Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-22, 15:02
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det verkar vara fel Wedin. Jarrings författarvän föddes 1915.

http://libris.kb.se/bib/1922401
Aha..ok. Tack för påpekandet.
Citera
2015-01-22, 17:02
Medlem
bartrams avatar
[quote=mvagrippa|51974911]Nivåmatris är inte alls dum, men du behöver ha med medgivare. Dom som låter både MOP och PU rulla på som det gör och inte agerar, då de borde ha förmågan att göra det.

Jag brukar kalla dom riksväktarna. Kommer inte ifrån känslan att MOP skedde när det gjorde hade samband med att den främste av dessa, Tage Erlanders, frånfälle försommaren 1986.[/QUOTE]

Erlander dog midsommaren 1985. Beträffande nivåmatrisen är frågan hur man nånsin skall kunna styrka kopplingarna mellan de olika nivåerna; Säkert vattentäta skott-många mellanhänder.
Citera
2015-01-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Personen som gav Holmer makt var Palme. Olof som satte honom som chef för SÄPO.

Samma Holmer som tillsammans med Ebbe räddade honom politiskt vid ett flertal tillfällen. Samma Holmer som sagt att Palme uppskattade honom och att han uppskattade Palme. Tro fan.

Du måste se det över tid. Holmer gjorde sig ganska snabbt omöjlig som Säpochef och hamnade på sidospåret som länspolismästare. Även där var hans insatser tvivelaktiga och medförde klagomål. T ex Näss flyttades också men då snett uppåt till samma tjänst i Uppsala sedan han fallit i onåd. Ebbe var helt utanför den maktsfär han tillhört och i privat tjänst.

Ja Palme hade haft förtroende för dem men de hade inte levt upp till förtroendet. Dock hade de sina kontakter kvar inom partiet och kan mycket väl ha utnyttjat dem för att verka mot Palme.
Citera
2015-01-22, 17:20
Medlem
mvagrippas avatar
[quote=bartram|51981431]
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nivåmatris är inte alls dum, men du behöver ha med medgivare. Dom som låter både MOP och PU rulla på som det gör och inte agerar, då de borde ha förmågan att göra det.

Jag brukar kalla dom riksväktarna. Kommer inte ifrån känslan att MOP skedde när det gjorde hade samband med att den främste av dessa, Tage Erlanders, frånfälle försommaren 1986.[/QUOTE]

Erlander dog midsommaren 1985. Beträffande nivåmatrisen är frågan hur man nånsin skall kunna styrka kopplingarna mellan de olika nivåerna; Säkert vattentäta skott-många mellanhänder.

stämmer med 1985, tror de flesta uppfattade detta, pekmobiler är jag inte alltid vän med.

Kopplingarna styrks med ett långsiktigt , idogt , letande efter fakta, ju små guldkorn som dyker upp. Sedan gäller det att verkligen lyssna om någon inblandad släpper på tunghäftan.
Citera
2015-01-22, 17:25
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Enligt Karl N Alvar Nilsson så uppger bröderna Poutiainen att Ebbe Carlsson och Bertil Wedin ska ha sammanträffat. Jag har inte Labyrinten tillgänglig men någon kan väll kontrollera vad som står där?

OK, då är det i någon av dom böckerna jag har läst det. Eller snarare båda. Jag har ju båda böckerna och har läst dom (nästan. Jag hoppade över en del ointressant mög i Labyrinten, som är en bra bok annars).
Citera
2015-01-22, 17:32
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
OK, då är det i någon av dom böckerna jag har läst det. Eller snarare båda. Jag har ju båda böckerna och har läst dom (nästan. Jag hoppade över en del ointressant mög i Labyrinten, som är en bra bok annars).

"enligt Svenska Dagbladet (den 9 juni 1988 s6) hade EC under sina Londonresor sammanträffat med BW-----" Poutinanen s 732
Citera
2015-01-22, 17:38
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Just de som jag tänkte att det skulle dryftas med analys av komplexiteten och inbördes förhållanden och hur det kan ha påverkat agerandet i olika situationer.

Frågan är varför Thunborg annonserade sin avgång före valet. Blev han eg petad pga meningsskiljaktigheter osv eller spelade han i ett mellanläge med mixade lokjaliteter?

Jag kan för lite om Thunborg för att ha någon teori om det men tydligen var han införstådd med endast en mandatperiod. Intressant att han blev placerad i Moskva - de ville väl ha någon pålitlig tjomme där efter allt strul.

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

När det gäller MOP dock så är det nog lite som en lök:
- Anstiftare (i den gruppen är alla väl införstådda med verksamheten och motivet)
- Planerare (i den här gruppen vet inte alla allt)
- Operatörer ( i den här gruppen vet inte heller alla allt)

Samma person kan ingå i flera grupper. Det är lätt att gå vilse. Ta en sådan snubbe som CGÖ. Han och Grundborg kan ha getts möjligheter via televerket radio att avlyssna OPs telefon. Men behöver ju inte ha vetat varför. Likadant med mordvapnet (som jag tror kom från CGÖ). Han behöver inte ha vetat vad det skulle användas till, men skulle ju knappast klaga när han upptäckte det. Tvärtom. Nu finns det inga bevis alls på att CGÖ var inblandad i MOP, bara lite indicier. Men jag tog han som ett exempel då han ofta figurerar som misstänkt.

