2015-02-11, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Anfallare

Agon Mehmeti 2
Stabil hemvändare men är lite för enkel som spelare för fotbollen som den ser ut 2015. 2010 öste han in mål i guldlaget. Är en avslutare av hög nivå men har stora brister i spelet utanför boxen. Är för dålig på att suga in bollar och för dålig på att leverera bollar vidare. Dessutom saknar han speed och teknik. Duglig allsvensk anfallare men jag tror inte han lyfter i år bara för att han presterade bra 2010.

Har aldrig tyckt Agon var bra, inte ens guldsäsongen 2010.

Han gjorde 11 Mål på 26 matcher 2010 och är verkligen ingen bra spelare enligt mig, han har haft en säsong där laget var bra och bara lyckades hitta honom. Gjorde 5 mål året innan och 5 mål året efter på ungefär lika många matcher.
Citera
2015-02-11, 11:55
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Barbu,

Tycker att du övervärderar flera av spelarna. Här måste det sänkas i betygen. Att exempelvis sätta en trea på en, i allsvenskan, oprövad 17-åring i Erik Andersson är alldeles för högt.

Bland annat Pawel, Franz och Marko är det också för höga betyg på. Molins var en femma förra året, tillbaka från ytterligare en svår skada kan han inte värderas på samma sätt inför årets säsong.

De enda jag medvetet övervärderade var Erik Andersson och Pawel.

Erik Andersson för att han påstås vara en stor talang med bra fysik. Har redan spelat i superettan kontinuerligt vid sin ålder och bör kunna ställa om ganska snabbt till allsvenskt spel. Jag förväntar mig att han ska kunna gå in och göra en insats i årets allsvenska som är mer än bara "duglig".

Pawel är någon jag personligen tror på mer än många andra fans och därför får han överbetyg av mig än vad han objektivt ska ha.

Franz och Marko tycker jag inte jag har övervärderat. Jag förväntar mig att båda två ska kunna hålla fortet under en allsvensk match om så krävs.

Betyg 1 för mig innebär att man inte är tillräckligt bra för att våga ha på plan. Ex skulle jag gett Concha en 1:a under fjolsäsongen.

2 = kan vara duglig i allsvensk match utan att göra bort sig
3 = kan tillföra något i allsvensk match
4 = kan prestera på hög nivå i allsvenska matcher och sticker ut på plan
5 = landslagsmaterial och dominant i flertalet allsvenska matcher

Sen skiter jag fullständigt om deltagarfans inte tycker Molins förtjänar en 5:a. Vi MFFare vet att han gör det.
Senast redigerad av Barbu 2015-02-11 kl. 12:05.
Citera
2015-02-11, 12:15
Medlem
Ajberts avatar
Det är väl inget snack om att Malmö på förhand har klart bäst förutsättningar för att vinna även denna säsong. Man går in med bäst trupp, och har dessutom mycket goda förutsättningar att förstärka i sommar vid behov.

Att dock kalla Malmö för solklara favoriter skulle jag inte göra. Hade man fått behålla spelare som Forsberg, Halsti och Thelin och samtidigt fyllt på med toppnamn hade det nästan känts avgjort redan i förväg, men hur man än vrider och vänder på det är det en hyfsat stor spelaromsättning, och en hel del oprövade kort som man förlitar sig på. Jag säger inte att jag tror att någon direkt kommer floppa (även om det knappast är otroligt), men inte ens förra året var Malmö direkt överlägsna. Man sprang visserligen ifrån lite i slutet, men någon lång säsongsdefilering var det inte, och jag vet inte om jag på förhand skulle kalla årets trupp starkare.

Detsamma gäller ju såklart konkurrenter som AIK och IFK Göteborg. Det hänger på att nyförvärv ska prestera och att de spelare som gjorde det bra förra året ska fortsätta leverera. Känner dock att AIK absolut har lika stor chans på guldet i år som man hade inför förra säsong. Man slår lite i underläge, men klaffar det (och man är med redan från början) bör man absolut kunna utmana Malmö hela vägen. Ett Malmö som dessutom för första gången på väldigt länge går in i säsongen med ALL press på sig att vinna hela skiten.
Citera
2015-02-11, 12:48
Medlem
Ajberts avatar
Jag gör också något typ av försök till att betygsätta AIKs trupp inför säsongen:

Målvakter
Patrik Carlgren - 3
Man blir absolut imponerad av en ung målvakt som presterar så pass bra på såpass hög nivå. Klev in förra säsongen på ett riktigt bra sätt, men inger (ännu) inte riktigt det där förtroendet som jag tror behövs. Växer förhoppningsvis ytterligare denna säsong.

Kenny Stamatopoulos - 2
Blandar och ger. Mycket rutin och är helt klart en stabil back-up i målet.

Försvarare
Haukur Hauksson - 3
Tänkte först sätta en tvåa, men är rätt övertygad om att han kommer att imponera den här säsongen. Svårt dock att sia om hur pass bra han kommer klara Allsvenskan, men han har sett väldigt spännande ut i träningsmatcherna.

