2015-02-10, 16:39
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejfgeve
Min email som jag använde för att regga mitt första konto finns med + mitt personnummer, nu har jag ju inte skrivit en massa rasistskit, men ändå, den emailen som jag använde var en telia adress och den har jag bara använt till bank,tradera, och messenger, så nog är det väl uppenbart att de i alla fall har fått tillgång till Fb registrerade email-adresser. Hur skulle de annars kunna koppla samman användare på FB, konstigaste är ju att min gamla konto skulle blivit hackat i år!

Det är ju en högt sannolik kandidat. Betydligt mer sannolik än FB. Personnummer har du förhoppningsvis inte angett på FB. Så du har två uppgifter från helt andra sidor och eftersom de sammankopplas på en lista som sägs komma från FB så får du panik.

Hur skulle FB sammankoppla en email med ditt personnummer? Det är inte mer troligt att Tradera ligger bakom på något sätt?

Ebay hade väl en betydande läcka för inte så länge sen, man kan efter det sammköra svenska adresser med just om det finns ett reggat konto på FB.

Så vad jag frågar dig är helt enkelt. Har de på något sätt sammankopplat mailen eller personnumret till ett användarnamn på FB på något sätt?
2015-02-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är inte den intressantaste frågan. Det intressanta är hur man fått tag på identiteter med personnummer som man kan koppla till respektive epostadress. Det är definitivt ingen information som Flashback har.

Vem blir först med att granska granskarna och varifrån de får sina uppgifter?
Att koppla en mailadress till ett personnummer behöver inte vara några som helst problem om man har resurserna vilket de har i och med Piscatus. I alla fall inte om man använt samma adress för att kommunicera med t.ex. sin kommun där det där diarieförs med namn och adress, sedan är det bara att börja köra mot andra källor inom olika myndigheter för att till slut landa i ett personnummer. Så det här ser jag inte som ett stort problem. Mycket inom myndigheter sammankopplas med varandra, så det behöver inte heller vara vid samma tillfälle, det kan till och med räcka att man t.ex. skickat namn och fysisk adress i ett mail till en myndighet för att det ska räcka att kunna ta fram personnummer. Tacka vår utomordentliga offentlighetsprincip för det.
2015-02-10, 16:41
Medlem
Provokatörs avatar
Kan det vara så att dom kommit över familjelivs databas och samkört den med andra hack? Jag har för mig att man på familjeliv var tvungen att uppge sitt personnummer, iaf för några år sedan, någon som kommer ihåg?

/Provokatör
2015-02-10, 16:45
Medlem
IIIDraculs avatar
Undrar om dom som skrivit skit om vissa som gillar att åka motorcykel är lite rädda nu.
2015-02-10, 16:55
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc158214952
Att koppla en mailadress till ett personnummer behöver inte vara några som helst problem om man har resurserna vilket de har i och med Piscatus. I alla fall inte om man använt samma adress för att kommunicera med t.ex. sin kommun där det där diarieförs med namn och adress

Men det kan inte vara den vägen de gått, min epostadress som finns med har jag aldrig använt nånsin i kontakt med en myndighet, ändå är den med i databasdumpen

Jag har en namn.efternamn-adress jag använder i kontakt med myndigheter, webshoppar osv

Epostadressen i databasen, en adress typ "tokstollen@gmail" har aldrig använts i sammanhang där jag använder mitt namn. De kan alltså inte fått det via piscatus-fiske
Senast redigerad av swimp78 2015-02-10 kl. 16:58.
2015-02-10, 16:56
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc158214952
Att koppla en mailadress till ett personnummer behöver inte vara några som helst problem om man har resurserna vilket de har i och med Piscatus. I alla fall inte om man använt samma adress för att kommunicera med t.ex. sin kommun där det där diarieförs med namn och adress, sedan är det bara att börja köra mot andra källor inom olika myndigheter för att till slut landa i ett personnummer. Så det här ser jag inte som ett stort problem. Mycket inom myndigheter sammankopplas med varandra, så det behöver inte heller vara vid samma tillfälle, det kan till och med räcka att man t.ex. skickat namn och fysisk adress i ett mail till en myndighet för att det ska räcka att kunna ta fram personnummer. Tacka vår utomordentliga offentlighetsprincip för det.
Hur det görs känner jag ju till men det vore ju smakfullt om dessa metoder granskas i media. Det ser ju jag som betydligt allvarligare än att en läkare uttrycker anekdotiska funderingar anonymt.
2015-02-10, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Men det kan inte vara den vägen de gått, min epostadress som finns med har jag aldrig använt nånsin i kontakt med en myndighet, ändå är den med i databasdumpen

Jag har en namn.efternamn-adress jag använder i kontakt med myndigheter, webshoppar osv

Epostadressen i databasen, en adress typ "tokstollen@gmail" har aldrig använts i sammanhang där jag använder mitt namn. De kan alltså inte fått det via piscatus-fiske
Jag har en adress av typ "tokstollen@gmail" som jag använt i kontakt med myndigheter och för att regga flashback som finns i databasen. För att dom ska ha kunnat koppla mej till flashback måste dom antingen hackat min mail (hade ej klient med nedladdade brev på den tiden) eller fått information från flashback. Min mail har varit raderad i flera år innan den här tråden starta
2015-02-10, 17:04
Medlem
infidels avatar
Hur de kan ha gått tillväga har diskuterats tidigare. Jag kan snabbt dra det förmodade tillvägagångssättet från minnet, de som ser fel är välkomna att korrigera mig. Chloe och kompani spekulerade i hackforumet om hur RG gjort.

