2015-02-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
Någon kraft finns det ju som har skapat detta Universum vi befinner oss i, och denna kraften kallar jag helt enkelt för Skapelsen, som jag inte på något sätt eller vis liknar vid eller tror är en skapar-gud likt den som beskrivs inom t.ex kristendomen eller islam

Var är exakt skillnaden mellan Big Bang teorin och det som står i de första verserna i början av Bibeln?

Bibeln förklarar händelseförloppet precis som vetenskapen har förklarat med Big Bang Teorin.
Samma kronologiska ordning.
Skillnaden är att vi troende säger att Gud skapade allt detta, (Kolla på Noah filmen, där finns detta jag talar om) och vetenskapen säger: "Vi vet ännu inte allt. Vi kan iallafall inte säga att Gud finns eller inte."
Evolutionen/big bang motstrider alltså inte kristendom eller islam när det kommer om detta ämne...
Citera
2015-02-11, 17:22
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Var är exakt skillnaden mellan Big Bang teorin och det som står i de första verserna i början av Bibeln?

Bibeln förklarar händelseförloppet precis som vetenskapen har förklarat med Big Bang Teorin.
Skillnaden är att vi troende säger att Gud skapade allt detta, (Kolla på Noah filmen, där finns detta jag talar om) och vetenskapen säger: "Vi vet ännu inte allt. Vi kan iallafall inte säga att Gud finns eller inte."
Evolutionen/big bang motstrider alltså inte kristendom eller islam när det kommer om detta ämne...

Jag tvivlar på att vetenskapen beskriver att växterna kom före solen, då växter behöver soljus för att växa
Citera
2015-02-11, 17:24
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Menar du att vetenskapen anser att jorden formades innan ljuset?
Hur kunde det har gått fyra DAGAR om solen inte fanns?
Citera
2015-02-11, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Menar du att vetenskapen anser att jorden formades innan ljuset?
Hur kunde det har gått fyra DAGAR om solen inte fanns?

Nej det menar jag inte.
Läs de första verserna i Bibeln, läs hur big bang teroin förklarar.
Jämför, ser du nån skillnad? Nej.

Det där med dagar, en dag för Gud är 1 miljard år för människan t.ex.
Allt o alla har en eget tidsperspektiv.
Citera
2015-02-11, 17:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Nej det menar jag inte.

Fortfarande: Enligt Första Moseboken skapades ljuset på 4 dagen. Alltså 4 dagar efter jorden.
Så ja, jag ser massa skillnader.

Skiter om 1 dag betyder 1 milj år. Då är det 4 miljarder år efter att jorden formades till att solen kom till. Ditt försök att med våld klämma in en saga någon skrev för flera tusen år sedan under bronsåldern tillsammans med modern vetenskap är tyvärr enbart pinsamt.

Trams.
Senast redigerad av Rust-Lee 2015-02-11 kl. 17:39.
Citera
2015-02-11, 17:43
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Nej det menar jag inte.

"1I begynnelsen skapade Gud himmel och jord.

2Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet. 3Gud sade: ”Ljus, bli till!” Och ljuset blev till. 4Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. 5Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen."
- Bibeln

På fjärde ordet faller ditt påstående.

"The earliest phases of the Big Bang are subject to much speculation. In the most common models the Universe was filled homogeneously and isotropically with an incredibly high energy density and huge temperatures and pressures and was very rapidly expanding and cooling. Approximately 10−37 seconds into the expansion, a phase transition caused a cosmic inflation, during which the Universe grew exponentially" - Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Bang#Timeline_of_the_Big_Bang
Citera
2015-02-11, 17:56
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
Citat:
text

Sorry men jag tror inte att bibeln är någonting annat än falsifierade läror baserat på Jmmanuels ursprungliga läror. Samt att en stor del bara är rent påhitt.
Citera
2015-02-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, epitet orkar jag inte hålla på med om inte någon verkligen demonstrerar en akut motvilja till att lära sig eller diskutera. Som du säkert förstår innebär argument from ignorance inte dumhet utan okunskap, vilket inte har någonting med intelligens att göra.

Vilket gör det till en falsk analogi, eller en jämförelse på felaktiga premisser. Det är inte samma.
Bra att vi är överens.