Kenny Pavey - 2
Lär väl främst användas som ytterback skulle jag tro. Lär inte göra bort sig, men är väldigt långt ifrån en startelva.

Sauli Väisänen - 1
Gjorde det riktigt bra i de första matcherna när han kom i somras. Tycker dock att han varit allt annat än stabil sen dess. Inte heller under försäsongen har det varit särskilt förtroendeingivande.

Per Karlsson - 4
Stark trea eller svag fyra. Svag fyra blir det nog trots allt. Har helt klart nått sin peak i karriären, men är en oerhört stabil allsvensk spelare för det. Snabb, men inte någon som styr sin backlinje.

Noah Sonko Sundberg - 2
Lär få mycket speltid i år. Jag tror på honom. AIK tror på honom. Kan mycket väl vara en spelare man sätter 4 på inför nästa säsong.

Nils-Eric Johansson - 3
Nisse är alltid stabil. Inte speciellt kvick, men det har han å andra sidan aldrig varit. Trots det oerhört skicklig på att försvara man-mot-man.

Innermittfältare
Gabriel Ferreyra - 2
Svårt att säga även här. Kan säkert få starta en del matcher på ett tremannamittfält, men är i dagsläget inte någon som man tror ska vara en avgörande del av laget den här säsongen. Behöver visa bra mycket mer om lånet ska bli till en permanent övergång.

Ebenezer Ofori - 4
Klass rakt igenom. När Nabbe försvinner i sommar lär Ofori ses som truppens bästa spelare. Besitter spetsegenskaper där han antagligen har väldigt väldigt få övermän i serien. Lär äntligen få vara en startspelare där han hör hemma, på innermittfältet.

Dickson Etuhu - 3
Vill gärna sätta en fyra, men det vore magstarkt efter endast en halvlek i AIK-tröjan än så länge. Om han får hålla sig skadefri (varför han nu inte skulle det?) lär han bli en synnerligen viktig spelare för AIK den här säsongen.

Johan Blomberg - 3
I mina ögon den spelare som imponerat mest av alla under försäsongen. Så besynnerligt att man inte har haft bättre koll på honom tidigare. Grymt fin fot, och han lär stå för en hel del poäng den här säsongen. Snudd på 4.

Anton Saletros - 2
Blandar och ger. Ibland närmast briljant, men ibland ser han bara otroligt seg och bortkommen ut. Imponerar dock på träningar, och de flesta nära laget verkar övertygade om att han har en stor framtid i klubben. Lär få fler chanser att visa upp sig den här säsongen.

Marko Nikolic - 2
Lite oklart var han kommer att få chansen den här säsongen, men jag ser honom framförallt som en offensiv spelare på mittfältet. Svårt att blunda för att han besitter en hel del kvalitet, men det är å andra sidan en lång bit kvar till att vara en tänkbar spelare för annat än kortare inhopp.

Christos Gravius - 1
Totalt oprövad, men har sett spännande ut när han har fått visa upp sig under försäsongen. Kan nog bli ett par inhopp den här säsongen.

Panajotis Dimitriadis - 3
Kommer tillbaka från knäskada. Håller han samma nivå som innan den är det en fyra, men det är allt annat än självklart. Hur som helst en spelare/spelartyp som saknades förra säsongen.

Nickas Maripuu - 1
Man gillar ju Nicklas, det gör man, men han är otroligt långt ifrån en startelva i dagsläget. Han kommer inte bli den spelare man trodde för några år sedan och är antagligen bara kvar i truppen för att han inte har någonstans att gå. Har svårt att tro att AIK ser en framtid för honom i klubben.

Yttrar/anfallare
Nabil Bahoui - 5
Malmö får säga vad man vill. Det här är seriens bästa spelare.

Niclas Eliasson - 3
I konkurrens med Blomberg den spelare som varit bäst under försäsongen än så länge. Gjort mycket poäng och har tagit för sig på ett helt annat sätt än vad man såg under förra säsongen. Det syns att han har spenderat tid på gymmet under vintern, och det lär även synas under säsongen där han lär få starta en hel del.

Mohamed Bangura - 3
Även här svårt att säga vad han står. Kommer han upp till samma nivå som senast i AIK är det en klar femma. Den nivån har han inte legat på sedan dess dock, men å andra sidan har han alltid presterat bra i AIK. En bra bit kvar till toppformen, men har sett kvick ut när han fått spela i Dubai.

Henok Goitom - 4
En fotbollshjärna som få andra i serien. Klok och mogen i sitt spel. Vass både som framspelare och som avslutare.

Fredrik Brustad - 2
Känns lite som en joker. Gjorde en bra säsong i Norge senast och har hunnit få smaka på landslaget. Osäkert dock hur pass bra han kommer kunna anpassa sig till AIK och Allsvenskan. Är nog i dagsläget inte en spelare för startelvan, men har har å andra sidan bara gjort en match i AIK än så länge. Hoppas att han kan överraska.

