Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Kan köpa att ta fel på rockfärg. Jag har inte litteraturen tillgänglig nu - var ska mannen i beige ha stått och åt vilket håll gick han ifrån mordplatsen sen?

Chevamannen säger att han ser en ljusklädd person skynda söderut förbi mordplatsen sekunderna efter mordet. Jag skulle tro att det är Lisbeths man i beige.
Citera
2015-02-24, 14:24
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Angående SE.

I kriminalhistorien är det mycket sällsynt att en skyldig person beter sig på det här sättet efter ett mord. Att själv ta kontakt med utredningen och jobba sig in som HH sade. En elefant..... Dessutom ta kontakt med pressen och villigt låta sig fotograferas. Med början redan på lördagsmorgonen genom att ringa till sin arbetsplats och fråga efter sin ut tid på fredagskvällen eftersom tidningarna jagade honom. Vilket de inte alls gjorde. De visste inte om hans existens vid denna tidpunkt.

Jag har svårt att se syftet. Servera en historia som bevisligen inte stämmer. Ingen har i princip sett honom på platsen. Om han nu ändå skulle ljuga varför då inte på ett smart sätt. Så nära sanningen som möjligt. Inte diametralt. Dessutom återvänder han till Skandia 23,40 uppskakad och dricker kaffe. För att sedan åka hem. Eller vart...

Frågan är om han blivit mer eller mindre misstänkt om han inte sagt ett knyst. Eller uppträtt på ett liknande sett som övriga vittnen.

För mig är det troligare att han var en person som fångade sin chans i flykten. Att bli uppmärksammad, omtalad och uppvisad i media. Vilket jag tror var hans akilleshäl. Därför uppträder han överdrivet efteråt. Vill framstå som mer viktig i händelserna än det fanns täckning för.

Jag tror du tänker för många steg 'framåt'. Vänd på steken istället och använd dig av följande premisser för att ställa följande frågor.

1. Vi vet att SE befann sig i direkt anslutning till mordplatsen, och vi vet att han befann sig i Skandiahuset c. 20 min efter mordet. 2) Det placerar SE åtminstone i någorlunda anslutning till mordplatsen under dessa 20 minuter. 3) Inga vittnen (inte heller poliser eller polisförhör från platsen) kan knyta SE till mordplatsen, trots att vi vet att han var där (i området). 4) Den sammanslagna vittnesskildringen av mördaren beskriver en man som korresponderar väl med SE's utseende och klädsel.

Fråga 1: Vart befann sig SE under dessa c. 20 min om inte i direkt anslutning till mordplatsen?

Fråga 2: Varför pekar den samstämmiga vittnesskildringen på en man som stämmer (mer eller mindre) till punkt och pricka på SE? (Det här är ju väl styrkt av SE självt.)

Fråga 3: Du menar att vi ska hitta den enklaste lösningen på problemet. Är inte den enklaste förklaringen, givet premisserna ovan, vilka är de direkt och mest relevanta, i direkt anslutning till mordet och mordplatsen, att det faktiskt var SE som sköt Palme? Måste vi blanda in ytterligare en man (hittills okänd skytt)?

PS. Om jag ska spekulera lite så håller jag helt med boboslacke att det inte alls är underligt om SE planterar sitt vittnesmål som ett slags alibi. SE vet ju själv att det finns dokumenterat att han stämplade ut från Skandiahuset en minut före mordet.

Hur skulle det se ut om den uppgiften kom fram i utredningen och det visade sig att SE dels inte hade givit sig till känna som vittne (vilket han rimligtvis måste ha varit med tanke på plats och tidpunkt) och dels stämmer in till punkt och pricka på flera av varandra oberoende vittnesskildringar av gärningsmannen?

PPS. Och nu är det konspiration på hög nivå: SE's båda föräldrar var finska. Talade SE finska?
Senast redigerad av LifLi 2015-02-24 kl. 14:29.
Citera
2015-02-24, 14:40
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Jag tror du tänker för många steg 'framåt'. Vänd på steken istället och använd dig av följande premisser för att ställa följande frågor.

