2015-04-14, 11:38
  #11089
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyrk
Tja, vad ska man säja om journalisters självbild. De fattar fortfarande inte.

.

http://www.journalisten.se/debatt/vi-ska-visst-ge-lasarna-vad-de-vill-ha

Tanken har aldrig slagit dem att det är just precis därför som det går som det går. Så gott som alla nyheter tappar i värde när de passerar svenskt mediafilter. Detta inser konsumenterna mer och mer, men inte journalisterna.
Skrivet av Aftonbladets Martin Schori, son till Pierre Schori. Den politiska rundgången är heltäckande. Dynastierna regerar.
Citera
2015-04-14, 12:32
  #11090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyrk
Tja, vad ska man säja om journalisters självbild. De fattar fortfarande inte.

.

http://www.journalisten.se/debatt/vi-ska-visst-ge-lasarna-vad-de-vill-ha

Citat:
Man ska naturligtvis inte ALLTID ge läsarna allt de vill ha. Vi måste följa de pressetiska reglerna och göra en bedömning kring allmänintresset

Tanken har aldrig slagit dem att det är just precis därför som det går som det går. Så gott som alla nyheter tappar i värde när de passerar svenskt mediafilter. Detta inser konsumenterna mer och mer, men inte journalisterna.

Den naturliga följdfrågan är då: Hur definierar hornalisten begreppet "allmänintresse"? Det verkar inte vara intresset bland allmänheten i varje fall.

Kanske är "allmänintresse" det som hornalisten vill att allmänheten ska vara intresserad av att veta, ja så måste det vara.
Citera
2015-04-14, 12:57
  #11091
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Oavsett om tidningarna vill höja priset eller inte så går det inte att komma ifrån att de förr eller senare blir tvungna att göra det, med eller utan realprisökning. Tidningarna har ju även de en inflation att ta hänsyn till. Inom kort kommer 17-18 kronor motsvara 20 kronor.
__________________
Senast redigerad av theRulerOfBethos 2015-04-14 kl. 13:30.
Citera
2015-04-14, 13:14
  #11092
Medlem
Vossevangens avatar
I Norge viser nå tall fra Statistisk Sentralbyå at nå er det flere som leser nettaviser enn papiraviser:

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/artikkel543616.ece

Observer grafiken nederst i linken.
Fra teksten:
"For første gang viser Mediebarometeret at papiravisenes nettutgaver klart går forbi papiravisene i popularitet, melder SSB.

Det har vært en nedgang i lesing av trykte aviser blant personer i alderen fra 9 til 79 år fra 2013 til 2014. I 2014 leste 49 prosent av befolkningen én eller flere trykte aviser en gjennomsnittsdag, mot 51 prosent ett år tidligere. Nedgangen er ikke statistisk signifikant, men den føyer seg inn i en utvikling som har pågått lenge.
( ... )
Andelen som bruker CD-spillere, er derimot på vei nedover.
Mens det var 93 prosent av lytterne som brukte CD-spiller i 2003, var det kun 28 prosent i 2014."
__________________
Senast redigerad av Vossevangen 2015-04-14 kl. 13:18.
Citera
2015-04-14, 19:28
  #11093
Medlem
1001PSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Länk funkar ej.

Jo

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=6140263

Publicerat måndag 13 april kl 14:28
Läsningen flyttar till mobilen – men inte pengarna

Citera
2015-04-14, 20:48
  #11094
Medlem
Aftonbladet har kommit med siffrorna för februari, 123 800 fullt betalande pappersköpare.
Citera
2015-04-14, 21:51
  #11095
Medlem
kallingars avatar
Kvällspressen tappar ca 30% av annonsintäkter i mars 2015 jämfört med 2014. Detta motsvarar ju ungefär upplagan som gissningsvis kommer vara runt 30% lägre i snitt under 2015 jämfört med förra året. http://www.resume.se/medieval/2015/04/14/jubel-for-utomhus-bolagen/

Aftonbladet hade väl en bit över miljarden i offline intäkt förra året: intressant att se hur de hanterar en intäktsminskning på över 300 miljoner för 2015.