Sam Lundholm - 2
Många var nog övertygade om att han hade gjort sitt i AIK i somras efter ett par mindre lyckade insatser. Var något av en hackkyckling, men han lyckades vända på det och var i ett par matcher under hösten kanske lagets bästa spelare. Känns dock lite svajig och han behöver nog göra en hel bra säsong för att det ska bli någon fortsättning i klubben.
Citera
2015-02-11, 17:05
Medlem
Bajenjeppes avatar
Får väl göra min bedömning av Bajens trupp då. Kommer säkert få kritik gällande hur jag ställer bajenspelarna i förhållande till resten av Allsvenskan, men jag får väl utgå ifrån det här betygssystemet:

1 - Håller inte i Allsvenskan
2 - Håller med nöd och näppe i Allsvenskan
3 - Stabil Allsvensk spelare
4 - Bra Allsvensk spelare
5 - Allsvensk klasspelare

Målvakter

Johannes Hopf - 2
Den enda spelare som var med när vi åkte ur och varit med under alla åren i Superettan. Han gjorde det bra när han tog över efter Shaaban och känslan är att han hade behövt gått vidare, när han fick utländska anbud, för att kunnat utvecklas. Har sett mindre bra ut på senare år där nackdelen är att han i princip aldrig gör "omöjliga räddningar" som en bra målvakt måste göra åtminstone ibland.

Tim Markström - 1
2 meter lång norrlänning, och brorsa med NHL-målvakten Jacob Markström, som man inte sett jättemycket av i matchsammanhang. Största merit är väl att han blev utlånad till Brage efter att gnaget värvade Carlgren. Skulle inte säga att han gjort det speciellt mycket sämre än Hopf på försäsongen, men han har mycket att bevisa om han ska få lira.

Kommentar om målvakterna
Vår sämsta lagdel tillsammans med mittbackarna. Visserligen kommer dessa lagdelar att se sämre ut i och med vårat annorlunda presspel som går ut på att lämna dessa helt ensamma, men man saknar trots allt en större trygghet här bak.

Backar

Birkir Már Saevarsson - 3
Stabil islänning som redan visat att han besitter både defensiva och offensiva kvalitéer. Saknar visserligen meriter från Allsvenskan, men erfarenhet från Tippeligan finns det gott om. Vad jag förstår går han före gnagets Haukur i isländska landslaget, så en 3 är väl ett bra betyg.

Lars Saetra - 2? 3?
Värvades från norska mästarna som ville behålla honom och bör således hålla för Allsvenskan. Dock har han varit ojämn på försäsongen, men det hänger troligtvis ihop med vårat annorlunda försvarsspel.

Thomas Guldborg Christensen - 2
Gjorde det riktigt bra när han kom till Bajen 2012 men sen blandat och gett. Har en startplats tills att Haglund är tillbaka..

Philip Haglund - 3
Helt klart en stabil Allsvensk spelare. Nu skolas han om till mittback och kommer troligtvis vara väldigt nyttig för oss. Skadad länge, men tränar en del med boll nu och förväntas vara tillbaka tidigare än väntat, närmare bestämt 1 mars ungefär.

Marko Mihajlovic - 1
En kille med enorm vilja som värvades precis innan Nanne och Jingblad blev klara. Man vill låna ut honom men Mihajlovic vägrar eftersom han älskar oss supportrar och njuter av varje sekund i klubben.

Jonathan Tamimi - 1
Ung kille som inte fick en enda minuts speltid under förra säsongen. Man vill låna ut honom och det finns klubbar som är intresserade, men Tamimi vill inte lånas ut förrän strax innan serien startar eftersom han får så bra träning i Bajen.

Stefan Batan - 4
Här vill jag faktiskt sticka ut näsan lite och ge Batan en fyra. Många kommer säkert tycka att det är fel, men där har vi en spelare av hög kvalité. Verkar ha utvecklats som fan senaste åren. Tillhör förmodligen toppen av spelarna i Allsvenskan med bäst flås. Jobbar som fan i 90 minuter. Tillförde dock knappt något mål eller assist i fjol och har inte visat sitt rätta jag på försäsongen hittills, men vi kommer få se en bra Stefan Batan den här säsongen.

Kommentar om backlinjen
Bra ytterbackar som tillför mycket i offensiven och i vårat höga presspel. Mittbackarna har det tufft med vårat försvarsspel och lämnar en del att önska. Förhoppningsvis kan Haglund stabilisera den positionen.

Balansspelare

Johan Persson - 2
En riktigt hård städgumma som var en av våra bästa spelare förra säsongen. Betraktas nog av andra som en tvåa, men jag tror han kommer bli en trea, dvs. en stabil Allsvensk spelare när vi kommit en bit in i Allsvenskan.

Erik Israelsson - 3
Stabil Allsvensk spelare med utvecklingspotential. Jobbar bra och vinner mycket boll. Hade otur att få nån inflammation i lungorna eller dylikt inför förra säsongen, men nu är han troligtvis med från starten av säsongen.

