2015-02-10, 21:18
Medlem
Salorms avatar
99,5% härinne kan vara lugna. Sålänge ni inte är IS-krigare som skrattat åt rondellhundar eller SD-politiker så kommer man inte attackera er. Man gör några testskott nu vilket verkar ha funkat, skulle vara kul att höra från någon av de som blev outad om hur de skedde. Är man i en högt uppsatt position (läkare exempelvis) så ligger man lite sämre till än om man sitter och kör truck på ett lager dagarna i ända.
2015-02-10, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Jag förstår inte riktigt vad du menar, för den som blivit mailhackad är så märks det ingenting. Varför skulle han/hon radera sin mailadress och skaffa en ny?
Jaha då fattar jag inte vad du menar.

Min tanke (som jag trodde va din tanke) är att researchgruppen reggat utgångna mailaddresser dom hittat i gammal mailväxling med olika myndigheter och testat dom systematiskt mot Flashback. Det var det jag tolkade ditt inlägg och i nuläget enda sättet jag kan komma på att dom kopplat mej till flashback annat än att flashback har nån läcka eller min mailhost blivit hackad

Alltså i mitt fall är det en mailadress jag inte använt på många år som är med, en slaskadress som jag använt nån gång med en myndighet och som enl mailleverantören tas bort helt efter ett års inaktivitet. Nu när ja försökt regga igen ser jag att någon (som inte är jag, förmodligen RG) reggat adressen efter att den blitt ledig och förmodligen bett om mitt lösenord från flashback och då fått mitt användarnamn.
Senast redigerad av Inkvisitionen 2015-02-10 kl. 21:28.
2015-02-10, 21:33
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
99,5% härinne kan vara lugna. Sålänge ni inte är IS-krigare som skrattat åt rondellhundar eller SD-politiker så kommer man inte attackera er. Man gör några testskott nu vilket verkar ha funkat, skulle vara kul att höra från någon av de som blev outad om hur de skedde. Är man i en högt uppsatt position (läkare exempelvis) så ligger man lite sämre till än om man sitter och kör truck på ett lager dagarna i ända.

Så vi ska vara lugna trots att vi vet att Piscatus har trevliga relationer till trevliga organisationer som AFA och liknande, samtidigt som att det kanske inte är så jäkla lustigt att finnas i ett sådant register oavsett.

Återigen väldigt märkligt hur Flashbackledningen avsäger sig allt ansvar när det mycket väl tyder på att Piscatus har kunnat kartlägga och outa runt 40 000 medlemmar på sidan.
2015-02-10, 21:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsforum
Vi vet i dagsläget inte hur gruppen har kommit över användare från Flashback men jag har kommit på ett möjligt sätt det hade kunnat ske på. När mängder av epostadresser plockades ut från Disqus för något år sen tror jag dessa verifierades mot Flashbacks medlemsdatabas. Detta genom registreringssidan på detta forum där man anger sin epost. Om den redan existerade i databasen tror jag man fick information om det. Martin Fredriksson skrev sannolikt ett script som skötte processen automatiskt. Fick han träff visste han om att någon hade registrerat sig här. Men en träff med ett anonymt epostkonto säger inte vilken person som ligger bakom därför tror jag han gjorde likadant mot andra källor för att få fram identitet och senare troligt personnummer.

Finns det något som motsäger min teori? Jag vet som sagt inte. Det är en, enligt mig, kvalificerad gissning.
De låter som ett rimligt tillvägagångssätt. Givet en potentiell epostadress så kan man kolla om den är reggad på FB. Det är svårt att stoppa den typen av kontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Hur de kan ha gått tillväga har diskuterats tidigare. Jag kan snabbt dra det förmodade tillvägagångssättet från minnet, de som ser fel är välkomna att korrigera mig. Chloe och kompani spekulerade i hackforumet om hur RG gjort.

Det har (förmodligen) gått till så här: du har haft ett uselt lösen till din mail och din mail har blivit hackad av någon tredjepart eller RG själva. Dessa andra hack har sedan RG kommit över på ett eller annat vis, hack brukar resultera i stora databasdumpar som sedan läggs upp som en slags trofeer av stolta hackare. Jag har själv drabbats indirekt av sådana här hack eftersom vänner som haft hotmailkonton fått dem hackade och jag börjat få engelskspråkig spam från dem.

