2015-02-07, 23:27
  #10477
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonbrixen
Precis, detta är extremt utbrett på Wikipedia nu för tiden och har ökat på senaste år. Det här är väldigt lätt att kontrollera själv med egna ögon bara genom att läsa ett antal av de diskussioner som äger rum om Wikipedia-artiklarna(den flik man klickar på). Där kan man klart och tydligt se Admins och "moderatorer" som med hänsynslös auktoritet sprider sin propaganda och censurerar sina "motståndare".

Oftast bortförklaras detta på exakt samma sätt som Aftonbladet eller vilket MSM som helst. Motståndare är "rasister", sanningen är "rasistnazistisk", är inte vetenskapen kulturmarxistisk så har den helt enkelt fel etc.

Wikipedia har blivit erövrat utav PK-fanatiker och kulturmarxister, vetenskap och fakta har fått träda i bakgrunden fullständigt.

I alla frågor som är kontroversiella eller där det kan finnas minsta lilla politiska skiljelinje är den svenska delen av Wikipedia helt meningslös som källa. Svenska Wiki är genompolitiserat av extrem vänster och censur och total åsiktskontroll råder.

I den engelsktalande delen är det betydligt friskare tag och friare debatt. Engelska pratar man ju i hela världen så ankdammen är ju betydligt större och risken för kulturmarxistiskt "group think" är lägre. Tyvärr lämnar ju därigenom genomlysningen i rent svenska inrikesfrågor mycket i övrigt att önska.
Citera
2015-02-08, 05:51
  #10478
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag brukar ha den här tråden som glädjeämne när jag känner mig lite dämpad, men nu har det gått alldeles för lång tid utan rejäla slakt på gammelmedias redaktioner...
På fredag kommmer Schibstedts ekonomiska rapport över Q4/14 och helår -14.
Hoppas på mycket fin läsning med fallande upplagor, ökande skuldsättning och ett desperat upprepande av att det går bra i mobilen nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Schibsted offentliggjør Q4/2014rapporten den 13 februar 2015.

Kilde:
http://www.schibsted.com/no/ir/Bors--og-pressemeldinger/Bors--og-pressemeldinger-Arkiv/2014/Schibsted-ASA-SCH---Finansiell-kalender-2015/

(FB) Gammelmedias annalkande död
Citera
2015-02-08, 09:05
  #10479
Medlem
kallingars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
På fredag kommmer Schibstedts ekonomiska rapport över Q4/14 och helår -14.
Hoppas på mycket fin läsning med fallande upplagor, ökande skuldsättning och ett desperat upprepande av att det går bra i mobilen nu.



(FB) Gammelmedias annalkande död


Det blir intressant läsning! Vi vet ju redan att den tryckta ab upplagan fallit och utan fler prishöjningar under q4 så kommer det ju bli en smäll på intäktssidan där. Riktigt intressant att se hur de klarar intäkterna för digitalt. Bonniers tidningar har ju klarat det riktigt bra sista tiden avseende annonsintäkter.
Citera
2015-02-08, 10:59
  #10480
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
I alla frågor som är kontroversiella eller där det kan finnas minsta lilla politiska skiljelinje är den svenska delen av Wikipedia helt meningslös som källa. Svenska Wiki är genompolitiserat av extrem vänster och censur och total åsiktskontroll råder.
Vilket väl får anses ge stöd för att Robert Conquest’s andra lag har en viss bärighet:
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Conquest
Any organization not explicitly and constitutionally right-wing will
sooner or later become left-wing.
Speciellt i Sverige finns det ju otaliga exempel på detta: Rädda Barnen, Röda Korset, Svenska Kyrkan osv.
Citera
2015-02-08, 12:37
  #10481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vilket väl får anses ge stöd för att Robert Conquest’s andra lag har en viss bärighet:

Speciellt i Sverige finns det ju otaliga exempel på detta: Rädda Barnen, Röda Korset, Svenska Kyrkan osv.
Entrism är ganska vanligt hos vänstern. I stället för att starta egna vänsterorganistationer så infiltrerar man andras och ändrar deras agenda.
Citera
2015-02-08, 13:06
  #10482
Medlem
Vi människor är liksom inte myror. Vi jobbar även på vår fritid med våran hobby. Eller kanske inte vänstern gör det. Dom super ner sig när dom är unga och sedan när dom är gamla sitter dom och kollar på tv. Men vi andra, normala, har fritidsintressen. Säg om det var en demonstration mot islamisering i Sverige.