Oliver Silverholt - 2
Ung kille som värvats in från Halmstad. Har några U21-matcher i landslaget på CV:t. Har imponerat mycket på försäsongen då man inte förväntat sig mycket av honom. Kommer få vikariera lite här och var, bland annat på ytterbacksplatserna.

Viktor Nordin - Nästan en 2:a
Tillhörde U17-landslaget som tog VM-brons. Har sett intressant ut på försäsongen och förhoppningen är att han tar nya kliv nu. Får ofta hoppa in som ytter eftersom balansspelare är en svår position att komma in i som ung i Nannes spelsystem.

Jan Gunnar Solli - 2
Lång erfarenhet i norska landslaget och i Champions League, men tyvärr har han inte presterat så som man hoppats på. Kan spela på väldigt många positioner, men känns trög och kommer agera reserv. Nyttig att ha i truppen dock.

Kommentar om balansspelarna
Känns helt okej. Återstår att se hur Persson håller i Allsvenskan, men känns ändå stabilt + att vi kan flytta ner spelare som Besara.

Offensiva mittfältare/yttrar

Kennedy Bakircioglu - 4
Kungen själv som är en grym ledare och har en stark vilja. Serverar bra passningar och slår in frisparkar som om det vore straffar. 24 poäng på 24 starter och 3 inhopp förra säsongen. Jävligt viktig.

Måns Söderqvist - 3
Är helt klart en stabil Allsvensk spelare men som kan bli mer än så. Har hittills visat han är jävligt kvick och har mycket fotboll i sig. Kommer bli nyttig och passar dessutom bra in i spelet på konstgräs.

Nahir Besara - 2
Har en del av bevisa på den här nivån. Utvecklades rejält till i höstas tack vare den hårda fysträningen i Bajen och den mentala träningen med Anders Friberg. Har sett vass ut på försäsongen och kommer hota om en plats i startelvan även om han inte är där än.

Lars Mendonca Fuhre - 3
Har utvecklats mycket sen han kom till Bajen och har en hel del fotboll i sig. Kommer troligtvis få starta matcher nu i början då Torsteinbö inte är hel.

Fredrik Torsteinbö - 4
Här har vi en riktigt bra spelare som jag tror kommer överraska många! Han är en jävligt smart spelare och bidrar med poäng när han är med. Har aldrig varit skadad innan han kom till Bajen men har nu haft problem med foten efter en operation efter Superettans slut.

Amadaiya Rennie - 2
En oförutsägbar spelare som troligtvis kommer agera inhoppare denna säsong. Snabb och oberäknelig, en perfekt spelare att byta in oavsett resultat.

Kommentar om offensiva mittfältare/yttrar
En mycket stark lagdel där startspelarna håller hög klass, men även där reserverna klarar av att fortsätta hålla en hög nivå. Tror mycket på dessa spelare.

Anfallare

Linus Hallenius - 4
Stark och kraftfull spelare som nu får den försäsong han så gärna ville ha när han kom tillbaka till Bajen i somras. Många utomstående som inte tror på honom, men man ser tydligt att han är jävligt bra. Kommer göra en hel del mål på egen hand.

Pablo Pinones-Arce - 2.5
Kommer troligtvis vara andravalet efter Linus. Vi vet att han har presterat i Allsvenskan tidigare och är nyttig att ha i laget, men Linus går helt klart före.

Kommentar om anfallarna
Bra spelare på denna position. Hade inte velat ha någon annan en Linus på topp och Pablo är en klart godkänd reserv.
Senast redigerad av Bajenjeppe 2015-02-11 kl. 17:10.
Citera
2015-02-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Får väl göra min bedömning av Bajens trupp då. Kommer säkert få kritik gällande hur jag ställer bajenspelarna i förhållande till resten av Allsvenskan, men jag får väl utgå ifrån det här betygssystemet:

1 - Håller inte i Allsvenskan
2 - Håller med nöd och näppe i Allsvenskan
3 - Stabil Allsvensk spelare
4 - Bra Allsvensk spelare
5 - Allsvensk klasspelare

Målvakter

Johannes Hopf - 2
Den enda spelare som var med när vi åkte ur och varit med under alla åren i Superettan. Han gjorde det bra när han tog över efter Shaaban och känslan är att han hade behövt gått vidare, när han fick utländska anbud, för att kunnat utvecklas. Har sett mindre bra ut på senare år där nackdelen är att han i princip aldrig gör "omöjliga räddningar" som en bra målvakt måste göra åtminstone ibland.

Tim Markström - 1
2 meter lång norrlänning, och brorsa med NHL-målvakten Jacob Markström, som man inte sett jättemycket av i matchsammanhang. Största merit är väl att han blev utlånad till Brage efter att gnaget värvade Carlgren. Skulle inte säga att han gjort det speciellt mycket sämre än Hopf på försäsongen, men han har mycket att bevisa om han ska få lira.

