Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Visst fanns han i periferin. På något sätt. Som han senare utnyttjade på sitt sätt. Som ingen kunde missa.
Jag har många gånger tittat på pressens foton av honom. Att beskriva honom som vältränad, iskall och med bred ryggtavla är inte en beskrivning av honom.
Han planterade inte ut sitt vittnesmål. Han skrek ut det.
Jag är ledsen. För mig är det inte mördaren.
Den vi letar efter är av en annan kaliber.
Nu är det du som gör det svårt för dig

Har du föresten fler foton (eller tom videoklipp) från hans medverkan i pressen? Själv har jag bara sett det svartvita fotot där han i keps och stålbågade glasögon ser mäkta butter ut!
Ang. vittnesmålen kring GM's fysiska vigör verkar du ha fått det lite om bakfoten (första fyra vittnesmålen nedan, copy-pasted från Portnoy's websida,
http://fbportnoy.webs.com/defrstafrhren.htm):
1. LP menar i sitt första vittnesförhör att "Mannen som sprang in på Tunnelgatan uppfattade fru Palme som varande i 40-årsåldern, ca 180 cm lång och med "kompakt" kropp med kort hals."
2. Delsborn menar att "Mannen som avlossat skottet var ca 180-85 cm lång. Åldern har Delsborn ingen uppfattning om, det enda som Delsborn tyckte sig lägga märke till var att han inte sprang med en yngre mans vighet utan förde sig något långsamt i steget."
3. Holmgren säger att "Den misstänkte var en man i ca 30-40 års åldern. Hudfärgen okänd. Längden är okänd eftersom Ann-Charlott inte har någonting att jämföra med. Offret hade ramlat ihop och damen i fråga hade hukat sig ner. Mannens längd kan vara s.k. medellängd. Mediär [?] kroppsbyggnad. Inga egenheter observerade i kroppsbyggnaden."
4. Ljungqvist säger att "Han beskriver gärningsmannen som ca 40 år gammal, ca 180 cm lång, inte som han yttrycker det pluffsigt tjock men dock kraftigt hellre än smal."
Sedan förekommer också vittnesmål om att mannen sprang 'smidigt' osv., men att måla ut honom som någon slags atlet är ju att ta i.
Och att GM var iskall tror jag inte heller stämmer - han bommade ett av två skott på ~1m håll och vände sig om antagligen ett flertal ggr under sin flykt.