2015-02-06, 08:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Stephen Hawking.
"Eftersom det finns en sådan lag som tyngdlagen kan universum skapa sig självt ur intet - och gör det också. Skapelse av sig självt är orsaken till att något finns istället för att inget finns, till att universum finns, till att vi finns. Man behöver inte åberopa Gud och be honom tända luntan för att sätta igång universum."

Om tyngdlagen finns, så är det ju inte ett "intet".
Dessutom är hans definition av intet här ganska bred då det inte finns ett ställe eller tillstånd i universum vi känner till som verkligen är tomt. Allt kokar av kvantfluktuationer och annat mysigt. Antagligen känner du till det här och är bara oärlig.
Vetenskapen känner inte till något tillstånd eller tidpunkt då absolut ingenting fanns, den förespråkar det inte heller.
Citera
2015-02-06, 11:15
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Stephen Hawking.
"Eftersom det finns en sådan lag som tyngdlagen kan universum skapa sig självt ur intet - och gör det också. Skapelse av sig självt är orsaken till att något finns istället för att inget finns, till att universum finns, till att vi finns. Man behöver inte åberopa Gud och be honom tända luntan för att sätta igång universum."
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Dessutom är hans definition av intet här ganska bred då det inte finns ett ställe eller tillstånd i universum vi känner till som verkligen är tomt. Allt kokar av kvantfluktuationer och annat mysigt. Antagligen känner du till det här och är bara oärlig.
Vetenskapen känner inte till något tillstånd eller tidpunkt då absolut ingenting fanns, den förespråkar det inte heller.

Jag säger inte ens att S Hawkinklag har rätt, jag citerade bara vad han sagt nyligen. Jag tror alltså att begreppet "intet" måste klargöras i vissa sammanhang tydligt, för att inte utgångspunkten i diskussioner ska vara oklar.

Vi känner idag inte till ett ställe eller tillstånd i universum som verkligen är helt tomt, skriver du. Den intressanta följdfrågan blir då: har det någonsin funnits absolut tomhet - alltså innan universum eller multiversum fanns?
Citera
2015-02-06, 11:16
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, ta upp väderkvanskriget (mot positivistisk materialism) med relevante personer.

Mmm, det är upp till dem att svara. Varenda djävel är välkommen!
Citera
2015-02-06, 11:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag säger inte ens att S Hawkinklag har rätt, jag citerade bara vad han sagt nyligen. Jag tror alltså att begreppet "intet" måste klargöras i vissa sammanhang tydligt, för att inte utgångspunkten i diskussioner ska vara oklar.

Vi känner idag inte till ett ställe eller tillstånd i universum som verkligen är helt tomt, skriver du. Den intressanta följdfrågan blir då: har det någonsin funnits absolut tomhet - alltså innan universum eller multiversum fanns?

Det vet vi inte och kan inte veta, så vitt jag förstått det.
Det är ju det som är grejen. Vetenskap kan bara hantera saker var man har fakta att utgå ifrån.
Citera
2015-02-06, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror alltså att begreppet "intet" måste klargöras i vissa sammanhang tydligt, för att inte utgångspunkten i diskussioner ska vara oklar.

Varför tog det då dig så lång tid att svara på frågan?
Citera
2015-02-06, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hur tror du att du alls kunnat leva om nu just inte vi anpassat oss till det liv jorden erbjuder?

Hade Gud skapat oss hade inte evolutionen behövts.
Genetiska sjukdomar ter sig mest som ett kasst konstruktionsfel.
Och jo, vetenskapen kan förhindra död, men inte riktigt på människor än.
Vi kan skapa liv idag, man har skapat helt nya bakterier.
Kommer inte dröja mer än max 100 år innan vi kan skriva ut DNA likt vi gör i 3D printers idag och vi kommer att kunna i princip skapa det vi vill.

Så din tro på Gud beror mest på alltså att du inte är uppdaterad med var den nyaste tekniken befinner sig. Du borde med andra ord ompröva vad din tro grundar sig på imho.

Att skapa helt nya bakterier och att skapa en levande organism med hjärna och dunkande hjärta eller väl endå två helt olika saker? Jag respekterar att du inte tror på Gud, men det du gör nu är att du dumförklarar mig för mina anledningar till att tro på Gud. Så låt mig berätta för dig lite snabbt, Gud har inte skapat en perfekt värld, där du inte behöver arbeta och där din röv torkar sig själv och luktar rosor efter du har skitit. Gud skapade människan och allt liv på jorden, men enligt dina resonemanger är "De enda förklaringen till att Gud skulle finnas är att jag aldrig skulle få sjukdomar och leva ett riskfritt liv". Den dagen människan lyckas skapa levande ting, djur, människa till och med insekt, är den dagen jag kan säga att jag är ateist.
Citera
2015-02-06, 12:18
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför tog det då dig så lång tid att svara på frågan?

?