Kommentar om målvakterna
Vår sämsta lagdel tillsammans med mittbackarna. Visserligen kommer dessa lagdelar att se sämre ut i och med vårat annorlunda presspel som går ut på att lämna dessa helt ensamma, men man saknar trots allt en större trygghet här bak.

Backar

Birkir Már Saevarsson - 3
Stabil islänning som redan visat att han besitter både defensiva och offensiva kvalitéer. Saknar visserligen meriter från Allsvenskan, men erfarenhet från Tippeligan finns det gott om. Vad jag förstår går han före gnagets Haukur i isländska landslaget, så en 3 är väl ett bra betyg.

Lars Saetra - 2? 3?
Värvades från norska mästarna som ville behålla honom och bör således hålla för Allsvenskan. Dock har han varit ojämn på försäsongen, men det hänger troligtvis ihop med vårat annorlunda försvarsspel.

Thomas Guldborg Christensen - 2
Gjorde det riktigt bra när han kom till Bajen 2012 men sen blandat och gett. Har en startplats tills att Haglund är tillbaka..

Philip Haglund - 3
Helt klart en stabil Allsvensk spelare. Nu skolas han om till mittback och kommer troligtvis vara väldigt nyttig för oss. Skadad länge, men tränar en del med boll nu och förväntas vara tillbaka tidigare än väntat, närmare bestämt 1 mars ungefär.

Marko Mihajlovic - 1
En kille med enorm vilja som värvades precis innan Nanne och Jingblad blev klara. Man vill låna ut honom men Mihajlovic vägrar eftersom han älskar oss supportrar och njuter av varje sekund i klubben.

Jonathan Tamimi - 1
Ung kille som inte fick en enda minuts speltid under förra säsongen. Man vill låna ut honom och det finns klubbar som är intresserade, men Tamimi vill inte lånas ut förrän strax innan serien startar eftersom han får så bra träning i Bajen.

Stefan Batan - 4
Här vill jag faktiskt sticka ut näsan lite och ge Batan en fyra. Många kommer säkert tycka att det är fel, men där har vi en spelare av hög kvalité. Verkar ha utvecklats som fan senaste åren. Tillhör förmodligen toppen av spelarna i Allsvenskan med bäst flås. Jobbar som fan i 90 minuter. Tillförde dock knappt något mål eller assist i fjol och har inte visat sitt rätta jag på försäsongen hittills, men vi kommer få se en bra Stefan Batan den här säsongen.

Kommentar om backlinjen
Bra ytterbackar som tillför mycket i offensiven och i vårat höga presspel. Mittbackarna har det tufft med vårat försvarsspel och lämnar en del att önska. Förhoppningsvis kan Haglund stabilisera den positionen.

Balansspelare

Johan Persson - 2
En riktigt hård städgumma som var en av våra bästa spelare förra säsongen. Betraktas nog av andra som en tvåa, men jag tror han kommer bli en trea, dvs. en stabil Allsvensk spelare när vi kommit en bit in i Allsvenskan.

Erik Israelsson - 3
Stabil Allsvensk spelare med utvecklingspotential. Jobbar bra och vinner mycket boll. Hade otur att få nån inflammation i lungorna eller dylikt inför förra säsongen, men nu är han troligtvis med från starten av säsongen.

Oliver Silverholt - 2
Ung kille som värvats in från Halmstad. Har några U21-matcher i landslaget på CV:t. Har imponerat mycket på försäsongen då man inte förväntat sig mycket av honom. Kommer få vikariera lite här och var, bland annat på ytterbacksplatserna.

Viktor Nordin - Nästan en 2:a
Tillhörde U17-landslaget som tog VM-brons. Har sett intressant ut på försäsongen och förhoppningen är att han tar nya kliv nu. Får ofta hoppa in som ytter eftersom balansspelare är en svår position att komma in i som ung i Nannes spelsystem.

Jan Gunnar Solli - 2
Lång erfarenhet i norska landslaget och i Champions League, men tyvärr har han inte presterat så som man hoppats på. Kan spela på väldigt många positioner, men känns trög och kommer agera reserv. Nyttig att ha i truppen dock.

Kommentar om balansspelarna
Känns helt okej. Återstår att se hur Persson håller i Allsvenskan, men känns ändå stabilt + att vi kan flytta ner spelare som Besara.

Offensiva mittfältare/yttrar

Kennedy Bakircioglu - 4
Kungen själv som är en grym ledare och har en stark vilja. Serverar bra passningar och slår in frisparkar som om det vore straffar. 24 poäng på 24 starter och 3 inhopp förra säsongen. Jävligt viktig.

Måns Söderqvist - 3
Är helt klart en stabil Allsvensk spelare men som kan bli mer än så. Har hittills visat han är jävligt kvick och har mycket fotboll i sig. Kommer bli nyttig och passar dessutom bra in i spelet på konstgräs.

Nahir Besara - 2
Har en del av bevisa på den här nivån. Utvecklades rejält till i höstas tack vare den hårda fysträningen i Bajen och den mentala träningen med Anders Friberg. Har sett vass ut på försäsongen och kommer hota om en plats i startelvan även om han inte är där än.