Tidigare så när man gjorde en lösenordsåterställning* på FB så skrev man in mailadressen och fick ett meddelande om att "du har nu fått ett mail skickat till dig". RG har helt enkelt begärt lösenordsåterställning på flashback, sett att de fått en träff genom FBs svarsmeddelande, de loggar sedan in på din mail där det har kommit ett brev där det står

"Hejsan flashbackrunkaren1488

Du har begärt en återställning av ditt lösenord på Flashback Forum för att du har glömt bort ditt lösenord. Om du inte har begärt det kan du ignorera detta. det kommer att bli ogiltigt och bli oanvändbart inom 24 timmar"

Det här har de isåfall kört tidigt på morgonen när du legat och sovit ruset av dig så du har aldrig sett att det trillat in ett sådant här mail. Sedan har de med hjälp av autoscriptad inloggning mjölkat alla de mailkonton de hackat på FB-information och raderat återställningsbrevet. Behöver jag säga att de förstås dammsugit alla mailkonton de kommit över på alla sparade och skickade mail oavsett vad det handlar om?

Då har de din mailadress och ditt FB-nick. Sedan måste de koppla ihop detta med din RL-identitet. Det kan man göra genom att kolla om du t.ex har registrerat ett konto med dina personuppgifter med samma mailadress någon annanstans. Fejsbokk är förstås det första man kommer att tänka på. Även MSN duger eftersom man brukar bli ombedd att skriva in för och efternamn och födelsedatum när man använder IM tjänster. Du kan också ha avslöjat dig i något av dina sparade eller skickade mail.

Sedan verkar de som sagt ha haft tillgång till andra användardatabaser med personuppgifter från andra håll, exempelvis familjelivs användardatabas. Du kan också ha använt din mailadress när du kommunicerat med någon myndighet i ett ärende där din identitet avslöjas (t.ex om du frågat kommunen om bygglov).

Men det kan behövas ganska mycket för att slutligen identifiera någon. Även om de vet vad du heter och var du bor så kan det vara för lite. Hur många Pelle Svanslösson finns det i din kommun? Heter du Vanligt Namn och bor i Stockholm, så är de rätt så vilse. Bor du i en liten håla så är det lättare, det kanske bara är ett par personer som kan vara möjliga kandidater. Kvaliten på RGs spaningsdata lär med andra ord vara ganska skiftande.

(*) Numera får man inte ett bekräftelsemeddelande på att ett brev skickats till den mailadress man angivit. Det är inte mycket till förbättring om attackeraren har tillgång till målmailkontot, eftersom han förstås loggar in direkt efter att han beställt återställning. Får han ingen träff, syns inget, får han träff och det trillar in ett mail så tar han förstås bort det efter att ha läst det. Eftersom inget händer om man inte klickar på länken i återställningsmailet får användaren ingen varning om att han är under attack.
Är det så? Om man begär återställning av sitt lösenord dyker nicket upp i klartext? Det är ju inte helt nödvändigt att mejlet ska innehålla nicket i klartext. De som har postat på FB borde ju komma ihåg sitt eget nick eller kan leta upp det om man minns vad man postat för något. De som bara har nick för pm eller läsa inlägg tycker jag gott kan få skapa ett nytt nick om de glömt bort det.
Senast redigerad av Madagascar 2015-02-10 kl. 21:43.
2015-02-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Varifrån kommer alla personnummer?
Personnummer kan alla få tag i. Det intressanta är väl ändå att AB och RG de facto sitter på mailadresser som kan kopplas till skrivna inlägg på Flashback?
Admin skriver att han fortfarande inte tror att det kommer härifrån. Vem mer har då Flashbacks databas/anv.uppgifter? Varje dag kör AB nya avslöjanden med personer som skrivit här.
Skulle allt detta vara fejkat?
2015-02-10, 21:50
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehre
Personnummer kan alla få tag i. Det intressanta är väl ändå att AB och RG de facto sitter på mailadresser som kan kopplas till skrivna inlägg på Flashback?
Admin skriver att han fortfarande inte tror att det kommer härifrån. Vem mer har då Flashbacks databas/anv.uppgifter? Varje dag kör AB nya avslöjanden med personer som skrivit här.
Skulle allt detta vara fejkat?