Det har (förmodligen) gått till så här: du har haft ett uselt lösen till din mail och din mail har blivit hackad av någon tredjepart eller RG själva. Dessa andra hack har sedan RG kommit över på ett eller annat vis, hack brukar resultera i stora databasdumpar som sedan läggs upp som en slags trofeer av stolta hackare. Jag har själv drabbats indirekt av sådana här hack eftersom vänner som haft hotmailkonton fått dem hackade och jag börjat få engelskspråkig spam från dem.

Tidigare så när man gjorde en lösenordsåterställning* på FB så skrev man in mailadressen och fick ett meddelande om att "du har nu fått ett mail skickat till dig". RG har helt enkelt begärt lösenordsåterställning på flashback, sett att de fått en träff genom FBs svarsmeddelande, de loggar sedan in på din mail där det har kommit ett brev där det står

"Hejsan flashbackrunkaren1488

Du har begärt en återställning av ditt lösenord på Flashback Forum för att du har glömt bort ditt lösenord. Om du inte har begärt det kan du ignorera detta. det kommer att bli ogiltigt och bli oanvändbart inom 24 timmar"

Det här har de isåfall kört tidigt på morgonen när du legat och sovit ruset av dig så du har aldrig sett att det trillat in ett sådant här mail. Sedan har de med hjälp av autoscriptad inloggning mjölkat alla de mailkonton de hackat på FB-information och raderat återställningsbrevet. Behöver jag säga att de förstås dammsugit alla mailkonton de kommit över på alla sparade och skickade mail oavsett vad det handlar om?

Då har de din mailadress och ditt FB-nick. Sedan måste de koppla ihop detta med din RL-identitet. Det kan man göra genom att kolla om du t.ex har registrerat ett konto med dina personuppgifter med samma mailadress någon annanstans. Fejsbokk är förstås det första man kommer att tänka på. Även MSN duger eftersom man brukar bli ombedd att skriva in för och efternamn och födelsedatum när man använder IM tjänster. Du kan också ha avslöjat dig i något av dina sparade eller skickade mail.

Sedan verkar de som sagt ha haft tillgång till andra användardatabaser med personuppgifter från andra håll, exempelvis familjelivs användardatabas. Du kan också ha använt din mailadress när du kommunicerat med någon myndighet i ett ärende där din identitet avslöjas (t.ex om du frågat kommunen om bygglov).

Men det kan behövas ganska mycket för att slutligen identifiera någon. Även om de vet vad du heter och var du bor så kan det vara för lite. Hur många Pelle Svanslösson finns det i din kommun? Heter du Vanligt Namn och bor i Stockholm, så är de rätt så vilse. Bor du i en liten håla så är det lättare, det kanske bara är ett par personer som kan vara möjliga kandidater. Kvaliten på RGs spaningsdata lär med andra ord vara ganska skiftande.

(*) Numera får man inte ett bekräftelsemeddelande på att ett brev skickats till den mailadress man angivit. Det är inte mycket till förbättring om attackeraren har tillgång till målmailkontot, eftersom han förstås loggar in direkt efter att han beställt återställning. Får han ingen träff, syns inget, får han träff och det trillar in ett mail så tar han förstås bort det efter att ha läst det. Eftersom inget händer om man inte klickar på länken i återställningsmailet får användaren ingen varning om att han är under attack.
Senast redigerad av infidel 2015-02-10 kl. 17:08.
2015-02-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Som jag förstår så finns det ingen. Men om du använt samma mail, användarnamn eller annat som kan sökas på andra siter så kan man sammankoppla uppgifterna. Som jag ser det så har de sökt på flera siter och fått träff på vissa.
Nu har de valt att gå ut med avslöjanden om personer som ger rubriker.

Vad de inte tänkt på är att Joakim Andersson, den otippade miljöpartisten, har blivit måltavla för vilken radikal muslim som helst nu.
Snyggt jobbat, aftonhoran.
Kommer man att sammankoppla fler personer med flashback-kontot. Ser inga kändisar i listan.
2015-02-10, 17:06
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Kan det vara så att dom kommit över familjelivs databas och samkört den med andra hack? Jag har för mig att man på familjeliv var tvungen att uppge sitt personnummer, iaf för några år sedan, någon som kommer ihåg?

/Provokatör

På tidigare populära Lunarstorm fick man också ange personnummer.
2015-02-10, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Hur det görs känner jag ju till men det vore ju smakfullt om dessa metoder granskas i media. Det ser ju jag som betydligt allvarligare än att en läkare uttrycker anekdotiska funderingar anonymt.
Det är ju dessutom även så här det kan gå till när identiteter kapas, så det vore verkligen nyttigt om det togs upp i media som du säger.
2015-02-10, 17:12
Bannlyst
Om dom nu är så grundliga som infidel skriver kan dom ju ha reggat min gamla mailadress efter att den tagits bort och fått lösenord den vägen. Men fatta vilken tid det måste ta att göra det med 40 000 konton. Har dom ens folk och tid till det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in