Lars Mendonca Fuhre - 3
Har utvecklats mycket sen han kom till Bajen och har en hel del fotboll i sig. Kommer troligtvis få starta matcher nu i början då Torsteinbö inte är hel.

Fredrik Torsteinbö - 4
Här har vi en riktigt bra spelare som jag tror kommer överraska många! Han är en jävligt smart spelare och bidrar med poäng när han är med. Har aldrig varit skadad innan han kom till Bajen men har nu haft problem med foten efter en operation efter Superettans slut.

Amadaiya Rennie - 2
En oförutsägbar spelare som troligtvis kommer agera inhoppare denna säsong. Snabb och oberäknelig, en perfekt spelare att byta in oavsett resultat.

Kommentar om offensiva mittfältare/yttrar
En mycket stark lagdel där startspelarna håller hög klass, men även där reserverna klarar av att fortsätta hålla en hög nivå. Tror mycket på dessa spelare.

Anfallare

Linus Hallenius - 4
Stark och kraftfull spelare som nu får den försäsong han så gärna ville ha när han kom tillbaka till Bajen i somras. Många utomstående som inte tror på honom, men man ser tydligt att han är jävligt bra. Kommer göra en hel del mål på egen hand.

Pablo Pinones-Arce - 2.5
Kommer troligtvis vara andravalet efter Linus. Vi vet att han har presterat i Allsvenskan tidigare och är nyttig att ha i laget, men Linus går helt klart före.

Kommentar om anfallarna
Bra spelare på denna position. Hade inte velat ha någon annan en Linus på topp och Pablo är en klart godkänd reserv.

Jag tycker du gjorde en mycket bra analys av Bajens trupp.
Citera
2015-02-11, 20:10
Medlem
Barbu asså vilken lirare...
Snacka om att övervärdera nyförvärv & ungdomar & spelare som kommer tillbaka från långtidsskador. Förvånad att Sana inte fick en 5a, fan grabben lattjade i Ajax.

En realistisk värdering av HIF kommer här; använder inte Barbu som måttstock...

Målvakter
Pär Hansson: 4 (5 med barbubetyg) Lagkapten. u21 landkamper. A-landskamper. En femma av mig hade han varit om han inte sett så loj ut emellanåt. Men en gedigen målvakt & som borde rankas högre än Robin Olsen än så länge

M.Pyzdrowki: 2. Oprövad.

Försvarare

Calle Johansson: 3. Gjorde det ok förra året. Talang.
Peter Larsson: 3. Blir inte yngre. Viktig pådrivare. Många röda kort. Vårdslös?
Emil Kraft: 4. Ganska komplett med allsvenskan som måttstock. u21 landslagman. framtidsnamn.
Jere Uronen: 3 (4 med Barbutänk) Given under HIF:S senaste europa league äventyr 2012, drog korsbandet och var borta hela 2013. Debuterade i u21 som 17-åring. Gjort alandskamper. Grym vänsterfot & offensiv. Kan blomma ut till en 5a.
J.Björkman: 1 oprövad & orutinerad
Fredrik Widlund: 1 oprövad & orutinerad sägs vara talangfull.

Mittfält
J Mårtensson: 3 (4 om man heter Barbu) Varit i utrecht, dessförinnan 78 matcher i gais. Passningssäker. Med på januariturnen.
Andreas Landgren 2 (3 a´la Barbu) Gjorde en bra säsong i Halmstad & kritade på för HIF & drog korsbandet. Löpstark. bollsäker & bra gener. Hemvändare.
Mattias Lindström: 1-2, osäker. Man vet inte var man Lindström. Trodde faktiskt han hade lämnat... Kan dunka in 10 raska under våren, men kan oxå ha tappat allt kunnande Tveksamt om han får speltid. Är han kvar så är han backup.
V Pålsson: 3 (4 a´la Barbu) HIFs mest kompletta mittfältare, bollvinnare & spelskicklig.
Anton Wede: 3-4, hade en kanonsäsong i FFF & följde med Henke till olympia. Poängsspelare. Bra fysik & vinnarskalle. Spelskicklig.
A.Smarrason: 2, en besvikelse - kom från Holland och spåddes vara en kanonspelare. Det är han inte.
A. Achinioti. 1 gjort ett par inhopp. Ung. Måste växa till sig. anses vara talangfull.
L Atakora: 1 budgetbosman från AIK. Inte hundra koll på honom. Inga bra vitsord från aikare dock
D Bojanic: 3, (4med barbu) troligen den spelaren i allsvenskan som skulle kunna göra en "Brolin" och efter en vårsäsong vara landslagsstjärna. På plussidan: Teknik, fältherreblicken, målfarligheten & förmågan att alltid skapa farligheter sista 3 delen. På minussidan: Rykte om sig att vara lat, springer inte i onödan. Undermålig Fysik. Dock Henke har sagt att Bojanic verkar ha lärt sig läxan & förstått att det är en fördel att springa i fotboll. Talang har han i vart fall tvivelsutan.
E Boateng: 2, fått sina chanser i alaget men inte visat mycket. Hittar inte målet. Ganska snabb.
Elias Andersson: 2, (3 med barbu) dominant i pojklandslagen men väntar på genombrott i HIF. Väger lite lätt mot tuffa grabbar.
G Jarl: 2, (given 3a med barbu) pojklandslagsspelare som växer in i allsvenskan. Kan spela back/yttermittfältare. Defensivt bra.

