2015-02-08, 00:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densomtycker
Vad menar du med falsk analogi?

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=false+analogy

Citat:
Varför inte jämföra den avancerade människokroppen med en dator?

P.g.a. av det i teologisk kosmogoni-sammanhang är en falsk analogi.

Citat:
Jag kommer med klara och tydliga argument om varför jag tror på Gud, precis som många andra här kommer med argument för och emot.

Inte argument, men argumentationsFEL.

Citat:
I sådana fall är väl allting här postulat eftersom vi inte kan bevisa något åt vare sig det ena eller det andra hållet.

Speak for yourself. Det är inte jag som relaterar till det ofalsifierbara med hjälp av argumentationsfel.

Citat:
Ingen kan bevisa Guds existens (förutom Gud själv, vilket han förhoppningsvis gör tids nog).
Ingen kan heller bevisa att Gud inte finns.

Och vad tror du mina referenser till ofalsifierbarhet indikerar?

Citat:
]Och jag vill be dig om en lite sjystare ton och att inte klanka ner på folk på det sätt som jag upplever att du gör.

Sålänge du upprepar slitna floskler från missionsmanualen kommer du att få kritik.
Citera
2015-02-08, 01:11
Medlem
Citat:
Nej, jag tror att Gud är Evig. D.v.s. Gud står utanför tid och rum, utanför materien osv.
Att du konstaterar att du tror det gör det inte mer troligt. Det är som sagt precis lika lätt att säga att universum är evig. Man kommer inte runt problemet med evighet bara för att man säger att något är evigt. Förstår du inte det?

Citat:
Jag tror att alla dessa reaktioner, processer osv. som du nämner måste ha satts igång av något.
Ja, jag med för det är så svårt att föreställa sig något annat. Men det är troligare att någon annan reaktion/process gjorde det. Varför skulle detta något vara någon slags varelse? Oavsett så kommer vi fortfarande inte runt den logiska problematiken med hur det första blev först när det inte fanns någonting innan.

Citat:
Hur menar du att livet uppstod? Att helt plötsligt, poff, så började nån partikel leva istället för att vara död? För jorden var ju bara vulkaner och jox, bara död materia. Hur uppstod då liv?
Det är en helt annan fråga än hur något kan skapas först som var det vi pratade om. Jag kan givetvis inte svara i detalj på hur liv uppstod, och varför skulle jag behöva det? Ingen vet ju exakt. Endera kom väl liv i någon form hit med någon meteor från någon annan värld och lyckades överleva eller återskapas här, eller så skapades livet här först och sen var det rätt förutsättningar för att det skulle kunna klara sig här. Efter det, evolution. Magi från Gud är verkligen inte en trolig förklaring.

Citat:
Och hur/varför börjar ett hjärta slå på ett foster?
Pga genetik, evolution och livet cykel? Det är väl inte ett mysterium direkt.

Citat:
Jag tänker citera en imam jag pratade med en gång.

"Säg att du går in i en elektronikaffär och ska köpa en ny dator. Du kollar runt på olika modeller och varianter. Du fastnar för en speciell dator, men det står inget märke på den. Så du frågar en expedit: 'Du, vem har tillverkat den här datorn?'
Skulle du då tro på expediten om vederbörande svarade: 'Nä, den har ingen speciell tillverkare. Det var lite partiklar som flög omkring, sedan råkade de stöta ihop med varandra och bildade sladdar och några andra partiklar bildade en hårddisk och så vips så var det en dator.'
Nej, jag tror inte du skulle tro på den expediten.
Saken är den, är inte universum, ekosystemet, människokroppen och alla varelsers kroppar och allt annat här på jorden minst lika avancerat som en dator?"

Ingenting skapar sig själv på det sättet. Jag finner det helt omöjligt att tro att allt är en sådan slump som ni ateister tror.
Oerhört ointressant vad denne fåntratt tänker. Det var nog faktiskt ett av de absolut sämsta och mest barnsliga resonemangen jag någonsin hört. Att du ens kom ihåg det 3-åringsresonemanget är ju häpnadsväckande. Vi vet att människor bygger ihop datorer, vilket de kan göra pga att vetenskapliga framsteg har gett oss medlen att kunna göra detta. Det mesta som sker här i universum är processer och reaktioner som sker utan någon levande varelses påverkan. Det kan du väl hålla med om?

Det är bara vi människor som definierar saker och ting och betraktar saker som klara, skapade, färdiga, trasiga osv eftersom vi har specifika önskemål på hur saker och ting ska vara och fungera. Hur datorer byggs är överhuvudtaget inte relevant för evolution på något sätt.

Citat:
Det är inte för inte som så många tidigare ateistiska forskare har blivit Gudstroende ju mer de arbetat och forskat.
Jag är inte troende på det påståendet heller. Vem har gjort den undersökningen och kommit fram till att det är "så många"? Det låter inte speciellt troligt.
Senast redigerad av Macbajs 2015-02-08 kl. 01:13.
Citera
2015-02-08, 01:37
Medlem
Kemiske Alis avatar
Jag fattar inte att människor orkar diskutera om gud finns år 2015. Om ateisternas argument anses barnsliga är oväsentligt. Gudsgrubblerier är meningslöst, stjäl ens tid som man kan utnyttja till nyttigt arbete. Gud finns inte! Han är lika påhittad som tomtar och troll, stålmannen och pippi. Kan vi sluta diskutera gud nu!
Citera
2015-02-08, 01:38
Medlem
Citat:
Vad menar du med falsk analogi? Varför inte jämföra den avancerade människokroppen med en dator? Jag tycker det är en utmärkt liknelse. Kan du inte svara på frågan istället?

Jag kommer med klara och tydliga argument om varför jag tror på Gud, precis som många andra här kommer med argument för och emot.