1. Vi vet att SE befann sig i direkt anslutning till mordplatsen, och vi vet att han befann sig i Skandiahuset c. 20 min efter mordet. 2) Det placerar SE åtminstone i någorlunda anslutning till mordplatsen under dessa 20 minuter. 3) Inga vittnen (inte heller poliser eller polisförhör från platsen) kan knyta SE till mordplatsen, trots att vi vet att han var där (i området). 4) Den sammanslagna vittnesskildringen av mördaren beskriver en man som korresponderar väl med SE's utseende och klädsel.

Fråga 1: Vart befann sig SE under dessa c. 20 min om inte i direkt anslutning till mordplatsen?

Fråga 2: Varför pekar den samstämmiga vittnesskildringen på en man som stämmer (mer eller mindre) till punkt och pricka på SE? (Det här är ju väl styrkt av SE självt.)

Fråga 3: Du menar att vi ska hitta den enklaste lösningen på problemet. Är inte den enklaste förklaringen, givet premisserna ovan, vilka är de direkt och mest relevanta, i direkt anslutning till mordet och mordplatsen, att det faktiskt var SE som sköt Palme? Måste vi blanda in ytterligare en man (hittills okänd skytt)?

PS. Om jag ska spekulera lite så håller jag helt med boboslacke att det inte alls är underligt om SE planterar sitt vittnesmål som ett slags alibi. SE vet ju själv att det finns dokumenterat att han stämplade ut från Skandiahuset en minut före mordet.

Hur skulle det se ut om den uppgiften kom fram i utredningen och det visade sig att SE dels inte hade givit sig till känna som vittne (vilket han rimligtvis måste ha varit med tanke på plats och tidpunkt) och dels stämmer in till punkt och pricka på flera av varandra oberoende vittnesskildringar av gärningsmannen?

PPS. Och nu är det konspiration på hög nivå: SE's båda föräldrar var finska. Talade SE finska?

Visst fanns han i periferin. På något sätt. Som han senare utnyttjade på sitt sätt. Som ingen kunde missa.

Jag har många gånger tittat på pressens foton av honom. Att beskriva honom som vältränad, iskall och med bred ryggtavla är inte en beskrivning av honom.

Han planterade inte ut sitt vittnesmål. Han skrek ut det.

Jag är ledsen. För mig är det inte mördaren.

Den vi letar efter är av en annan kaliber.
Citera
2015-02-24, 14:57
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Visst fanns han i periferin. På något sätt. Som han senare utnyttjade på sitt sätt. Som ingen kunde missa.

Jag har många gånger tittat på pressens foton av honom. Att beskriva honom som vältränad, iskall och med bred ryggtavla är inte en beskrivning av honom.

Han planterade inte ut sitt vittnesmål. Han skrek ut det.

Jag är ledsen. För mig är det inte mördaren.

Den vi letar efter är av en annan kaliber.

Nu är det du som gör det svårt för dig Har du föresten fler foton (eller tom videoklipp) från hans medverkan i pressen? Själv har jag bara sett det svartvita fotot där han i keps och stålbågade glasögon ser mäkta butter ut!

Ang. vittnesmålen kring GM's fysiska vigör verkar du ha fått det lite om bakfoten (första fyra vittnesmålen nedan, copy-pasted från Portnoy's websida, http://fbportnoy.webs.com/defrstafrhren.htm):

1. LP menar i sitt första vittnesförhör att "Mannen som sprang in på Tunnelgatan uppfattade fru Palme som varande i 40-årsåldern, ca 180 cm lång och med "kompakt" kropp med kort hals."

2. Delsborn menar att "Mannen som avlossat skottet var ca 180-85 cm lång. Åldern har Delsborn ingen uppfattning om, det enda som Delsborn tyckte sig lägga märke till var att han inte sprang med en yngre mans vighet utan förde sig något långsamt i steget."