Forwards
R Simovic 2: skyttekung i superettan, värvades till HIF - och började bra, men tystnade. Långsam som få. Bra targetplayer. Svårbedömd - kan lossna. Har hittat målet förrut. På minussidan: spelat i Mff:s alla pojklag...
Jordan Larsson: 2 presentation överflödig: fysik? Målsinne? snabb - check Bra med boll - check.
Mikael Dahlberg. 2
Senast redigerad av Bowlaren77 2015-02-11 kl. 20:12.
Citera
2015-02-11, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch
Jag tycker du gjorde en mycket bra analys av Bajens trupp.

Bra bedömning. Hallenius tror jag oxå på. Batan kanske en 3a, en 4a känns lite Barbu...
Citera
2015-02-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Barbu asså vilken lirare...
Snacka om att övervärdera nyförvärv & ungdomar & spelare som kommer tillbaka från långtidsskador. Förvånad att Sana inte fick en 5a, fan grabben lattjade i Ajax.

En realistisk värdering av HIF kommer här; använder inte Barbu som måttstock...

Målvakter
Pär Hansson: 4 (5 med barbubetyg) Lagkapten. u21 landkamper. A-landskamper. En femma av mig hade han varit om han inte sett så loj ut emellanåt. Men en gedigen målvakt & som borde rankas högre än Robin Olsen än så länge

M.Pyzdrowki: 2. Oprövad.

Försvarare

Calle Johansson: 3. Gjorde det ok förra året. Talang.
Peter Larsson: 3. Blir inte yngre. Viktig pådrivare. Många röda kort. Vårdslös?
Emil Kraft: 4. Ganska komplett med allsvenskan som måttstock. u21 landslagman. framtidsnamn.
Jere Uronen: 3 (4 med Barbutänk) Given under HIF:S senaste europa league äventyr 2012, drog korsbandet och var borta hela 2013. Debuterade i u21 som 17-åring. Gjort alandskamper. Grym vänsterfot & offensiv. Kan blomma ut till en 5a.
J.Björkman: 1 oprövad & orutinerad
Fredrik Widlund: 1 oprövad & orutinerad sägs vara talangfull.

Mittfält
J Mårtensson: 3 (4 om man heter Barbu) Varit i utrecht, dessförinnan 78 matcher i gais. Passningssäker. Med på januariturnen.
Andreas Landgren 2 (3 a´la Barbu) Gjorde en bra säsong i Halmstad & kritade på för HIF & drog korsbandet. Löpstark. bollsäker & bra gener. Hemvändare.
Mattias Lindström: 1-2, osäker. Man vet inte var man Lindström. Trodde faktiskt han hade lämnat... Kan dunka in 10 raska under våren, men kan oxå ha tappat allt kunnande Tveksamt om han får speltid. Är han kvar så är han backup.
V Pålsson: 3 (4 a´la Barbu) HIFs mest kompletta mittfältare, bollvinnare & spelskicklig.
Anton Wede: 3-4, hade en kanonsäsong i FFF & följde med Henke till olympia. Poängsspelare. Bra fysik & vinnarskalle. Spelskicklig.
A.Smarrason: 2, en besvikelse - kom från Holland och spåddes vara en kanonspelare. Det är han inte.
A. Achinioti. 1 gjort ett par inhopp. Ung. Måste växa till sig. anses vara talangfull.
L Atakora: 1 budgetbosman från AIK. Inte hundra koll på honom. Inga bra vitsord från aikare dock
D Bojanic: 3, (4med barbu) troligen den spelaren i allsvenskan som skulle kunna göra en "Brolin" och efter en vårsäsong vara landslagsstjärna. På plussidan: Teknik, fältherreblicken, målfarligheten & förmågan att alltid skapa farligheter sista 3 delen. På minussidan: Rykte om sig att vara lat, springer inte i onödan. Undermålig Fysik. Dock Henke har sagt att Bojanic verkar ha lärt sig läxan & förstått att det är en fördel att springa i fotboll. Talang har han i vart fall tvivelsutan.
E Boateng: 2, fått sina chanser i alaget men inte visat mycket. Hittar inte målet. Ganska snabb.
Elias Andersson: 2, (3 med barbu) dominant i pojklandslagen men väntar på genombrott i HIF. Väger lite lätt mot tuffa grabbar.
G Jarl: 2, (given 3a med barbu) pojklandslagsspelare som växer in i allsvenskan. Kan spela back/yttermittfältare. Defensivt bra.

