Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Ja, epitet orkar jag inte hålla på med om inte någon verkligen demonstrerar en akut motvilja till att lära sig eller diskutera. Som du säkert förstår innebär argument from ignorance inte dumhet utan okunskap, vilket inte har någonting med intelligens att göra.
Vilket gör det till en falsk analogi, eller en jämförelse på felaktiga premisser. Det är inte samma.
Bra att vi är överens.
Mja, kanske i vissa lägen. Jag är osäker. Vad jag menar är att om man inte har någon data alls, varför göra en uppskattning och dessutom varför gå till såna extrema längder som en allsmäktig allgalaktisk maktgalen despot med dåligt självförtroende? Det blir ett sånt enormt steg från "vi vet inte".
Skilj gärna på tro som i att ha en uppfattning och att tro som i att ha en religiös tro.
Occam's Razor. Du skjuter bara på problemet och skapar en mer komplex lösning. Om allt måste ha en skapare så måste även skaparen ha en skapare och det blir en oändlig kedja. Då kanske du säger nä, men Gud är evig. Jaha, bara för att det bekvämt löser allt så kan man föreslå magiska lösningar ad-hoc, hur som helst? Ungefär som när barn leker krig. Pang, jag sköt dig! Nähä, det gjorde du inte för jag..
Nej, det vet vi inte, men vår okunskap bevisar inget, så som jag började med att konstatera. Argument from ignorance.
Poängen är inte att göra en analogi utan att demonstrera att man kan påstå precis vad som helst om man tillåter den sortens argumentation. Därför behövs det att bevisbördan ligger på den som gör påståendet. Tills det kan demonstreras att det finns en tekanna, en skapargud eller vad som helst, så finns ingen anledning att tro att något sådant finns.
Det viktiga är att komma ihåg var den filosofiska bevisbördan ligger. Visst kan jag tolerera att man fantiserar ihop något för att förklara alla möjliga grejer som för tillfället är oförklarliga men om samma metod fungerar för att bevisa precis vad som helst, varför skulle då just din grej vara sant och inte någon annans drake eller tekanna?
Som du vet kan jag inte följa logiska argument pga bristande logisk förståelse, så jag får kommentera på det jag förstår mig på. Hoppas du har överseende med det.
Citat:
Occam's Razor. Du skjuter bara på problemet och skapar en mer komplex lösning. Om allt måste ha en skapare så måste även skaparen ha en skapare och det blir en oändlig kedja. Då kanske du säger nä, men Gud är evig. Jaha, bara för att det bekvämt löser allt så kan man föreslå magiska lösningar ad-hoc, hur som helst? Ungefär som när barn leker krig. Pang, jag sköt dig! Nähä, det gjorde du inte för jag..
Ja enligt definition av Gud är Gud evig, liksom tiden är evig.
Vad fanns före tiden?
Det blir liksom ett omöjligt argument att diskutera.
Själva definition av Gud, enligt vår diskussion av teism, är att Gud är
evig. Om detta är alla teister eniga. Det finns alltså inte en skapare till skaparen. Redan ordet "skapare" indikerar den/det som skapat något. Det kan alltså inte finnas några alternativa skapare.
En tekanna, enligt vilken definition som helst, är inte evig.
Det innebär inte att det finns en Gud, men det innebär att man inte argumentera att en skapare måste ha en skapare. Vi måste kunna enas om att med "skapare" menas något evigt, som skapat resten.
Citat:
Mja, kanske i vissa lägen. Jag är osäker. Vad jag menar är att om man inte har någon data alls, varför göra en uppskattning och dessutom varför gå till såna extrema längder som en allsmäktig allgalaktisk maktgalen despot med dåligt självförtroende? Det blir ett sånt enormt steg från "vi vet inte".
Din definition av Gud är s.k. strawman.
Citat:
Poängen är inte att göra en analogi utan att demonstrera att man kan påstå precis vad som helst om man tillåter den sortens argumentation. Därför behövs det att bevisbördan ligger på den som gör påståendet. Tills det kan demonstreras att det finns en tekanna, en skapargud eller vad som helst, så finns ingen anledning att tro att något sådant finns.
Nej vetenskapligt finns ingen anledning att tro att en skapargud finns eller någon gud alls. Så är det.
Men den som känner sig stärkt/glad/får tröst av det har väl en anledning, eller?
Eller vem är du att säga att det inte räknas som anledning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Macbajs
Om du säger att det är kanske är möjligt att en eller flera gudar kanske existerar eller har existerat, men att vi inte vet någonting alls om denna/dessa gudar, samt inte har en aning om dom/den existerar överhuvudtaget, då håller du med dom allra flesta ateisterna.
Enda skillnaden är då att du säger att du tror att det är så, medans ateisten säger att han/hon tror att det inte är så.
Börjar du däremot specificera någon gud och lägger på egenskaper på den och säger att det är troligt att just den specifika guden existerar, då framstår du som korkad. De flesta teister framstår som korkad imo.
Men OM en skapargud existerat, vad ger MIG rättigheten att tro att denne Gud i så fall inte har har eller har haft något som helst vidare påverkan på världen?
OM en Gud har funnits, så kan ju denne Gud lika gärna fortsätta finnas. Och lika troligt som att detta INTE har några attribut, så kan detta också HA attribut.
Det innebär visserligen också att vi inte "vet" vad som är rätt sätt att leva.
Men de flesta är ju eniga om vad som är "fel" sätt att leva. (t.ex. blir folk väldigt upprörda om man mördar någon)
Vår existens är baserad på att vi överlever (som ras) och lever vidare, om inte annat. Detta verkar vara något slags inneboende egenskap i LIVET.
Borde vi inte hylla det eviga?