Mja, kanske i vissa lägen. Jag är osäker. Vad jag menar är att om man inte har någon data alls, varför göra en uppskattning och dessutom varför gå till såna extrema längder som en allsmäktig allgalaktisk maktgalen despot med dåligt självförtroende? Det blir ett sånt enormt steg från "vi vet inte".

Skilj gärna på tro som i att ha en uppfattning och att tro som i att ha en religiös tro.

Occam's Razor. Du skjuter bara på problemet och skapar en mer komplex lösning. Om allt måste ha en skapare så måste även skaparen ha en skapare och det blir en oändlig kedja. Då kanske du säger nä, men Gud är evig. Jaha, bara för att det bekvämt löser allt så kan man föreslå magiska lösningar ad-hoc, hur som helst? Ungefär som när barn leker krig. Pang, jag sköt dig! Nähä, det gjorde du inte för jag..

Nej, det vet vi inte, men vår okunskap bevisar inget, så som jag började med att konstatera. Argument from ignorance.

Poängen är inte att göra en analogi utan att demonstrera att man kan påstå precis vad som helst om man tillåter den sortens argumentation. Därför behövs det att bevisbördan ligger på den som gör påståendet. Tills det kan demonstreras att det finns en tekanna, en skapargud eller vad som helst, så finns ingen anledning att tro att något sådant finns.

Det viktiga är att komma ihåg var den filosofiska bevisbördan ligger. Visst kan jag tolerera att man fantiserar ihop något för att förklara alla möjliga grejer som för tillfället är oförklarliga men om samma metod fungerar för att bevisa precis vad som helst, varför skulle då just din grej vara sant och inte någon annans drake eller tekanna?

Som du vet kan jag inte följa logiska argument pga bristande logisk förståelse, så jag får kommentera på det jag förstår mig på. Hoppas du har överseende med det.

Citat:
Occam's Razor. Du skjuter bara på problemet och skapar en mer komplex lösning. Om allt måste ha en skapare så måste även skaparen ha en skapare och det blir en oändlig kedja. Då kanske du säger nä, men Gud är evig. Jaha, bara för att det bekvämt löser allt så kan man föreslå magiska lösningar ad-hoc, hur som helst? Ungefär som när barn leker krig. Pang, jag sköt dig! Nähä, det gjorde du inte för jag..

Ja enligt definition av Gud är Gud evig, liksom tiden är evig.
Vad fanns före tiden?
Det blir liksom ett omöjligt argument att diskutera.
Själva definition av Gud, enligt vår diskussion av teism, är att Gud är evig. Om detta är alla teister eniga. Det finns alltså inte en skapare till skaparen. Redan ordet "skapare" indikerar den/det som skapat något. Det kan alltså inte finnas några alternativa skapare.

En tekanna, enligt vilken definition som helst, är inte evig.

Det innebär inte att det finns en Gud, men det innebär att man inte argumentera att en skapare måste ha en skapare. Vi måste kunna enas om att med "skapare" menas något evigt, som skapat resten.

Citat:
Mja, kanske i vissa lägen. Jag är osäker. Vad jag menar är att om man inte har någon data alls, varför göra en uppskattning och dessutom varför gå till såna extrema längder som en allsmäktig allgalaktisk maktgalen despot med dåligt självförtroende? Det blir ett sånt enormt steg från "vi vet inte".

Din definition av Gud är s.k. strawman.

Citat:
Poängen är inte att göra en analogi utan att demonstrera att man kan påstå precis vad som helst om man tillåter den sortens argumentation. Därför behövs det att bevisbördan ligger på den som gör påståendet. Tills det kan demonstreras att det finns en tekanna, en skapargud eller vad som helst, så finns ingen anledning att tro att något sådant finns.

Nej vetenskapligt finns ingen anledning att tro att en skapargud finns eller någon gud alls. Så är det.
Men den som känner sig stärkt/glad/får tröst av det har väl en anledning, eller?
Eller vem är du att säga att det inte räknas som anledning?

Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Om du säger att det är kanske är möjligt att en eller flera gudar kanske existerar eller har existerat, men att vi inte vet någonting alls om denna/dessa gudar, samt inte har en aning om dom/den existerar överhuvudtaget, då håller du med dom allra flesta ateisterna.

Enda skillnaden är då att du säger att du tror att det är så, medans ateisten säger att han/hon tror att det inte är så.