Då skulle man kunna göra en nyhetsartikel om det genom att hämta ett foto från Flickr. Höra vad organisationerna har att säga med hjälp av Newsdesk. Sedan eventuellt ta privatpersoners åsikt från Facebook.

https://www.flickr.com
http://www.mynewsdesk.com
https://facebook.com/

Jag ser ingen anledning till att en professionell fysiskt ska åka dit, ta foton och jaga fram folk. Varför skulle inte någon ha det här som fritidsintresse? Det låter roligt, roligare än att jobba med massor av stressade låtsascoola personer på en redaktion. Dom ser ju sig själva som vinnare, som de coola, de som är med i det coola gänget. (Förresten är det inte något man växer ifrån för eller senare "Been there, done that.") Men dom är ju snarare i så fall den där personen som hakar på. För dom livnär sig med indirekta bidrag i form av sänkt reklamskatt. Då är det desto härliga nu att annonsörerna sviker dom nu trots att så är fallet.
Citera
2015-02-08, 19:59
  #10483
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
På fredag kommmer Schibstedts ekonomiska rapport över Q4/14 och helår -14.
Hoppas på mycket fin läsning med fallande upplagor, ökande skuldsättning och ett desperat upprepande av att det går bra i mobilen nu.



(FB) Gammelmedias annalkande död
Men vad väntar Schipstedt på? Svd blöder som ett såll och Bonnier (DN) vill inte ha skiten!! Lägg ner!!!!!
Citera
2015-02-08, 20:15
  #10484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Entrism är ganska vanligt hos vänstern. I stället för att starta egna vänsterorganistationer så infiltrerar man andras och ändrar deras agenda.

Exakt!
Röda Korset är ett bra exempel på det. En gång i tiden var Röda Korset nämligen inte en politiskt organisation utan en organisation vars uppgift var att hjälpa skadade och sårade i krig. Uppdraget bestod då bland annat i att delta i försvarsövningar, en verksamhet man helt och hållet har lagt ner nu.
Citera
2015-02-08, 21:24
  #10485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Exakt!
Röda Korset är ett bra exempel på det. En gång i tiden var Röda Korset nämligen inte en politiskt organisation utan en organisation vars uppgift var att hjälpa skadade och sårade i krig. Uppdraget bestod då bland annat i att delta i försvarsövningar, en verksamhet man helt och hållet har lagt ner nu.

Samtidigt är det naturligt att företag och organisationer anpassar sig efter medierna då det är en förutsättning för att lyckas.

Någon nämnde att gammelmediernas makt numera är liten eftersom få läser tidningar eller ser på nyheterna på TV. Det denne person glömmer är att den mest effektiva påverkan sker via underhållning då individen har garden nere. Dessutom ofta riktade mot ungdomar som är mycket påverkbara. Prästpsykopaten Sten Frisk som huserade i såpoperan Tre Kronor på 90-talet är ett bra exempel på hur man får en hel generation negativt inställda till kristendom.

Dagens propaganda förs ut via program som Bollibompa, Melodifestivalen och inte sällan sportsändningar mm mm
Citera
2015-02-08, 22:00
  #10486
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag brukar ha den här tråden som glädjeämne när jag känner mig lite dämpad, men nu har det gått alldeles för lång tid utan rejäla slakt på gammelmedias redaktioner...
Du är inte ensam i dina tankar.
Här är hursomhelst en artikel att småmysa till, om än med ett par veckor på nacken:
Citat:
Dagens Media har tidigare berättat om den Stampen-ägda tryckerikoncernen V-tabs nedläggningar i Sverige. I mitten av december stängdes tryckeriet i Norrtelje[sic], i början av januari anläggningen i Halmstad, och under 2015 kommer även anläggningen i Örebro att läggas ner. Idag kom ytterligare ett tungt besked. Tryckeriet i Backa ska läggas ner senast i mars nästa år, något som berör cirka 130 medarbetare.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article3876440.ece

