2015-02-09, 11:30
  #10489
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Fotografer vägrar Expressens nya arvoden

http://unvis.it/www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3882597.ece

Citat:
Expressens nya prislista för frilansfotografer, med sänkta prisarvoden, ifrågasätts starkt. Ett 30-tal fotografer vägrar nu arbeta för de nya priserna.

Citat:
– Det är tråkigt att det har tagit den här vändningen. Jag förstår inte hur tidningen tänker. Det är konstigt att man inte tänker på vad vi levererar och lika konstigt att vi inte ska få betalt för det vi gör, säger [Stefan Söderström] till Dagens Media.

Citat:
– Det är deras fulla rätt att vara upprörda, men vi måste göra det här för att kunna satsa i framtiden[, säger Karolina Westerdahl, bildchef på Expressen].

Framtiden närmar sig. Expressens medarbetare tycks inte se lika positivt på den som ledningen.
Citera
2015-02-09, 11:59
  #10490
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Fotografer vägrar Expressens nya arvoden

http://unvis.it/www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3882597.ece







Framtiden närmar sig. Expressens medarbetare tycks inte se lika positivt på den som ledningen.
Hur många år har Expressen stoltserat med "årets fotograf"? Det är väl slut på det nu då?
Citera
2015-02-09, 12:55
  #10491
Medlem
Får alla som läser tidningarna på nätet samma nyheter eller är sidorna kodade för att generera mer kundspecifika nyheter?
Citera
2015-02-09, 13:12
  #10492
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Får alla som läser tidningarna på nätet samma nyheter eller är sidorna kodade för att generera mer kundspecifika nyheter?
Det beror på hur du gör med din webbläsare. ad-block + no-script )= neutrala nyheter.. annars vinklade efter dina preferenser.
Citera
2015-02-09, 14:09
  #10493
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Hur många år har Expressen stoltserat med "årets fotograf"? Det är väl slut på det nu då?


Kommer inom kort att vinnas av någon med en iPhone som var på rätt plats vid rätt tidpunkt, och inte en proffsfotograf med en EOS1 och objektiv i tiokilosklassen.

Referens från årets bild 2003/4 som mest handlade om att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt (Anna Lindh): http://www.expressen.se/nyheter/expressens-bilder-prisade/

Dock uppskattar jag onekligen riktigt bra bilder från det senare.

Hur det kan finnas fleråriga utbildningar inom fotografi är för mig en gåta.
Citera
2015-02-09, 15:50
  #10494
Medlem
William Hainess avatar
Fotograferna ger sig inte:

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3882891.ece
Citera
2015-02-09, 16:04
  #10495
Medlem
Nattlandets avatar
Metro International gör förlust på en halv miljard

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3882942.ece
Citera
2015-02-09, 16:40
  #10496
Medlem
Snuttepuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattlandet
Metro International gör förlust på en halv miljard

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3882942.ece


Åh herregud! Snart dags att knäcka en flaska champagne, på min ära!
Citera
2015-02-09, 17:20
  #10497
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsdoktor
Det var samma tid som smartphonen slog igenom. Den som vid det laget inte hade en smartphone emller snart skulle skaffa en ansågs vara en mupp. Jag kommer ihåg att jag själv skaffade en smartphone vid den tiden. Jag tror att om jag hade skaffat den tidigare hade den varit för otymplig med för låga batterier. Så ingenting sker av en slump. När teknologi för läsplattan inte bara används som ett sätt att övervaka sina barn istället för stationär dator, utan som ett sätt att läsa tidningen för gamla gubbar, då har det effekt. Det vände snabbt 2012. Folk övergav MSM. Den här tråden visar på att ekonomin arbetar hastigt.

Det finns ju en viss ironi här. Vem minns inte mediernas idoliserande av Steve Jobs och Apple för ett par år sedan. Nu har kanske den här Applehypen kommit av sig lite, men ett tag var det nästan extremt. Minns att Jan Helin fick frågor i stil med om Aftonbladet gjorde reklam för Apple eller nåt, på grund av att de skrev så mycket om dem och i så positiva ordalag. Sedan är det alltså samma företag som är en av de drivande krafterna bakom att driva samma tidningar mot konkurs...
Citera
2015-02-09, 20:57
  #10498
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilket väl får anses ge stöd för att Robert Conquest’s andra lag har en viss bärighet:

Speciellt i Sverige finns det ju otaliga exempel på detta: Rädda Barnen, Röda Korset, Svenska Kyrkan osv.
Betyder detta att Flashback också kommer bli vänster? Hemska tanke!
Citera
2015-02-09, 21:03
  #10499
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Betyder detta att Flashback också kommer bli vänster? Hemska tanke!

Flashback är vad vi stackars satar gör det till.

Vänster, höger eller mittemellan.
Citera
2015-02-09, 22:05
  #10500
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Fotografer vägrar Expressens nya arvoden

http://unvis.it/www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3882597.ece







Framtiden närmar sig. Expressens medarbetare tycks inte se lika positivt på den som ledningen.
Har fotograferna någonting att säga till om i det här fallet? Det är ju inte så att det finns jättemånga arbetstillfällen för en proffsfotograf. Det är nog lite mer att man får ta det man får och vara tacksam över det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in