2015-02-10, 13:52
Bannlyst
Det är spännande med alla snyftrunkare i tråden. Vad tror ni att yttrandefrihet är? Att kunna säga vad som helst när som helst utan något som helst ansvar? Att ingen någonsin ska kunna koppla det jag säger till mig som person? Att när jag får mothugg, alltid ha utvägen att kunna springa och gömma mig bakom mammas kjolar. Ni drar jämförelser med Charlie Hedbo... tillåt mig hånle. Det fanns ingen som agerade under falsk flagg där. Inte alls som de exempel som vi läst om på AB, som plockat enkla pk-poäng irl och gjort en karriär på det, medan man antagit en drivande rasistroll på fb. Patetiskt, fegt och dubbelmoralistiskt... och extremt befriande att se dessa avslöjade och avklädda.
Citera
2015-02-10, 13:52
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Micro 113

Du läser ju inte ens det han skriver förmodligen för att det sätter fingret på problemet nåt som du inte bryr dig om att behandla orsakerna till folks skriverier här på FB utan ska *behandla* symptomen och sparka på folk som desperat avreagerar sig på FB.

försök förstå varför man skriver så istället för att avfärda det som nåt ååå han är rasist och hatisk osv.

Varför är man det ?

Moloknas inlägg sätter fingret på det många av oss som raljerat genom åren känner.

Ett utanförskap och framförallt en brist på debatt som är saklig och belyser båda sidors oro och problem utan det är ett enögt monster som ska lära folk vad man får säga.
Senast redigerad av Rostiga.Sheriffbrickan 2015-02-10 kl. 13:55.
Citera
2015-02-10, 13:53
Medlem
Anti-Misess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Det räcker om jag går till mig själv. Den främsta anledningen till varför jag är så "elak" i mitt kommenterande och skrivande, är faktiskt kommen just ur frustration över hur framför allt massmedierna och kulturskribenterna "agendasätter", driver, styr och kontrollerar debatten och med vilka illa underbyggda argument man gör det. Rena härskartekniker är legio såsom raderande av sakliga argument underbyggda av fakta och med källor. Folk som har avvikande åsikter blockeras, raderas, refuseras och ip-bannas och trots att allt fler övergått till att försvåra anonyma kommentarer genom att koppla inloggningar till facebook och andra sociala medier, så har detta ingen avhållande effekt annat än att språket kanske hyfsas lite. Men raderandet fortsätter, för man vill inte släppa på monopolet och släppa upp debatten! Ivar Arpi, Marcus Birro, Tino Sanandaji, Dilsa Demirbag, Mauricio Rojas, Merit Wager... Det finns fler som försöker, men där allt avfärdas som rasism och fiskande i grumliga vatten!
Så är det i 99 av 100 fall. "Rasistiska kommentarer" är nästintill uteslutande maskerat hat mot det korrupta och hycklande etablissemanget, eller en sorts hånflinande kommentar ivägslungad mot godtrogna PK-lipsillar. Det kommer "antirasisterna" med deras gigantiska egon aldrig att förstå – att "rasismen" och "hatet" riktas mot dem själva.

Man har ett hårdare och mer aggressivt språkbruk på internet, helt enkelt. Fullt naturligt och, ärligt talat, roligare. PK-idioterna förstår sig vare sig på humor och hånflinande sarkasm, det är hela saken. De är ett humorlöst folk.
Citera
2015-02-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Just därför uttryckte sig läkaren anonymt på internet och inte i sin läkarroll på något sjukhus. Även om han inte skulle ha uttryckt sig alls så skulle ju åsikterna finnas där under. Din utopi är beundransvärd, men du kommer inte uppnå ett samhälle där alla är lika goda, kärleksfulla och har lika öppna hjärtan som du.

Jag tror inte på någon utopi, självklart kommer det alltid finnas folk som inte är lämpade för sina jobb som aldrig blir avslöjade men jag ser det ändå som något bra varje gång någon blir avslöjad.
Citera
2015-02-10, 13:54
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Här ser vi dubbelmoralen och hyckleriet. Du hatar rasism. Men när regeringsmedlemmar hatar vita män och folk skriver att svenska kvinnor är horor. Då jublar du. Då blir du inte det minsta upprörd, du tycker inte det är rasism

Åsa Romson hatar inte vita män. Du förlöjligar dig själv om du inte ens försöker sätta dig in i vad hon ville förmedla. Det är dock en helt annan fråga utanför ämnet och den diskussionen har en egen tråd.
Citera
2015-02-10, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Kan det vara för att han har ett fett jobb som avlönas av skattepengar?
Du menar att det handlar om gammal hederlig avundsjuka och en möjlighet att sätta åt de som tjänar bättre?
Citera
2015-02-10, 13:55
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det beror på att USA inte har någon erfarenhet av etno-nationalism. Här i Europa är vi extremt rasmedvetna, till skillnad från USA. Vi har än idag krig på etniska grunder, se Ukraina-Ryssland kriget.