Vår vän Sepiritz skrev frågan 08.46 när jag sov, men jag satte inte igång internet och såg frågan förrän efter 11.
Citera
2015-02-06, 12:22
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrpipanan
Den dagen människan lyckas skapa levande ting, djur, människa till och med insekt, är den dagen jag kan säga att jag är ateist.

Den dagen kommer. Synd att du överger din tro bara för det.
Själen lyckas man inte producera. Så det blir bara robotar av det.
Citera
2015-02-06, 12:25
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Det vet vi inte och kan inte veta, så vitt jag förstått det.
Det är ju det som är grejen. Vetenskap kan bara hantera saker var man har fakta att utgå ifrån.

Intressant. Så därmed är alltså all kritik mot Gudstro helt obefogad!
Skönt att vi klargjort den saken äntligen. Konstigt att det ska ha behövts
tusentals inlägg av olika användare på ett forum för att komma fram till det.

Då överger jag er härmed.

Citera
2015-02-06, 12:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Intressant. Så därmed är alltså all kritik mot Gudstro helt obefogad!
Skönt att vi klargjort den saken äntligen. Konstigt att det ska ha behövts
tusentals inlägg av olika användare på ett forum för att komma fram till det.

Då överger jag er härmed.

Min kritik mot Gudstro är att den tron är obefogad. Vad är obefogat med den kritiken och vad har det med ett "intet"-tillstånd att göra? Jag har aldrig sett ett tillstånd av absolut ingenting och har därför ingen anledning att tro att ett sådant heller någonsin funnits.
Citera
2015-02-06, 13:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrpipanan
Att skapa helt nya bakterier och att skapa en levande organism med hjärna och dunkande hjärta eller väl endå två helt olika saker? Jag respekterar att du inte tror på Gud, men det du gör nu är att du dumförklarar mig för mina anledningar till att tro på Gud. Så låt mig berätta för dig lite snabbt, Gud har inte skapat en perfekt värld, där du inte behöver arbeta och där din röv torkar sig själv och luktar rosor efter du har skitit. Gud skapade människan och allt liv på jorden, men enligt dina resonemanger är "De enda förklaringen till att Gud skulle finnas är att jag aldrig skulle få sjukdomar och leva ett riskfritt liv". Den dagen människan lyckas skapa levande ting, djur, människa till och med insekt, är den dagen jag kan säga att jag är ateist.
Det ligger väldigt nära att man dumförklarar teister som ateist, ibland skulle man inte i stundens hetta ens tveka på att låta Anticimex få ta hand om er alla som den mänskliga ohyra ni ibland uppträder som. Man kan se på ISIS framfart, som bl.a eldar upp krigsfångar och videofilmar det med, eller USAs president Bush d.ä som fick order av Gud att invadera Irak.

Du kan ju sätta dig ner med en familj som nyss förlorat sitt barn i cancer och förklara varför det barnet var tvungen att dö. Eller varför människor måste se sina barn dö i svält. Det får du gärna göra, de kommer troligen mest slå ner dig och hoppa på ditt huvud om du försöker dig på det. Jag är likgiltig inför hur du rättfärdigar det hela. Jag kan bara konstatera att Gud kunnat skapa en värld utan lidande men valde att inte göra det. Det får han förklara varför.

Sedan är det inte så stor skillnad i att skapa en bakterie eller en insekt.
50-100 år och troligen kan forskarna skapa vilka mindre konstgjorda varelser de vill max 100 år till på det och de kan göra stora skräcködlor som T-rex till djurparkerna. Handlar ju bara om att lokalisera generna i organismerna. Sedan kan du ju börja bygga en ny "leksak" med de nya byggklossarna bäst de vill.
Citera
2015-02-06, 13:42
Medlem
Citat:

Jag tycker åtminstone att det är fantatiskt att allt det vi har på jorden, har kunnat uppstå helt "slumpen" enbart genom "random" naturlagar. Att jag kan sitta här och diskutera med er, helt genom "slumpen" som gjorde det möjligt för dessa naturlagar att finnas, för Big Bang, för universums expansion, för vår solsystem att bildas, att vår planet kunde inneha LIV, livet som skapades (eller fördes hit) för 4 miljarder år sedan, att det kunde reproducera sig genom extremt komplicerade metoder som tog flera hundra miljoner år till organismer, att dessa kunde utveckla sig till djur och växter för 200 milj år sedan, till dinosaurier, till däggdjur för 70 miljoner år sedan, som levde i grupper för 5 milj år sedan, skapade intelligens, vi kan kalla det känslor till varandra, utvecklade verktyg för 500 000 år sedan, byggde saker, skapade byar för 50 000 år sedan, utbildning, religioner, teknologi, och generation efter generation, så att JUST VI kan sitta här och diskutera.... Och allt detta "helt slumpmässigt".

Fantastisk sak den där "slumpen". Nästan så man skulle börja dyrka den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in