Som bekant turnerar Arnstad land och rike runt och håller möten där han värvar nya anhängare till sin lära. Så länge deltagandet är frivilligt är väl allt i sin ordning, men när det handlar om obligatoriska (?) inslag i skolan är det mindre lämpligt, särskilt som hans teorier mött massiv kritik. Nu ska han hålla föredrag på Sundlergymnasiet i Vårgårda. Med tanke på hur kontroversiell Arnstad är skulle ett panelsamtal ha varit att föredra, om man nu alls måste bjuda in honom. På så sätt skulle hans många omstridda påståenden kunna bemötas.
Tidningen Knallebladet ställer några väl valda frågor till Lars Berg, lärare vid Sundlergymnasiet och den som bjudit in Arnstad.
Citat:
Lars Bergh är naturkunskapslärare på Sundlergymnasiet och den som står bakom föreläsningen på skolan.
– Jag är ju medlem i FN-föreningen och det är samarbetet med dem som möjliggjort den här föreläsningen. Det började med att jag läste en artikel om Henrik Arnstad i GP för ett tag sedan och tyckte att han är en intressant person. Det är viktigt att vi pratar om människors lika värde och mänskliga rättigheter. Särskilt när vi har ett parti i det här landet som står för främlingsfientliga krafter.
Jag antar att du syftar på Sverigedemokraterna?
- Ja.
Vad grundar du det på?
– Det är ju den bild jag har fått genom medierna.
Lars Berg upplever inte att rasism förekommer på Sundlergymnasiet, men konstaterar att Sverigedemokraterna ändå fick cirka tio procent i skolvalet i höstas.
– Det är ju sådana tendenser vi måste arbeta emot.
(Kort kommentar: Att Lars Berg inte upplevt någon rasism på skolan beror nog helt enkelt på att den tiondel av skolans elever som sympatiserar med SD varken är rasister eller fascister. Men Berg har kanske aldrig hört talas om Ockhams rakkniv.)
Knallebladet tar också upp en del av kritiken mot Arnstad.
Citat:
Henrik Arnstad har dock inte enbart hyllats för sitt arbete mot rasism och fascism utan har också kritiserats av bland andra historieprofessor Dick Harrison (Magasinet Neo nr 2, 2014), författaren Leo Kramár (DN 21/12, 2014) och av tidningen Forskning och framsteg (9/12, 2014) där FoF gjort en enkät där nio forskare inom området nationalism och högerextremism tillfrågats om det finns orsak att kalla Sverigedemokraterna fascister. Sammantaget, konstaterar FoF att så inte är fallet.
Lars Berg verkar dock inte vara medveten om detta (eller låtsas i alla fall som att han inte är det).
Citat:
Vad anser du om den kritik som riktats mot Henrik Arnstad?
– Jag har inte satt mig in i det.
http://www.knallebladet.se/Nyheter/Artiklar/Henrik-Arnstad-besoeker-Sundlergymnasiet
Vad säger de lokala SD-/SDU-avdelningarna om detta? Vore det inte lämpligt att ha med en representant för SD som kunde bemöta anklagelserna?
Lars Berg borde också fundera över vad man sänder för signaler till eleverna när man stämplar en tiondel av dem som fascister. Han borde förstå att detta bara förstärker den politiska polariseringen. Gillar man inte SD är det rent ut sagt korkat att bjuda in Arnstad. Han är nämligen ett av partiets bästa vallokomotiv. Risken finns också att en del av eleverna kommer att radikaliseras när de känner sig orättvist anklagade. Då blir det kanske inte harmlösa SD som får deras sympatier utan istället SMR eller SvP.