V-Tab trycker vidriga alster som bl.a. Aftonbladet, Göteborgsposten och Dagens ETC.
"Tugor" har tidigare skrivit om myglet med momsutbetalningar på 661 miljoner till V-Tab från Skatteverket, och hur detta utvecklar sig tillsammans med fackliga uppsägningsförhandlingar kan bli underhållande. Nyhetsrapporteringen på V-Tabs hemsida upphörde i november vilket väl får ses som ett gott tecken.

V-TAB, Vi tror på print.
Citera
2015-02-08, 22:22
  #10487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattlandet
En annan sak att ta i beaktande: Den här tråden känns väldigt gammal och väletablerad här på Flashback, men den startade faktiskt i augusti 2012, alltså för bara två och ett halvt år sedan. I det perspektivet har det ju hänt otroligt mycket. Många fina nedskärningar och horder av journalister som fått sparken.

Det var samma tid som smartphonen slog igenom. Den som vid det laget inte hade en smartphone emller snart skulle skaffa en ansågs vara en mupp. Jag kommer ihåg att jag själv skaffade en smartphone vid den tiden. Jag tror att om jag hade skaffat den tidigare hade den varit för otymplig med för låga batterier. Så ingenting sker av en slump. När teknologi för läsplattan inte bara används som ett sätt att övervaka sina barn istället för stationär dator, utan som ett sätt att läsa tidningen för gamla gubbar, då har det effekt. Det vände snabbt 2012. Folk övergav MSM. Den här tråden visar på att ekonomin arbetar hastigt.
__________________
Senast redigerad av Artsdoktor 2015-02-08 kl. 22:32.
Citera
2015-02-09, 04:04
  #10488
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
I alla frågor som är kontroversiella eller där det kan finnas minsta lilla politiska skiljelinje är den svenska delen av Wikipedia helt meningslös som källa. Svenska Wiki är genompolitiserat av extrem vänster och censur och total åsiktskontroll råder.

I den engelsktalande delen är det betydligt friskare tag och friare debatt. Engelska pratar man ju i hela världen så ankdammen är ju betydligt större och risken för kulturmarxistiskt "group think" är lägre. Tyvärr lämnar ju därigenom genomlysningen i rent svenska inrikesfrågor mycket i övrigt att önska.
Tror att du är lite fartblind... Jämför vad dagens elever lär sig när de läser på svenska wikipedia så är det en betydligt bredare information än vad deras föräldrar fick när de läste skolboken.

Visst är engelskspråkiga media bredare men samtidigt kan jag få intrycket av att många svenska kulturmarxister är fixerade vid engelska och knappt känner till att det finns andra språk. Både gammelmedia och svenska wikipedia är fulla av översättningar av texter som "de stora pojkarna i USA" har skrivit men som den svenske kulturmarxisten inte riktigt förstår.

Jag kan ta en artikel som är nominerad till Månadens artikel för januari som exempel, den handlar om en tavla av Marcel Duchamp: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nude_Descending_a_Staircase,_No._2

Tavlan har ett etablerat svenskt namn "Naken går ned för en trappa Nr. 2". Varför inte använda det eller konstnärens eget namn på verket (Nu descendant un escalier n° 2)? Tavlan blir väl inte coolare för att man ger den ett engelskt namn?

Här är ett annat exempel jag skrivit om tidigare, svenska journalister försöker förmedla forskningsresultat om elefantens luktsinne. Trots att de inte utgår från forskarnas egen rapport som är svårläst utan MVG i biologi utan från en ganska pedagogisk artikel i Washington Post så misslyckas de totalt: (FB) "Bästa näsan en snabel" - jämförelse mellan originaltext och svensk journalistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in