I sådana fall är väl allting här postulat eftersom vi inte kan bevisa något åt vare sig det ena eller det andra hållet.

Ingen kan bevisa Guds existens (förutom Gud själv, vilket han förhoppningsvis gör tids nog).
Ingen kan heller bevisa att Gud inte finns.

Så är läget, helt enkelt.

Nu är jag för övrigt färdig här för inatt. Och jag vill be dig om en lite sjystare ton och att inte klanka ner på folk på det sätt som jag upplever att du gör.
Godnatt och allt gott
Du har rätt i att det inte går att motbevisa att en gud existerar. Däremot går det att motbevisa vissa saker som gud i bibeln påstås ha gjort. Så det finns några motbevis angående den kristna gudens påstådda gärningar. Det kan förstås existera en gud ändå .....
Citera
2015-02-08, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske Ali
Jag fattar inte att människor orkar diskutera om gud finns år 2015. Om ateisternas argument anses barnsliga är oväsentligt. Gudsgrubblerier är meningslöst, stjäl ens tid som man kan utnyttja till nyttigt arbete. Gud finns inte! Han är lika påhittad som tomtar och troll, stålmannen och pippi. Kan vi sluta diskutera gud nu!
Så länge det finns folk som tror på någon slags gud så kommer det att diskuteras. Särskilt när folk vill att "vi andra" ska följa den gudens regler och lagar.
Citera
2015-02-08, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske Ali
Tänk vad trevligt det vore om ISIS och liknande idioter runt om i världen skulle tänka likadant.
Citera
2015-02-09, 10:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja, naturlagar kan vara annorlunda på andra universum. Kan leta upp källan för det, det var nån vetenskaplig artikel.

Det var det jävligaste. Har vi observerat andra universum? Nyheter för mig!
Citera
2015-02-09, 10:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, naturlagar kan vara annorlunda på andra universum. Kan leta upp källan för det, det var nån vetenskaplig artikel.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det var det jävligaste. Har vi observerat andra universum? Nyheter för mig!

Grelin1999 verkar ju leva i ett koranbubbla-universum, där verkligheten är annorlunda.

(Jag får tillägga att detta skall betraktas som subjektivitet utan allmänt värde, men det förklarar ju Grelin1999s besynnerliga relation till den kosmiska verklighet vi andra levar i).
Citera
2015-02-09, 11:03
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Det är ju du som förolämpar mig hela tiden...

Dåliga idéer ska förolämpas.

Citat:
Allt jag sagt är en åsikt jag har... en känsla... som inte ens kan motbevisas, men som bemöts med detta oförsonliga hån och förakt...

Se ovan.

Citat:
av en "ateismens riddare"... som nu visar sin sanna kostym...? Är du en "sann ateist" och representerar sann ateism?

Definiera en sann ateist tack! Sen så är din fråga extremt korkad eftersom jag redan upplyst dig om att jag inte är en ateist. Är du kapabel att ta in ny information eller är det bara sagor från forntiden som fastnar?

Citat:
Till skillnad från den fredlige teisten, som ser kärlek och mening omkring sig. Ej vill skada någon.

Strawman. Höjer sig själv till skyarna och ser ner på andra som inte är lika korkade som du.
Citera
2015-02-09, 11:08
Medlem
Citat:
Är du en "sann ateist" och representerar sann ateism?
Vad menar du med sann ateism? Anser du att det finns falsk ateism också, eller vadå?
Citera
2015-02-09, 20:04
Medlem
densomtyckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du har rätt i att det inte går att motbevisa att en gud existerar. Däremot går det att motbevisa vissa saker som gud i bibeln påstås ha gjort. Så det finns några motbevis angående den kristna gudens påstådda gärningar. Det kan förstås existera en gud ändå .....

Bibeln är en samling böcker skriven av människor under många årtusenden. De som skriver har, utifrån sin tid och sin uppfattning, delgivit andra sina upplevelser. Det är viktigt att tänka på att de många skrifterna är skrivna av människor och utifrån deras uppfattning, även om vi Kristna ofta menar att alla böcker i Bibeln finns där av en anledning och har något viktigt att säga oss.

Sedan finns det några få som är bokstavstroende också, dem kan jag inte tala för.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på i sammanhanget, "motbevisa saker som Gud påstås ha gjort". Vad menar du går att motbevisa?
Inte de grundläggande sakerna i.a.f., som att Han är Skaparen, att Han blivit människa, att Han uppstått osv.

För mig är tron på en Gud egentligen utanför religionen och den är 100%-igt logisk på alla sätt. Sedan har jag personligen funnit Sanningen i den Kristna tron och genom det en personlig relation med min Skapare.
Citera
2015-02-09, 21:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bibeln är en samling böcker skriven av människor under många årtusenden. De som skriver har, utifrån sin tid och sin uppfattning, delgivit andra sina upplevelser. Det är viktigt att tänka på att de många skrifterna är skrivna av människor och utifrån deras uppfattning, även om vi Kristna ofta menar att alla böcker i Bibeln finns där av en anledning och har något viktigt att säga oss.

Sedan finns det några få som är bokstavstroende också, dem kan jag inte tala för.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på i sammanhanget, "motbevisa saker som Gud påstås ha gjort". Vad menar du går att motbevisa?
Inte de grundläggande sakerna i.a.f., som att Han är Skaparen, att Han blivit människa, att Han uppstått osv.

För mig är tron på en Gud egentligen utanför religionen och den är 100%-igt logisk på alla sätt. Sedan har jag personligen funnit Sanningen i den Kristna tron och genom det en personlig relation med min Skapare.

Ta du nu din egen bevisbörda istället för att jonglera med bevisbörda-konceptet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in