Börjar du däremot specificera någon gud och lägger på egenskaper på den och säger att det är troligt att just den specifika guden existerar, då framstår du som korkad. De flesta teister framstår som korkad imo.

Men OM en skapargud existerat, vad ger MIG rättigheten att tro att denne Gud i så fall inte har har eller har haft något som helst vidare påverkan på världen?
OM en Gud har funnits, så kan ju denne Gud lika gärna fortsätta finnas. Och lika troligt som att detta INTE har några attribut, så kan detta också HA attribut.
Det innebär visserligen också att vi inte "vet" vad som är rätt sätt att leva.
Men de flesta är ju eniga om vad som är "fel" sätt att leva. (t.ex. blir folk väldigt upprörda om man mördar någon)
Vår existens är baserad på att vi överlever (som ras) och lever vidare, om inte annat. Detta verkar vara något slags inneboende egenskap i LIVET.
Borde vi inte hylla det eviga?
Citera
2015-02-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Att tro på något är visst ett val. Karl-Sven säger att han har legat med 1000 kvinnor och en hund. Du vet inte om det är sant eller inte, därför måste du göra VALET att tro på honom eller inte. Samma princip gäller i religionsfrågor ...
Nej, det är inte ett val. Det är ett val om man litar på det personen säger eller inte. Ibland är man osäker, men det är ju inte heller ett val man gör.

Om du tror att personen ljuger kan du däremot välja att ignorera detta och ge personen en chans ändå, för du kanske har fel. Men du kan inte välja din känsla att du tror eller inte tror i grunden.

Dvs, man kan välja om man ska lita på en person eller inte, men man kan inte välja vad man faktiskt tror.
Senast redigerad av Macbajs 2015-02-11 kl. 18:17.
Citera
2015-02-11, 18:19
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Nej, det är inte ett val. Det är en känsla om man litar på det personen säger eller inte. Om du litar på personen så kan du inte välja att tro att personen ljuger och vice versa. Ibland är man osäker, men det är ju inte heller ett val man gör.

Om du tror att personen ljuger kan du däremot välja att ignorera detta och ge personen en chans ändå, för du kanske har fel. Men du kan inte välja din känsla.

Jo, och man kan gå emot sin känsla. Tänk dig följande scenario:

Du är fyra år och ser att det finns en kaka kvar på kakfatet. Din mamma har strängt sagt åt dig att inte ta den då din lillebror ska få den. Din känsla säger att du vill ha den, du måste nästan äta upp den. Men samtidigt hör du din mammas röst och minns hur det gick förra gången du tog kakan utan lov. Här måste du då göra ett val, ska du ta kakan och äta upp den eller lämna den?

En något simplifierad förklaring, men jag tror du förstår poängen nu.

Du gör alltid ett val oavsett. Detta val kan vara grundat på en känsla ja, men oavsett vad du känner så gör du ett val.
Citera
2015-02-11, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Jo, och man kan gå emot sin känsla. Tänk dig följande scenario:

Du är fyra år och ser att det finns en kaka kvar på kakfatet. Din mamma har strängt sagt åt dig att inte ta den då din lillebror ska få den. Din känsla säger att du vill ha den, du måste nästan äta upp den. Men samtidigt hör du din mammas röst och minns hur det gick förra gången du tog kakan utan lov. Här måste du då göra ett val, ska du ta kakan och äta upp den eller lämna den?

En något simplifierad förklaring, men jag tror du förstår poängen nu.

Du gör alltid ett val oavsett. Detta val kan vara grundat på en känsla ja, men oavsett vad du känner så gör du ett val.
Det är när man ska välja om man ska göra en handling eller inte. Försök att tro att solen inte existerar. Lycka till!
Citera
2015-02-11, 18:26
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Det är när man ska välja om man ska göra en handling eller inte. Försök att tro att solen inte existerar. Lycka till!

Vad har det med saken att göra? Den kristna Guden är knappast solen, så det där var en dålig liknelse. Vi kan dock inte vara 100% säkra på att solen existerar så som man tror att den gör, även om det mesta pekar på det, förr än vi har sett den själv.
Om jag säger att det sitter en demon i ett igenbommat rum i din källare, tror du på mig då? Enligt dina argument borde du göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in