3. Holmgren säger att "Den misstänkte var en man i ca 30-40 års åldern. Hudfärgen okänd. Längden är okänd eftersom Ann-Charlott inte har någonting att jämföra med. Offret hade ramlat ihop och damen i fråga hade hukat sig ner. Mannens längd kan vara s.k. medellängd. Mediär [?] kroppsbyggnad. Inga egenheter observerade i kroppsbyggnaden."

4. Ljungqvist säger att "Han beskriver gärningsmannen som ca 40 år gammal, ca 180 cm lång, inte som han yttrycker det pluffsigt tjock men dock kraftigt hellre än smal."

Sedan förekommer också vittnesmål om att mannen sprang 'smidigt' osv., men att måla ut honom som någon slags atlet är ju att ta i.

Och att GM var iskall tror jag inte heller stämmer - han bommade ett av två skott på ~1m håll och vände sig om antagligen ett flertal ggr under sin flykt.
Senast redigerad av LifLi 2015-02-24 kl. 15:04.
Citera
2015-02-24, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det vore välkommet om du diskuterade sakförhållanden inte kommer med ironiska insinuanta kommentarer som lägger överdrivan betydelser i andras munnar utan bäring på resonemangen vilket är ett billigt demagogiskt grepp då man inte har något svar på tidigare argument.

Uppenbart är det så att vi vet att det i de kretsar där VG och SE hade kontakter (VG hade till och med slaggat hos Von Birchan) som före mordet rapporterat om anslag till mord i dessa kretsar. Det finns alltså inget långsökt i att i detalj genomlysa detta och det är uppriktigt sagt en skandal att PU inte granskat eller upptäckt att det finns gemensamma punkter för minst tre personer kring mordplatsen och kanske fler efter 30 år!

Det gör att man kan ifrågasätta vad Dag och hans kollegor sysslar med!?

När det gäller LJ är det lika märkligt hur man viftar bort det märkliga beteendet från hans sida utan att gå till botten med det.

För övrigt är det väl så att syndaren ofta återvänder till brottsplatsen på olika sätt. Vissa vittnen har genom åren blivit allt mer skygga medan andra aktiverar sig och närstående på olika sätt och inte kan hålla sig borta. Det finns många exempel på detta att gärningsmän aktiverat sig från olika fall. Linda Chen.... Stora Högamordet osv.

När det gäller känslomässigt laddade saker och spektakulära brott är det inte ovanligt med sådant.

Känner till Alm och Nattvandraren med flera.

Men enligt mig passar inte SE in. För mig är han helt fel person. I synnerhet eftersom mordplatsen uppenbarligen är tillkommen av en tillfällighet. Och att han överdriver om syftet var att utesluta honom.

Om det nu var en konspiration så gick han ut för att mörda. Eller för att plantera en vittnesutsaga.

Bevisligen utifrån vetskapen om att Palme skulle hamna här.

Det är vad jag vänder mig mot. Att läsa in för mycket utifrån en slumpmässig plats.

Med en annan attentatsplats hade man försökt läsa in detsamma med ett annat persongalleri.

Enligt mig är det inte så enkelt.

Dessutom var vissa personer på den tiden villiga att synas. För att få sin tid i rampljuset. Precis som idag. Grejen är att det är inte så många som får chansen. Men vissa som får den tar chansen. Men inte alla.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-24 kl. 15:19.
Citera
2015-02-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Sedan spökar ju Björkmans iaktagelser att det var tre personer i den här chevan.

Ja de verkar ha haft ögon för varandra mitt i alla händelser.
Citera
2015-02-24, 15:15
Medlem
LifLis avatar
Citat:

Men enligt mig passar inte SE in. För mig är han helt fel person. I synnerhet eftersom mordplatsen uppenbarligen är tillkommen av en tillfällighet.

Om det nu var en konspiration så gick han ut för att mörda. Eller för att plantera en vittnesutsaga.

Bevisligen utifrån vetskapen om att Palme skulle hamna här.

