajg inte säga att allsvenskan har speciellt bra målvakter just nu, inklusive Olsen t.ex som fortfarande är ung.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2015-02-11 kl. 22:39.
Citera
2015-02-11, 22:38
Medlem
feldgraus avatar
Kul och intressant att läsa lite om trupperna! Kan inte vara sämre även om det kanske inte blir lika långa kommentarer om varje spelare som tidigare skribenter fått med. Använder Expressen-skalan:
  1. Ej allsvensk klass eller oprövad
  2. Godkänd
  3. Bra allsvensk klass
  4. Hög allsvensk klass
  5. Landslagsklass

Målvakter
John Alvbåge – 3,5, gör förvisso alltid en grov tabbe per säsong men håller hög klass i övrigt, har bättrat på förmågan att sätta igång spelet snabbt vilket han totalt saknade för någon säsong sedan.

Marcus Sandberg – 3, egentligen jämnbra med Alvbåge och visade det under förra säsongen, men saknar den klassiska rutinen för att kanske hålla som förstamålvakt en hel säsong. Hade dock önskat att han fick den chansen.

Backar
Emil Salomonsson – 4, Allsvenskans näst bäste poängspelare från backposition 2014, har allt som krävs för det offensiva och är mer än godkänd rent defensivt. Duracellkanin.

Heath Pearce – 3, svårt att bedöma utan att ha sett något av honom, men 35 landskamper för USA och spel i Bundesliga tyder ju på att det finns klass, även om de meriterna ligger några år bak i tiden.

Haitam Aleesami – 2,5, hade velat sätta ett mycket högre betyg men under försäsongen har han inte imponerat så som man hoppades. Bra offensivt men har stått för en del misstag defensivt.

Hjalmar Jonsson – 2,5, bedöms som mittback där han, när han hoppat in de senaste säsongerna, stått för riktigt stabila insatser. Som vänsterback en tvåa på gränsen till en etta.

Adam Johansson – 3, killen som en gång raderade ut Cristiano Ronaldo från vänsterbacksposition i landslaget har tappat betänkligt sen han kom tillbaka från MLS. Lär få agera reserv bakom Salomonsson.

Patrick Dyrestam – 1, oprövad på högre nivå men av det han visat i träningsmatcher så ser det lovande ut.

Tom Pettersson – 3,5, har mest spelat innermitt hittills i brist på spelare där, men lär spela mittback när säsongen drar igång. Bra med bollen, lär komplettera Bjärsmyr bra.

Billy Nordström – 1, har ärligt talat för dålig koll på våra junisar för att kunna säga något. Oprövad.

Mattias Bjärsmyr – 4, kanske inte förtjänar en fyra egentligen då han överglänstes rejält av Waehler förra året och tidvis även Hjalle, men håller hög klass när det gäller.

Mittfältare
Sebastian Eriksson – 4,5
, om han kommer upp i samma nivå som innan skadan. Given i Cagliari innan dess. En Wernbloom i miniformat fast med mycket bättre bollkänsla.

Sören Rieks – 3,5, presterade lite upp och ned förra säsongen, i sina bästa stunder en allsvensk ytter av högsta klass med ett fantastiskt skott, men faller bort vissa matcher och är helt osynlig.

Jakob Ankersen – 3, av det lilla man sett en Rieks-typ fast på andra kanten. Poängspelare i danska Superligaen.

Martin Smedberg-Dalence – 3, den där magiska högerfoten som han påstås ha har saknats nästan helt, rätt långsam för en ytter så det krävs att backen bakom har fart och offensiv vilja för att komma till sin rätt.

Gustav Svensson – 4, som släpande mittfältare en av allsvenskans allra bästa. En ny Håkan Mild. När (inte om) vi får in en innermitt till får han nog dock stå åt sidan då vi behöver mer offensiva krafter. Perfekt att spela i svåra matcher.

Kasim Prosper – 1, ansluter inte på ett tag, okänd.

Karl Bohm – 2, har fått göra några matcher i Allsvenskan och har inte gjort bort sig. Tillväxtkapital för framtiden och lär få en hel del innhopp i år.

Anfallare
Mikael Boman – 3,5, 19 mål på de två senaste allsvenska säsongerna för ett "bottenlag" som HBK, har under försäsongen visat att han även passar i IFK:s spelsätt. En Hannes Stiller som kan använda fötterna.