Fejkat är det kanske inte, men det kan ju vara så att de har lagt ner en jävla massa arbete på att samköra olika datamängder de har och manuellt granskat användare för att hitta identiteten på ett gäng.
Jag säger inte att det är så, men det är en möjlighet som inte motsägs av den informationen som finns tillgänglig.
2015-02-10, 21:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
De låter som ett rimligt tillvägagångssätt. Givet en potentiell epostadress så kan man kolla om den är reggad på FB. Det är svårt att stoppa den typen av kontroll.

Är det så? Om man begär återställning av sitt lösenord dyker nicket upp i klartext? Det är ju inte helt nödvändigt att mejlet ska innehålla nicket i klartext. De som har postat på FB borde ju komma ihåg sitt eget nick eller kan leta upp det om man minns vad man postat för något. De som bara har nick för pm eller läsa inlägg tycker jag gott kan få skapa ett nytt nick om de glömt bort det.

Hur det än gått till så kan man ju täppa till detta säkerhetshål en gång för alla genom att ta bort kravet på registreringsemail. Se min tidigare tråd om detta:

Förslag: ta bort kravet på email

http://www.flashback.org/t2442307
2015-02-10, 21:58
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm

Som jag redan påstått vad jag tror var läkaren redan i en internutredning av läkarkåren själva. Jag tror andra läkare såg vad han gjorde på FB, startade en utredning och plusslade snabbt fram honom. Denna information läckte sedan ut till media.

För övrigt att ge sig på vanliga medborgare såg vi baktände för Aschberg och media redan första gången. Det blev ingen storm mot dessa individer utan de fick snarare sympatier. Skulle AFA ge sig på dessa personer när dem redan är utsatta skulle det baktända för dem ännu mera och fler folk skulle upptäcka medias stasibeteende.
2015-02-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fejkat är det kanske inte, men det kan ju vara så att de har lagt ner en jävla massa arbete på att samköra olika datamängder de har och manuellt granskat användare för att hitta identiteten på ett gäng.
Jag säger inte att det är så, men det är en möjlighet som inte motsägs av den informationen som finns tillgänglig.
Då kan jag här och nu motsäga det. En utav användarna som jag testat, en vän, reggade sig 2004 och har 6 inlägg. Alla inlägg är trams som absolut inte går att spåra till en fysisk person. Likväl finns hans mailadress med i det material som cirkulerar.
2015-02-10, 22:01
Medlem
Jumalautas avatar
I kusintråden görs en koppling till förvaringen av diverse servrar där Bahnhof är den gemensamma nämnaren.

(FB) Aftonbladet "avslöjar hatarna på Flashback"

(FB) Aftonbladet "avslöjar hatarna på Flashback"

En händelse som ser ut som en tanke om uppgifterna nu stämmer.
2015-02-10, 22:03
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Som jag redan påstått vad jag tror var läkaren redan i en internutredning av läkarkåren själva. Jag tror andra läkare såg vad han gjorde på FB, startade en utredning och plusslade snabbt fram honom. Denna information läckte sedan ut till media.

För övrigt att ge sig på vanliga medborgare såg vi baktände för Aschberg och media redan första gången. Det blev ingen storm mot dessa individer utan de fick snarare sympatier. Skulle AFA ge sig på dessa personer när dem redan är utsatta skulle det baktända för dem ännu mera och fler folk skulle upptäcka medias stasibeteende.

Har du nåt som styrker din misstankar om internutredning eller att han på annat sätt skulle ha misstänkliggjorts på sin arbetsplats redan innan aftonbladet började nysta?

Citat:
Ursprungligen postat av Ehre
Då kan jag här och nu motsäga det. En utav användarna som jag testat, en vän, reggade sig 2004 och har 6 inlägg. Alla inlägg är trams som absolut inte går att spåra till en fysisk person. Likväl finns hans mailadress med i det material som cirkulerar.

Och han har aldrig använt den mailadressen till något annat?
2015-02-10, 22:09
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Har du nåt som styrker din misstankar om internutredning eller att han på annat sätt skulle ha misstänkliggjorts på sin arbetsplats redan innan aftonbladet började nysta?

Det är teori jag har varför han blev avslöjad utan några bevis. Han är knappast det enda läkaren här och han var på gränsen när det gäller patientinformationen. Därför var det mer angeläget att få fram honom med uppbackning från läkarkåren än några negerhatare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in