Dom mest intressanta delarna är fortfarande i dunkel. Kontakter mellan B. Wedin och Klöverknekt, fanns det och hur? Ebbe C? Vem stog bakom Hans Holmér, egentligen? Kontakter mellan förmögna svenskar (även utomlands) och blåbrun höger i Sverige? Och deras kontakter med säkerhetstjänsterna. En jäkla soppa. Men en hel del har ändå kommit fram. Mycket intressant.

Jag är helt inne på ditt synsätt.

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Kopplingarna styrks med ett långsiktigt , idogt , letande efter fakta, ju små guldkorn som dyker upp. Sedan gäller det att verkligen lyssna om någon inblandad släpper på tunghäftan.

Jag tror man bör se det så också - annars är det ju lika bra att ge upp direkt. Någon slags analysmodell som man kan revidera efterhand är ju bättre än ingen alls. Annars blir ju allting en enda stor röra (vilket mycket iofs redan är
Senast redigerad av riskybizzy 2015-01-22 kl. 17:53.
Citera
2015-01-22, 17:49
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
1) .

1) Källa på att Sverige exporterade vapenuran till Indien?
Inte för att det skulle förvåna mig det minsta.

Har ingen källa annat än Lingärdes dokument och allmänna teorier ifrån annat håll.

2) En liten fråga om varför mordet behöver en så omfattande organisation, när det bara behövs en man, ett vapen? Även om många vill se OP städas undan, så varför behöver det vara en sådan omfattande organisation med finansiering m.m.?

Jag förstår hur du tänker men det ligger ju i sakens natur om det är en konspiration att anstiftarna inte vill kunna kopplas till mördaren och därav också är väldigt mån om att han inte grips etc. det blir. Om den motivbild stämmer som skisseras i scenariot så är det ju många berörda som har ett gemensamt intresse. Detta med att aktivera kuppförsvaret är ju genialiskt enligt mig. Man legitimerar ju sitt agerade både moraliskt och juridiskt samtidigt som man gör det i princip omöjligt för mordutredningen och granskningar av den att komma sanningen nära med hänvisning till rikets säkerhet och extraordinära omständigheter.

3) En mäktig uppdragsgivare med finansiella muskler, en legoknekt som köpte uppgifter och hjälp med övervakning. Behövs mer? Eller någon legoknekt som var uttråkad och dessutom trött på mörkröda OP?

Se ovan

Jag tror inte på stora och komplicerade konspirationer.
Se på JFK, RFK, Malcolm X, Martin Luther King, Reinhard Heydrich, Lincoln, Franz Ferdinand, Indira Ghandi, Anwar Sadat, Anna Lindh.

Inga stora konspirationer

I motsats till dig så anser jag att flera av de exempel som du räknar upp innefattade stora konspirationer
Citera
2015-01-22, 17:49
Medlem
bartrams avatar
Riskybizzy: Felcitering. Det var Mvagrippa och inte jag som skrev om Guldkornen-som ett svar på mitt inlägg.
Citera
2015-01-22, 17:52
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Riskybizzy: Felcitering. Det var Mvagrippa och inte jag som skrev om Guldkornen-som ett svar på mitt inlägg.

Ok, ser det nu. Ser om jag hinner ändra.
Citera
2015-01-22, 17:59
Medlem
mvagrippas avatar
Det berättas mellan varven hur poppis Olof Palme var utomlands. Men även här var bilden minst sagt delad . Den här artikeln av Gwynne Dyer kritiserar palme stenhårt för dubbelmoral i nedrustningen av kärnvapen, med tanke på det då nya avslöjandet i ny teknik av det svenska kärnvapenprogrammet.

Artikeln publicerades i Ottawa Citizen och kan trots sin fränhet inte betecknas som palmehat. Kommentaren "OP den mest skenhelige politikern på jorden sedan Pontius Pilatus" sved säkerligen både hos Olof Palme och hans anhängare.

http://news.google.com/newspapers?nid=2194&dat=19850513&id=Izc0AAAAIBAJ&s jid=gfUIAAAAIBAJ&pg=4784,1685915

http://news.google.com/newspapers?nid=1310&dat=19850427&id=-6xVAAAAIBAJ&sjid=mOEDAAAAIBAJ&pg=3351,6656368

http://news.google.com/newspapers?nid=1916&dat=19850510&id=7xJJAAAAIBAJ&s jid=ugUNAAAAIBAJ&pg=2024,1614933
Senast redigerad av mvagrippa 2015-01-22 kl. 18:12.
Citera
2015-01-22, 18:43
Medlem
Ja snart får ni reda på vem och vilka som utförde mordet på Palme.
Håll korpgluggarna öppna. Boboslacke han kommer nog inte skriva på länge när han får reda på att Sydafrika låg bakom. he he he
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in