Gustav Engvall – 4, 8 mål på tretton starter förra året, årets allsvenska genombrott. Har sett minst lika giftig ut under försäsongen.

Lasse Vibe – 5,

/feldgrau
Citera
2015-02-11, 22:40
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Mittfältare
Sebastian Eriksson – 4,5
, om han kommer upp i samma nivå som innan skadan. Given i Cagliari innan dess. En Wernbloom i miniformat fast med mycket bättre bollkänsla.

/feldgrau

Rimliga betyg, där jag skulle argumentera för att Seb är en 5:a om allt faller sig väl ut.
Utöver det ser det bra ut.

Möjligen att Alvbåge och Sandberg ska ha samma betyg. Om det är 3 eller 3,5 är jag mer osäker på. Tycker inte Alvbåge har något som får mig att föredra honom.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2015-02-11 kl. 22:42.
Citera
2015-02-11, 22:56
Medlem
Citat:
....
Använder Expressen-skalan:
  1. Ej allsvensk klass eller oprövad
  2. Godkänd allsvensk klass
  3. Bra allsvensk klass
  4. Hög allsvensk klass
  5. Landslagsklass
.....
Var kom möjligheten att sätta .5 in i den skalan? Sätt ner foten för bövelen.
😃
Citera
2015-02-11, 22:59
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Var kom möjligheten att sätta .5 in i den skalan? Sätt ner foten för bövelen.
😃

Haha, jag började med bara heltal men så kändes 4 för högt på Alvbåge, 3 för högt på Hjalle och Aleesami, och 5 för högt på Seb...

/feldgrau
Citera
2015-02-11, 23:07
Medlem
Citat:
Haha, jag började med bara heltal men så kändes 4 för högt på Alvbåge, 3 för högt på Hjalle och Aleesami, och 5 för högt på Seb...

/feldgrau
Kanske skulle sänkt dem då? Är Alvbåge inte en 2:a "godkänd allsvensk klass", lyfter han verkligen över den allsvenska snittmålvakten? Olsen och Carlgren är kanske de enda 3rna. Lite snällt - för de har potential att växa i år, Alvbågen är kanske mer så bra som han blev?
Citera
2015-02-11, 23:14
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Kanske skulle sänkt dem då? Är Alvbåge inte en 2:a "godkänd allsvensk klass", lyfter han verkligen över den allsvenska snittmålvakten? Olsen och Carlgren är kanske de enda 3rna. Lite snällt - för de har potential att växa i år, Alvbågen är kanske mer så bra som han blev?

Alvbåge har legat högt i räddningsprocent och hållna nollor de senaste säsongerna och sett till övriga allsvenska målvakter är han bland de bättre (bara Robin Olsen och Ellegaard jag ser som klart bättre), så nog är han mer än godkänd allsvensk klass.

/feldgrau
Citera
2015-02-11, 23:16
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Alvbåge har legat högt i räddningsprocent och hållna nollor de senaste säsongerna och sett till övriga allsvenska målvakter är han bland de bättre (bara Robin Olsen och Ellegaard jag ser som klart bättre), så nog är han mer än godkänd allsvensk klass.

/feldgrau

Han är väl typ bäst i allsvenskan såvida han inte bestämmer sig för att slänga in bollen i eget mål. Men det känns som en av tre stora hot mot blåvitt i matcherna gällande att släppa in mål. Att Alvbåge ska få hjärnblödning och vips så har han slängt in en strut i eget mål.
Citera
2015-02-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
Har Bea-Bojan börjat röra på fettet eller sitter han fortfarande uppe på nätterna och spelar fifa och äter big macs?

Två i senaste träningsmatchen, en tvåfotare & en vacker frispark. Och henke sa: "det verkar som han börjat förstå att man måste springa i fotboll." Henke är kung. Jag gillar hans låga tyngdpunkt, kvicka dragningar & förmåga att skapa mål. Påminner mycket om Brolin. Dock hade nog Brolin tusen ggr mer jävlarannama.

Tror dock folk underskattar HIF & henke. Det finne en anledning att han plockar in Wede, det finns en anledning att försvaret sitter, det finns en anledning till Bojanic uppryckning.
Akilleshälen är för övrigt anfallet; där är det inte bra. Hade gett min högra fot för juggen som var inlånad ngn månad. Accam om han varit kvar, hade han vart en 6a på den där skalan då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in