2015-02-05, 22:34
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Det var e. Arnstad som avslutade andra världskriget!!!!

År 2020 kommer Arnie att vara världskänd som den nytänkande historikern som räddade hela Europa undan fascismens mörker och den oundvikliga undergången.

Han har skrivit in sitt namn i historieboken för evigt och kommer bli hyllad som en hjälte världen över i årtusenden.

6.e juni kommer hädanefter att kallas för Fil.Arn-dagen som en årlig påminnelse om den tappre hjälten som dödade nationalismen för gott.
Citera
2015-02-08, 11:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ni som är mer rutinerade Twitterkonsumenter än vad jag är, jag har en fråga.
Arnstads formel för inlägg verkar ofta vara av typen:

"Floskel floskel floskel floskel. Tragiskt."
"Floskel floskel floskel floskel. Beklämmande."
"Floskel floskel floskel floskel. Pinsamt."

Är detta något gängse sätt att skriva på Twitter? Eller är det en stil som Arnstad själv har skapat.

Anledningen till att jag frågar är att det nyligen börjat dyka upp inlägg av samma format på några slutna nätforum jag är medlem i. Så man blir ju lite nyfiken på om det verkligen finns Arnstadianer som följer i den store pansargeneralens retoriska fotspår, eller om det bara är vanliga halvidioter.
Citera
2015-02-08, 11:28
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ni som är mer rutinerade Twitterkonsumenter än vad jag är, jag har en fråga.
Arnstads formel för inlägg verkar ofta vara av typen:

"Floskel floskel floskel floskel. Tragiskt."
"Floskel floskel floskel floskel. Beklämmande."
"Floskel floskel floskel floskel. Pinsamt."
Är man Känd, är man ett namn, kan man ge snabba åsikter i detta format.

Sedan tas det upp av vän som fiende. Som här. QED.

Eller tycker du att han ska skriva sonetter, små essäer eller odödliga aforismen för varje tweet? Twitter-formen tillåter "bare-bones" texter enligt ovanstående Arnstad-mall. Inget konstigt.
Citera
2015-02-11, 18:22
Medlem
Baisers avatar
Jag väntar på att han skall gråta ut i aftonbladet över den här tråden och "fascisterna" som hänger här ...
Citera
2015-02-11, 18:31
Medlem
JBernards avatar
Favorit i repris!

Citat:
Henrik Arnstad @arnstad

Sverige på nivå 6 i mitt index över fascistiskt inflytande i stater. Politiskt mål nu är att komma ner till nivå 5.
http://polimasaren.wordpress.com/2014/09/22/skala-over-fascistiskt-inflytande-i-stater/

Intressant att han frångått den i allmänhet rådande fem- eller tiogradiga skalan. Han fick nog improvisera lite när det inte gick ihop sig. Den är hyfsat dramatisk och ödesmättad den där skalan.

Citat:
1. Ingen fascism existerar över huvud taget

2. Fascistiska rörelser existerar

3. De fascistiska rörelserna har en tydlig röst i det offentliga samtalet. om rörelsen eller dess. Exempelvis om rörelsen eller dess ledare regelbundet ges utrymme i etablerade icke-fascistiska massmedier, om den fascistiska rörelses politik och avsikter kommenteras offentligt, om ledaren avporträtteras i karikatyrer och satir, och så vidare

4. De fascistiska rörelserna åstadkommer en märkbar effekt på politiken. Exempelvis om etablerade politiker tvingas anpassa till kända krav från fascister, om fascister tilldelas regeringsposter, väljs in i parlament och andra representativa församlingar, och så vidare

5. De fascistiska rörelserna har en karaktär av en massrörelse. Exempelvis om de fascistiska samlar en betydande procentandel av landets befolkning, har en stor representativitet i parlamentet och så vidare

6. De fascistiska rörelserna är en dominerande faktor inom politiken. Exempelvis om ingen beslutsprocess är möjlig utan att ta hänsyn till hur denna kommer att hanteras av fascisterna

7. Den fascistiska rörelsen är den avgjort mäktigaste enskilda politiska rörelsen i landet. Observera att rörelsen nu anges i singularis. Exempelvis kan den vara det största partiet i parlamentet, dock utan egen majoritet, och så vidare

8. Den fascistiska rörelsen regerar eller har det avgörande inflytandet i den förda politiken, men denna situation kräver stöd av samarbetspartner. Exempelvis har ledaren utsetts till premiärminister, men kan inte regera utan stöd av konservativa eller högerliberala samarbetspartner alternativt uppbackning från traditionella eliter, såsom kungar eller icke-fascistiska armeledningar.