Forwards
R Simovic 2: skyttekung i superettan, värvades till HIF - och började bra, men tystnade. Långsam som få. Bra targetplayer. Svårbedömd - kan lossna. Har hittat målet förrut. På minussidan: spelat i Mff:s alla pojklag...
Jordan Larsson: 2 presentation överflödig: fysik? Målsinne? snabb - check Bra med boll - check.
Mikael Dahlberg. 2

Kommentar anfall
Vilken kontrast mot mittfältet. Hade de andra lagdelarna sett ut såhär hade det blivit supperettan. Tror Bojanic vinner den interna skytteligan.
Citera
2015-02-11, 20:36
Medlem
jacoooops avatar
Väldigt svårt att sätta betyg på våra spelare ännu men gör ett försök och betygsätter dom utifrån hur jag tror och förväntar mig att de kommer prestera i år.

Målvakter

Hopf - 2
Hyfsat stabil i Superettan men kommer nog tyvärr få det ganska svårt i AS. Ganska långsam, saknar pondus och gör väldigt sällan någon spektakulär räddning.

Markströn - 1
Har ingen större koll på Markström egentligen då han inte fått spela så mycket men Hopfs reserv kan ju omöjligen få mer än 1.

Försvarare

Birkir - 3
Sett helt okej ut än så länge och ska inte gjort bort sig i Tippeligan på sina 168 matcher.

Guldborg - 2
Jämn spelare men tyvärr på en för låg nivå.

Sätra - 2
En besvikelse än så länge. För många felpassningar och misslyckade dueller. Finns potential dock.

Marko - 1
Krigare men ganska begränsad.

Haglund - 3
Har ingen vidare koll på Haglund egentligen och ännu mindre som mittback men han har goda meriter.

Batan - 3
Fullt godkänd. Bidrar väl helt okej i offensiven men borde kunna göra några poäng. Väldigt enfotad och skjuter ganska dåligt med rätt fot.

Solli - 2
Duger som backup, dock inte mittback

Tamimi - 1
Kommer inte få speltid, bör lånas ut.

Mittfältare

Israelsson - 3
Kom igång under förra säsongen och kommer nog vara stabil i år. Jäkla bra på huvudet f.ö.

Besara - 3
Gjorde enorma framsteg förra året och verkar fortsätta på det spåret. Kommer inte göra bort sig när han får chansen (Söderqvist går dock före i mina ögon).

Persson - 3
Viktig som städgumma på centrala mittfältet, kommer vara stabil även i år tror jag.

Kennedy - 4
Gott om erfarenhet och AS bästa frisparksskytt.

Torsteinbö - 4
En av de som imponerade mest på mig förra året. Bra blick för spelet och vann nästan assistligan trots mycket frånvaro.

Nordin - 3
Gjort bra ifrån sig på försäsongen och tror han kommer göra stabila insatser när han får chansen i år.

Silverholt - 3
Blandat och gett än så länge tycker jag men får en trea för sin insats mot Molde där jag tycker han var bra.

Rennie - 2
Inget startmaterial men som inhoppare sista 20 är han guld värd.

Fuhre - 3
Ojämn förra året men blev bättre framåt slutet, fortsätter han på den nivån får han en trea.

Söderqvist - 4
Imponerat hittills. Har hög potential och vem kan få ut det mesta av Söderqvist om inte Nanne?

Anfallare

Pablo - 2
Dålig höstsäsong och har inte imponerat något speciellt på mig hittills. Tror Pablo får agera inhoppare i år.

Hallenius - 4
Har fått igång ett bra samarbete med främst Kennedy och Söderqvist tycker jag. Bra fart, vinnarskalle och dödligt skott.

Ganska kortfattad analys men det är min uppfattning iaf. Kanske att jag var för generös med poäng men det får vi se i november.
Sammanfattningsvis har vi ett bra mittfält och anfall men vår backlinje ger mig kalla kårar.
Senast redigerad av jacoooop 2015-02-11 kl. 20:46.
Citera
2015-02-11, 20:41
Medlem
Barbus avatar
Var längesedan Pär Hansson kunde kallas landslagsmässig så dina betyg stämmer redan överens med min skala. Vilket också speglar att HIF är ett lag för mitten i år.

Se upp för HIF, HIF.
Citera
2015-02-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Var längesedan Pär Hansson kunde kallas landslagsmässig så dina betyg stämmer redan överens med min skala. Vilket också speglar att HIF är ett lag för mitten i år.

Se upp för HIF, HIF.

LOL; ingen målvakt i världen hade varit landslagsmässig i HIF förra året. Du måste väl ändå medge att Hanssons meriter vida överstiger Robin Olsens? Jag tyckte Robin var grym i CL men du måste ändå leverera under längre tid eller? Hur ser Robin ut när försvaret sviktar - allt går i vågor. Jag har redan blivit lovad ett rimjobb av Zlatanmaniac när HIF lyfter guldet. Vad får jag av dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in