Med en HMF-paragraf hade inte Hitler kunnat få med sig tyska folket lika lätt i sitt hat mot judarna. Intressant nu också hur svensk media försöker demonisera Putin/ryssarna bara för att få med svenskarna i det kommande kriget. För att få ditt eget folk att offra sina liv för din politiska gärning måste du avhumanisera och demonisera din politiska motståndare eftersom folket vill egentligen inte kriga.

Jag skulle säga att USA har varit det mest rasmedvetna landet i väst, tidigare ivarjefall.

Men det du säger kan stämma, det är din åsikt. Det jag skrev gjorde jag för att så många i tråden skriver att USA skulle ha hård "hets" lagstiftning, vilket de inte har, för de har ingen sådan lagstiftning överhuvudtaget.

Yttrandefriheten och dess lagstiftning i USA är nog den största kulturella skillnaden mellan USA och Europa. Enligt mig då.

Men som sagt, mina första inlägg var till för att bemöta felaktiga påståenden. Inte om deras lagstiftning är bra eller dålig.
Citera
2015-02-10, 13:56
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Åsa Romson hatar inte vita män. Du förlöjligar dig själv om du inte ens försöker sätta dig in i vad hon ville förmedla. Det är dock en helt annan fråga utanför ämnet och den diskussionen har en egen tråd.

Haha okej så när Åsa Romson tillsammans med övriga anhanget sprider hat om vita män "då är det ett budskap som vi inte förstår som hon vill förmedla" men när folk på FB skriver samma åsikter om folk från andra länder då är det rasism?

Logik 0 där

"freedom of speech includes right to offend people"

Brad Thor
Citera
2015-02-10, 13:57
Avslutad
När man helt har lagt ned granskningen av makten så återstår att granska folket. Har de rätt åsikter?
Citera
2015-02-10, 14:00
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reellfantasi
sant så sant. även om aftonbladet tar de värsta så betyder det inte att ni arbetslösa rasister går fria. Alla på listan kommer hängas ut, är den ambition en vänstergrupp jag känner har.

Verkar vara en dyster framtid för oliktänkande. Har ni planerat saltgruvor eller arbetsläger?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Hot mot enskilda är olagligt i USA, ja.

Men att hata folkgruppen judar är inte olagligt, fatta. Att förneka förintelsen är inte olagligt. Att klä sig som nazist och haila är inte olagligt.

Du kan hata vilken folkgrupp som helst. Inget du har länkat har motbevisats något jag har skrivit.

Om du blir provocrerad av det jag skriver, det är inte min åsikt att hata olika folkgrupper.

Jag bara säger att det är helt lagligt och tillåtet. Det du länkar till stämmer självfallet, men går inte att applicera på allmänna åsikter. Ingen, ingen åsikt är olaglig att uttrycka i USA.

Även hot mot enskilda utanför USA är olagligt i USA om det genomförs inom ett territorium där USA har jurisdiktion och skall bekämpas av FBI.

Den enda folkgruppen som rätteligen kan kalla sig judar är ättlingar av Juda som levde si så där 1000 år före Kristus och om du har en förteckning över dessa är jag mer än intresserad.

De som praktiserar religionen judaism kan vara ryssar, palestinier, tyskar, kineser, australiensare eller egentligen vilket folkslag som helst och om de är bekräftade ättlingar till Juda naturligtvis samtidigt judar. Skulle inte skada med lite kunskap i historia för din del.

Benjamin Netanyahu är som exempel enligt en artikel på DN inte jude.

http://www.dn.se/debatt/svenska-kyrkan-talar-med-kluven-tunga-om-judar/

Citat:
I en föreläsning från 2010, under konferensen Christ at the checkpoint i Betlehem, går Mitri Raheb ännu längre och menar att palestinier som han har en dna-gemenskap med de bibliska förfäderna, något judarna/israelerna inte har:

”Jag är säker på att om vi gjorde ett dna-test på David, som var från Betlehem, och Jesus, född i Betlehem, och Mitri, född tvärs över gatan från den plats Jesus föddes, så är jag säker på att dna skulle visa att det finns ett spår. Medan om du tar kung David, Jesus och Netanyahu så skulle du inte få något, eftersom Netanyahu kommer från en östeuropeisk stam som konverterade till judendomen på medeltiden.”

Nej jag blir aldrig provocerad av något som skrivs på Flashback.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är väl så yttrandefriheten fungerar. Folk kan ju knappast äga något extra skydd för att deras åsikter är udda/förkastliga etc...

Som jag ser det har vi inte yttrandefrihet här. I USA har de yttrandefrihet. Det du skriver om hårdare lagar i USA är angående diskriminering och inte angående sådant som skrivs i inlägg här. Sedan finns det ju en sorts "konsensus" i USA också, men Sverige är betydligt mer likriktat

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det är väl tvärtom -- Aftonbladet lyfter fram och låter andra ifrågasätta/bedöma etc ...

Nja...Aftonbladet fördömer Flashback och låtsas som att det inte indirekt är p.g.a. dem själva och andra traditionella medier som Flashback dels alls existerar dels har en debatt med ibland helt groteskt hätsk stämning. De traditionella medierna har så att säga först lagt locket på och undrar sedan varför det till slut kokar över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in