9. Den fascistiska rörelsen regerar ensam av egen kraft, utan att tvingas samarbeta med andra politiska rörelsen (eller agera underlydande åt främmande makt)

10. De fascistiska rörelserna har full kontroll över hela statsapparaten och stor påverkan på det övriga samhället

11. De fascistiska rörelserna har total makt över hela samhällets politik, näringslivet och medborgarnas sociala relationer
Citera
2015-02-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Jag väntar på att han skall gråta ut i aftonbladet över den här tråden och "fascisterna" som hänger här ...
Pfft ... att skjuta små flashbacktroll är under facistjägarns värdighet. Det är kungligt högvilt som gäller idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Idag har jag varit medeltida bågskytt på Slottet. Men kungen höll sig undan!
https://twitter.com/arnstad/status/565588541569523714
Citera
2015-02-11, 21:27
Medlem
Morvalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Pfft ... att skjuta små flashbacktroll är under facistjägarns värdighet. Det är kungligt högvilt som gäller idag.

Hans tolkning av "medeltida bågskytt" är lika korrekt som hans fascistoida historieskrivning.
Citera
2015-02-11, 21:30
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag

Sagolikt att Arnstad skjuter båge på slottet samma dag som SD får 19% och Aftonbladet förföljer oliktänkande.

Landet Sverige framstår som en episk historia.
Citera
2015-02-12, 16:41
Medlem
Som bekant turnerar Arnstad land och rike runt och håller möten där han värvar nya anhängare till sin lära. Så länge deltagandet är frivilligt är väl allt i sin ordning, men när det handlar om obligatoriska (?) inslag i skolan är det mindre lämpligt, särskilt som hans teorier mött massiv kritik. Nu ska han hålla föredrag på Sundlergymnasiet i Vårgårda. Med tanke på hur kontroversiell Arnstad är skulle ett panelsamtal ha varit att föredra, om man nu alls måste bjuda in honom. På så sätt skulle hans många omstridda påståenden kunna bemötas.

Tidningen Knallebladet ställer några väl valda frågor till Lars Berg, lärare vid Sundlergymnasiet och den som bjudit in Arnstad.

Citat:
Lars Bergh är naturkunskapslärare på Sundlergymnasiet och den som står bakom föreläsningen på skolan.

– Jag är ju medlem i FN-föreningen och det är samarbetet med dem som möjliggjort den här föreläsningen. Det började med att jag läste en artikel om Henrik Arnstad i GP för ett tag sedan och tyckte att han är en intressant person. Det är viktigt att vi pratar om människors lika värde och mänskliga rättigheter. Särskilt när vi har ett parti i det här landet som står för främlingsfientliga krafter.

Jag antar att du syftar på Sverigedemokraterna?

- Ja.

Vad grundar du det på?

– Det är ju den bild jag har fått genom medierna.

Lars Berg upplever inte att rasism förekommer på Sundlergymnasiet, men konstaterar att Sverigedemokraterna ändå fick cirka tio procent i skolvalet i höstas.

– Det är ju sådana tendenser vi måste arbeta emot.

(Kort kommentar: Att Lars Berg inte upplevt någon rasism på skolan beror nog helt enkelt på att den tiondel av skolans elever som sympatiserar med SD varken är rasister eller fascister. Men Berg har kanske aldrig hört talas om Ockhams rakkniv.)

Knallebladet tar också upp en del av kritiken mot Arnstad.

Citat:
Henrik Arnstad har dock inte enbart hyllats för sitt arbete mot rasism och fascism utan har också kritiserats av bland andra historieprofessor Dick Harrison (Magasinet Neo nr 2, 2014), författaren Leo Kramár (DN 21/12, 2014) och av tidningen Forskning och framsteg (9/12, 2014) där FoF gjort en enkät där nio forskare inom området nationalism och högerextremism tillfrågats om det finns orsak att kalla Sverigedemokraterna fascister. Sammantaget, konstaterar FoF att så inte är fallet.

