2015-02-09, 22:16
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske Ali
Jag fattar inte att människor orkar diskutera om gud finns år 2015. Om ateisternas argument anses barnsliga är oväsentligt. Gudsgrubblerier är meningslöst, stjäl ens tid som man kan utnyttja till nyttigt arbete. Gud finns inte! Han är lika påhittad som tomtar och troll, stålmannen och pippi. Kan vi sluta diskutera gud nu!

Det roliga är ju att det var en troende som började. Utan ateister har teisterna inga att slåss mot och därmed är deras syfte fullbordat.
Citera
2015-02-10, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det var det jävligaste. Har vi observerat andra universum? Nyheter för mig!

läs på om multiverse teorin.
Citera
2015-02-10, 07:30
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vilket är just en teori baserad på hypotetiska modeller av ett oändligt cosmos.

Det finns inga observationer som stöder den teorin men ni muhammedaner är så lättlurade
Citera
2015-02-10, 08:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Jag känner till teorin. Frågan var ju däremot om ett universum kan vara på annat vis och ha andra konstanter än vårat. Den frågan besvaras inte tills vi observerat ett annat universum.
Senast redigerad av Sepiritz 2015-02-10 kl. 08:47.
Citera
2015-02-10, 09:06
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Jag känner till teorin. Frågan var ju däremot om ett universum kan vara på annat vis och ha andra konstanter än vårat. Den frågan besvaras inte tills vi observerat ett annat universum.

Att anta att alla andra förmodade universum har samma fysiska lagar som vårat låter extremt trångsynt. Vi har ju bara i vårt eget några fenomen som anses extrema, t.ex. diamantregn på Neptunus.
Citera
2015-02-10, 10:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Att anta att alla andra förmodade universum har samma fysiska lagar som vårat låter extremt trångsynt. Vi har ju bara i vårt eget några fenomen som anses extrema, t.ex. diamantregn på Neptunus.

Först och främst vet vi inte alls om det finns andra universum. För det andra vet vi inte om de viktiga konstanterna (avstånd mellan atomer, gravitation, tid, osv) agerar likadant om andra universum finns. Vi vet inte heller om bara en konstant kan vara ändrad utan att det drar med alla andra och ÄNDÅ producerar ett fungerande universum. Diamantregn på Neptunus har inget med den sortens basala ändringar att göra.

Som sagt, vi vet inte om det KAN vara annorlunda, tills vi känner till mer.
För den delen finns det inget som säger att våra konstanter är perfekta på något vis, speciellt med tanke på hur stor del av universum och bara vår egen planet som dödar oss omgående. 99...% av universum skulle kväva, frysa, krossa, atomisera, stråla och på oändligt fler andra sätt förinta oss. Det är alltså när allt är som det ska.
Citera
2015-02-10, 10:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Som är en hypotes. Desutom är det roligt när en pådyvlare av "absoluter" plötslig blir relativist.
Citera
2015-02-10, 11:53
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Först och främst vet vi inte alls om det finns andra universum. För det andra vet vi inte om de viktiga konstanterna (avstånd mellan atomer, gravitation, tid, osv) agerar likadant om andra universum finns. Vi vet inte heller om bara en konstant kan vara ändrad utan att det drar med alla andra och ÄNDÅ producerar ett fungerande universum. Diamantregn på Neptunus har inget med den sortens basala ändringar att göra.

Som sagt, vi vet inte om det KAN vara annorlunda, tills vi känner till mer.
För den delen finns det inget som säger att våra konstanter är perfekta på något vis, speciellt med tanke på hur stor del av universum och bara vår egen planet som dödar oss omgående. 99...% av universum skulle kväva, frysa, krossa, atomisera, stråla och på oändligt fler andra sätt förinta oss. Det är alltså när allt är som det ska.

Vad bra att du bekräftar det jag menar. Påstod aldrig att våra konstanter var perfekta, varför skulle de ens vara det? Och vad är perfekt i det här sammanhanget? Det man däremot kan säga om vårat universum är att det är relativt gynnsamt för liv, bevisligen.
Citera
2015-02-10, 12:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad bra att du bekräftar det jag menar. Påstod aldrig att våra konstanter var perfekta, varför skulle de ens vara det? Och vad är perfekt i det här sammanhanget? Det man däremot kan säga om vårat universum är att det är relativt gynnsamt för liv, bevisligen.

Relativt? Relativt till vad?
Citera
2015-02-10, 13:03
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Relativt? Relativt till vad?
Ja sist jag kollade så var inte övriga planeter speciellt beboeliga jämfört med jorden. Men du kanske är av annan åsikt?
Citera
2015-02-10, 14:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja sist jag kollade så var inte övriga planeter speciellt beboeliga jämfört med jorden. Men du kanske är av annan åsikt?

Du skrev att vårat universum är relativt gynnsamt för liv, bevisligen. Vad har det med övriga planeter att göra? Övriga planeter var? Är vårt solsystem representativt för något mer?
Citera
2015-02-10, 21:17
Medlem
densomtyckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ta du nu din egen bevisbörda istället för att jonglera med bevisbörda-konceptet.

Vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in