Det är vad jag vänder mig mot. Att läsa in för mycket utifrån en slumpmässig plats.

Med en annan attentatsplats hade man försökt läsa in detsamma med ett annat persongalleri.

Enligt mig är det inte så enkelt.

Men innan vi faktiskt vet vem som var GM, vilket dennes syfte var, om denne ingick i en konspiration eller agerade helt spontant, om mordplatsen var planerad etc. [...] etc. så kan vi ju inte utesluta något scenario, eller hur? Det enda vi egentligen kan göra är att se till faktiska omständigheter kring mordplatsen, och där finns SE som en fet finne i r*ven, så att säga.
Citera
2015-02-24, 15:21
Medlem
Citat:

Och att GM var iskall tror jag inte heller stämmer - han bommade ett av två skott på ~1m håll och vände sig om antagligen ett flertal ggr under sin flykt.

Det som visar kyla är att fullfölja trots en ev miss under förflyttning (som kan hända den bäste) och med pressen att både nå verkan och att komma undan utan att drabbas av stora skälvan eller panik!

Inte många klarar av det. Många är de soldater och gangsters som drogat sig för att kunna uppnå det lugnet under press.
Citera
2015-02-24, 15:22
Medlem
Citat:
Men innan vi faktiskt vet vem som var GM, vilket dennes syfte var, om denne ingick i en konspiration eller agerade helt spontant, om mordplatsen var planerad etc. [...] etc. så kan vi ju inte utesluta något scenario, eller hur? Det enda vi egentligen kan göra är att se till faktiska omständigheter kring mordplatsen, och där finns SE som en fet finne i r*ven, så att säga.

Visst.

Men då kan ju inte en naturlig orsak till hans beteende heller uteslutas.

Det är det som jag misstänker är förklaringen. En mänsklig svaghet som kan iakttas ibland.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-02-24 kl. 15:26.
Citera
2015-02-24, 15:29
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Visst.

Men då kan ju inte en naturlig orsak till hans beteende heller uteslutas.

Det är det som jag misstänker är förklaringen. En mänsklig svaghet som kan iakttas ibland.

Och där håller jag helt med dig - det kanske är den mest logiska förklaringen. Men, då återstår problemet att vi måste förklara de premisser och omständigheter (i.e. göra skeendena kring mordplatsen mångt mer komplexa) som jag beskrev ovan. Eller hur?
Citera
2015-02-24, 15:33
Medlem
Citat:

Men enligt mig passar inte SE in. För mig är han helt fel person.

Uppenbarligen höll inte kompetenta poliser med om det!

För mig är han snarare lite för bra för att vara sann (dvs en ensam Palmehatare som sjuter OP av en slump men kom undan misstankarna på ett mycket märkligt sätt där det fortfarande idag är så att han är outredd och dessutom använts som vittne för att placera en oskyldigt på den svarandes bänk.

Vid det laget kunde man ju inte veta att SE, en känd Palmehatare liksom VG inte vandrat ut från Skandia av en tillfällighet och råkat får se OP och skjutit för att sedan försöka ljuga sig ur situationen alternativt agerat tillsammans med t ex VG eller någon annan så varför blev det då stopp så plötsligt i den utredningen? Tvärstopp!
Citera
2015-02-24, 15:41
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Den 29 april uppgav hon vid förhör i bostaden "ca 30 m norrut på Sveavägen, en man iklädd något beige plagg som tittade mot henne. Hon upplevde honom som spensligt byggd och förhållandevis lång. Mannen kom emot henne men gjorde, när hon "påkallade" hjälp, ett närmast avvärjande intryck"

Hrm..spensligt byggd kanske man inte heller kan skylla SE för att vara Men hon kan ju ta fel på det liksom på mycket annat hon uppger.

Den 26 januari -89 uppger hon att mannen bar en beige jacka.

Ingen av gångerna nämner hon något om vart mannen tar vägen(enligt vad som antecknas).

Låter inte som SE, nej...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in