För att spå på deras problem: upplagan av plus ökar inte och som vi tidigare konstaterat så kannibaliserar mobiltrafiken på desktoptrafiken med resultat att man får väldigt svårt att öka intäkten online.
Citera
2015-04-15, 12:41
  #11096
Medlem
Peter Kadhammar: "Tidningarna Folket i Eskilstuna och Dagbladet i Sundsvall läggs ner. Det är bara början på en motorsågsmassaker."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article20626008.ab
Citera
2015-04-15, 13:42
  #11097
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Peter Kadhammar: "Tidningarna Folket i Eskilstuna och Dagbladet i Sundsvall läggs ner. Det är bara början på en motorsågsmassaker."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article20626008.ab

Ett annat roligt och märkligt påstående ur kolumnen "Den kommande digerdöden bland tidningar är en bekräftelse på fördumningen av vårt samhälle."

Visst håller jag med Peter kadehammar i hans youtube/dataspelsresonemang men för att göra historien kort så får man inte glömma att aftonblaskan samt andra mainstream-tidningar gjort allt i sin makt för att fördumma och vilseleda sina läsare med sin agenda journalistik.
Nu tittar folk hellre på gulliga kattungar via youtube än att manipuleras av mainstreams nyheter.
Man känner verkligen desperationen
__________________
Senast redigerad av falsk_mekaniker 2015-04-15 kl. 13:48.
Citera
2015-04-15, 14:12
  #11098
Medlem
Amors avatar
Uppdrag granskning i kväll handlar om Stampens uppgång och fall. Kan tänka mig att det kan vara värt att titta på om man gillar att frossa i gammalmediadöd.
Citera
2015-04-15, 16:13
  #11099
Moderator
Siegfrids avatar
Senaste numret av Journalisten handlar om uppsägningar på DN med flera arbetsplatser. Det är sammanfattande artikler med kommentarer och personliga öden som bekräftar den hårda stämning som mediakrisen skapat på landets redaktioner. Upplyftande för de som avskyr journalister. Och visst har de delvis sig själva att skylla. Men utanför jobbet är de också människor och lidandet är stort. Några citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Bemanningsanställd, Aftonbladet
jag brukar gråta en stund varje dag efter jobbet. Jag har gjort det i ett par månader. Besviken, slutkörd eller kanske utbränd.
---
Fick inte jobbet. jag är ju bemanningsanställd. De fasta måste gå före. Samtidigt får vi veta att någon utifrån tillsvidareanställts. En före detta kollega till en ny som bestämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av lokaltidningsjournalist
Ledningen vill helt tydligt bryta med mig och få mig att säga upp mig. Min personlighet och kompetens ifrågasätts.
Jag får provjobba i ett halvår, men trakasserierna och utebliven stöttning påverkar mitt privatliv. När det bara är dagar kvar på prövotiden orkar jag inte mer. Jag tar ett avgångsvederlag. De har fått som de ville - de har blivit av med mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Lena Israelsson på Twitter
Men var fanns arbetskamraterna, var fanns solidariteten?
Ja, Lena, den försvinner när det är kamp om jobben. Det har vi härnere vetat länge nu. Men det går bra att predika solidaritet för oss andra.
Citat:
Ursprungligen postat av Anna25
Det är bara hemskt. Nu ska jag jobba inom äldreomsorgen imorgon, Kanske. Mår bara dåligt och funderar på att flytta till Norge istället.
Citat:
Ursprungligen postat av Bemanningsanställda
Ibland vill jag bara skrika av ilska och sorg för hur vi behandlas.
---
Jag har tappat räkningen på hur många som berättat för mig att de gråtit inne på toaletten.
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Aagard
Det är rent perverst. Missbruk av människor.
Ja Martin, rätt kommentar från den som skriver om hur han njuter av att pissa pojkar i håret.
Citera
2015-04-15, 18:12
  #11100
Medlem
Perignons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Senaste numret av Journalisten handlar om uppsägningar på DN med flera arbetsplatser. Det är sammanfattande artikler med kommentarer och personliga öden som bekräftar den hårda stämning som mediakrisen skapat på landets redaktioner. Upplyftande för de som avskyr journalister. Och visst har de delvis sig själva att skylla. Men utanför jobbet är de också människor och lidandet är stort. Några citat:



Ja, Lena, den försvinner när det är kamp om jobben. Det har vi härnere vetat länge nu. Men det går bra att predika solidaritet för oss andra.



Ja Martin, rätt kommentar från den som skriver om hur han njuter av att pissa pojkar i håret.


Det här är humor som får Monty Pyton att verka tråkiga! Till helgen blir det till att fira med en flaska gott vin!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in