Citat:
Ursprungligen postat av
mckenzy
Nja håller inte med om det. Tror det är tillfälligheter att mordet skedde just där, knappast planerat. Ingen kunde i förväg att paret Palme skulle gå dit efter bion, om det nu inte var ett möte, men det har jag svårt o tro. Detta råder det delade meningar om men jag kan aldrig få det till en "bra" mordplats, kolla bara hur mycket vittnen som såg händelsen tex, nej det var inte så välplanerat, därmed inte sagt att det var en ensam galning.
Den springande punkten och orsaken till mordplatsen är att paret Palme bestämde sig för att GÅ hem. Efter att de diskuterat ett efterspel med the hemma hos Mårten och hans flickvän. Olof var enligt deras vittnesmål pigg på det. Vilket motbevisar mötesteorin. Om man nu inte ljög...
Vissa påstår att valet av promenadväg är ologisk i förhållande till Gamla Stan. Dessutom korsade man Sveavägen. Svårbedömt för mig som aldrig bott i Stockholm. Vad tycker ni ev. Stockholmare i tråden. Var den ologisk.
Enligt Morelius vittnesmål så var mördaren på plats så tidigt så det var omöjligt att han kunnat följa efter paret. Han var snarare på plats i god tid efter att paret visat VILKEN väg de skulle ta.
Det som är viktigt att inse är att hade man följt med sin son hem eller tagit Taxi eller tunnelbana från den station man anlände till hade aldrig mordet skett HÄR.
Rensar man för foliehattsteorier och mötesscenario så finns det inte mycket kvar.
Jag ser en liten grupp med max 4 personer som tar tillfället i flykten. Där 2 presumtiva mördare täcker var sin sida av Sveavägen söderut efter att riktningen på promenaden blev klar. Där både mördare och plats blev ett resultat av en slump. Även fast jag tycker att man ska hata slumpen. Enligt mig finns det ingen annan rimlig förklaring.
Men det finns frågor.
Var fanns mördaren innan han gick i ställning och varför har ingen iakttagit honom.
Varför bestämde sig paret för att gå hem och just denna vägen. En lönehelg med 14 fyllskallar på dussinet. Där vi vet att Palme via SÄPO var välinformerad om hotbilder och att Lisbet inte gillade att visa sig offentligt bland nyfikna. Där hennes brist på iakttagelser kan förklaras med att hon rörde sig i en upplevelsekorridor för att stänga ute allmänhetens blickar och intresse.
Enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att man kände sig säkra eftersom Olof visste att det pågick verksamhet här som garanterade säkerhet. Via Holmer kanske eller partiets säkerhetstjänst.... Var det kanske detta faktum som fick paret att välja en ologisk väg hem. Eller gillade man enbart att promenera. Jag vet inte. Men man måste ändå ställa sig frågan.
Tyvärr vill inte så många diskutera denna centrala del i förloppet som lett till Skandias och Engströms eventuella roll. Var han en sovande cell som väcktes när det visade sig att offret var på väg till hans näste och orsaken till Jeppssons promenad. Mellanmjölkens land svar på Bond. My name is James Engström och James Jeppsson. Jag tror inte ett dugg på det.
Och de rätta frågorna till Lisbet ställdes aldrig mig veterligen.