Lars Berg verkar dock inte vara medveten om detta (eller låtsas i alla fall som att han inte är det).

Citat:
Vad anser du om den kritik som riktats mot Henrik Arnstad?

– Jag har inte satt mig in i det.
http://www.knallebladet.se/Nyheter/Artiklar/Henrik-Arnstad-besoeker-Sundlergymnasiet

Vad säger de lokala SD-/SDU-avdelningarna om detta? Vore det inte lämpligt att ha med en representant för SD som kunde bemöta anklagelserna?

Lars Berg borde också fundera över vad man sänder för signaler till eleverna när man stämplar en tiondel av dem som fascister. Han borde förstå att detta bara förstärker den politiska polariseringen. Gillar man inte SD är det rent ut sagt korkat att bjuda in Arnstad. Han är nämligen ett av partiets bästa vallokomotiv. Risken finns också att en del av eleverna kommer att radikaliseras när de känner sig orättvist anklagade. Då blir det kanske inte harmlösa SD som får deras sympatier utan istället SMR eller SvP.
Citera
2015-02-12, 18:50
Medlem
SD i Vårgårda kräver en förklaring av skolans rektor.

Citat:
Lars Berg, naturkunskapslärare, tycker att resultatet i skolvalet där Sverigedemokraterna fick 10 procent ”visar på tendenser som vi måste arbeta emot”, som han uttrycker det.

Det kan ju inte vara skolans uppgift att ha synpunkter eller försöka få eleverna att rösta på något parti eller allians som en viss lärare tycker är lämpligt.

... Lars Bergs agerande och kunskaper om regelverket på sin arbetsplats visar på tydliga brister vad gäller objektivitet.
http://www.alingsastidning.se/2015/02/sundlerelever-rostade-fel/
Senast redigerad av Nebeltag 2015-02-12 kl. 19:06.
Citera
2015-02-12, 19:20
Medlem
Asylbaronens avatar
Någon som minns Arnstads uttalande på Twitter för några månader sedan om att SD aldrig kan nå över 15% och att Arnstad vet hur de kan nå över det taket? Idag kom YouGov med sitt resultat, 19%.
Citera
2015-02-12, 19:22
Medlem
Nu blir det mycket Arnstad här, men detta kan man bara inte låta passera. Konstnärernas Riksorganisation, Författarsamfundet och Svenska PEN har gått samman för att stödja hotade konstnärer och författare. Det låter ju vällovligt och bra.

http://www.kunstkritikk.se/nyheter/forbund-gar-samman-mot-hot/?d=se

Problemet är bara att man låter Henrik Arnstad vara med på ett hörn. Är det ingen av inbjudarna som är medveten om att Arnstad har kallat journalister och karikatyrtecknare på Jyllands-Posten för "rasister" och "bruna löss" som har sig själva att skylla om de blir mördade? (De blev ju nästan mördade också, som bekant.)

http://web.archive.org/web/20150108003710/http://www.webbsidor.com/?p=356

Arnstad mullrar hotfullt om behovet av "allomfattande mobilisering":

Citat:
Enligt Henrik Arnstad bör betydelsen av den parlamentariska rasismen, det vill säga Sverigedemokraterna som tredje största riksdagsparti, lyftas fram och påvisas tydligare.

– Knasnazister och jihadister saknar SD:s organisation och utgör därför inte ett lika stort hot. Ändå är det nazism och jihadism som benämns och döms ut medialt, säger han och förklarar hur manifestationen på Kulturhuset därför är livsnödvändig. Även han nämner värdet av kulturministerns närvaro.

– Staten är en del av det här och jag hoppas att vi här kan påverka det statliga rättsväsendet.
http://www.kunstkritikk.se/nyheter/forbund-gar-samman-mot-hot/?d=se

Vad vill människan egentligen? Förbjuda Sverigedemokraterna? (Frågan är retorisk, klart han vill.)
Senast redigerad av Nebeltag 2015-02-12 kl. 19:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in